[XP] "Dosvenster" actief laten

Pagina: 1
Acties:
  • 350 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Voor een CNC-machine heb ik een MS-DOS programma draaien in XP. (programma CNC90.exe)
Deze werkt in Windows 95 compatibiliteitsmode.

De aansturing van COM1 vanuit Windows XP naar de CNC-machine gaat, na wat rommelen perfect.
Het freesprogramma heeft een uitvoeringsdeel en een aanmaakdeel.
Beide worden opgestart in een apart Windows venster.

Zodra een freesjob loopt, wil de operator een nieuw freesjob maken .
Freesjob is set x,y,z coordinaten
Het venster met de lopende freesjob verdwijnt hierdoor naar de achtergrond, en het venster met het editprogramma komt naar voren.
De frees maakt nu zijn job af, maar stop als deze klaar is.

Pas als het venster met de freesjob weer 'actief' word (focus) gaat het progamma verder. (+ knop indrukken op de machine)

Dit is natuurlijk erg irritant voor de CNC-operator.

Met Windows 95 ging het freesprogramma,ongeacht focus/active of niet, gewoon door tijdens het edditen.
Nu weet ik dat in Windows XP geen echt DOS meer zit,maar misschien heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen?

Wat heb ik gedaan?
Diverse instellingen in eigenschappen van MS-DOS venster aangepast zonder resultaat.
Programma DOS-BOX geprobeert. Hieronder krijg ik de communicatie com1<>CNC-machine niet werkend.
In VM-ware werkt het programma goed, echter de communicatie CNC-machine <> com poort gaat niet goed.
Diverse google search op oa active window, always on top etc.
Dit alles zonder resultaat :'(

Samenvatting MS-DOS programma onder Windows XP stopt met communicatie COM-poort <> CNC machine zodra venster de focus kwijt is.

Vraag. Hoe kan ik een MS-DOS venster in Windows XP actief laten ook als een ander venster op de voorgrond staat?

offtopic:
programma draait op Windows XP ivm andere software op de pc, terug naar Windows 95/98 etc is dus geen optie.Leverancier bestaat al een aantal jaar niet meer, dus ondersteuning van het bedrijf is niet mogelijk

Angry Rabbit

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kun je 'm niet full-screen openen? dan zit ie sowieso op de voorgrond.

Wellicht dat je met een dual-screen setup eens kan testen of het prog dan ook door blijft werken terwijl je op screen 2 de editor open hebt..

[ Voor 47% gewijzigd door alt-92 op 26-10-2007 15:22 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:36
Apart, ik heb met een oude dos applicatie net het omgekeerde, onder 98 pauzeerde deze als 't venster de focus verloor had, onder xp blijft 'ie gewoon doordraaien.

Maar een mogelijke oplossing is Cmdow, daarmee kun je echt leuke dingen doen met vensters.

• KingCrash
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32

KingCrash

Angry Rabbit

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 16:09:
Apart, ik heb met een oude dos applicatie net het omgekeerde, onder 98 pauzeerde deze als 't venster de focus verloor had, onder xp blijft 'ie gewoon doordraaien.

Maar een mogelijke oplossing is Cmdow, daarmee kun je echt leuke dingen doen met vensters.
Intressant programma, ik ga eens kijken of ik het venster geforceerd active kan houden.

offtopic:
Ik denk dat het te maken heeft dat de CNC-machine com verkeer heen en weer stuurt voor en na de freesjob.
Het frezen van een job gaat goed, is de job afgelopen wil de frees een nieuwe job ophalen maar dit kan niet want het venster is niet actief.
alt-92 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 15:19:
Kun je 'm niet full-screen openen? dan zit ie sowieso op de voorgrond.

Wellicht dat je met een dual-screen setup eens kan testen of het prog dan ook door blijft werken terwijl je op screen 2 de editor open hebt..
Goed idee, probeer ik even als bovenstaand programma niet werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door KingCrash op 26-10-2007 16:43 ]

Angry Rabbit

Verwijderd

Als je toch al een VMWare licentie hebt, kun je dan niet een uitbreidingskaartje met com poort kopen en die direct toegankelijk maken voor VMWare? Middels RAW access op die hardware / poort? Zo heb ik een poosje een crappy SCSI brander in VMWare aan de gang gehad, gewoon direct tegen de SCSI kaart lullen zonder tussenkomst van VMWare en liep als een trein (op 8x CD branden :) )
Dit moet feitelijk "altijd" werken. (ja, dat is een ietsiepietsie rekbaar begrip, dat altijd ;) )

Dual screen gaat trouwens niet werken: het programma verliest de focus en is dus niet meer actief. Of dat je het ding ziet of niet doet er niet toe. Multiscreen betekent nog niet dat je twee dingen tegelijk focus kan geven, ieder op z'n eigen scherm. Als je dat wilt moet je een tweede muis, toetsenbord, en computer hebben ook.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 16:55 ]