Toon posts:

Antistatisch polsbandje??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.056 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Heren, dames,

ik sta aan te vooravond om een PC in elkaar te flansen. Een vraag die ik hierbij echter heb is het gevaar van statische elektriciteit. Is zo'n antistatisch armbandje nodig en zo ja waar kan je zo'n ding krijgen... ik zie ze niet op tweakers..

Kan ik de PC misschien gewoon met latex handschoenen aan ik elkaar zetten, zonder dat ik dan zon bandje nodig heb?

Tnx in advance,

Peter
}:O }:O }:O }:O geinige smiley 8)7

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Veel mensen hebben hetzelfde probleem gehad :+
http://gathering.tweakers...rchtimeout%5D=30#hitstart

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad niet gezocht.... stom zeg... gooi maar dicht!!:)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik heb nog nooit een pc in elkaar gezet met polsbandje of latex handschoenen, dat is echt niet noodzakelijk. Zolang je maar niet eerst 10x je fleecetrui aan en uit doet (*knetter knetter*) en dan meteen met je vingers aan de spullen gaat zitten :) Een geaard apparaat aanraken (of de verwarming) kun je vantevoren even doen om helemaal zeker te zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Herko_ter_Horst
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Ik heb al vele PCs in elkaar gezet en ik heb nog nooit zo'n polsbandje gebruikt. Even een verwarming aanraken (of ander geaard metaal) en niet met wollen sokken op plastic lopen, dan komt het wel goed.

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic."

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-01 11:21
Ik heb 1 keer gehad dat ik geheugen vastpakte, en dat ik voelde knetteren in mn handen.. Kapot dus..

Toen heb ik een matje gekocht en een bandje, kijk maar eens hier & hier .. Bij zo'n mat zit trouwens zo'n bandje.. Is altijd het veiligste!!!!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik gebruik nooit zo'n polsbandje en heb nog nooit iets gesloopt. Jezelf even ontladen aan de verwarming werkt ook prima. Sowieso niet met de PC gaan werken met wollen kleding.

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 08-02 05:20
Als ik aan een pc werk ben ik altijd naakt 8)7 .

Nee geintje.

Je hebt geen polsbandje nodig. Gewoon even de verwarming aanraken en zorgen dat je niet helemaal onder de wol ofzo zit. Ook is het beter om op een gewone vloer te lopen (hout,steen ofzo) want dan laad je jezelf niet zo op met statische elektriciteit.

Gewoon in de kamer gaan zitten ofzo verwarming erbij en bouwen maar. :)

• nicket84
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-10-2025
Gewoon de stekker er in laten zitten zodat hij geaard is. Moet natuurlijk het stopcontact ook geaard zijn. Wanneer je de cpu inbouwd, kan hij aanspringen, lijkt me niet verstandig zonder fan erop....

Wat ik ook vaak doe, is me eigen even ontaarden door een verwarming of kraan aan te raken...

• Ikkeson
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-02-2025
Ik heb die antistatische armbandjes bij ons in Hasselt, BE gevonden maar wel na lang zoeken.

Plus Google is ook leuk

Antistatische polsband

Iphone 6 - Macbook Pro Early 2008 + 2009 - Ipod Video 30GB

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:56

BCC

Bliz schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:14:
Als ik aan een pc werk ben ik altijd naakt 8)7 .

Nee geintje.

Je hebt geen polsbandje nodig. Gewoon even de verwarming aanraken en zorgen dat je niet helemaal onder de wol ofzo zit. Ook is het beter om op een gewone vloer te lopen (hout,steen ofzo) want dan laad je jezelf niet zo op met statische elektriciteit.

Gewoon in de kamer gaan zitten ofzo verwarming erbij en bouwen maar. :)
Het is simpele kans berekening. De kans dat er iets gebeurt is niet zo groot. Op het moment dat je PC bouwer bent en elke dag in pc's aan het trekken bent, dan is het verstandig om zo'n matje en bandje aan te schaffen.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
BCC schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 18:34:
[...]

Het is simpele kans berekening. De kans dat er iets gebeurt is niet zo groot. Op het moment dat je PC bouwer bent en elke dag in pc's aan het trekken bent, dan is het verstandig om zo'n matje en bandje aan te schaffen.
Trek goede kleding aan, pak de kast en een geaard iets beet (de verwarminsbuis is dat niet altijd, maar in een huis met badkamer bijvoorbeeld wel), en bouwen maar. Nu nog even zorgen dat je het RAM niet plat op de chips beetpakt enzo, en dan maakt het niets meer uit.

De enige die ik ken die zo'n matje gebruikt is iemand die voor Sun aan DURE servers zit te knutselen :P

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:56

BCC

TheZeroorez schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 18:37:
[...]

Trek goede kleding aan, pak de kast en een geaard iets beet (de verwarminsbuis is dat niet altijd, maar in een huis met badkamer bijvoorbeeld wel), en bouwen maar. Nu nog even zorgen dat je het RAM niet plat op de chips beetpakt enzo, en dan maakt het niets meer uit.

De enige die ik ken die zo'n matje gebruikt is iemand die voor Sun aan DURE servers zit te knutselen :P
Het is inderdaad ook een beetje een kosten afweging. Ik heb bij een PC boer gewerkt waar de afweging heel simpel was: zonder anti-statische spullen kunnen we sneller PC's bouwen dan met. De kans dat er wat kapot gaat is klein en meestal zal het een goedkoop onderdeel zijn (geheugen oid). Dan is de keuze niet zo moeilijk. En ram moet je idd altijd met twee vingers aan de randjes pakken :)

[ Voor 3% gewijzigd door BCC op 26-10-2007 18:51 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• willy83
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-06-2024
offtopic waarom moet dan?

Ik heb zelf al mijn pc's gebouwd en nog nooit wat gesloopt, ik raak meestal even de 2 metalen pinnetjes (aarde) aan in het stopcontact, dus niet met je vinger of ander iets in de gaatjes porren hey :9

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Lijkt me erg duidelijk, hier zijn boekdelen over geschreven (zowel over de polsbandjes zelf als over de voor/tegen discussie over noodzakelijkheid). Als je wollen en synthetische kleding vermijdt (geen trui van oma over een aussie dus :+ ), dingen verstandig oppakt en af en toe de behuizing van een systeem waar je mee werkt aanraakt is het meestal meer dan goed genoeg, maar een echte aarding via polsstrap is beter. Of het noodzakelijk is, is een afweging die je als prive-tweaker zelf kunt maken :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.