Toon posts:

Kan ik van 2 interne harde schijven naar 1? En hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb nu een sony vaio VGN - A115M, met twee harde schijven van elk 30 Gigabyte, maar wil dus graag wat meer ruimte. Maar nu weet ik niet of ik, en wat voor interne harde schijf ik nou moet kopen... Ik zag deze: Seagate 3,5"-IDE-Festplatte 250GB Barracuda 7200.10,

maar moet ik dan allebei mijn oude harde schijven eruit halen? Of alleen 1? En welke dan? En hoe weet ik vantevoren of die nieuwe dan wel weer wordt geaccepteerd door mijn sony laptop?

Bedankt voor (alle) hulp! Ik kan het gebruiken want ik kan het ook nergens vinden op internet...

Bedankt en groetjes Jeroen

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-12 12:31
Een 3,5" harddisk gaat niet passen in een laptop.

Zitten er 2,5" of 1,8" disks in?

Edit: standaard heeft deze laptop een 60GB schijf, dus het zullen twee partities zijn. Dan moet je kijken of ze Basic of Dynamic zijn in de Computer Manager

[ Voor 48% gewijzigd door Jiriki op 26-10-2007 12:31 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-12 19:59
Heb je twee hardeschijven, of heb je één schijf met twee partities? Dat is een wereld van verschil namelijk.

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:22
Ik denk dat er maar één harde schijf in deze laptop zit, en dat die is ingedeeld met twee partities. Het samenvoegen van partities kan met een partitioneringsprogramma, bijvoorbeeld Paragon PartitionManager. Wil je een grotere harde schijf, zul je waarschijnlijk naar een 2,5" model moeten uitwijken.

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:30

_Apache_

For life.

Rechtermuisknop op deze computer,
'Beheren / Manage'
'Disk Management'

Partities zie je bovenin, dat zijn er waarschijnlijk 2, maar in de onderste helft staat waarschijnlijk alleen Disk 0, klopt dat?

Zero SR/S 17.3kWh / 2.7 kWP PV / Xtend WP 5kW + HRSolar zonneboiler

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

he dat gaat snel met de antwoorden! Bedankt! Ik zit nu op mn werk dus kan niets met mn computer doen. Ik denk dat ik over een jaar of twee toch een nieuwe laptop koop, en daarom twijfel ook nog steeds of ik niet toch een externe Harde Schijf moet kopen. Maar dat hangt er dus vanaf hoe makkelijk het is een nieuwe HD in te bouwen. Wat denken jullie overigens, beter een externe kopen, of een interne? Maar goed, On topic:

Ik lees hier van alles over partities, maar daar heb ik nog nooit van gehoord. Als ik naar "deze computer" ga, staat er gewoon C: en D:, dus ik denk ik heb er twee. (harde schijven)

Hoe kan ik dan mn C en D schijf veranderen in 1 grote harde schijf van 60 GB, want dat las ik ook ergens, Kan dat echt?! Hoe doe ik dit dan?

En stel dat ik nou toch maar 1 harde schijf heb (met 2 partities ofzo), kan ik dan gewoon een nieuwe kopen en inbouwen? Of moet ik dan ook weer allerlei handelingen verrichten, of kijken naar bepaalde termen zoals beschreven in de antwoorden?

Bedankt hoor!

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 12:41 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Neem eens de FAQ van dit subforum door onder Hoe/waarmee kan ik mijn schijven indelen? :)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:38:
Maar ik lees hier van alles over partities, nooit van gehoord!
Als ik naar "deze computer" ga, staat er gewoon C: en D:, dus ik denk ik heb er twee.
Dat klopt helemaal!
Hoe kan ik dan mn C en D schijf vernaderen in 1 grote harde schijf van 60 GB,
want dat las ik ook ergens, Kan dat echt?! Hoe doe ik dit dan?
Kan met verschillende softwareprogrammaatjes, bv Partition Magic
En stel dat ik nou 1 harde schijf (met 2 partities ofzo)
kan ik dan gewoon een nieuwe kopen en inbouwen?
Je koopt gewoon 1 harde schijf, waar nog geen partities opstaan!
Partities kun je zelf indelen, bijvoorbeeld 1tje met je OS erop, 1tje en 1tje met je overige shit!

Voor de rest zijn deze vraagjes wel heel erg basic zeg, Google doet denk wonderen voor je!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Verwijderd

Topicstarter
Dat partition magic valt volgens mij anders niet gratis te downloaden.. En om er nou 80 euro aan uit te geven....

Iig bedankt voor de antwoorden...

gr jeroen

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:58

Smurf

Detri

Als je alleen een extra schijf wilt om (grote) bestanden op te slaan, ik denk aan films, muziek en/of documentjes, ben je denk ik het beste af met een externe hdd.

)

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-12 19:59
Smurf schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:17:
Als je alleen een extra schijf wilt om (grote) bestanden op te slaan, ik denk aan films, muziek en/of documentjes, ben je denk ik het beste af met een externe hdd.
Helemaal mee eens. Zo te horen is het allemaal nieuw voor jou en juist met programma's als partition magic moet je donders goed weten wat je doet omdat je anders je data wel eens kwijt kan raken.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Invisible_man schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 14:58:
[...]

Helemaal mee eens. Zo te horen is het allemaal nieuw voor jou en juist met programma's als partition magic moet je donders goed weten wat je doet omdat je anders je data wel eens kwijt kan raken.
Maar op een lege disk valt er weinig kwijt te raken natuurlijk :)
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:45:
Dat partition magic valt volgens mij anders niet gratis te downloaden.. En om er nou 80 euro aan uit te geven....

Iig bedankt voor de antwoorden...

gr jeroen
Je kunt gewoon de partitiemanager pakken die in windowssetup zit. Je Pc zul je met een neiuwe hdd toch moeten herinstalleren, dus kom je vanzelf bij je partitie gedeelte uit.
Pagina: 1