Serverkoeling Socket 604

Pagina: 1
Acties:

• las3r
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 02:05
Hoi allemaal,

Ik heb onlangs via via een "mooie" chenbro server kado gekregen van een collega.

Specs zijn als volgt:

Mobo: Tyan S5350
CPU: Dual Xeon 3,8 (2048 l2 cache) - Irwindale
Mem: 8x512 MB Infineon PC2700 ECC REG
HDD: Maxtor 250GB (4x)

Omdat het kastje niks is vergeleken met de poweredges die ik in mijn bezit heb, besloot ik wat te gaan testen. De boel leek errug slecht gekoeld.

(ik heb geen foto's bij de hand, komen morgen wel)

Layout van de 2U hoge rack server is als volgt:

Voorin de bak zitten de hardeschijven (hotswap-idee+ aanknop+pcbtje). Vervolgens vind je een soort van "muur" van koelers - 3 stuks in totaal. Deze zijn allen 80x80, 2 werken er, en 1 doet niks. Ik zie "made in china" staan, dus veel goeds zal het wel niet zijn.

Vervolgens komt het mobo, de 2 CPU's met een beide voor mij onbekend koelblok met daarop een klein fannetje. (de ene heeft het AMD logo, de andere "dual balled performance cooling"). Dat was het dan, geen casefans aan de achterkant van de kast meer.

Dit ziet er naar uit dat het een heet feestje gaat worden....

Ik met prime 95 (2x opgestart voor beide cpu's (?)), een half uurtje stressen en kwam erachter dat CPU0 een temp had van 78 graden, en CPU1 een temp van 72 graden celsius. De fanspeeds draaien beide max, maar hebben beide een verschillende max, wat mijn vermoeden van 2 verschillende koelers bevestigt. Nadat ik de server compleet had uitgeschakeld bleven diverse gebieden in de server (gedeelte met de hardeschijven / gebied waar alle poorten zitten (backpane) ), heel erg warm.

Temperatuurmetingen zijn gedaan met het diagnotische programma van Tyan zelf, dat bij het moederbord meekwam.

NOW:

Ben ik op zoek naar een goede koeler / koelblok om de zaak goed te koelen. Ik kan straks geen problemen krijgen als ie in amsterdam staat, want dat kost ook weer een lading benzine. Ik ben vrijwel zeker van de zaak als ik zeg dat hij minimaal 80% cpu gaat gebruiken voor de taken waarvoor ik hem wil gebruiken.

MIJN IDEEEN:

Ik zat te denken aan de: Swiftech MCX-VPro (link)
Met daar bovenop een: Vantec Tornado Casevan (ebay link)

Verder denk ik dat ik die tornado's dingen ook maar in die muur van 3 koelers stop, wordt het allemaal een beetje doorgeblazen...

Dit lijkt mij een hele goede combinatie, echter wil ik er zeker van zijn dat dit in mijn 2U kastje gaat passen, of als er eventueel een andere tweaker is met een goede oplossing, dan ben ik een en al luisterend oor ;)

Thanks,

Erik

[ Voor 8% gewijzigd door las3r op 26-10-2007 03:45 ]