Voor een project ben ik bezig me te verdiepen in LED verlichting. Via via heb ik gehoord dat het mogelijk is meerdere LED's individueel aan te sturen via een beperkt aantal kabels in plaats van een apparte kabel voor elk ledje. Omdat we een lange rij van ledjes willen maken krijgen we anders een erg overdreve kabelverzameling. Weet er iemand meer hierover?
Kan, maar dan moet je voor elk (groepje) led(s) een printplaatje maken om de led aan te sturen. Dacht dat DMX wel iets is, dan kan je adressen aansturen. linkje
Door in een matrix te zetten. Een led gaat dan branden door bepaalde collommen en rijen aan te sturen. Zoeken op Led & Matrix
☻/
/▌
/ \
Er zijn talloze mogelijkheden, die stuk voor stuk andere voor en nadelen hebben. Bij de keuze voor een bepaalde manier van aansturen, moet je eerst je eisen (minimale voorwaarden, daarmee schrap je een deel van de mogelijkheden) en je wensen opstellen.
Aan de hand van je wensen kan je kijken welk van de overgebleven mogelijkheden het best bij jou toepassing en elektronica-kennis past.
De vragen waar je een antwoord op moet geven, voor we je verder kunnen helpen, zijn denk ik de volgende:
-Wat is het aantal LED's (allemaal dezelfde, of verschillende kleuren) die je wil aansturen, en hoe wil je ze aansturen (allemaal tegelijk aan of uit, dimmen, elke led afzonderlijk dimmen,...)?
-Wat is je budget (heel belangerijk om ook de achtergrond te kennen, wil je het zo goedkoop mogelijk of mag het meer kosten als het zuiniger of beter wordt)?
-Wat is je elektronica-kennis (kan je een µC programmeren, print etsen, PCsoftware schrijven om het aan te sturen,...)?
-Zijn er speciale zaken om in het ontwerp rekening mee te houden (moet het zuinig zijn, weinig ruimte innemen, waterdicht zijn, weinig storing uitstralen, over erg lange afstanden gaan, robuust zijn (tegen verkeerd aansluiten kunnen en lang meegaan),...)?
Aan de hand van je wensen kan je kijken welk van de overgebleven mogelijkheden het best bij jou toepassing en elektronica-kennis past.
De vragen waar je een antwoord op moet geven, voor we je verder kunnen helpen, zijn denk ik de volgende:
-Wat is het aantal LED's (allemaal dezelfde, of verschillende kleuren) die je wil aansturen, en hoe wil je ze aansturen (allemaal tegelijk aan of uit, dimmen, elke led afzonderlijk dimmen,...)?
-Wat is je budget (heel belangerijk om ook de achtergrond te kennen, wil je het zo goedkoop mogelijk of mag het meer kosten als het zuiniger of beter wordt)?
-Wat is je elektronica-kennis (kan je een µC programmeren, print etsen, PCsoftware schrijven om het aan te sturen,...)?
-Zijn er speciale zaken om in het ontwerp rekening mee te houden (moet het zuinig zijn, weinig ruimte innemen, waterdicht zijn, weinig storing uitstralen, over erg lange afstanden gaan, robuust zijn (tegen verkeerd aansluiten kunnen en lang meegaan),...)?
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Bedankt voor de snelle reacties!
Ok even iets verduidelijken, Ik ben een student Industrial design op de TU/e, we willen een sfeerlicht creëren in een wijk in Eindhoven (Oud Woensel dat in 2014 compleet herbouwd gaat worden), de gemeente is onze client. De bedoeling is om rails van ledjes in de grond te plaatsen die individueel kunnen wisselen van kleur (liefst rgb leds) en van lichtsterkte om een soort lichtgolven na te bootsen. Deze rails lopen vanuit een centraal plein verschillende straten in. Deze led rails moeten dus over een vrij grote afstand lopen, zeg maar 300 meter elke straat in (dus heel veel ledjes!) De hoeveelheid ledjes per meter hebben wij nog niet bepaald, het liefst natuurlijk zoveel als mogelijk maar dat zijn we aan het onderzoeken.
De leds zullen in een behuizing komen dus robuustheid en waterdichtheid is geen probleem.
We zijn ons nog aan het oriënteren wat technisch mogelijk is, vandaar deze vraag. Onze electronica kennis is net boven gemiddeld, microcontrollers programmeren is geen probleem maar voor moeilijkere dingen kunnen we experts raadplegen of kunnen we eventueel uit besteden. Ik ben erg benieuwd of jullie met jullie kennis met ons mee zouden kunnen denken, alvast hartelijk dank voor de reacties!
Ok even iets verduidelijken, Ik ben een student Industrial design op de TU/e, we willen een sfeerlicht creëren in een wijk in Eindhoven (Oud Woensel dat in 2014 compleet herbouwd gaat worden), de gemeente is onze client. De bedoeling is om rails van ledjes in de grond te plaatsen die individueel kunnen wisselen van kleur (liefst rgb leds) en van lichtsterkte om een soort lichtgolven na te bootsen. Deze rails lopen vanuit een centraal plein verschillende straten in. Deze led rails moeten dus over een vrij grote afstand lopen, zeg maar 300 meter elke straat in (dus heel veel ledjes!) De hoeveelheid ledjes per meter hebben wij nog niet bepaald, het liefst natuurlijk zoveel als mogelijk maar dat zijn we aan het onderzoeken.
De leds zullen in een behuizing komen dus robuustheid en waterdichtheid is geen probleem.
We zijn ons nog aan het oriënteren wat technisch mogelijk is, vandaar deze vraag. Onze electronica kennis is net boven gemiddeld, microcontrollers programmeren is geen probleem maar voor moeilijkere dingen kunnen we experts raadplegen of kunnen we eventueel uit besteden. Ik ben erg benieuwd of jullie met jullie kennis met ons mee zouden kunnen denken, alvast hartelijk dank voor de reacties!
al gedacht hoe jullie de LEDs gaan voeden?
ik ga ervan uit dat jullie 3 Watt leds gaan gebruiken?
dit komt uit op 1,2 A per led op 5V:P
ben toevallig op het moment ook bezig met een LED project op de fontys in eindhoven
ben toevallig op het moment ook bezig met een LED project op de fontys in eindhoven
“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Hoe kom je aan 1.2A per led als ze 3 Watt zijn en je op 5 volt zit. P = U * I => 3 = 5 * I. Hieruit volgt dat I toch echt 0.6 Ampere isbart0l0meus schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:33:
al gedacht hoe jullie de LEDs gaan voeden?
/offtopic
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
hehe tijd om de specs van de led er bij te pakken ^^ die berekening klokt tenminsteAtlas schreef op woensdag 31 oktober 2007 @ 19:42:
[...]
Hoe kom je aan 1.2A per led als ze 3 Watt zijn en je op 5 volt zit. P = U * I => 3 = 5 * I. Hieruit volgt dat I toch echt 0.6 Ampere is
/offtopic
maar de gemiddelde 3 watt LED heeft geen 5 Volt nodig !! wel 600mA meer mag ook maar zeker niet meer dan 1A wordt hij heel warm van en gaat heel erg veel sneller stuk, dus 1,2 A per LED doe maar niet anders....
(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)
Waarom 3W leds gebruiken?
Als je 100en leds plaatst kan je normale leds ook prima zien.
Of is het de bedoeling dat het iets gaat verlichten?
Ontopic:
Je kan inderdaad charlieplexing gebruiken (wel lastig ontwerpen en programmeren, maar bijna de helft van de kabels als normaal multiplexen.)
Verder kan je natuurlijk per groep van 64 (oid) leds een controller eraan gooien en die dan koppelen.
Als je golven wil maken (een herhalend patroon) kan je natuurlijk ook heel goed herhalend dezelfde hardware plaatsen (256 leds + controller oid) en deze allemaal met dezelfde data aansturen.
Een leuke optie om dan naar te kijken zijn schuifregisters, die zijn heel geschikt om veel groepen hetzelfde aan te sturen.
Als je 100en leds plaatst kan je normale leds ook prima zien.
Of is het de bedoeling dat het iets gaat verlichten?
Ontopic:
Je kan inderdaad charlieplexing gebruiken (wel lastig ontwerpen en programmeren, maar bijna de helft van de kabels als normaal multiplexen.)
Verder kan je natuurlijk per groep van 64 (oid) leds een controller eraan gooien en die dan koppelen.
Als je golven wil maken (een herhalend patroon) kan je natuurlijk ook heel goed herhalend dezelfde hardware plaatsen (256 leds + controller oid) en deze allemaal met dezelfde data aansturen.
Een leuke optie om dan naar te kijken zijn schuifregisters, die zijn heel geschikt om veel groepen hetzelfde aan te sturen.
ik weet niet, maar ik ben niet dom.
de specs van de 3 Watt RGB leds die wij gebruiken zijn:
Forward voltage:
Red Typ 2,50V
Green Typ 3,80V
Blue Typ 3,80V
Nominal current B,G,R 350mA
Daar stond 5Volt omdat we er og een weerstand voorzetten!
en 3 x 0,35 is 1,05A
de specs van de 3 Watt RGB leds die wij gebruiken zijn:
Forward voltage:
Red Typ 2,50V
Green Typ 3,80V
Blue Typ 3,80V
Nominal current B,G,R 350mA
Daar stond 5Volt omdat we er og een weerstand voorzetten!
en 3 x 0,35 is 1,05A
“If Your Only Tool Is a Hammer Then Every Problem Looks Like a Nail” (Abraham Maslow)
Het budget is veel belangrijker dan wat er technisch mogelijk is.Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:07:
[...]
Het is geen enkel probleem om een systeem te bouwen dat over 300m elke cm een led kan aansturen. 30.000 led-jes, bijvoorbeeld per 100 aangestuurd is echt peanuts om te maken. Eventueel per LED dimbaar, ook geen probleem. Maak je er nog 1W of 3W LED's van die per stuk dan naar de 10 euro gaan (inclusief controllers). Dan hebben we het over "maar" 300k euro per straat....
O ja, en kijk *HEEL* erg uit met dingen "zelf" maken. Het is leuk als jullie 300 printjes per straat inzetten en je erachter komt dat je 1000-en printjes bij een beetje vocht na 3 maanden doorroesten en je bakjes die volgens de leverancier echt ECHT waterdicht zijn volgens IP65 door wat zand tussen de seal toch niet waterdicht zijn.
Kijk eens naar wat Siemens bijvoorbeeld kan leveren aan industriele controllers, die werken zoiezo al met professionele bussen die veel minder storings gevoelig zijn. En op zoek gaan naar een loszittend draadje over 300M in de grond gemonteerde kastjes is... op z'n zachts gezegd... lastig.
[ Voor 25% gewijzigd door TheGhostInc op 02-11-2007 15:14 ]
^^ met hem
Ook als je normale 5mm rgb leds zou gebruiken zit je op een stuk van 100meter zo aan 20.000 leds.
En 20.000 leds, ook al zijn ze bijvoorbeeld maar 30 cent per stuk is nog 6000 euro aan leds.
Ook als je normale 5mm rgb leds zou gebruiken zit je op een stuk van 100meter zo aan 20.000 leds.
En 20.000 leds, ook al zijn ze bijvoorbeeld maar 30 cent per stuk is nog 6000 euro aan leds.
Pagina: 1