Na toevoeging raid-5 array boot windows niet

Pagina: 1
Acties:

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03-2025
Nadat ik gisteren twee extra samsung spinpoint schijven van 500Gb in de bus kreeg, ben ik enthousiast bezig gegaan om deze in een raid-5 array te zetten samen met een bestaande schijf die ik al had. Zo gezegd zo gedaan zou je zeggen.. maar niets is minder waar. Nadat ik de array heb aangemaakt via de bios en mijn bestaande schijven ongemoeid gelaten heb, zijn er problemen met het laden van windows. Dit geldt voor zowel Vista als Xp.

De controller die ik gebruik is de Intel ICH8R die geintegreerd is op mijn moederbord. Dit is een 6-poorts controller en er zitten verder nog twee schijven van 160GB op en een enkele van 320GB waarvan ik windows boot.

Kort:
  • 3x500GB raid-5
  • 2x160GB
  • 1x320GB boot-schijf
Wat ik geprobeerd heb:

De raid-bios uitschakelen en de hardeschijven los benaderen via windows. Dit werkt gewoon. Echter wanneer ik weer de raid-bios inschakel en de raid-array automatisch netjes wordt herkend, kan ik niet meer booten. Het rare hierbij is dat ik wel gewoon mijn boot-menu krijg voor het selecteren van Vista en XP. Ook begint hij netjes met het laden van het OS(want ik zie het boot-logo), echter loopt hij hier na enkele seconden op stuk en reboot de pc automatisch.

Ik heb vanuit windows de drivers geinstalleerd van de bijgeleverde cd-rom. Dit hielp niet, ook de nieuwste varianten van de Intel site gaven hetzelfde resultaat.

Nu vermoed ik dat ik beide OSes opnieuw zal moeten installeren, echter ben ik niet helemaal zeker van mijn zaak en vraag ik me af of er mensen zijn die dezelfde problemen hebben ondervonden.

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Kan het zijn dat ie door het toevoegen van de raid-set je boot.ini vernaggelt heeft?

Zet eens de optie /sos achter de opstartregel in je boot.ini.
Dan zie je normaal iets meer van wat er gebeurd onder het Windows-logo.

• PassieWassie
Kosh66 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:19:
Kan het zijn dat ie door het toevoegen van de raid-set je boot.ini vernaggelt heeft?

Zet eens de optie /sos achter de opstartregel in je boot.ini.
Dan zie je normaal iets meer van wat er gebeurd onder het Windows-logo.
Nou, ik weet niet wat je bedoelt met "vernaggelt heeft", maar ik kan gewoon weer normaal booten wanneer ik de schijven weer configureer als IDE. Ook ziet hij netjes m'n bootmenu, echter het booten verloopt niet goed wanneer de raid-array er aan hangt. Na een paar seconden het Xp-logo gezien te hebben hangt hij en kort daarna reboot de pc automatisch.

[ Voor 3% gewijzigd door PassieWassie op 26-10-2007 11:22 ]

• JW1
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-02 19:43

JW1

Probeer je installaties eens te repareren als de RAID controller in RAID modus staat.
Met de Windows schijf booten en RAID driver laden en daarna installatie repareren.

@kosh66 (onderstaand bericht)
Volgens mij draait hij alles op één controller zonder RAID ingeschakeld in de orginele situatie.

[ Voor 27% gewijzigd door JW1 op 26-10-2007 11:40 ]

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-02 22:49
Dus hij komt wel weer goed op, als je de raiddisks loskoppelt?

Dan lijkt er geen probleem te zijn met je boot.ini....

Hangen die raid5-disks aan dezelfde controller als de raid0-set?
Ik neem aan van niet? Check eens of ie de goede bootsequence aanhoudt, als je de raid5-set activeert.
Misschien wil ie nu booten van de raid5-set? (Wat waarschijnlijk niet de bedoeling is).

• ToFast
  • Laatst online: 16:31
Kosh66 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:33:
Dus hij komt wel weer goed op, als je de raiddisks loskoppelt?

Dan lijkt er geen probleem te zijn met je boot.ini....

Hangen die raid5-disks aan dezelfde controller als de raid0-set?
Ik neem aan van niet? Check eens of ie de goede bootsequence aanhoudt, als je de raid5-set activeert.
Misschien wil ie nu booten van de raid5-set? (Wat waarschijnlijk niet de bedoeling is).
Dit denk ik niet, als die echt zou proberen te booten van de raid-5 set zal hij voor het windows menu'tje al kappen..

• ToFast
  • Laatst online: 16:31
Overigens als ik alles terug lees is het wel erg vreemd. De raid-5 array zal geen invloed mogen hebben op een single bootschijf. Dan zit je naar mijn mening toch in de driver-issue hoek..

Alhoewel als windows geen drivers kan vinden zal de array gewoon niet herkent zijn, maar windows zou wel op gestart kunnen moeten worden.

• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:55
Als je rond zoekt op GoT, dan zie je hier nog wel meer topics over. Uit eigen ervaring kan ik zeggen, dat jou probleem bij meerdere mensen voor komt. Zodra je van standard IDE naar RAID gaat, moet je Windows opnieuw installeren. Zat je echter al meteen vanaf het begin van de installatie in RAID, dan zou je gewoon een RAID array moeten kunnen toevoegen (of verwijderen). Windows opnieuw installeren met de driver disk en al je problemen met detectie zijn weg als het het eerste geval betrefd. Succes.

Vette shit!

• PassieWassie
@ Kosh

In de originele situatie draai ik alles vanuit de bios ingesteld als IDE, dus er is geen enkele schijf als raid geconfigureerd. Op deze manier boot windows prima, alle schijven zijn paraat. Op deze instellingen is windows ook geinstalleerd(Vista als XP).

Echter, wanneer ik in de bios de SATA instellingen wijzig naar Raid, zodat ik netjes een extra bootscreen krijg voor het configureren van de raid-array, kan windows niet meer booten. Het probleem is niet dat de schijven niet gevonden worden. Ik krijg ook gewoon nog steeds netjes mijn boot-screen, want aan deze schijf heb ik tenslotte niets veranderd, enkel is de raid-5 array er bij gekomen.

Wanneer ik nu wil booten loopt hij in de soep. Ik zie een tijdje het bootscreen van XP of Vista (hetzelfde symptoom) alleen loopt hij dan na enkele secondes vast en reboot hij.

Ik heb net geprobeerd Vista te repareren met de Raid drivers op USB stick, maar dit heeft niet mogen werken en Vista gaf al aan dat ze de situatie niet kon repareren.

@ RE

Ik had al zo'n flauw vermoeden dat het een lange dag ging worden. Iig bedankt voor het antwoord :)

Wat ik nu eens ga proberen is Vista opnieuw installeren incl de juiste drivers en de hardeschijven geconfigureerd als RAID. Mocht dit positief uitpakken dan kan ik deze methode alsnog hanteren voor m'n XP partitie en heb ik niet onnodig gegevens verloren :)

[ Voor 15% gewijzigd door PassieWassie op 26-10-2007 12:22 ]

• PassieWassie
Het is gelukt met een schone installatie van windows Vista :)

Pagina: 1