Toon posts:

[Colocation] Waar?

Pagina: 1
Acties:
  • 401 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb afgelopen week een server in elkaar gezet die op dit moment naast mij staat te blazen en de bedoeling is dat deze na installatie en veel testen naar een datacenter gaat. Nu heb ik in Nederland verschillende opties. Groningen (GN-IX) is voor mij praktisch gezien het beste, maar ik heb het idee dat Amsterdam beter ligt voor internationale verbindingen omdat daar simpelweg meer kabels bij elkaar komen.

Juist gunstige ligging voor buitenlands verkeer is belangrijk: de server wordt verreweg het meest gebruikt door buitenlanders, het grootste deel Amerikanen. Nu is reactietijd voor de software die het systeem primair draait cruciaal; deze moet zo laag mogelijk zijn. Elke 10 ms winst is meegenomen. Nu is daarom de vraag waar ik mijn server het beste kan colocaten: Groningen, Amsterdam of elders?

Alvast bedankt voor suggesties.

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:02
Als er eigenlijk alleen maar Amerikanen om de machine werken zou je gewoon beter een dedicated server in de US kunnen huren / kopen.

Als je echt persee om geen andere redenen die machine in Nederland moet houden moet je gaan kijken naar de verbindingen die in Groningen binnen komen. Ik denk eigenlijk dat al je data vanuit Groningen eerst naar Amsterdam gaat voor het de rest van de wereld over gaat. Op een glas verbinding in Leeuwarden haal ik een ping van 5ms naar ping.xs4all.nl (die vast ergens in Amsterdam draait). Het ping verschil tussen Amsterdam & Groningen zal niet boven de 10ms uitkomen.

[ Voor 64% gewijzigd door Westereen op 25-10-2007 23:17 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Vanaf mijn (colocated) doos ping ik op 1.7ms naar ping.xs4all.nl
(ook naar nu.nl, en zelfs de kast fysiek boven mijn server, t.net is 1.9ms)

buitenlandse hosts zijn meteen trager, yahoo.com 30ms, giganews.com 94ms, disney.com 150ms

Maar goed, dat is een NL host. TS heeft vnl usa bezoekers. Dan is een hogere pingtijd niet te voorkomen (ivm afstand).

Belangrijker is om een provider te vinden met goede peerings die kant op. Als je doelgroep nederland is, dan ga je niet bij een provider hosten die alleen een telia-link deze kant op heeft, dan is een AMS-IX peering een stuk effectiever...

Je hebt natuurlijk nooit zekerheid over routing, maar goed, een beetje verder kijken kan al heel wat schelen. Verder kun je natuurlijk vanaf diverse US-verbindingen naar colo-hosters hier pingen/tracerouten.

Maar goed, het een US-colocater zal natuurlijk in vrijwel alle gevaller sneller zijn voor de gebruikers aan die kant vd plas.

[ Voor 9% gewijzigd door DJSmiley op 26-10-2007 01:00 ]

• Lekkere Loempia
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-03 21:33
Amsterdam wordt inderdaad het meest gebruikt omdat Ams-IX het grootste knoppunt ter wereld is. Veel carriers hebben daar een aansluiting, dus voor transits wel handig. Die zijn ook erg belangrijk als het gaat om verbindingen naar ver weg. Jek an wel in de US gaan zitten, maar zonder goeie koppelingen heb je er weinig aan. Leasweb staat wel bekend om haar uitgebreide netwerk en het is voor zeer schappelijke prijzen.

• fre0n
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-11 01:56
Voor de verbindingen hoef je niet perse in amsterdam te zitten. What's in a name, maar de DC's daar zijn overvol en hebben regelmatig te kampen met koeling- en stroomproblemen.

Tegenwoordig ligt er zoveel glas in de grond dat ook in Groningen, Rotterdam etc verschillende verbindingen van 10+ GBs naar de verschillende transits en peers gaan, en dus ook naar amsix, nlis en grix. Je hebt dan hooguit 1 extra hop in je route, nauwelijks merkbaar. In Rotterdam hebben we zelfs snellere verbindingen richting belgie dan in amsterdam (ik heb op beide locaties racks staan).

https://twitch.tv/magus77nl

• Punica-
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11-2023
fre0n schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:18:
Voor de verbindingen hoef je niet perse in amsterdam te zitten. What's in a name, maar de DC's daar zijn overvol en hebben regelmatig te kampen met koeling- en stroomproblemen.

Tegenwoordig ligt er zoveel glas in de grond dat ook in Groningen, Rotterdam etc verschillende verbindingen van 10+ GBs naar de verschillende transits en peers gaan, en dus ook naar amsix, nlis en grix. Je hebt dan hooguit 1 extra hop in je route, nauwelijks merkbaar. In Rotterdam hebben we zelfs snellere verbindingen richting belgie dan in amsterdam (ik heb op beide locaties racks staan).
Ehm gevalletje klok en klepel?

Omdat er een PAAR dc's zijn die vol zijn, of met koelings/stroomproblemen kampen doen alle dc's in amsterdam dat?

Niet om het 1 of andere hoor, maar er is in amsterdam nog zat ruimte om je server prima te colocaten.

Je argument 'in rotterdam heb ik zelfs snellere vebrindingen richting belgie dan amsterdam' is ook totaal kul zonder ook maar 1 provider te noemen. De afstand is fysiek kleiner, maar dat houd helemaal niet in dat het per direct ook sneller is, en om nog wat te verklappen... veel verkeer uit rotterdam gaat gewoon via Amsterdam naar belgie.

TS: Neem misschien eens contact op met Duocast, die zitten SIG in groningen, en in GlobalSwitch in Amsterdam, deze kunnen je dus beide bieden en je vast goed adviseren wat voor jou het meest praktisch is.

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-11 16:08
Punica- schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:32:
[...]

TS: Neem misschien eens contact op met Duocast, die zitten SIG in groningen, en in GlobalSwitch in Amsterdam, deze kunnen je dus beide bieden en je vast goed adviseren wat voor jou het meest praktisch is.
Mee eens, goede ervaringen met deze gasten.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Is het mogelijk kwa api om 2 servers neer te zetten? (met een replicatieproces) 1 in USA en 1 in Nederland/europa?

Zo niet.. beschouw dit dan als niet gepost :+

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Topicstarter
Heren, bedankt voor jullie suggesties.
Westereen schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 23:11:
Als er eigenlijk alleen maar Amerikanen om de machine werken zou je gewoon beter een dedicated server in de US kunnen huren / kopen.
Falcon schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:43:
Is het mogelijk kwa api om 2 servers neer te zetten? (met een replicatieproces) 1 in USA en 1 in Nederland/europa?
Ja, dit zit zeker in onze groeiplannen. De server die we in Nederland hebben wordt de hoofdserver (o.a. web en aansturen van z.g.n. switchboards). Deze switchboards kunnen in principe overal ter wereld staan en de bedoeling is ook dat dit gaat gebeuren, te beginnen in Amerika inderdaad.

Ik lees meerdere keren het aanraden een koppeling aan AMS-IX te hebben. Dit ga ik dan ook zeker overwegen. Met Duocast heb ik al contact gehad. Ik heb domeinen al bij TransIP, die zitten in Telecity, en schrijven

"Uw server wisselt direct verkeer uit met de grootste Europese providers op de AMS-IX exchange. TransIP beschikt over transitverbindingen via Telia, FLAG Telecom, Carrier1, Interoute en Level3."

Ik neem aan dat jullie dit bedoelen; AMS-IX is toch geen datacenter, maar een knooppunt? Ik zal ook even naar GlobalSwitch kijken.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 17:24

jep

Je kunt denk ik het beste kijken naar providers als TransIP (die gaan trouwens verhuizen naar 'n ander datacenter). Globalswitch is een datacenter. Daar zelf ruimte huren is niet interessant. Via een reseller kan het wel interessant worden.

De AMS-IX is inderdaad een knooppunt. Dit knooppunt bevind zich op verschillende locaties in Amsterdam. Een van de modernste datacenters in Amsterdam is EuNetworks. Dit is tevens de nieuwe core locatie van de AMS-IX.

• extraordinare
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-11 18:14
Al een keuze gemaakt ?
Ben benieuwd naar duocast omdat ik met het zelfde dilema zit

• Exhar
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Een site waarvoor ik script werkzaamheden verricht is colocated bij Duocast. Er hangen 3/4 servers, met een stevige SLA. Ik heb de mensen van Duocast een aantal keer nodig gehad ivm. de servers, en niets meer dan lof. Om 23:55 bellen met een probleem, en dan binnen 15 minuten zien dat er iemand bezig is. Nooit te beroerd om te helpen.

Duocast is echt een aanrader qua service en colo. Qua prijs is het wat minder (er zijn goedkopere colo-boeren), maar daar is de service naar...
Pagina: 1