Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hoe reeel zal deze bruto-netto calculator zijn?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.310 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een online tool gevonden dat berekend, in principe, uw netto inkomst vanaf uw bruto inkomst.

Ik ben zelfstandige ondernemer, en dit is mijn eerst jaar, dus......

Als ik 40,000 euro omzet intype, zonder investering of kosten, zegt hij dat ik alleen 5,025 eurotjes hoeft te betalen in belasting.

Kan dat reaal zijn? Als het wel het geval is, valt het erg mee, moet ik zeggen.

Link http://www.esset.nl/brutonetto2007.htm

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:24

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Reëel bedoel je? Ik zou zeggen, bel de belastingdienst :)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Verwijderd

Topicstarter
SinergyX schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:32:
Reëel bedoel je? Ik zou zeggen, bel de belastingdienst :)
Sorry, Engels is mijn moedertaal.

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Als je recht hebt op startersaftrek en zelfstandigenaftrek, en het aangegeven bedrag reserveert voor je oudedagsvoorziening, komt het volgens mij behoorlijk in de buurt. Let wel op dat je ook nog apart een factuur krijgt voor de bijdrage zorgverzekeringswet, zo'n 1000 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Hmmmmm......Iedereen verteeld mij altijd dat ik moest tussen een derde en en halve van mijn bruto omzet aan de kant moest zetten voor de belastingdienst.

Zo, als ik bruto ( inclusief btw ) 40,000 euro verdien, betaal ik ongeveer 6,300 in omzetbelasting tijdens het jaar ( ik betaal per kwartaal ) en dan op het einde van het jaar zou ik verwachten dat ik nog de 5,025 volgens die bruto-netto calculator moest betalen?

( Heel simple berekend, zonder investeringen of andere positieve invloeden te melden )

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:45:
Hmmmmm......Iedereen verteeld mij altijd dat ik moest tussen een derde en en halve van mijn bruto omzet aan de kant moest zetten voor de belastingdienst.
Een derde tot de helft is redelijk ruim, zeker bij zo'n lage omzet. Je moet in elk geval al rekenen dat je bruto omzet excl. btw is! Die btw staat er helemaal los van, die in je en draag je weer af waardoor het per saldo 0 is.
Hoe hoger de omzet hoe meer belasting je procentueel gaat betalen. Met zo'n lage omzet heb je gewoon heel erg veel voordeel van alle aftrekmogelijkheden. Neem bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek, hoe hoger je omzet hoe kleiner de aftrek.

Op basis van de (beperkte) gegevens die je hier post kom ik op de volgende berekening:

Je winst volgens boekhouding is 33.700 (40.000 - 6.300 btw). Dan heb je wel of niet nog een aantal aftrekposten:
- zelfstandigenaftrek: als je daarvoor in aanmerking komt, bij een omzet van 33.700 mag je 6.916 aftrekken
- startersaftrek: als je daarvoor in aanmerking komt mag je 2.019 aftrekken
- als je maximaal gebruik maakt van de oudedagsreserve mag je daar 4.044 voor opzij zetten, hierover betaal je nu dus geen belasting

Blijft over een belastbare winst van 20.721. Hier mag je 2.072 (10%) winstvrijstelling vanaf trekken, dus je fiscale winst is nog maar 18.649.

Over dat bedrag moet je dus 6.378 euro belasting betalen, maar je hebt nog de heffingskortingen! Algemene heffingskorting en arbeidskorting is 3.435. Als je recht hebt op combinatiekorting komt er nog eens 148 bij, deze reken ik niet mee. Blijft dus een rest over van 2.943 euro belasting om te betalen.

Naast de inkomstenbelasting moet je echter ook nog een bijdrage voor de zorgverzekeringswet betalen. dit is 4,4% van de fiscale winst, ergo 821 euro.
Totaal betaal je dus 3.764 euro aan de belastingdienst en (volgens dit voorbeeld) 4.044 euro naar een spaarpotje voor je oudedagsreserve. Je hebt dus netto over 25.892 euro.

Verwijderd

Topicstarter
Wow!, cowgirl, dat was verschijnelijk de meest helpzaam en volledig antwoord dat ik ooit van een internet forum heb gekregen.

Bedankt.

Eindelijk heb ik de gevoel dat ik wat begrijp van de Nederlandse belasting systeem onder de knie kan krijgen.

En nogmaals bedankt.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik gebruik meestal deze calculator:
http://www.raet.nl/proforma/proflite.asp

Ik krijg ook altijd mijn salarisstroken via Raet, en ze kloppen exact met wat ze op deze website berekenen voor je. Je kan bijvoorbeeld de CAO aangeven waar je onder valt, dit maakt vaak het meeste verschil op je bruto-netto berekening.

Oh crap, zie nu pas dat je een berekening wilde voor je onderneming.. Maar het blijft een handige link ;)

[ Voor 14% gewijzigd door ebia op 26-10-2007 19:39 ]

Pagina: 1