[OS X] gettext software

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Navond :)

Ik had onder Windows altijd een leuk gettext progseldingetje om de strings uit mijn scripts te vissen, maar nu ik OS X draai moet ik op zoek naar een nieuw programma. Ik heb alf link lopen zoeken, maar kan niks fatsoenlijks vinden. Een kennis wees me al op Macports, maar om de een of andere reden moet je naast het draaien van een installer ook nog allerlei commando's uitvoeren waar ik geen zin in heb. Als ik de commandline wilde gebruiken had ik geen Mac gekocht, maar had ik wel Linux zonder X geïnstalleerd :P Dus wie van jullie weet een simpel te installeren en gebruiken gettext programmaatje? Mag best met de commandline werken, zolang het maar simpel is en ik geen boekwerken aan commando's hoef in te voeren.

Alvast bedankt :)

• Mei
Kickske.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

De gemiddelde bezoeker in Softe Goederen heeft meer met Windows/Linux, dus het verplaatsen van CSA naar APL zal meer reacties kunnen opleveren :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:43

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Mei schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:13:
Navond :)

Ik had onder Windows altijd een leuk gettext progseldingetje om de strings uit mijn scripts te vissen, maar nu ik OS X draai moet ik op zoek naar een nieuw programma.
Misschien als je iets duidelijker maakt wat je precies wilt doen. Dit is voor mij althans wat vaag.

Verwijderd

Q schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:06:

Misschien als je iets duidelijker maakt wat je precies wilt doen. Dit is voor mij althans wat vaag.
Hij wil een grafisch alternatief voor xgettext, maar wil niets installeren waarvoor hij "moeilijke" commando's moet invoeren, hij wil liever geen command line interface gebruiken, en de grootste prutser moet er nog mee kunnen werken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-10-2007 14:09 ]

• Mei
Commandline gebruiken mag wel, maar het moet simpel zijn :P Combinatie van lui zijn plus benieuwd of er nog ergens devvers rondlopen die de moeite nemen iets gebruiksvriendelijks te maken :+

Had Darwin/Mactools/port/whateverhoehetookheetnu al geprobeerd, maar dat ging niet echt lekker. Commando's die in de docs stonden konden niet uitgevoerd worden omdat directory's niet bestonden.

@F_J_K: thanks. Ik twijfelde ffies waar ik hem moest plaatsen, APL of CSA.

@Q: Gettext is een methode om strings uit de code in een langfile te zetten. Alle strings die als parameter aan t() calls worden meegegeven worden in een *.po bestand gezet wat weer te vertalen is naar andere talen.

@Cheatah: Thanks voor het constructieve antwoord. Had volgens mij toch al uitgelegd waarom ik dat niet wilde...

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb ooit Wordpress voor mijn eigen site vertaald (vond de bestaande Nederlands vertaling toentertijd k*t). Op deze pagina staan halverwege een aantal opties, waaronder:
poEdit: An open source program for Windows, Mac OS X and UNIX/Linux which provides an easy-to-use GUI for editing PO files and generate MO files.
Daarnaast kun je natuurlijk altijd de "originele" gettext halen van GNU gettext. Deze heb ik toen uiteindelijk gebruikt (volgens mij moest deze toen nog wel Make en Install gedaan worden, in goed Nederlands).

Doe er je ding mee!

[ Voor 3% gewijzigd door tonyisgaaf op 28-10-2007 17:36 ]

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• Mei
PoEdit is een vertaalprogramma, geen extractor. De originele gettextsoftware is voor Linux en niet voor OS X.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mei schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 18:38:
PoEdit is een vertaalprogramma, geen extractor. De originele gettextsoftware is voor Linux en niet voor OS X.
ehm, poEdit extract ook gewoon uit je source files hoor ;) en er is gewoon een mac versie van.

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Mei schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 14:52:
Commandline gebruiken mag wel, maar het moet simpel zijn :P
Dan is xgettext toch de oplossing? Echt moeilijk is dat ook niet:
find ./ -name \*.php | xgettext -f -

Vervang php door java, cpp, c, of wat je leuk vind

[ Voor 10% gewijzigd door robbert op 28-10-2007 18:53 ]

• Mei
Erkens schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 18:46:
[...]

ehm, poEdit extract ook gewoon uit je source files hoor ;) en er is gewoon een mac versie van.
Oh, kut, wist ik niet :o (Niet dat hij kon extracten). Ik heb nu even gekeken en kan in de preferences wel wat vinden over het parsen van PHP files bijvoorbeeld, maar ik zie nergens waar ik nou daadwerkelijk die files kan parsen.
robbert schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 18:48:
[...]

Dan is xgettext toch de oplossing? Echt moeilijk is dat ook niet:

Vervang php door java, cpp, c, of wat je leuk vind
Dat kan ik niet onthouden. Ik moet zegmaar eens in de paar maanden een keer extracten en om dan elke keer op te zoeken hoe dat commando ook alweer ging is dan behoorlijk irritant. Vandaar dat voor mijn weinige gebruik het handiger is als het grafisch kan. In ieder geval bedankt voor het laten zien :)

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:04
Mei schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:07:
Dat kan ik niet onthouden. Ik moet zegmaar eens in de paar maanden een keer extracten en om dan elke keer op te zoeken hoe dat commando ook alweer ging is dan behoorlijk irritant. Vandaar dat voor mijn weinige gebruik het handiger is als het grafisch kan. In ieder geval bedankt voor het laten zien :)
Scriptje voor maken :)
#!/bin/bash

Hoef je enkel nog naamvanscript in te typen. Ik ken OSX niet echt goed, maar je kan er vast instellen dat je actie gelijk uit kunt voeren bij een folder vanuit je filemanager.

[ Voor 15% gewijzigd door robbert op 28-10-2007 19:22 ]

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Mei schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:07:
Oh, kut, wist ik niet :o (Niet dat hij kon extracten). Ik heb nu even gekeken en kan in de preferences wel wat vinden over het parsen van PHP files bijvoorbeeld, maar ik zie nergens waar ik nou daadwerkelijk die files kan parsen.
Ik heb hier nu geen poEdit geinstalleerd, maar zodra je source directory opgeeft dan kan je hem laten scannen en zal hij je catalogus bijwerken met de nieuwe te vertalen meuk.

• Mei
Hmm, even rondgekeken in PoEdit, maar kan die parse/extract functie nergens vinden. Bij het opgeven van de source dir gaat hij wel scannen, maar volgens mij zoekt hij naar *.po files ofzo en niet naar mijn code om alles te extracten, want hij kan namelijk niks vinden, ook al save ik de catalog in dezelfde dir als mijn scripts.

• Mei
* Mei kicks ass topic

• Mei
Nog een schaamteloze post :P

Net nog even gekeken of het via de commandline kon. Hij kan xgettext niet vinden. Even in mijn Applications folder gekeken en kan daar niks van darwinports/macports vinden. Even overnieuw de nieuwste versie van Macports geïnstalleerd, maar kan ik nog steeds niks vinden. Nog een hele tijd weer gezocht, uiteindelijk het idee gekregen dat misschien gettext nog geïnstalleerd moet worden, dus dat maar gedownload en geprobeerd te compilen. Nooit eerder gedaan (Ik blijf maar niet snappen waar ze dat niet gewoon vooraf kunnen doen, maak je gelijk OS/Linux enzo een stuk populairder onder mensen die er wel mee willen werken en zich niet in de commandline willen verdiepen) en kreeg al gelijk een foutmelding: no acceptable C compiler found in $PATH. Schiet dus niet op zo. Volgens mij had ik toch laatst GCC (ofzo) geïnstalleerd vanaf mijn Tiger disk, dus ik vraag me af waarom ik deze melding krijg.

Als iemand nog een makkelijkere manier weet, dan houd ik me aanbevolen. Ik begin dit hele gedoe zo langzamerhand een beetje zat te worden :P Wat je allemaal niet moet doen om te kunnen webdevven... :+

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Fink (http://www.finkproject.org) heeft gettext en andere utilities/binaries uit de FOSS wereld (gebaseerd op Debian's Apt)

fink list gettext
Information about 6220 packages read in 2 seconds.
gettext 0.10.40-125 Message localization support
i gettext-bin 0.14.5-2 GNU Internationalization utilities
gettext-dev 0.10.40-125 Developer files for gettext package
gettext-doc 0.14.5-2 GNU Internationalization utilities (Docum...
gettext-emacs 0.14.5-3 Message localization support
gettext-tools 0.14.5-3 GNU Internationalization utils (shared libs)
i libgettext3-dev 0.14.5-2 GNU Internationalization utilities (Devel...
i libgettext3-... 0.14.5-2 GNU Internationalization utils (shared libs)
libgettextpo... 0.14.5-3 GNU Internationalization utilities (Devel...
libgettextpo... 0.14.5-3 GNU Internationalization utils (shared libs)
locale-gette... 1.05-1 Perl module for string internationalization
locale-gette... 1.05-1 Perl module for string internationalization

En voor xgettext:

locate xgettext
/System/Library/Perl/Extras/bin/xgettext.pl

Oh ja, als je wilt compileren moet je wel de Developer Tools installeren. Kun je vinden op je Tiger/Leopard DVD ofwel downloaden voor eerdere versies. Dan krijg je meteen gcc etc. en kun je gelijk wat compileren. Dat is inderdaad een prerequisite voor MacPorts en Fink. Als je het niet installeert kan niets gecompileerd worden.

[ Voor 15% gewijzigd door Guru Evi op 05-11-2007 16:30 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1