Gloeidraad brander

Pagina: 1
Acties:
  • 2.731 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 237845

Topicstarter
Hallo,

Ik heb het internet een beetje af lopen strunen en wat kunnen vinden over gloeidraad branders maar niet specifiek om deze zelf te maken.

Situatie:
Ik heb hier momenteel 50 grote blokken tempex liggen die doormidden gezaagt moeten worden. Omdat deze zo dik zijn, kan een normale zaag daar niet fatsoenlijk doorheen komen. Hierdoor kwam ik op het idee een gloeidraad brander te maken zodat je als een warm mes door boter de blokken doormidden snij.

Probleem:
Om de brander te maken weet ik niet welk materiaal ik het beste kan gebruiken. Denk hierbij aan het gloeidraad en de voeding. Het liefst werk ik met zwakstroom omdat het in een vochtige ruimte gebruikt zal worden (denk aan een adapter oid).

Kan iemand mij vertellen welk draad en voeding ik het beste kan gebruiken en waar ik deze kan kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:07
Volgens mij staat er op de gloeidraad van een föhn en van een broodrooster 230V, maar misschien dat die ook al flink warm worden op 24V ofzo, dan zou je een oude broodrooster ofzo bij de kringloop moeten halen en een dikke trafo fixen.

Ik weet alleen niet of het goed werkt op bijv. 24V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ThinkPad schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:57:
Volgens mij staat er op de gloeidraad van een föhn en van een broodrooster 230V, maar misschien dat die ook al flink warm worden op 24V ofzo, dan zou je een oude broodrooster ofzo bij de kringloop moeten halen en een dikke trafo fixen.

Ik weet alleen niet of het goed werkt op bijv. 24V
Met 230 lijkt het mij ook niet erg moeilijk te maken. Probleem is dus de vochtige ruimte en waarschijnlijk gaan mijn collega's er ook niet zorgvuldig mee om waarmee je risico loopt dat het een dodelijk wapen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13
Zoek eens op 'weerstandsdraad'. Als je niet zo'n groot stuk nodig hebt werkt dat prima op 12 volt.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Pino schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:00:
Zoek eens op 'weerstandsdraad'. Als je niet zo'n groot stuk nodig hebt werkt dat prima op 12 volt.
Laten we van 1 meter uit gaan. Heb je een webshop URL met weerstandsdraad die de juiste Ohm heeft om 12v/24v te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13
Anoniem: 237845 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:03:
[...]

Laten we van 1 meter uit gaan. Heb je een webshop URL met weerstandsdraad die de juiste Ohm heeft om 12v/24v te gebruiken?
Lees dit topic ook eens: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/157738

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zat ik intussen ook al op :). 3,9 ohm/meter zou voldoende zijn voor 12v a 24v voor 1 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harry64
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-06 20:36
Je kunt het ook makkelijk "doorzagen" met een stuk gewikkeld draad, wordt bijv. gebruikt om autoruiten eruit te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dalus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04-04 18:14

dalus

Firing Sparks

Wolfraamdraad

High Powered Madness

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Anoniem: 237845 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:05:
[...]Zat ik intussen ook al op :). 3,9 ohm/meter zou voldoende zijn voor 12v a 24v voor 1 meter?
De formules zijn gekend toch. U=R*I en P=U*I.
Je hebt spanning en weerstand, en wil vermogen: P = U² /R
Dus bij 12V heb je 37W, dat is erg veel, best nog de spanning wat beperken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Anoniem: 237845 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:59:
en waarschijnlijk gaan mijn collega's er ook niet zorgvuldig mee om
waarmee je risico loopt dat het een dodelijk wapen wordt.
Uhm vind je dat niet 'n beetje debiel :X 8)7

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:07
Hier staat dat je inderdaad het gloeidraad van een broodrooster kunt gebruiken icm een oude PC voeding (12volt lijn gebruiken)

http://www.circuitsonline...iew/message/160768#160768

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speeddragon
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 00:36
tempex dat is toch een andere naam voor dynamiet :P ? of ben ik nu heel stom bezig

Heel veel lurken, heel weinig posten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Speeddragon schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:30:
tempex dat is toch een andere naam voor dynamiet :P ? of ben ik nu heel stom bezig
Das termiet ;)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Piepschuim :P
dynamiet _!=_ thermiet :P

[ Voor 28% gewijzigd door lemming_nl op 30-10-2007 21:55 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-03 15:01

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De meest eenvoudige is de koperdraad. Met dikke weerstand erachter kun je voorkomen dat koperdraad wegsmelt. Of je neemt speciaal hiervoor gemaakte metalen draad, wolfraam of weerstandsdraad, welke meer kan gloeien zonder dat het snel stukgaat.

Als je niks mee opschiet, bestaat er tweede mogelijkheid: met snelsoldeerpistool.
Zoek een vorm dat goed uitsteekt en schuur die dan platter dan normaal. Je hebt dan net een soort mespunt, maar te bot om mee te snijden. Maar met snelsoldeerpistool wordt het snel heet en snijdt het dan vlot door piepschuim. Dit gaat langer mee en je kan moeilijke vormen mee snijden welke niet kan met de draad. Met metalen lineaal ernaast kan je ook nog recht uitsnijden.

Of je neemt soldeerstation met tempregelaar. Je plaatst dan koperen vorm die bijna als een mes is bijgevijld in de soldeerbout. De temperatuur van soldeerbout is ook genoeg om piepschuim te laten smelten. Voordeel is dat je snijtemperatuur kan bepalen.

Het is geen gloeidraadbrander. Het is eigenlijk gloeidraadzaag of -mes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-05 12:44

BaRF

bijna kerst

haha die hebben wij vroegah ook met techniek gemaakt op school, was volgens mij een 9v blokje met idd wolfraamdraad, schitterend eenvoudig :D

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:36
Ik heb hier nog een rolletje weerstandsdraad liggen (5 meter). Draaddiameter is 0,5mm en en weerstand van 2.5 Ohm/m. Maximale temperatuur 600deg. Met een metertje draad en een 12V voeding moet je een eindje kunnen komen. Stuur maar een DM als je interesse hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SP
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:59

SP

heb ik ooit gemaakt met een enkele draad uit een fietsremkabel en een treintjes trafo (kon dan makkelijk de temp regelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203901

Semtex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30200

heb ik ooit is gedaan met een dunne koperdraad en een batterij, werkt goed genoeg....
Pagina: 1