Harman Kardon Subwoofer, welk onderdeel is stuk?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-05 08:55
Help!

Ik heb een harman/Kardon TS7 actieve subwoofer die problemen heeft.

Wanneer ik hem aanzet begint ie beetje te zoemen en hoor je de woofer een beetje ploffen zeg maar,
maar bass komt er niet uit. Lampje gaat aan en je hoor de relais aanklikken

Wanneer het ding een tijd onder stroom staat(minuut of 5-10) dan begint de bass te komen, soms ook niet trouwens.

Soms als ik dan aan de volume knop zit hoor je 1 keer bass en daar na niet meer.

Zou dit een gare voeding zijn ofzo? Want kan me voorstellen als de spoelen warmer worden, deze gaan uitzetten en dan wel contact maken o.id.?
Of zou het de versterker in de woofer zijn, Andere woofer doet het perfect dus receiver is het niet.

Het is zowel het geval bij High Power aansluiten als via SUB(LFE)

Heb em ook al open gehad, geen rare dingen of oxidatie aangetroffen.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64755

denk gewoon een nieuwe kopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:38
Dit is een moeilijke, het wijst niet direct een bepaalde richting uit. Kan je eens de volumeknop vervangen door een weerstandsdeler om die uit te sluiten (dus ipv de potmeter, 2 weerstandjes zetten).

@eyerule: tis hier niet de HK, een beetje tweakspirit mag ook nog.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
naftebakje schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 18:52:
Dit is een moeilijke, het wijst niet direct een bepaalde richting uit. Kan je eens de volumeknop vervangen door een weerstandsdeler om die uit te sluiten (dus ipv de potmeter, 2 weerstandjes zetten).

@eyerule: tis hier niet de HK, een beetje tweakspirit mag ook nog.
Idd eyerule, beetje meedenken graag.

Kan ik ipv weerstandje niet gewoon doorlussen? Of gaat er dan teveel door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:44
Dan zou je hem of helemaal uit hebben of op maximaal volume, denk dat hij dat laatste niet echt goed overleeft ;)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Dat relais is waarschijnlijk de inschakelvertraging / DC beveiliging.

Die kan staat te klapperen bij DC op de uitgang, wat zou kunnen wijzen op rotte condensators ( vooral omdat het na een tijdje aan gestaan te hebben minder wordt )

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Sine schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 01:18:
Dat relais is waarschijnlijk de inschakelvertraging / DC beveiliging.

Die kan staat te klapperen bij DC op de uitgang, wat zou kunnen wijzen op rotte condensators ( vooral omdat het na een tijdje aan gestaan te hebben minder wordt )
Releas klappert niet, gaat gewoon netjes aan, condensatoren staan ook niet bol.
Dus de DC zelf kan het niet zijn? Net nog even geprobeerd, lijkt alsof ie vermogen moet opbouwen want als ik volume heel laag heb en hij stopt met dat gezoem, ineens vol open resulteerd in even bass en dan niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
peeter123 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 22:40:
Dan zou je hem of helemaal uit hebben of op maximaal volume, denk dat hij dat laatste niet echt goed overleeft ;)
Vol open geeft op zich niet, krijgt aansturing via tulp en gaat dus harder bij meer volume op receiver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ken536
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-04 21:00
Door de tijd lijkt het mij inderdaad aan één of meerdere condensators. Ze hoefen niet direct bol te staan, om niet meer goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Misschien doet maar 1 helft v.d. diode brug het maar? Condensator kan op laag vermogen wel vollopen, maar bij hoog volume het niet bijbenen... zoemen = 50 hz v.d. netspanning, dus zou kunnen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
elhopo schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 21:41:
Misschien doet maar 1 helft v.d. diode brug het maar? Condensator kan op laag vermogen wel vollopen, maar bij hoog volume het niet bijbenen... zoemen = 50 hz v.d. netspanning, dus zou kunnen.
Je hoort de woofer beetje pruttelen zeg maar ook, heb printplaat al met alcohol schoongemaakt maar hielp niet helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 60477

Maak eens een paar fotos van de versterkerprint.
Mijn vermoeden gaat uit naar een defect opamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 03-06 15:59
Heb je de diode's dan doorgemeten? let wel op, dit kan je alleen doen door ze eerst los te solderen...

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
elhopo schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 07:55:
Heb je de diode's dan doorgemeten? let wel op, dit kan je alleen doen door ze eerst los te solderen...
Stiekem ben ik niet zo'n held in solderen, zal wel ff wat foto's posten, anders gaat ie gewoon naar rep center ofzo. wel duur maar ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Hmz nog een kickje ;-)

Ben nog neit toegekomen aan foto's maken, wellicht andere ideeen wat er stuk kan zijn?

Als ik de stroom erop laat( lees de sub aan laat staan) dan doet ie het gewoon altijd!

[ Voor 7% gewijzigd door wimpie007 op 06-10-2008 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-05 13:41

mux

99% efficient!

Foto's zeggen meer. PICS!!!

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Afbeeldingslocatie: http://img221.imageshack.us/img221/5209/img3527gv3.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img397.imageshack.us/img397/4779/img3528nv6.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/7168/img3529jg1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img165.imageshack.us/img165/6412/img3530fa2.jpg

[ Voor 89% gewijzigd door wimpie007 op 19-11-2008 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
Misschien toch elco's, aangezien die dingen ook kapot kunnen zijn zonder dat je het ziet (uitgedroogd door warmte bijv.)

Je plaatje werkt niet trouwens.

www.uploadarchief.net , of www.xs.to zijn wel goeie sites om plaatjes te uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Plaatjes doen het nu wel, zelfs ff check images gedaan ;-)

Als er meer foto's moeten komen hoor ik dat graag, snap er niks van!

[ Voor 38% gewijzigd door wimpie007 op 19-11-2008 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
1e foto, en dan linksbovenin.

Daar zie ik twee condensators waar wat mis mee kan zijn.

C253 lijkt alsof hij openstaat aan de bovenkant
C225 zit smurrie op, kijk even of dit van de condensator is, of dat het lijm o.i.d. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelke
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:15
ik zie aan C253 helemaal niks vreemd hoor
Die staat in ieder geval niet bol

I've GoT a solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 12:52

DaWaN

'r you wicked ??

Mja alles ziet er goed uit en van goede kwaliteit.
Typisch geval van meten is weten... Raad het probleem adhv een foto gaat niet werken vrees ik..

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• wimpie007
Tja meten is idd weten maar ben daar technisch toch niet onderlegd genoeg voor helaas ;-(

Kijk een elco er opnieuw op solderen ofzo lukt me nog wel dus ik denk misschien zien jullie er iets aan wat ik zelf zou kunnen fiksen

Voedingsspoel wordt wel warm dus die is het niet denk ik.

Ik denk de amp zelf ofzo?

• mux

mux

99% efficient!

Heb je een scope? Je kunt testen of er signaal naar de amp toegaat en niks uitkomt, uiteraard.

• wimpie007
Nee die heb ik helaas niet.

Hij lijkt het steeds minder goed te doen.

Eerst was het aanzetten 10 min wachten en dan deed ie het, hij stond dan 10 min een tijd te ploppen enz.

Rondlopen in huis: lees stampen, zorgde er ook voor dat er een raar geluid uitkwam dus er zit iets los ofzo denk ik.

laatste tijd doet ie vrij weinig meer, zelfs een nacht aanlaten helpt niet

• mux

mux

99% efficient!

nee, dat lijkt niet op een probleem met de amp zelf, zie je ergens niet toevallig iets ultraheet worden na 10 minuten? Voor het geval je geen infraroodvisie hebt: vervang 'zie' door 'voel'.

• DaWaN
  • Laatst online: 07-06 12:52

DaWaN

'r you wicked ??

ssj3gohan schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:24:
nee, dat lijkt niet op een probleem met de amp zelf, zie je ergens niet toevallig iets ultraheet worden na 10 minuten? Voor het geval je geen infraroodvisie hebt: vervang 'zie' door 'voel'.
Pas altijd op met zomaar voelen. Ik heb ooit eens een keer gehad dat er gewoon de 400Vdc op een heatsink stond in een voeding, ik kan je vertellen dat dat behoorlijk vervelend aanvoelt ;)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Moet dat stekkertje niet vast? Is dat niet de oorzaak (hoewel het raar blijft dat 'ie het dan af en toe wel doet)?

• mux

mux

99% efficient!

DaWaN schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:34:
[...]

Pas altijd op met zomaar voelen. Ik heb ooit eens een keer gehad dat er gewoon de 400Vdc op een heatsink stond in een voeding, ik kan je vertellen dat dat behoorlijk vervelend aanvoelt ;)
Mwah, al meermalen gehad en niet echt interessant, behalve als je ergens anders een aarde vasthebt, en dan voel je er eigenlijk niks van omdat je ofwel dood bent, ofwel de aardlek getriggerd hebt.

• wimpie007
woelders schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:40:
[...]

Moet dat stekkertje niet vast? Is dat niet de oorzaak (hoewel het raar blijft dat 'ie het dan af en toe wel doet)?
Nope dat stekkertje moet aan de draad die naar het ledje bovenop de subwoofer gaat.

Op het plaatje heb ik dus alle electronica eruit gehaald voor de foto's normaal zit ie gewoon vast

• wimpie007
ssj3gohan schreef op donderdag 20 november 2008 @ 12:24:
Ja de DC wordt erg warm maar dat is normaal want zit ook sticker op de achterkant dat "area designed is" om heet te worden.

• wimpie007
ThinkPadd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 20:02:
1e foto, en dan linksbovenin.

Daar zie ik twee condensators waar wat mis mee kan zijn.

C253 lijkt alsof hij openstaat aan de bovenkant
C225 zit smurrie op, kijk even of dit van de condensator is, of dat het lijm o.i.d. is.
Is lijm idd en C253 staat niet open. Was dat maar zo ;-)

• KOICE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-05 19:22
Heb dit probleem ook eens gehad, ook van alles geprobeerd, uiteindelijk bleek dat een aantal soldeerpunten niet goed meer zaten en een paar spoortjes van de printplaat bijna door waren.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer om welke componenten het bij mijn sub ging, wat ik nog wel weet is dat ze erg los zaten.

Nadat ik ze goed vast heb gezet en opnieuw heb gesoldeerd nergens meer last van gehad.

Edit:

Ik heb nog even uitgezocht om welke onderdelen het ging, heb ze in je afbeelding gemarkeerd.

Afbeeldingslocatie: http://star-fire.nl/img3528nv6.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door KOICE op 20-11-2008 13:57 ]

• wimpie007
KOICE schreef op donderdag 20 november 2008 @ 13:32:
Heb dit probleem ook eens gehad, ook van alles geprobeerd, uiteindelijk bleek dat een aantal soldeerpunten niet goed meer zaten en een paar spoortjes van de printplaat bijna door waren.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet meer om welke componenten het bij mijn sub ging, wat ik nog wel weet is dat ze erg los zaten.

Nadat ik ze goed vast heb gezet en opnieuw heb gesoldeerd nergens meer last van gehad.

Edit:

Ik heb nog even uitgezocht om welke onderdelen het ging, heb ze in je afbeelding gemarkeerd.

[afbeelding]
Kijk daar heb ik iets aan! vanavond maar eens bekijken/ hersolderen

• ThinkPad
Ook als ze niet voelbaar los zitten kan je ze sowieso ff lekker warmstoken met de soldeerbout, misschien zit er namelijk een klein haarscheurtje in het soldeertin.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ik zou toch eens heel goed naar het soldeerwerk kijken. Want dat is niet overal van fantastische kwaliteit zie ik wel.
Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/print1.jpg
Wat is er met die schroef gebeurd?
Zie ik daar nou een scheur in een printpaan?
Waar komen die krassen vandaan?

Afbeeldingslocatie: http://australie.dezeserver.nl/print2.jpg
Dit is niet de oorzaak van je probleem, maar het illustreert wel een beetje de algehele kwaliteit.

Anoniem: 224406

Ff doorsolderen

Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/9642/doorsolderenfc5.jpg

• wimpie007
AtomicShockwave schreef op donderdag 20 november 2008 @ 15:51:
Ik zou toch eens heel goed naar het soldeerwerk kijken. Want dat is niet overal van fantastische kwaliteit zie ik wel.
[afbeelding]
Wat is er met die schroef gebeurd?
Zie ik daar nou een scheur in een printpaan?
Waar komen die krassen vandaan?

[afbeelding]
Dit is niet de oorzaak van je probleem, maar het illustreert wel een beetje de algehele kwaliteit.
Haha ja het ziet er niet uit he!
Ik snapte die schroef ook helemaal niet maar ik kon zien dat de woofer nog nooit open geweest was dus dat is af fabriek, bah bah!

Maar ik heb de meeste punten die jullie aanwezen doorgesoldeerd en voila! Hij doet het weer ;-)
Ik heb wel een lichte bromtoon die er volgens mij eerst niet was nu ;-( De printbanen krijg ik niet voor elkaar dus heb ik laten zitten.

Iedereen bedankt voor de goede suggesties! Als jullie nog ideeen hebben over hoe ik de brom wegkrijg hoor ik dat ook graag!

• PBloem
  • Niet online
Een bromtoon klinkt als een slechte massa ergens of een niet mooie gelijkspanning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 06-06 00:03

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

als je flink wat flux gebruikt gaan de printbanen veel makkelijker. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Aardlusje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sgoldie
  • Laatst online: 08-04 22:35

Sgoldie

- ondertitel -

niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten helpt ook. Had hem gewoon in de winkel gekocht....

Dit soort zinloze kicks voortaan achterwege laten. Topicstarter heeft hier natuurlijk geen boodschap aan. En we zijn tweakers, geen doorsnee koper die alles nieuw en werkend koopt ;)

[ Voor 48% gewijzigd door _ferry_ op 08-01-2009 08:57 ]

UTRECHT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Sgoldie schreef op woensdag 07 januari 2009 @ 21:57:
niet voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten helpt ook. Had hem gewoon in de winkel gekocht....
Uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
Hij bedoelde waarschijnlijk dat ik dat ding 2ehands gekocht had zonder bon erbij en dus geen garantie had maar dat argument slaat nergens op daar dat ding meer dan 2 jaar oud is en dus ook geen fabrieksgarantie meer had. Tevens weet ik toevallig dat Sgoldie z'n set ook 2ehands gekocht heeft en hij dus niet bij mij hoeft aan te kloppen voor reparatie ;-)

Overigens heeft het aansluiten van de sub middels de sub aansluiting ipv high input de brom vrijwel weggenomen en is weer als nieuw ;-)

[ Voor 12% gewijzigd door wimpie007 op 08-01-2009 01:08 ]

Pagina: 1