ST 780, waardeloze router in small office, zoek oplossing?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.801 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Huggiedug
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-03-2022

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Wij hebben KPN zakelijk ADSL over ISDN met een speedtouch 780. Ging prima toen we nog (heel) klein waren, maar inmiddels werken we met meer dan 10-15 man, een NAS en wat printers.
Connecties zowel via kabels als wireless.

Per dag moeten we 3-5 keer de 780 opnieuw starten omdat internet er gewoon mee ophoudt. Daarna doet alles het weer. Uitermate irritant ("ZO kan ik dus niet werken!!").

KPN snapt er niets van, ook niet na uren bellen. That figures.
Na een uurtje lezen hier begrijp ik dat de 780 een waardeloze router is.

Ik vermoed dat als we een dikkere router het werk laten doen (graag advies welke, 25-30 man moeten er probleemloos op kunnen werken), en de 780 slechts als gateway naar internet gebruiken, we dan van de problemen af zijn.

Hoe stel ik dan de 780 in? Ik las al dat het PPPoA protocol voor problemen kan zorgen (geen bridge-functie mogelijk)? En hoe sluit ik de 780 aan op de router, gewoon in éen van de poortjes prikken?

Je hoort, van al die protocollen snap ik niet veel. Graag advies...bij voorbaat dank!

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
KPN belt net terug en adviseert de 780 te vervangen door een cisco 828 / 878 modem/router.
Zou dat kunnen werken?

Verwijderd

Alles kan. Koffie kan, thee kan, Cisco 828 kan. Het is niet het beste wat je hebben kan maar het werkt wel en als je het geconfigureert hebt blijft het gewoon draaien zonder elke twee uur een crash.

Ik ga er even van uit dat KPN je dat ding gaat schenken ter vervanging van je ST. Het kan zijn dat je dat die mensen van KPN nog even moet uitleggen.

Ik heb een 828 met erachter 60 man en negen permanente IPSec vpn tunnels (firebox to firebox) in bedrijf gehad, en na een beetje shcopwerk tegen de XS4All techneut die hem in had moeten regelen werkte het perfect. Of de router functionaliteit ook qua instelbaarheid dat biedt wat je zoekt (eenvoudig te gebruiken zou leuk geweest zijn bijvoorbeeld) is even up to you, maar gewoon als modem / router voor een klein subnetje liep het prima. Als je er zelf de hele dag NAT entries en portfilters op wilt gaan zitten instellen wordt het wat anders.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 12:39 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Dat zal ik KPN zeker moet uitleggen! Maar zo'n waardeloze router moeten ze dan ook maar niet leveren.

Ik wil helemaal geen ingewikkelde dingen (geen NAT entries en portfilters, weet niet eens wat dat zijn), maar gewoon dat ons kleine office netwerkje vlekkeloos draait. Die 828 lijkt me dan een prima oplossing.

Ook gebeld met xs4all, die bieden een geavanceerdere modem/router combinatie: de Zyxel prestige 660h. Schijnt een betere router te bevatten? Is dat volgens jou/jullie een oplossing?

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-03 20:11
Cisco is natuurlijk goede apparatuur. Als het je lukt zorg er dan voor dat je een 878 krijgt en geen 828, dat is nogal een oud modelletje.

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
ga ik doen.
Kan ik die 878 zelf configuren denk je?

Ben geen complete n00b, maar een expert ben ik ook niet...

• Bart
Huggiedug schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:35:
ga ik doen.
Kan ik die 878 zelf configuren denk je?

Ben geen complete n00b, maar een expert ben ik ook niet...
Enige Cisco CLI kennis is wel handig. Zoek gewoon eens rond op GoT daar worden genoeg voorbeeld configuraties gepost. Zie bijv. dit recente topic:

Cisco: Bridging vs nat*

Met in de 1e reply gelijk de juiste uitleg om er een No NAT config van te maken :)

[ Voor 9% gewijzigd door Bart op 26-10-2007 15:51 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Bart schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:51:
[...]

Enige Cisco CLI kennis is wel handig. Zoek gewoon eens rond op GoT daar worden genoeg voorbeeld configuraties gepost. Zie bijv. dit recente topic:

Cisco: Bridging vs nat*

Met in de 1e reply gelijk de juiste uitleg om er een No NAT config van te maken :)
Ik zie het. Maar ik ben nu van plan om die hele 780 het raam uit te keilen en de 878 alles te laten doen, dus ook de verbinding met KPN ADSL. Dat lijkt me als bijkomend voordeel, ook eenvoudiger.

Heb ik daar gelijk in?

• Bart
Huggiedug schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:54:
[...]

Ik zie het. Maar ik ben nu van plan om die hele 780 het raam uit te keilen en de 878 alles te laten doen, dus ook de verbinding met KPN ADSL. Dat lijkt me als bijkomend voordeel, ook eenvoudiger.

Heb ik daar gelijk in?
Ja dat moet je JUIST doen :)

Je moet zeker niet die 780 nog eens voor die Cisco gaan zetten. Die Cisco kan juist alles voor je doen.

Edit: Ik zit trouwens de Startpost nog even te bekijken en ik heb de 780 even opgezocht. Maar we hebben het hier dus over een ADSL verbinding. Dan hoop ik niet dat ze je een 878 gaan sturen. Dat is namelijk een router voor een SDSL verbinding. Cisco 876 is een ADSL over ISDN router.

[ Voor 22% gewijzigd door Bart op 26-10-2007 16:05 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Bart schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:59:
[...]

Ja dat moet je JUIST doen :)

Je moet zeker niet die 780 nog eens voor die Cisco gaan zetten. Die Cisco kan juist alles voor je doen.

Edit: Ik zit trouwens de Startpost nog even te bekijken en ik heb de 780 even opgezocht. Maar we hebben het hier dus over een ADSL verbinding. Dan hoop ik niet dat ze je een 878 gaan sturen. Dat is namelijk een router voor een SDSL verbinding. Cisco 876 is een ADSL over ISDN router.
dus je bent het er ook mee eens die 780 het raam uit te strepen? ;)
Kijk, de 876 moet het dus worden. Ik had geen idee dat er een verschil bestond.

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Huggiedug schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:11:
[...]

dus je bent het er ook mee eens die 780 het raam uit te strepen? ;)
Kijk, de 876 moet het dus worden. Ik had geen idee dat er een verschil bestond.
ik lees dat een router van Linksys waarschijnlijk wat meer hufterproof is (waarbij ik mezelf even voor het gemak als hufter zie ;)), maar ik word niet veel wijzer van hun site, weet iemand hier wat het geschikte type is voor adsl over isdn?

• Saab
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10-2025
Die cisco is makkelijk zat dicht te spijkeren zodat niemand op jouw kantoor ooit dat ding kan vern**ken. Beheer alleen toestaan via seriele kabel bijvoorbeeld, uiteraard ww op het ding, kijk maar eens rond voor de beveiliging.

Met die Linksys ben ik er niet zo zeker van. Als het bedrijfsmatig moet, pak een Cisco

https://www.discogs.com/user/jurgen1973/collection

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Saab schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:04:
Die cisco is makkelijk zat dicht te spijkeren zodat niemand op jouw kantoor ooit dat ding kan vern**ken. Beheer alleen toestaan via seriele kabel bijvoorbeeld, uiteraard ww op het ding, kijk maar eens rond voor de beveiliging.

Met die Linksys ben ik er niet zo zeker van. Als het bedrijfsmatig moet, pak een Cisco
dank voor je advies, maar heb je er ook vertrouwen in dat een relatieve n00b }:O dat ding aan de praat kan krijgen?

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Als je nou nog een 828 krijgt, is ie al behoorlijk oud.

De 878 heeft een soort van webconfig :)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
ChaserBoZ_ schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 22:24:
Als je nou nog een 828 krijgt, is ie al behoorlijk oud.

De 878 heeft een soort van webconfig :)
ik heb besloten de reactie van kpn niet af te wachten, ben de problemen spuugzat.
Bestel een 876W, en ga vervolgens het aankoopbedrag bij kpn terugclaimen.

• Saab
Huggiedug schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:25:
[...]

dank voor je advies, maar heb je er ook vertrouwen in dat een relatieve n00b }:O dat ding aan de praat kan krijgen?
Met een beetje goed kijken naar wat voorbeeld configuraties moet dat best lukken, verdiep je een klein beetje in de CLI en kijk vooral ook naar de config van je Speedtouch. Snap alleen niet helemaal dat ie ook hufterproef tegen jou moet zijn, jij bent toch de beheerder van dat netwerkje daar?

Zoek hier op Got maar eens op Cisco config voor adsl, enige verschil voor je is dat je ISDN hebt maar daar kom je ook genoeg informatie over tegen.

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Op de 876 is KPN adsl erg simpel in te stellen.

Hij kan ook altijd het SDM cdeetje gebruiken, die helpt je stap voor stap door het process.
Je hebt dan alleen je adsl gegevens nodig en je vpi/vci zet hem pppoa user/pass en hij doet het.

zolang het signaal niet Bridged is zoals bij BBNed of Tiscali ben je er zo mee klaar.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Saab schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 23:10:
[...]

Met een beetje goed kijken naar wat voorbeeld configuraties moet dat best lukken, verdiep je een klein beetje in de CLI en kijk vooral ook naar de config van je Speedtouch. Snap alleen niet helemaal dat ie ook hufterproef tegen jou moet zijn, jij bent toch de beheerder van dat netwerkje daar?

Zoek hier op Got maar eens op Cisco config voor adsl, enige verschil voor je is dat je ISDN hebt maar daar kom je ook genoeg informatie over tegen.
ja ik ben wel de beheerder, maar we komen zolangzamerhand op het punt dat we een parttime beheerder nodig gaan hebben omdat ik het ook niet meer weet.

Een switchje ertussen en een beetje patchen lukt wel, NAS en printers erop ook. Maar nu wil ik bv dat de NAS éens per week wordt gebackupped via amazonaws.com en dat heb ik nog niet voor mekaar.

Nu blijkt die ^&@#%$$&$& 876w weer in backorder bij alle leveranciers! levertijd 2-3 weken :|

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-03 19:01

TNW

Een ST780 is echt geen slechte modem/router, maar meer ontworpen voor eindgebruikers. Je zou kunnen zeggen dat de modem redelijk ok is tot enige gebruikers (10-20) en matig gebruik van VPN tunnels. Een beetje vreemd dat KPN deze apparaten bij zakelijke abonnementen levert.

Er zal wel het een en ander te fixen zijn aan die 780, maar een Cisco, beter gedocumenteerd en ontworpen voor dit soort situaties, zal de beste keus zijn lijkt mij.

Al wil je de ST780 alleen als modem gebruiken dan kun je hem op de volgende manieren instellen:

- Op de webinterface bij Home Network>Devices>Assign the public IP address of the connection to a network device gebruiken.
- Modem configureren met DHCP Spoofing mbv de Configuration Wizard (te downloaden op www.speedtouch.nl)

Hmmmz.. ik zie dat die 878 dat zelf allemaal kan, adsl modem ingebouwd? Nevermind :)

Weblog | Straling!

Verwijderd

Als de TS inderdaad XS4all heeft is inregelen helemaal piece of cookie.
Stappenplan:
a) je probeert even of je het snapt.
b) bel helpdesk
c) vraag om hulp
d) afhankelijk van de hoeveelheid ellende die je op je hals gehaald hebt door dingen te slopen bij stap a) ben je een kwartier tot een uur aan de telefoon met de helpdesk. Indien bij a) voldoende schade voor meer-urige consultatie behaald is, wordt je bezocht door een techneut :)

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 16:35:
Als de TS inderdaad XS4all heeft is inregelen helemaal piece of cookie.
Stappenplan:
a) je probeert even of je het snapt.
b) bel helpdesk
c) vraag om hulp
d) afhankelijk van de hoeveelheid ellende die je op je hals gehaald hebt door dingen te slopen bij stap a) ben je een kwartier tot een uur aan de telefoon met de helpdesk. Indien bij a) voldoende schade voor meer-urige consultatie behaald is, wordt je bezocht door een techneut :)
:P :P
goed om te weten, we hebben en houden waarschijnlijk KPN. Met de verbinding gaat niet zoveel mis.

• Saab
Huggiedug schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 14:25:
[...]

ja ik ben wel de beheerder, maar we komen zolangzamerhand op het punt dat we een parttime beheerder nodig gaan hebben omdat ik het ook niet meer weet.

Een switchje ertussen en een beetje patchen lukt wel, NAS en printers erop ook. Maar nu wil ik bv dat de NAS éens per week wordt gebackupped via amazonaws.com en dat heb ik nog niet voor mekaar.

Nu blijkt die ^&@#%$$&$& 876w weer in backorder bij alle leveranciers! levertijd 2-3 weken :|
weet je, over een paar dagen, misschien weken kom ik naar nederland om zo'n ding bij een klant te installeren, 800 series over ISDN met wireless erop. Als je wil stuur ik je de config wel door...

laat me weten op jurgen van wensveen at googlemail .com (zonder spaties) moet trouwens in deventer zijn

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Saab schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 22:38:
[...]

weet je, over een paar dagen, misschien weken kom ik naar nederland om zo'n ding bij een klant te installeren, 800 series over ISDN met wireless erop. Als je wil stuur ik je de config wel door...

laat me weten op jurgen van wensveen at googlemail .com (zonder spaties) moet trouwens in deventer zijn
dat is wel heel erg aardig; je hebt mail. 8)

• Saab
Huggiedug schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 08:09:
[...]

dat is wel heel erg aardig; je hebt mail. 8)
Ohh Ik ben zoo aardig.. O-)

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Nieuws van KPN; eindelijk eens iemand aan de lijn die een klein beetje weet waar het over gaat.

Op dit moment deelt de DHCP server van de 780 dynamische IP adressen uit aan alle pc's op het netwerk, ook de desktops. Hij stelde voor om:

1. die allemaal een vast adres te geven.
2. de DNS in te stellen op die van KPN (194.151.228.18), en dus niet meer op de 780.

dit zou een groot verschil maken in de hoeveelheid werk die de router moet doen.

ik heb geen idee, is dat zo? }:O

• Saab
ja, dan ga bypass je de Speedtouch wat betreft de DNS requests and heeft je ST minder te doen, hij moet nog wel steeds blijven routeren en dat is m.i het meest belastende voor een router.

Daarbij, wil je echt met vaste IP addressen gaan werken? Wil je echt op alle clients dns en IP adressen fixed gaan ingeven? Qua beheer een hoop meer werk en administratie en que IT niet zo netjes vind ik. En ik denk dat het niet zo veel zal schelen.

Iedere consumenten router wat jou ST is kent een redelijk lage limiet aan de hoeveelheid connecties. Mijn oude BT router(ook speedtouch van binnen) knalde er regelmatig uit als ik Emule openzette.

deze oplossing van KPN is mi een hansaplast oplossing en dat moet je niet willen, temeer je aangeeft op termijn te gaan groeien mag je Router best een beetje geld kosten denk ik

just my 2 penny's

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Saab schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 17:32:
ja, dan ga bypass je de Speedtouch wat betreft de DNS requests and heeft je ST minder te doen, hij moet nog wel steeds blijven routeren en dat is m.i het meest belastende voor een router.

Daarbij, wil je echt met vaste IP addressen gaan werken? Wil je echt op alle clients dns en IP adressen fixed gaan ingeven? Qua beheer een hoop meer werk en administratie en que IT niet zo netjes vind ik. En ik denk dat het niet zo veel zal schelen.

Iedere consumenten router wat jou ST is kent een redelijk lage limiet aan de hoeveelheid connecties. Mijn oude BT router(ook speedtouch van binnen) knalde er regelmatig uit als ik Emule openzette.

deze oplossing van KPN is mi een hansaplast oplossing en dat moet je niet willen, temeer je aangeeft op termijn te gaan groeien mag je Router best een beetje geld kosten denk ik

just my 2 penny's
Dank je! Zijn er mensen die er anders over denken?

Gezien het feit dat de Cisco 876W in het hele land een levertijd heeft van minimaal 2 weken ga ik dit wel even proberen.

Die KPNer beweerde overigens dat het handmatig aanmaken van IP adressen bij die Cisco de enige manier is... :/ Is dat waar? Lijkt me erg veel gedoe?

• Saab
Nee dat is onzin wat die man roept.

Overigens denk wel na over je groeipad voor de komende 3-5 jaar...

[ Voor 51% gewijzigd door Saab op 30-10-2007 19:02 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Saab schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 18:53:
Nee dat is onzin wat die man roept.

Overigens denk wel na over je groeipad voor de komende 3-5 jaar...
Wat suggereer je?
Zou jij in steviger apparatuur investeren? Kosten zijn voor ons ook van belang...

• Saab
Huggiedug schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 19:24:
[...]

Wat suggereer je?
Zou jij in steviger apparatuur investeren? Kosten zijn voor ons ook van belang...
Dat hangt dus af van de groei binnen het bedrijf, hoeveel users heb je nu, wat verwacht je binnen 2-3 jaar te hebben. Kosten zijn uiteraard belangrijk maar twee keer geld uitgeven is nooit goed uiteraard.

wat is de aard van het (inter)netwerkverkeer, zijn er misschien in de toekomst gebruikers zie vanaf thuis willen/moeten kunne werken, zijn er misschien plannen voor meer kantoren... allemaal dingen die je moet laten meespelen.

Je moet niet zeggen wat kost het me nu, maar wat levert het me op, en wat kost het me wanneer 15 gebuikers hun werk niet of niet volledig kunnen doen

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
gaat niet alleen de DNS server op de 780 dood? dan zou je het probleem kunnen verhelpen door direct de dns server van XS4all uit te delen in je dhcp lease.

Overigens zou ik adviseren gewoon een echte firewall te kopen en die het routeerwerk laten doen, biedt veel meer groeimogelijkheden, alsook een beter beveiliging (http content scanning tegen adware) maar ook tegen bv p2p programma's die nu mogelijk je speedtouch omver trekken.
Een simpele fortigate 50a gebruikt mijn werkgever veel bij klanten icm een cisco 828 of 876 of zelfs met een simpele speedtouch 510 zonder problemen.

Overigens kan je je beter laten adviseren door een externe partij met een lading vergelijkbare klanten aangezien exacte hardware kan afhangen van meer factoren dan hoeveelheid gebruikers (om een paar te noemen: mogelijkheid tot thuiswerken, groeipad van het bedrijf, aard van de werkzaamheden, afhankelijkheid van de verbinding.

Natuurlijk zal alleen een 828 het werk waarschijnlijk ook gewoon kunnen doen, maar een bedrijf met een professionele ICT strategie zal heus wel iets over hebben voor een betrouwbare verbinding en een betere beveiliging.
je hebt toch niet voor niks een zakelijke ADSL aansluiting?

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 20:15:
gaat niet alleen de DNS server op de 780 dood? dan zou je het probleem kunnen verhelpen door direct de dns server van XS4all uit te delen in je dhcp lease.

Overigens zou ik adviseren gewoon een echte firewall te kopen en die het routeerwerk laten doen, biedt veel meer groeimogelijkheden, alsook een beter beveiliging (http content scanning tegen adware) maar ook tegen bv p2p programma's die nu mogelijk je speedtouch omver trekken.
Een simpele fortigate 50a gebruikt mijn werkgever veel bij klanten icm een cisco 828 of 876 of zelfs met een simpele speedtouch 510 zonder problemen.

Overigens kan je je beter laten adviseren door een externe partij met een lading vergelijkbare klanten aangezien exacte hardware kan afhangen van meer factoren dan hoeveelheid gebruikers (om een paar te noemen: mogelijkheid tot thuiswerken, groeipad van het bedrijf, aard van de werkzaamheden, afhankelijkheid van de verbinding.

Natuurlijk zal alleen een 828 het werk waarschijnlijk ook gewoon kunnen doen, maar een bedrijf met een professionele ICT strategie zal heus wel iets over hebben voor een betrouwbare verbinding en een betere beveiliging.
je hebt toch niet voor niks een zakelijke ADSL aansluiting?
vermoed jij dat het alleen de DNS is?

denken aan een profi IT infrastructuur is voor ons nog een jaartje te vroeg.
Het moet nu gewoon werken; over een jaar, met een man of 20-25 gaan we het serieus aanpakken. Het zou nu te zwaar drukken qua kosten. :/

• Saab
Dan zou ik voor de 800 gewoon gaan.

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Huggiedug schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 21:18:
[...]

vermoed jij dat het alleen de DNS is?

denken aan een profi IT infrastructuur is voor ons nog een jaartje te vroeg.
Het moet nu gewoon werken; over een jaar, met een man of 20-25 gaan we het serieus aanpakken. Het zou nu te zwaar drukken qua kosten. :/
ik vermoed niks, maar ik zou het als eerste testen. Lijkt me geen ingewikkelde test ;)

Btw een goede IT infrastructuur is belangrijk voor een goeiende oranisatie. Maar volgens mij zou een 828 of 876 geen desinvestering betekenen ;)

[ Voor 13% gewijzigd door bigfoot1942 op 01-11-2007 23:09 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
bigfoot1942 schreef op donderdag 01 november 2007 @ 23:00:
[...]

ik vermoed niks, maar ik zou het als eerste testen. Lijkt me geen ingewikkelde test ;)

Btw een goede IT infrastructuur is belangrijk voor een goeiende oranisatie. Maar volgens mij zou een 828 of 876 geen desinvestering betekenen ;)
Tsja, ik ga ook voor die 876w, maar die is niet leverbaar. Pas over een paar weken. En dan schaffen we em zeker aan.

Intussen heb ik de IP adressen gefixed op alle pc's maar heb niet het idee dat het een positief effect heeft. :|

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Huggiedug schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 18:32:
[...]

Tsja, ik ga ook voor die 876w, maar die is niet leverbaar. Pas over een paar weken. En dan schaffen we em zeker aan.

Intussen heb ik de IP adressen gefixed op alle pc's maar heb niet het idee dat het een positief effect heeft. :|
DNS ook al veranderd zoals hierboven aangegeven?

• Saab
Huggiedug schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 18:32:
[...]

Nee dat heeft echt geen effect, hoevaak krijg je een nieuw IP adres van je DHCP.... :X

Gek advies van KPN, vraag eens wat zijn achterliggende gedachte is..als je tijd en zin hebt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Saab schreef op vrijdag 02 november 2007 @ 19:56:
Gek advies van KPN, vraag eens wat zijn achterliggende gedachte is..als je tijd en zin hebt
Fixed IPs en hardcoded DNS settings naar ISP DNS servers kan je gewoon doen in een Workgroup configuratie zoals die van de topicstarter.

Die ST780 is een LVT DSL modem/router, bedoeld voor maximaal 4 of 5 thuis PC's, niet voor een SMB netwerk.
Dat ding krijgt qua load meer te verwerken dan waar ie voor bedoeld is als ie voor 15 PCs DNS forwarding, DHCP requests/offers (standaard leasetijd even nakijken?) wireless (dat vreet echt resources) én routing/firewalling gaat doen.

Door het offloaden van die extra taken (Die DNS forwarders in leuk-voor-thuis routers zijn echt geen denderende DNS servers) kun je in ieder geval tijdelijk wat meer resources overhouden voor de kernfuncties van het ding.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 03 november 2007 @ 12:16:
[...]

Fixed IPs en hardcoded DNS settings naar ISP DNS servers kan je gewoon doen in een Workgroup configuratie zoals die van de topicstarter.

Die ST780 is een LVT DSL modem/router, bedoeld voor maximaal 4 of 5 thuis PC's, niet voor een SMB netwerk.
Dat ding krijgt qua load meer te verwerken dan waar ie voor bedoeld is als ie voor 15 PCs DNS forwarding, DHCP requests/offers (standaard leasetijd even nakijken?) wireless (dat vreet echt resources) én routing/firewalling gaat doen.

Door het offloaden van die extra taken (Die DNS forwarders in leuk-voor-thuis routers zijn echt geen denderende DNS servers) kun je in ieder geval tijdelijk wat meer resources overhouden voor de kernfuncties van het ding.
Mjah. Iig krijg ik deze week die cisco binnen en hoop dan tot een werkplekje of 50 weer goed te zitten. Heb KPN gezegd dat ik verwacht dat ze ons in deze aanschaf (E399 ex) tegemoet komen en op z'n minst de 780 terugnemen en aanschaf terugbetalen.

Ben benieuwd.

Eerst maar ns die cisco hier neerzetten. Zal ook nog wel de nodige godvers kosten ;)

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
kan je vertellen dat dat dingen al problemen heeft met een gebruiker of 7, en soms als met 5 (als die intensief aan het surfen en mailen zijn).

Maar wat staat er op de site van KPN? http://www.kpn.com/kpn/show/id=840181
Tot 25 gebruikers (wij hebben nu basic, maar moeten die ook upgraden nu).
Dat is een leugen dus. :( :(

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
EN DAN NU: het instellen van de 876W! :|

ik heb een scriptje ontvangen van jurgen, maar ik kan em niet uploaden, heb geen pc met seriele aansluiting tot m'n beschikking.

Heb hem met de CD in express modus ingesteld, maar heb em nog niet werkend. Carrier detect brandt wel. TXD knippert.

Zie nu dat ik VCP ed verkeerd heb ingevuld 8/35 ipv 2/32

en daarnaast heb ik een fixed IP en ik heb aangegeven negotiate. Is het waarschijnlijk dat het daarom niet werkt?

Er zijn hier al de nodige godvers gevallen ;)

• Saab
Ja, het is van de twee, fixed or negotiate.

In jouw geval dus fixed. dus die andere line weghalen.

Beetje geduld, komt het best goed...en als het werkt heb je en prima product. Ik kan iedere keer weer fijn tegen onze wan provider zeggen dat het NIET aan onze cisco devices ligt maar aan iets op hun equipment

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Krijg em NIET aan de praat.
Als ie juist geconfigureerd is moeten er neem ik aan meer lampjes branden dan alleen de CD en OK.
TXD en RXD knipperen af en toe. Dat is het.

Moeten de ISDN lampjes niet branden?

• Saab
Nee, ISDN brandt voor mij alleen maar als je de ISDN verbinding gaat gebruiken, er zit ook een ISDN backup lijn op namelijk, welke aansluiting gebruik je eigenlijk?

[ Voor 0% gewijzigd door Saab op 14-11-2007 10:41 . Reden: kleine typo ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
ADSLoISDN, kleur paars.

VPI/VCI 8/48 ga ik vanavond proberen. Terwijl KPN aangeeft 2/32, maar wellicht is dat niet de ISDN instelling.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11-03 16:44
Huggiedug schreef op woensdag 14 november 2007 @ 12:22:
ADSLoISDN, kleur paars.

VPI/VCI 8/48 ga ik vanavond proberen. Terwijl KPN aangeeft 2/32, maar wellicht is dat niet de ISDN instelling.
VCI/VPI moet idd 2/32 zijn. KPN gebruikt 8/48 voor de consumenten adsl lijntjes, zdsl werkt met 2/32.
Ik heb zelf weinig problemen met de 780. Paar klanten hebben 'm ook staan. Moet wel zeggen dat ie daar modem-only is, en niet routert (Dat scheelt een hoop).
Standaard knuppen wij er een Sonicwall achter. Deze routert dan tussen het routed subnetje (je hebt standaard 5 IP's) en het lokale netwerk, en handelt VPN af.

Sinds kort levert KPN andere modems, de RAD LA-110 (icm IPB zakelijk)

Overigens staat op http://download.zakelijkinternet.info/ een hele hoop (nuttig) info omtrend zakelijk ADSL en SDSL
[ Eigen Router ]

Het instellen van uw router:

Protocol: Point to Point Protocol over ATM (PPPoA)
Gebruikersnaam: kpn
Wachtwoord: kpn
VPI: 2
VCI: 32
Encapsulation: VC Multiplexing (VC-Mux)
Traffic Class: Unspecified Bit Rate (UBR)
WAN IP adres: kan zowel statisch worden opgegeven (zie voor het juiste IP-adres de opleverings e-mail) als dynamisch via DHCP worden ingesteld
Mijn advies: degradeer die 780 tot modem-only en gooi hier een fatsoenlijke router achter.
Huggiedug schreef op dinsdag 30 oktober 2007 @ 16:39:
Nieuws van KPN; eindelijk eens iemand aan de lijn die een klein beetje weet waar het over gaat.

Op dit moment deelt de DHCP server van de 780 dynamische IP adressen uit aan alle pc's op het netwerk, ook de desktops. Hij stelde voor om:

1. die allemaal een vast adres te geven.
2. de DNS in te stellen op die van KPN (194.151.228.18), en dus niet meer op de 780.

dit zou een groot verschil maken in de hoeveelheid werk die de router moet doen.

ik heb geen idee, is dat zo? }:O
Lijkt me niet zo handig. Ik neem aan dat er een server staat, dan handelt die (AD) juist DNS enz af. Daarnaast is DNS ongeveer de minst zware belasting zoals al gezegd. 't is juist de routing/hoeveelheid connecties vanaf de "vele" werkstations die de 780 op z'n bek helpen

[ Voor 56% gewijzigd door DJSmiley op 15-11-2007 00:53 ]

• Bart
Huggiedug schreef op woensdag 14 november 2007 @ 09:52:
Krijg em NIET aan de praat.
Als ie juist geconfigureerd is moeten er neem ik aan meer lampjes branden dan alleen de CD en OK.
TXD en RXD knipperen af en toe. Dat is het.

Moeten de ISDN lampjes niet branden?
Post je running-config eens zoals je die op dit moment hebt. Hiervoor moet je wel op de commandline zijn.

Router# sh run

• Saab
DJSmiley schreef op donderdag 15 november 2007 @ 00:37:
[...]

VCI/VPI moet idd 2/32 zijn. KPN gebruikt 8/48 voor de consumenten adsl lijntjes, zdsl werkt met 2/32.

Mijn advies: degradeer die 780 tot modem-only en gooi hier een fatsoenlijke router achter.

[...]
Is dat ook voor over ISDN, 2/32?

Daar ie ie nu mee bezig met een Cisco

[ Voor 7% gewijzigd door Saab op 15-11-2007 11:30 ]

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Bart schreef op donderdag 15 november 2007 @ 07:43:
[...]

Post je running-config eens zoals je die op dit moment hebt. Hiervoor moet je wel op de commandline zijn.

Router# sh run
dank je. Ik ga er in het weekend mee aan het klooien, en als het dan nog niet lukt post ik de config.
Door de week is iedereen te hard aan het werk om het internet eraf te gooien.
ben wel benieuwd of 2/32 ook voor ISDN geldt id, of dat het dan 8/48 is. :/

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
Het werkt! :D
KPN werkt met Pap identificatie en niet met Chap.
Wat een bullshit, al die uren ergernis.

Ongelovelijk wat een goede modem/router scheelt; internet is veel sneller nu.
Hoop dat de stabiliteit dat ook is.

Dank voor jullie hulp zover.;)

• Huggiedug

Huggiedug

Nah so was!

Topicstarter
en het was idd 2/32 en geen 8/48.
Pagina: 1