Ik heb afgelopen week een server in elkaar gezet die op dit moment naast mij staat te blazen en de bedoeling is dat deze na installatie en veel testen naar een datacenter gaat. Nu heb ik in Nederland verschillende opties. Groningen (GN-IX) is voor mij praktisch gezien het beste, maar ik heb het idee dat Amsterdam beter ligt voor internationale verbindingen omdat daar simpelweg meer kabels bij elkaar komen.
Juist gunstige ligging voor buitenlands verkeer is belangrijk: de server wordt verreweg het meest gebruikt door buitenlanders, het grootste deel Amerikanen. Nu is reactietijd voor de software die het systeem primair draait cruciaal; deze moet zo laag mogelijk zijn. Elke 10 ms winst is meegenomen. Nu is daarom de vraag waar ik mijn server het beste kan colocaten: Groningen, Amsterdam of elders?
Alvast bedankt voor suggesties.
Juist gunstige ligging voor buitenlands verkeer is belangrijk: de server wordt verreweg het meest gebruikt door buitenlanders, het grootste deel Amerikanen. Nu is reactietijd voor de software die het systeem primair draait cruciaal; deze moet zo laag mogelijk zijn. Elke 10 ms winst is meegenomen. Nu is daarom de vraag waar ik mijn server het beste kan colocaten: Groningen, Amsterdam of elders?
Alvast bedankt voor suggesties.