Voor het HBO en het WO geldt de prestatiebeurs, en deze staat
compleet los van de MBO-beurs. Ongeacht of je een MBO hebt of niet heb je als je je bij een HBO of Universiteit inschrijft recht op de prestatiebeurs. (nouja, bij je eerste dan.. ofzo)
Basisbeurs is ongeveer 250 per maand voor uitwonend, ongeveer 90 voor thuiswonend
Aanvullende basisbeurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders (grofweg: boven de 25 à 30k per jaar krijg je niks meer.)
Je kan bovenop je basisbeurs bijlenen tot 750 euro per maand, als je een aanvullende beurs hebt mag je dus minder lenen.
Een aanvullende beurs kun je ook krijgen om ander reden (situatie thuis, ziekte, whatever), maar als je ouders genoeg verdienen klun je er wel van uit gaan dan je hem niet krijgt.
Bij de prestatiebeurs hoort een studenten OV (week of weekend)
Basisbeurs in een gift, mits je binnen 10 jaar afstudeerd, de rest betaal je terug. (tegen 2 of 3 procent rente ofzo, niet veel)
(had je overigens ook allemaal op ib-groep.nl kunnen vinden)
Als je uitwonend bent moet je ergens tussen de 100 en de 200 aan huishoudgeld per maand rekenen (eten enzo). Het kan voor 100 als je écht zuinig doet, het kan voor 200 als je wat relaxter leeft. Huur voor een kamr variëert tussen de 200 en de 400 euro, afhankelijk van het formaat, de stad en de extra voorzieningen. (zeg, een redelijke kamer van zo'n 15m2 in een gemiddelde studentenstand kost je rond de 250 euro)
Collegegeld is gewoon 1500 euro, dus 125 per maand (die bedragen liggen vaak anders, omdat het niet geheel gespreid betaald wordt maar vaak meer in de 1e maand)
Voor boeken reken ik zelf ongeveer 500 per jaar, en dat is wat krap. Je zou kunnen zeggen dat dat op zo'n 150 per maand ligt.
Zo kom je dan op zo'n 625 - 725euro maand. plus nog wat extra voor internet, telefoon, dat soort dingen.
En hoe financier je dat dat?
Nou, na aftrek van de stufi moet je nog zo'n 500 euro ophoesten, das best te doen als je naast je studie kan werken (2 dagen fulltime werken, of in de avonden), maar je kan het ook prima met lenen doen.
Ik heb zelf altijd aangehouden dat ik niet wilde gaan lenen en eerst werk wilde hebben voor ik op kamers zou gaan. Hier ben ik echter op terug gekomen. Toen ik op mezelf ging wonen had ik eigenlijk al een paar maanden heel sterk die behoefte, en dus heb ik besloten om maar te gaan lenen. Het zou sowieso nog maar voor een jaar of 2, 3 zien (studeer niet zo heel lang meer

), en dan heb ik maar een studieschuld van een paar duizend euro naderhand, boeiend, dat betaal ik snelg enoeg weer af. Denk niet dat een schuld opweegt tegen de meerwaarde van een HBO.
@iedereen die roept dat je maar vooral niet moet gaan lenen: Natuurlijk is het de beste instelling om niet te willen lenen enzo, maar ik denk niet dat je opleiding (en je studententijd!!) iets is waarop je moet gaan bezuinigen. Je studie is een belangrijke tijd in je leven en het is zonde om maar niet optimaal gebruik van te maken. Tijdens je studententijd heb je alle mogelijkheden om jezelf te ontplooien en nieuwe dignen te leren, en het zou toch belachelijk zijn om jezelf daarin te korten om een paar honder euro.. Waarom zou je jezelf limiteren tot een beetje eten en geen uitgaansleven? Ga dan gewoon en paar jaar bijlenen en leef er lekker op los. Naderhand kun je dan in alle rust terugbetalen en dan heb je wél een mooie studententijd gehad. En ik bedoel niet alleen dat je gewoon lekker uit moet gaan enzo, er zijn ook genoeg dingen te ontdekken bij bijvoorbeeld een studentenvereniging. Je kan in een commissie of zelfs het dagelijks bestuur. Dat zijn zeer zeker waardevolle toevoegingen aan je CV (ervaring met managen, organiseren, financiën, etc..)
Als je er een beetje tijd en meoite insteekt kun je een hoop leren en doen (commissies, besturen, verenigingen, buitenschoolse activiteiten, lezingen, etc), kun je connecties leggen (werkervaring, stages, internationale contacten via stage/uitwisseling/andere contacten).
Waarom zou je dan niet een jaartje of 3, 4 gaan bijlenen? je kan zó véél leren en doen, jezelf zo ver ontwikkelen.
rekensommetje: 4 jaar maximaal lang bijlenen = (4 * 12 maanden) * 500 lenen = 24000 euro schuld. Klopt niet helemaal, want een schooljaar is geen 12 maanden, maargoed. Als afgestudeerde HBO-er verdien je zo'n 2k per maand, dus laten we er even van uit gaan dat je zo 1500euro netto overhoud. Ervanuitgaande dan je niet meteen een huis gaat kopen ga je dus huren dus reken zo'n 400 euro per maand huur (voor een huisje, das wel redelijk plausibel), 200euro huishoudgeld (ietsje ruimer dan in je studententijd), een gemiddeld gezin is zo'n 200 per jaar aan gas/water/licht kwijt, dus zeg dat je als alleenstaande de helft kwijt bent. deel dat door 12, en tel er nog wat bij op voor de telefoon, internet en andere kleine troep dan kom je op zo'n 100 à 150 euro de maand. Zeg even dat je naast je vaste uitgaven zo'n 200 euro per maand uitgeeft aan uitgaan en overige meuk dan kom ik op een totaal van 900 aan uitgaven per maand, en houd je dus 700 per maand over. Zeg even dat je niks spaart en zoveel mogelijk aflost, dan kun je dus 12x700=8400euro per jaar aflossen. Deel je studieschuld daardoor en je bent binnen 3 jaar van je schuld af (2,85jaar)
En dat is héél grof geschat natuurlijk, maar al los je een paar honder per maand minder af dan ben je er nog binnen een paar jaar vanaf. (600p/m: 3,33jr, 500p/m: 4jaar) dus als je het een beetje goed doet na je studie (startsalaris meer dan 1500 per maand) en je leeft lekker zuinig (boven de 600per maand aflossen) dan ben je er hoe dan ook vrij snel weer vanaf.
En tegenover een paar jaar aflossen staat dan een leuke studententijd waarin je jezelf hebt kunnen ontplooien, veel hebt kunnen leren, en een indrukwekkende CV&Portfolio kunnen opbouwen.
Niet zo'n moeilijk sommetje, toch?