Toon posts:

[XP] Oplossing om software automatisch te verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Wij hebben hier een Windows server omgeving draaien met Windows 2003 + SMS 2003 (SP3).
Wij hebben nog wat extra tools van 1E (SMSWakeUp LAN en NightWatchman).

Momenteel hebben we ongeveer 500 desktops in onze organisatie. Op deze desktops staat heel veel software welke gebruikers vroeger geinstalleerd hebben toen ze nog adminrechten hadden. Vandaag de dag zijn deze rechten weggehaald alleen de geinstalleerde software staat nog op de desktops. Nu zoeken wij een oplossing het liefst via SMS om deze software makkelijk en automatisch te verwijderen.

We doen dit wel eens via een batch via SMS met de volgende regel:

msiexec /x {product code} /qn

Alleen voor zoveel software is dit niet te doen om elke keer de product code te typen en hier weer een nieuwe advertisement van te maken.
Weet iemand of heeft iemand hier al een oplossing voor in gebruik?

Alvast heel erg bedankt.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik zou eerst eens proberen in kaart te brengen welke software het precies allemaal is. En dan eens kijken wat de beste weg is om het op te lossen. Misschien een nieuwe standaardimage installeren op de pc's ? Oude software verwijderen is natuurlijk ook lang niet altijd risicoloos :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:27:
Ik zou eerst eens proberen in kaart te brengen welke software het precies allemaal is. En dan eens kijken wat de beste weg is om het op te lossen. Misschien een nieuwe standaardimage installeren op de pc's ? Oude software verwijderen is natuurlijk ook lang niet altijd risicoloos :)
Even snel zo ongeveer:

Brand software (Nero / Roxio)
Telefoonsoftware (ActiveSync / Nokia PC Suite etc)
Spelletjes (Tetris / Bedjewweld etc)
Chat software (MSN / Live Messenger etc)
ETC.

We werken hier met Microsoft RIS. Nieuwe RIS installaties op de pc's is wel mogelijk maar dit kost teveel moeite en er dient achteraf teveel software geinstalleerd te worden.
Dit krijgen we er nooit door heen.
We weten dat het niet risicoloos is.
Maar het liefst zoeken we een programma die via SMS (of via een andere manier) makkelijke de ongewenste softwarepakketten van de pc's kan verwijderen.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:13
Ik zou eigenlijk ook gaan voor een image methode. Gewoon de computers inventariseren en hier images voor maken (is het mogelijk om ook één image voor alle pc's te hebben zonder dat het dezelfde pc's zijn?). Dan ben je alles tenminste kwijt en zijn de pc's ook weer lekker schoon en "snel".

Verwijderd

Topicstarter
Arunia schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 09:13:
Ik zou eigenlijk ook gaan voor een image methode. Gewoon de computers inventariseren en hier images voor maken (is het mogelijk om ook één image voor alle pc's te hebben zonder dat het dezelfde pc's zijn?). Dan ben je alles tenminste kwijt en zijn de pc's ook weer lekker schoon en "snel".
Daar hebben jullie wel gelijk in maar momenteel is deze toepassing gewoon niet toepasbaar in onze organisatie. Wij willen graag gebruik maken van een "verwijder / uninstall" tool. Zijn deze er?

• renevanh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-02 16:20
Ik begrijp dat je al geinventariseert hebt wel applicaties er op de systemen voorkomen?

Met een eenvoudige batch zou je kunnen kijken of de betreffende executable bestaat, en zo ja de uninstaller aanroepen die je vervolgens "quiet" een uninstall laat doen.

Stel die batch in als opstart/logon script en met een beetje geluk merken de gebruikers er nauwelijks wat van.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Uninstall van elk pakket heeft z'n specifieke weg. Ik denk niet dat er een tool is die dit voor je kan doen.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:34

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou gewoon de hele zut laten staan, maar alleen de snelkoppelingen naar de programma's (die moeten heus wel in het register te vinden zijn, is standaard en dus na te zoeken) weghalen. Kunnen ze het als nog niet meer gebruiken, en op een gegeven moment kun je dan alsnog RIS'sen.
Lang niet alles zul je kunnen verwijderen (spelletjes) maar van de kantoorsoftware heb je dan iig gedaan wat je kon.
Hoezo is opnieuw RIS'sen geen optie? Iedereen lekker vers beginnen enzo? Moet toch te doen zijn, mits je alles goed gepackeged hebt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Je kunt ook de start menu resetten en de c-schijf "verbergen" dit doe je via de group policy.
je redirect de start menu naar een share op de locale server, daar maak je een map met alle snelkoppelingen. Eveneens stel je in de groeppolicy in dat de c-schijf wordt verborgen, kunnen ze de oude programma's niet meer oproepen. Eveneens misschien hetzelfde voor de desktop?
Pagina: 1