webshop bouwen onder linux

Pagina: 1
Acties:
  • 307 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-01 19:31

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Voor de winkel van mijn moeder wil ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een webwinkel op te zetten en deze zelf te hosten.
Voor windows kun je het eea aan softwarepakketten vinden om met een simpele WYSIWYG editor een webwinkel te bouwen, echter voor linux lijkt dit zoeken naar een speld in een hooiberg.

Het hoeft allemaal niet vreselijk geavanceerd te worden. er komen tussen de 100 en 500 artikelen op te staan en betalen kan via een overschrijving of ideal. De bestellingen willen we graag per mail binnenkrijgen.

Iemand tips voor softwarepakketten onder linux die het aankunnen om dit zelf op te zetten en evt later zelf te hosten? (apache?)

:)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

osCommerce?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-01 10:59

SeatRider

Hips don't lie

Metro2002 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 08:56:
Voor de winkel van mijn moeder wil ik eens kijken wat de mogelijkheden zijn om een webwinkel op te zetten en deze zelf te hosten.
Voor windows kun je het eea aan softwarepakketten vinden om met een simpele WYSIWYG editor een webwinkel te bouwen, echter voor linux lijkt dit zoeken naar een speld in een hooiberg.

Het hoeft allemaal niet vreselijk geavanceerd te worden. er komen tussen de 100 en 500 artikelen op te staan en betalen kan via een overschrijving of ideal. De bestellingen willen we graag per mail binnenkrijgen.

Iemand tips voor softwarepakketten onder linux die het aankunnen om dit zelf op te zetten en evt later zelf te hosten? (apache?)

:)
Misschien zoek je verkeerd. Wat wil je precies? Een linux client gebruiken om de webshop mee te bouwen, en die later gaan hosten? Of een complete webbased applicatie die op LAMP draait en ook webbased te configureren is? Dat laatste lijkt mij zo'n beetje gelden voor alle webshop pakketten die je kunt vinden.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
SeatRider schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 09:07:
[...]

Misschien zoek je verkeerd. Wat wil je precies? Een linux client gebruiken om de webshop mee te bouwen, en die later gaan hosten? Of een complete webbased applicatie die op LAMP draait en ook webbased te configureren is? Dat laatste lijkt mij zo'n beetje gelden voor alle webshop pakketten die je kunt vinden.
Wat ik zoek is een programma waarmee ik offline een webshop kan bouwen (onder linux) en die daarna de html pagina's eruit spuugt die ik vervolgens kan hosten, maar een compleet webbased gebasseerd programma mag ook.

En wat is LAMP?
Hey, thnx daar ga ik eens naar kijken :)

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

Metro2002 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 09:10:
[...]

Wat ik zoek is een programma waarmee ik offline een webshop kan bouwen (onder linux) en die daarna de html pagina's eruit spuugt die ik vervolgens kan hosten, maar een compleet webbased gebasseerd programma mag ook.

En wat is LAMP?

...
LAMP is een afkorting die staat voor Linux Apache MySQL en PHP.

Mss is een CMS (Content Management System) zoals mambo of joomla! iets voor jou?

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-01 04:56

zomertje

Barisax knorretje

Joomla met Virtuemart? Dat zijn min of meer kant en klare producten die je zelf naar wens kan inrichten. Draait op bovengenoemde LAMP :)

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-12-2025

Sosabowski

nerd

Kies dan een cms wat wel onderhouden wordt. Drupal bijvoorbeeld.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-01 22:10

SA007

Moderator Tweaking
Ik zou in ieder gevel zeker niet beginnen met een offline pakket wat html's maakt en online plaatst, dat komt al heel snel verschikkelijk amateuristisch over (en dus onprofessioneel wat vaak vertaald naar 'onbetrouwbaar' voor klanten).

Ik zou inderdaad een pakket als osCommerce of Virtuemart pakken en een LAMP server opzetten (of huren bij een provider, zeker als je niet zeker weet wat je moet doen is dat een slim idee)

Verder: Neem iig geen webspace bij je provider, dat geeft veel gezeik als je ooit van provider wil wisselen. Als je ruimte huurt: kijk naar dingen als backups policy en uptimegaranties (SLA) en maak daarop je beslissing, niet op wat het kost, dat scheelt veel gezeik later.

Verder zou ik ook wel geld steken in een ssl certificaat en de webshop via https (beveiligd) laten werken, dat schept extra vertrouwen bij je klanten en geeft extra beveiliging.
En natuurlijk alles up-to-date houden, ook in dat soort pakketten worden beveiligingslekken gevonden en verbeterd, het laatste wat je wil is een hacker op je webshop.

Meeste is redelijk vanzelfsprekend, maar toch dingen om naar te kijken.

PS: Er zijn ook providers die de complete webshop doen qua opdates/server inrichten/en dergelijke zodat je je alleen nog maar druk hoeft te maken over de inhoud.

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
Heb met Joomla en Virtuemart een webshop "gemaakt" die momenteel 964 artikelen heeft, en waarbij de bestelling per email aankomt. Alleen ve Ideal plugin moet je opletten, de meeste zijn namelijk voor prive gebruik en niet voor zakelijk. Daarvoor ff bij de bank navragen

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
okee, bedankt voor alle reacties tot nu toe. Het lijkt me dan beter om het evt uit te besteden aangezien ik zelf te weinig kennis heb om dit soort dingen op te zetten, al zal ik het uiteraard nog wel eerst gaan proberen met oscommerce bv, die heb ik net binnengehaald :P , je bent tweaker of niet ;)

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
osCommerce is goed te doen, maar wel vrij veel werk is mijn ervaring. Voor je alles goed hebt, met taal-instellingen, en vooral contributies (copy/paste in .php-files) ben je een aardig tijdje bezig. Maar dan heb je wel wat, en er zijn gigantisch veel contributies te vinden.
(nu alleen nog een online contrib-editor waar je alles aanvinkt, en die dan alles bij elkaar mikt)
Pagina: 1