[mobo] IDE geeft geen connectie

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ernithag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-03 08:53
Beste vriendjes en vriendinnetjes :P

Ik ben voor een vriend van mij een pc aan het bouwen en kom een heel vreemd probleem tegen
namenlijk dat als ik een dvd (speler of brander maakt geen verschil) aansluit op een IDE kanaal hij helemaal geen teken van leven geeft. Zodra ik de ide kabel er weer uit trek begint de brander weer vrolijk te spinnen. Ik heb ook meedere IDE kabels geprobeerd, en het moederbord heeft maar 1 IDE aansluiting.

Wat info:
Mobo : Asus P5KC
DVD brander : NEC oem (serie nummer roep ik morgen wel als dat nodig is)
DVD Speler: ook een NEC oem speler
HD is een Maxtor 320 GB SATA schijf.
verder zit er een nvidea geforce 8800 GTX en een Core 2 Duo (6430 zo uit het hoofdje) in maar het lijkt me sterk als dar er iets mee te maken heeft.

Persoonlijk denk ik dat het moederbord kapot is (iig het IDE gedeelte). Maar voor het geval dat ik iets over het hoofd zie vraag ik het jullie even.

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Kabel verkeert om ?

• Ernithag
Dan moet ik dat 25x gedaan hebben vandaag :9 . lijkt me niet dus zo'n leek ben ik ook weer niet.
en dan krijg je ook kromme pinnetjes en zo..

[ Voor 9% gewijzigd door Ernithag op 27-10-2007 01:19 ]

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ernithag schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 01:18:
[...]

Dan moet ik dat 25x gedaan hebben vandaag :9 . lijkt me niet dus zo'n leek ben ik ook weer niet.
en dan krijg je ook kromme pinnetjes en zo..
Sommige ide kabels hebben geen nokje aan een kant. en kan je hem erg gemakkelijk verkeerd om er op doen zonder de pinnen te beschaddigen. Ik neem aan dat in het bios ook alles goed staat ?
En al een andere cd-rom/dvd-rom geprobeerd om te kijken of het niet toevallig daar aanligt ?

Master / slave jumper goed ?

• Ernithag
Ja dat klopt maar dat is niet het geval :). ik heb getest met de 2 nieuwe spelers een dvd brander en een dvd speler met alle mogenlijke opstellingen geprobeerd. Ik weet niet 100% zeker of dat in het bios alles goed staat. Ik kan daar namenlijk alleen de 1e 4 SATA controllers vinden.

Ik denk persoonlijk dat het een productie foutje is. maar misschien zie ik iets over het hoofd. Vandaar dat ik het even neergooi :9 bedankt voor je reacties :)

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Is het BIOS goed ingesteld? Zet alles eventueel eens op default want dan staat IDE in principe aan.

ARME AOW’er

Verwijderd

Connectie probleem doormiddel van S-ata en IDE door elkaar? dus S-ata schijfen en IDE drives.!

Heb het igg verschillende keren voorbij zien komen op het forum ;)
Oplossing: Geen idee :S

• Ernithag
Ik heb net geprobeerd om te booten van de dvd zonder Sata schijf en nog steeds geen reactie.
Is het mogenlijk voor een moederbord de IDE apparaten af te sluiten? Want elke keer als ik de IDE kabel aansluit krijg ik geen reactie van de speler. en als hij niet is aangesloten draait hij als of er geen probleem is.

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:53
megakick....

Ik heb sinds kort ook dit bord. Ik heb het als volgt:

2 raptors met Sata aangesloten in RAID via een PCI-e kaartje (dawicontrol)
1 HDD maxtor met een IDE aansluiting
1 dvd speler met een IDE aansluiting

Nu is het probleem als volgt:

Ik kan niet booten vanaf de IDE poort (DVD speler). In de BIOS kent het bord de IDE apparaten niet.
Heeft iemand meer problemen hiermee? Ik gebruik de laatste BIOS versie.

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

Verwijderd

Guardian Angel schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 12:03:
Is het BIOS goed ingesteld? Zet alles eventueel eens op default want dan staat IDE in principe aan.
Ik zie nog steeds geen antwoord op de vraag of in de bios de pata chip (jmicron) op enabled staat.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ach, 9 van de 10x is dat het geval en vergeet de TS eventjes dat te melden.

Hierboven is waarschijnlijk ook de JMicron controller die niet "aan" staat of een kwestie van jumpers goed zetten.

ARME AOW’er

• groxgrox
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:53
Guardian Angel schreef op donderdag 04 september 2008 @ 00:12:
Ach, 9 van de 10x is dat het geval en vergeet de TS eventjes dat te melden.

Hierboven is waarschijnlijk ook de JMicron controller die niet "aan" staat of een kwestie van jumpers goed zetten.
Welke jumpers bedoel je hiermee dan? Ken je dit bord?

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=918192

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Het MB hoef je in principe niet te kennen tenzij er ook jumperinstellingen voor de controller aanwezig zijn. Mochten die er zijn staan ze voor 99% op "aan". :)

De instellingen waar je het e.e.a. aanzet staan in het BIOS en de jumpers, maar dat zal het niet zijn, zitten achterop de HD en de DVD-brander/speler.

ARME AOW’er

Pagina: 1