8-Pin 12V aansluiting?

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Ik heb zojuist een MSI P35Neo2 moederboard gekocht samen met een Q6600 (beide hebben heerlijke prijsjes :) ) maar ik vraag me nu iets af.

Op het Neo2 moederboard zit een 8-pin aansluiting die de CPU van stroom voorziet (tussen de heatpipes, en de voltage regelaars), terwijl al mijn oude moederborden een 4-pin aansluiting daar hadden. Ik heb dus geen voeding die alle 8 pinnen van stroom kunnen voorzien, maar de 'oude' 4 pin past er ook op.

Is die 8-pin aansluiting noodzakelijk, en zal ik dus een nieuwe voeding moeten aansluiten? Of werkt alleen een 4-pin stekker ook?

Afbeeldingslocatie: http://sirnobax.googlepages.com/ce4KU8QnmpmrA.jpg
Hier staat de afbeelding van de 9-pin aansluiting die ook in de manual staat, raar genoeg zijn er 4 pinnen afgedekt. :?

[ Voor 13% gewijzigd door SirNobax op 26-10-2007 20:30 ]

Pentaxiaan

• gebruikershaes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-05 21:08
Ik geloof dat het ook met 4 pin werkt maar kan het niet met 100 % zekerheid zeggen

Verwijderd

Die 4 pinnen zijn niet voor niets afgedekt: ze zijn niet nodig. Waarom ze er dan toch op zitten? Waarschijnlijk voor overclocken of om aan bepaalde specs te voldoen...

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Wat staat er in jouw handleiding? in mijn handleiding van mijn Asus moederbord staat
Use only either a 4-pin or an 8-pin EPS +12V power plug
Oftewel: als je een 8-pin EPS voeding hebt haal je dat afdekkapje er af, en als je dat niet hebt en alleen maar een 4-pin voeding hebt laat je het lekker zitten. :)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Verwijderd

Mijn Mobo P35-DS4, zegt: Gebruik alle 8 pins (dus 2x 4Pin 12 V) als je een Extreme CPU hebt 130watt
Q6600 gebruikt 95 watt zo uit mn hoofd

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 21:03 ]

• SirNobax
Er zit geen afdekkapje op, en de handleiding geeft alleen aan dat ik gewoon die 8-pins moet aansluiten. Dat er een afdekkapje op die afbeelding in mijn manual staat maakte het alleen maar onduidelijker.

En inderdaad mijn G0-stepping Q6600 gebruikt "maar" 95W, de B3 (geloof ik) zit wel aan de 130W.

Iedereen bedankt !

Pentaxiaan

Verwijderd

Nee, B3 is gespecced op 105W, dus ook dan is het niet nodig :)

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 02:19

mace

Sapere Aude

Dit doen ze zodat je je niet kan vergissen want ik geloof dat je een 4 pins stekker in de verkeerde kant kan stoppen. Dus daarom dekken ze het af. Ik kan me ook vergissen hoor.

[ Voor 9% gewijzigd door mace op 26-10-2007 21:11 ]

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Ik heb deze vraag de laatste tijd al minstens 3x voorbij zien komen :). Even kort: nee 8 pins stekker is (hoogstwaarschijnlijk) niet noodzakelijk als je niet extreem veel stroom gaat slurpen/extreem gaat overclocken. Zoek maar ff in got search op bijv 8 pins of op Oogel, dan vind je genoeg ;)

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06-2025
Geen 1 CPU gebruikt zoveel wattage dat deze stekker nodig is.
Alleen als je extreem gaat overclocken, kan het zijn dat de CPU wel meer dan 130watt nodig heeft, daarom is deze stekker gemaakt.
De nieuwere PSU's hebben deze stekker ook, dus als je veel gaat OCén, en je hebt een PSU die deze stekker heeft, raad ik je het aan om deze stekker te gebruiken, anders niet.

http://specs.tweak.to/15535

• SirNobax
temp00 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:17:
Ik heb deze vraag de laatste tijd al minstens 3x voorbij zien komen :).
Oh, sorry :$ .

Ik had dit keer geen gebruik gemaakt van de search functie, terwijl ik dat meestal toch wel doe |:( . Naja, voor de volgende keer dan maar.

Overclocken zal niet vreselijk over-the-top zijn. Probably zal hem op 3Ghz zetten en thats it, alsof ik nog meer mhz'tjes nodig heb. (natuurlijk wel even kijken hoever hij wilt gaan op een saai avondje ofzo) :7

Pentaxiaan

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-05 02:19

mace

Sapere Aude

tjtristan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 21:17:
Geen 1 CPU gebruikt zoveel wattage dat deze stekker nodig is.
Alleen als je extreem gaat overclocken, kan het zijn dat de CPU wel meer dan 130watt nodig heeft, daarom is deze stekker gemaakt.
De nieuwere PSU's hebben deze stekker ook, dus als je veel gaat OCén, en je hebt een PSU die deze stekker heeft, raad ik je het aan om deze stekker te gebruiken, anders niet.
Ik clock ook niet over, maarja, ik heb een 8-pins stekker op mijn voeding en eentje op mijn mobo, dus dan kan je het er net zo goed instoppen toch. :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is inderdaad wel vaker voorbij gekomen...

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.