[Willekeurig Crashen] Dell Inspiron 8600

Pagina: 1
Acties:

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Aloha,

Ik heb hier een Dell Inspiron 8600 staan, net drie jaar oud, dus ook net uit de garantie met de volgende specificaties:
  • Pentium M 735, 1.7 Ghz, 2MB, 400Mhz
  • 512 MHz, 33Mhz DDR
  • 128 ATI Redeon Mobility 9600 Tro Turbo
  • 40GB IDE HDD
't Ding is eigenlijk van mijn broer die in de USA zit en daar zijn alle problemen begonnen. Na wat problemen te hebben gehad met de vorige Windows XP installatie heeft 'ie 'm daar geformatteerd om er een schone installatie op te zetten. Vervolgens gezeik gehad met drivers, maar uiteindelijk toch werkend gekregen. Daarna begon het systeem willekeurige BSoD's te geven en tijdens het opstarten van Windows te reboten. Eerst dachten we dat dit aan de drivers zou kunnen liggen, aangezien er ook nog 'foute' drivers op stonden dus weer opnieuw Windows geïnstalleerd dit keer in één keer met de goede drivers. Dit leek goed te gaan tot de laptop toch weer een BSoD gaf, waarna de problemen weer bleven, zelfde als voorheen, willekeurige BSoD's en tijdens het opstarten reboten etc.

Nu heb ik de laptop dus hier staan en heb ik met Hirens BootCD eens wat algemene stress tests gerunt. Tijdens een aantal stress tests (2 van de 4) rebootte 't ding dus. Het heeft dus niks met Windows XP te maken, maar meer met het stressen van het systeem. Ik kan er geen vinger op leggen, maar volgens mij ruikt dit naar gaar geheugen.

Dit heb ik gecontrolleerd door Memtest86 (v1.70) te runnen en tot zo ver heeft die geen fouten kunnen ontdekken, om hier zeker van te zijn laat ik Memtest altijd een tijdje runnen: 8 uur gerunt, 23 passes, 0 errors. Het lijkt me dat het geheugen is uitgesloten, een gare HDD lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

Een jaar terug waren er problemen met de videokaart, die is toen onder de garantie van Dell vervangen en aangezien het geen problemen zijn die samen hangen met grafische toepassingen lijkt mij dit ook uitgesloten. Op een rijtje:
  • Geheugen uitgesloten
  • Videokaart uitgesloten
  • Hardeschijf uitgesloten
Ik ben in enige mate aan het einde van mijn latijn... Heeft iemand suggesties?

I cna tpye 300 worsd pre minute

• Blackeagle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-01 08:59
Wellicht iets te maken met hitte van de machine?

Wanneer de omputer uitvalt, en je gaat direct daarna weer een stress test doen, valt de pc dan sneller uit?
Of is de tijdspanne ongeveer gelijk?

Windows Vista Ultimate, AMD X2 3800+, 512MB, 128MB GeForce 6150, 250GB Barracuda, 19"w LCD

• N00bDaan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-10-2025
Volgens mij is maakt het niet heel veel uit. Ik heb voor de zekerheid de koeling even gechecked en het koelelement zat niet verstopt door stof of iets dergelijks. Dat heb ik zelf al eens eerder gehad, maar ok zeker te zijn heb ik het kleine beetje net even weg gehaalt. Als ik nu de stresstest doet slaat de koeling netjes aan, maar gaat na 10 seconden ook weer uit, aangezien dan de temperatuur weer zodanig is gedaalt.

Koeling lijkt me dus ok. Terwijl ik dit aan het typen bent hangt 'ie weer bij de DOS stresstest (Ik test nu het geheugen, HDD en processor). Misschien maar eens even kijken als ik weer een onderdeel minder test, misschien kan ik zo dingen uitsluiten.

Update:
Net dus nog even zitten spelen met het testen van:
  • Geheugen
  • CD/DVD
  • CPU
  • HDD
Als ik het geheugen mee laat draaien in combinatie met andere onderdelen in de stresstest crasht de test. Als ik alleen het geheugen laat testen crasht de test ook, maar als ik alle onderdelen laat strestesten behalve het geheugen is het niks aan de hand. Het lijkt er dus op alsof er wel iets met het geheugen aan de hand is, terwijl Memtest er helemaal geen problemen mee had. Enigzins vreemd lijkt mij. Suggesties?

[ Voor 28% gewijzigd door N00bDaan op 28-10-2007 22:22 ]

I cna tpye 300 worsd pre minute