[ICH9R] Raid0 failed/Member offline

Pagina: 1
Acties:
  • 358 views sinds 30-01-2008

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Hi :)

Ik maak gebruik van een Intel ICH9R controller met daaraan 2 schijven die in een raid0 opstelling draaiden. Nu had ik al sinds 2 dagen hiervoor spontane reboots waarvan ik de oorzaak niet heb kunnen achterhalen, ik dacht dat het een driver fout of dat m'n OS niet helemaal meer lekker was.
Tot dat m'n PC ineens niet meer bootte, ik zag de volgende error terwijl m'n raid-bios m'n HD's detecteerde:

Afbeeldingslocatie: http://img88.imageshack.us/img88/4060/dsc00906za4.jpg

Afijn, de array is niet meer 100%, maar gelukkig heb ik back-up's gemaakt.

Ik dacht dus dat er 1 van de 2 schijven gesneuveld was aangezien het hier om de beruchte AAK firmware van de Seagate 7200.10 serie gaat.
Maar na uitvoerig getest te hebben, bleken beiden schijven geen fouten te bevatten volgens SeaTools (testsoftware) van Seagate.

Op het moment van schrijven draai ik op 'IDE' met beide schijven ingeschakeld en ze lijken gewoon goed te werken? :?

Gisteren toen ik weer een raid0 array wilde aanmaken, detecteerde hij het bij de eerste boot goed, en daarna gaf hij de melding: "Member offline" in het rood.

Ik weet niet of het nog zo is want ik heb beide schijven geformatteerd en er zijn een hoop andere dingen gebeurd, maar wat kan ik hiervan vewachten? Is dit een teken dat 1 van m'n HD's snel zal overlijden? Of is dit gewoon puur toeval? En hoe kan een member offline zijn als hij hem gewoon detecteert?

Voor de volledigheid mijn specs:
Gigabyte P35-DS4 (Laatste bios versie (F7))
2x Seagate Barracuda 7200.10 320GB

Wie geeft mij antwoord? :'(

Goedkoop bellen via VoIP

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Als SMART en Seatools beide geen fouten geven, zal het waarschijnlijk wel goed zijn.

Waarschijnlijk heeft een of ander tooltje een sector van je schijf overschreven, waardoor deze niet meer als RAID0 kon worden gedetecteerd. Misschien iets van een MBR aanpassing./

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:54
Bij mijn maxtor schijf had ik hetzelfde (non-raid). Spontane reboots en af en toe geen goede detectie. Tooltje erbij gehaald maar geen fouten. Binnen een maand was de schijf kapot. Ik verwacht dat jou schijf ook wel binnenkort zal overlijden.

Vette shit!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Rainmaker schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:00:
Als SMART en Seatools beide geen fouten geven, zal het waarschijnlijk wel goed zijn.

Waarschijnlijk heeft een of ander tooltje een sector van je schijf overschreven, waardoor deze niet meer als RAID0 kon worden gedetecteerd. Misschien iets van een MBR aanpassing./
De SMART waardes zien er goed uit.
R.E. schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:59:
Bij mijn maxtor schijf had ik hetzelfde (non-raid). Spontane reboots en af en toe geen goede detectie. Tooltje erbij gehaald maar geen fouten. Binnen een maand was de schijf kapot. Ik verwacht dat jou schijf ook wel binnenkort zal overlijden.
Ook een 7200.10 AAK?

Goedkoop bellen via VoIP

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:54
Nee dat niet. Maar wel een SMART enabled drive van maxtor na overname door Seagate die na veelvuldig testen geen enkele fout liet zien, maar toch telkens uitviel totdat ie het echt niet meer deed. Sindsdien een RAID-5 array aangemaakt waarbij de (ondertussen refurbished zeer brakke) schijf regelmatig wat haakjes laat vallen, waardoor die weer moet rebuilden (verder geen probleem hoor, werkt lekker door en herstellen doet ie zelf toch weer in een paar uurtjes)

[ Voor 8% gewijzigd door R.E. op 26-10-2007 14:37 ]

Vette shit!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Topicstarter
Hmm, heb net m'n HD's geformatteerd en een nieuwe array aangemaakt en -tot nu toe- werkt het goed.

Ik hou er wel rekening mee dat het elk moment over kan zijn met m'n schijfjes, maar verder gewoon doorgaan maar dan. :)

Bedankt voor alle reacties. :)

Goedkoop bellen via VoIP

• Ghariq
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-02 15:28
Ik zie dat het lang geleden is, maar hoelang heeft je RAID 0 array gewerkt of werkt het nog steeds?
Ik heb namelijk zelf problemen gekregen met mijn RAID 0 array. Net nieuw aangemaakte array was ineens verdwenen. De disks waren beide goed, en geven met WD diagnostics programma geen SMART fouten. Maar in de Intel Matrix Storage Manager kreeg ik te zien dat beide schijven Offline Members waren. Ik gebruik de ICH9R op mijn Gigabyte x48-DQ6 moederbord. Ik vraag me nu natuurlijk af hoe betrouwbaar deze intel dingen zijn, want dit is mijn tweede moederbord met problemen met ICHx chip.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Ik verwacht niet dat de TS nog zal reageren op een topic welke een probleem behandelde welke reeds meer dan anderhalf jaar geleden is verholpen. Ik denk dat het verstandiger is de TS even op een andere manier te benaderen b.v. door middel van PM of e-mail.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.