Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• JvdM
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:06
He all,

Momenteel zit ik in de eindfase van mijn MBO 4 opleiding. De bedoeling is dat ik in september 2008 een HBO studie ga volgen, voltijd. Nu leef ik eigenlijk heel breed, werk 4 dagen in de week en school wordt nog voor me betaald. Het enige wat ik hoef te betalen is mijn kleding e.d. Op het moment ga ik maar 2 halve middagen naar school omdat ik. zoals gezegt, in mijn eindfase zit.

Nu als ik naar HBO ga moet ik voor al mijn kosten zelf opdraaien (logisch), schoolgeld / boeken etc. Hiervoor zal ik ongetwijfeld een lening af moeten sluiten. Nu komt alleen mijn 2e punt. Met een bijbaan van 1 dag in de week (ik ga er vanuit dat ik alleen op zaterdag dan werk) redt ik het echt niet om mijzelf te onderhouden kwa uitgaan / en overige kosten. Hoe lossen andere studenten dit op? Een extra lening afsluiten?

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 22:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Bezuinigen en prioriteiten stellen lijkt me een goede eerste stap :)

Je zegt dat je het nu breed hebt, waarom spaar je dan niet alvast?

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verder kun je toch ook gewoon bij HBO stufi aanvragen? En wanneer je nog geen 18 bent is er uiteraard kinderbijslag, en als je ouders weinig/niets meer voor je betalen is het m.i. toch wel zo redelijk dat jij dat, of een deel ervan, krijgt.

• Guuzz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-10-2022
of je kunt kijken of duaal / deeltijd studeren iets voor je is.
Ik heb zelf een tijdje voltijd gestudeerd, dat was iig de bedoeling, uiteindelijk werden er 4 dagen per week opgedeeld, terwijl de lessen in totaal ook in 2 dagen hadden gepast. Dit was voor mij demotiverend waardoor ik uiteindelijk ben gestopt. Als je nu al veel werkt en weinig studeert, denk ik ook niet dat het fijn zal zijn om 'voltijd' in de schoolbanken te gaan zitten.
Deeltijd: werken met daarnaast je studie, 1 of 2 dagen in de week
Duaal: je werk combineren met je studie, zodat je eigenlijk werkend leert en lerend verdient.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd als je nog thuis woont is het gewoon goed te doen. Je zult waarschijnlijk wel wat in moeten levereren en zoals SmartDoDo ook al zegt kun je nu ook al wat sparen.

Als je dan toch nog geld te kort komt kan je inderdaad je studiefinanciering wat hoger aanvragen waardoor je een studieschuld oploopt.

De andere optie is inderdaad om een deeltijd studie te gaan doen, ik zou dit echter alleen doen als je van jezelf weet dat je daar de disipline en motivatie voor hebt.

Verder is het natuurlijk gewoon een investering in jezelf dus ik zou niet al te erg tegen de studieschuld op kijken. Al moet je natuurlijk wel proberen om deze tot een minimum te beperken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:02
Daarnaast ga je er nu vanuit dat je met een HBO opleiding geen vrije dagen hebt maar ik ken veel mensen die HBO doen. En allemaal hebben ze minimaal één vrije dag (en sommige hebben er zelfs twee). Dus naast die ene vrije dag heb je nog de zaterdag wat je in staat stelt om 16 uur in de week te werken. Dat tegen minimum loon heb je zo 400 euro in de maand binnen. Komt er nog wat studiefinanciering bij en je zit zo tegen de 500 euro aan.

Daarnaast is het misschien wel handig als je nu zelf veel verdiend om te gaan sparen bv alvast voor het eerste jaar collegegeld + boeken. Dan ben je van die lasten af en kun je alsnog redelijk ruim doorleven als je bij je ouder(s) thuis woont.

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-11 21:36

PromWarMachine

Forsaken Archer

Alleerst heb je je thuiswondende prestatiebeurs, dat is voor HBO 91 euro. Uitwonend weet ik niet, staat vast op ib-groep.nl. Prestatiebeurs is een tijdelijke lening die omgezet wordt in een gift als je binnen X jaar je opleiding succesvol afrond.
Daarnaast kun je een lening aanvragen van max. 400 á 500 euro per maand.

Vervolgens is er tegenwoordig collegegeldkrediet. Dat is een extra lening, bovenop de 'gewone' lening die, als je het maximale collegegeldkrediet neemt, per jaar exact gelijk is aan het studiegeld dat je moet betalen.

Dan heb je dus ca. 500 tot 600 + bijbaantje per maand voor uitgaan, kleding en studieboeken? Moet prima te doen zijn, toch? :Y)

Ik doe overigens HBO Informatica en voor 't eerste jaar weet ik 't niet meer, maar in 't tweede jaar had ik sowieso 1 dag vrij. Verder heb ik 7 weken les, dan tentameweek en 2 organisatorische weken. In die organisatorische weken rond je projecten af, maar vaak komt dat neer op tenminste 1,5 vrije weken. Dat zou je dan nog kunnen werken, als je denkt te kort te gaan komen.

[ Voor 21% gewijzigd door PromWarMachine op 26-10-2007 03:07 ]

Dividend for Starters

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:43
JvdM schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:58:
He all,

Momenteel zit ik in de eindfase van mijn MBO 4 opleiding. De bedoeling is dat ik in september 2008 een HBO studie ga volgen, voltijd. Nu leef ik eigenlijk heel breed, werk 4 dagen in de week en school wordt nog voor me betaald. Het enige wat ik hoef te betalen is mijn kleding e.d. Op het moment ga ik maar 2 halve middagen naar school omdat ik. zoals gezegt, in mijn eindfase zit.

Nu als ik naar HBO ga moet ik voor al mijn kosten zelf opdraaien (logisch), schoolgeld / boeken etc. Hiervoor zal ik ongetwijfeld een lening af moeten sluiten. Nu komt alleen mijn 2e punt. Met een bijbaan van 1 dag in de week (ik ga er vanuit dat ik alleen op zaterdag dan werk) redt ik het echt niet om mijzelf te onderhouden kwa uitgaan / en overige kosten. Hoe lossen andere studenten dit op? Een extra lening afsluiten?
Je kan een thuis wonende beurs aanvragen (zie hierboven), en die kan hoger worden na mate jke ouders minder verdienen (ligt dus aan het inkomen van je ouders)
Daarbij kan je dan nog eens een bedrag gaan lenen (max 700 dacht ik)

Maar waarom geld lenen? Kijk voor je opleiding zou ik kunnen begrijpen..
1900 schoolgeld (of zoe iets) + 500 boeken = 2400 pleuro.
dan red je het dus met 200 in de maand.
91 euro krijg je zo wie zo.
Dus dan zou je 109 euri bij moeten lenen.

Voor je kleding geld..., ik zou gewoon gaan werken, en in de vakanties extra gaan werken. Zo kan je dus in de vakanties sparen voor uitgaan en kleding kopen.

En ja uitgaan.. Ik zou gewoon voor minder uitgaan. Waarom zo veel geld uitgeven als je het niet hebt?

En om nu extra te gaan lenen?? Ik zou het niet doen (is mij tenminste altijd geleerd)

En mocht het niet anders zijn, zou ik zeggen:

200 euri extra lenen voor de kosten van school.
91 euri voor jou (kledinggeld)
1 dag in de week werken, daarmee uitgaan betalen, en misschien wat je overhoud voor extra kleding geld.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Je kan een thuis wonende beurs aanvragen (zie hierboven), en die kan hoger worden na mate jke ouders minder verdienen (ligt dus aan het inkomen van je ouders)
Daarbij kan je dan nog eens een bedrag gaan lenen (max 700 dacht ik)
Max 805 euro kun je erbij lenen mocht je dat willen
Maar waarom geld lenen? Kijk voor je opleiding zou ik kunnen begrijpen..
1900 schoolgeld (of zoe iets) + 500 boeken = 2400 pleuro.
dan red je het dus met 200 in de maand.
91 euro krijg je zo wie zo.
Dus dan zou je 109 euri bij moeten lenen.
Schoolgeld is ´slechts´ 1500 euro maar met 500 euro aan boeken trek je het bij de meeste opleidingen niet. Ik was gemiddeld 300 euro per blok kwijt en dat zal nu nog wel meer zijn. Tevens let erop wat je koopt, leraren en professors hebben de neiging hun eigen boek te verkopen, die moet je dus niet hebben.
1 dag in de week werken, daarmee uitgaan betalen, en misschien wat je overhoud voor extra kleding geld.
Ik ken er zat die behalve in het weekend bv ´s avonds nog wat uurtjes erbij draaien en zo maandelijks 500 a 1000 euro bij verdienen. Dat heb ik zelf ook een tijdje gedaan en dat gaat wel lekker maar denk er niet aan om overdag te werken tenzij je echt weinig vakken hebt. Daarnaast is het mogelijk om op de hts wanneer er meerdere groepen zijn om bv een lesje bij een andere groep mee te pikken en zo dagen vrij te maken voor werk bv. Al wordt dat meestal niet zo gewaardeerd door project leden.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:43

Exirion

Gadgetfetisjist

Simpel gezegd: je bent verwend. Als jij niet wil investeren in je toekomst door tijdelijk wat minder op grote voet te leven dan vind ik dat gewoon dom. Misschien toch maar geen HBO gaan doen dan? :P (neem dit niet te serieus aub)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:43
Exirion schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:31:
Simpel gezegd: je bent verwend. Als jij niet wil investeren in je toekomst door tijdelijk wat minder op grote voet te leven dan vind ik dat gewoon dom. Misschien toch maar geen HBO gaan doen dan? :P (neem dit niet te serieus aub)
Maar ben het er wel mee eens.

Het is toch zonde om geld te lenen voor vermaak!
Doe het effe 3 jaar rustig aan (neem aan dat je het in 3 jaar kan doen, aangezien je MTS hebt gedaan), en daarna vedien je lekker, en kan je de tijd als nog inhalen.

Heb 4 jaar MTS, 4 jaar HBO achter de rug, zonde lening. Wel betaalden mijn ouders de opleiding en zo. Maar ja, had dan maandelijks maar de 90 euri stufi + wat ik zelf verdiende (alleen zaterdags werken + vakanties), en kon goed rond komen!

Verwijderd

stimpyrulez schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:36:
[...]

Maar ben het er wel mee eens.

Het is toch zonde om geld te lenen voor vermaak!
Doe het effe 3 jaar rustig aan (neem aan dat je het in 3 jaar kan doen, aangezien je MTS hebt gedaan), en daarna vedien je lekker, en kan je de tijd als nog inhalen.

Heb 4 jaar MTS, 4 jaar HBO achter de rug, zonde lening. Wel betaalden mijn ouders de opleiding en zo. Maar ja, had dan maandelijks maar de 90 euri stufi + wat ik zelf verdiende (alleen zaterdags werken + vakanties), en kon goed rond komen!
Lening moet je echt alleen nemen voor je studie. Wanneer je het ook gaat gebruiken voor vermaak ga je dit dus later ook doen wanneer je echt op jezelf woont en echt voor jezelf moet gaan zorgen. Dan is een lening van een paar duizend euro niet veel. Maar wanneer dat meer wordt door te feesten duurt het ook langer voor je ervan af bent.

Dan krijg je straks een vriend/vriendin en wil je misschien kindjes enzo en zit je nog krapper bij kas omdat je tijdens je studie zo leuk gefeest hebt.

Tis een beetje drama scenario maar ik kwam van school zonder lening door gewoon veel te werken en een klein beetje sponsoring van pa en ma (betaalden mijn kamer) Studie, eten, energie, kleding alles moest ik verder zelf betalen. Maargoed ik werkte dan ook 2 dagen in de week. (de ene vrije dag van school wegen 'thuisstudie' en de zaterdagen......

Gewoon nu een paar jaar rustig aan doen en dan straks wanneer je weer goed verdient kan je er weer op los leven.

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Na tien (ja, echt) jaar studeren en twee studies denk ik dat ik wel wat advies kan geven. Als je nog bij pa en ma woont, moet je echt wel alles kunnen betalen met stufi en 1 dag werken. Zo niet, dan moet je je uitgavenpatroon wat meer aan het studentenleven aanpassen (bv. naar een cafe in plaats van de baja).

Als je uitwonend bent, kun je goed rondkomen van 700 euro. Dat is dus 300 huur, 100 eten, 150 collegegeld en 150 kleding en uitgaan. Hoe financier je dit? 200 euro stufi en 500 erbij werken (2 dagen per week). In mijn geval heb ik pas een lening afgesloten toen ik geen stufi kreeg, waarvan ik collegeld en boeken betaalde. Je kunt er voor kiezen om nu al te lenen en wat minder te werken, maar in principe is het altijd wel mogelijk om 16 uur naast de studie te werken per week. Daarnaast heb je geen tijd om geld uit te geven als je aan het werk bent ;)

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
Voor het HBO en het WO geldt de prestatiebeurs, en deze staat compleet los van de MBO-beurs. Ongeacht of je een MBO hebt of niet heb je als je je bij een HBO of Universiteit inschrijft recht op de prestatiebeurs. (nouja, bij je eerste dan.. ofzo)

Basisbeurs is ongeveer 250 per maand voor uitwonend, ongeveer 90 voor thuiswonend
Aanvullende basisbeurs is afhankelijk van het inkomen van je ouders (grofweg: boven de 25 à 30k per jaar krijg je niks meer.)
Je kan bovenop je basisbeurs bijlenen tot 750 euro per maand, als je een aanvullende beurs hebt mag je dus minder lenen.
Een aanvullende beurs kun je ook krijgen om ander reden (situatie thuis, ziekte, whatever), maar als je ouders genoeg verdienen klun je er wel van uit gaan dan je hem niet krijgt.
Bij de prestatiebeurs hoort een studenten OV (week of weekend)
Basisbeurs in een gift, mits je binnen 10 jaar afstudeerd, de rest betaal je terug. (tegen 2 of 3 procent rente ofzo, niet veel)

(had je overigens ook allemaal op ib-groep.nl kunnen vinden)

Als je uitwonend bent moet je ergens tussen de 100 en de 200 aan huishoudgeld per maand rekenen (eten enzo). Het kan voor 100 als je écht zuinig doet, het kan voor 200 als je wat relaxter leeft. Huur voor een kamr variëert tussen de 200 en de 400 euro, afhankelijk van het formaat, de stad en de extra voorzieningen. (zeg, een redelijke kamer van zo'n 15m2 in een gemiddelde studentenstand kost je rond de 250 euro)
Collegegeld is gewoon 1500 euro, dus 125 per maand (die bedragen liggen vaak anders, omdat het niet geheel gespreid betaald wordt maar vaak meer in de 1e maand)
Voor boeken reken ik zelf ongeveer 500 per jaar, en dat is wat krap. Je zou kunnen zeggen dat dat op zo'n 150 per maand ligt.
Zo kom je dan op zo'n 625 - 725euro maand. plus nog wat extra voor internet, telefoon, dat soort dingen.

En hoe financier je dat dat?
Nou, na aftrek van de stufi moet je nog zo'n 500 euro ophoesten, das best te doen als je naast je studie kan werken (2 dagen fulltime werken, of in de avonden), maar je kan het ook prima met lenen doen.

Ik heb zelf altijd aangehouden dat ik niet wilde gaan lenen en eerst werk wilde hebben voor ik op kamers zou gaan. Hier ben ik echter op terug gekomen. Toen ik op mezelf ging wonen had ik eigenlijk al een paar maanden heel sterk die behoefte, en dus heb ik besloten om maar te gaan lenen. Het zou sowieso nog maar voor een jaar of 2, 3 zien (studeer niet zo heel lang meer :( ), en dan heb ik maar een studieschuld van een paar duizend euro naderhand, boeiend, dat betaal ik snelg enoeg weer af. Denk niet dat een schuld opweegt tegen de meerwaarde van een HBO.

@iedereen die roept dat je maar vooral niet moet gaan lenen: Natuurlijk is het de beste instelling om niet te willen lenen enzo, maar ik denk niet dat je opleiding (en je studententijd!!) iets is waarop je moet gaan bezuinigen. Je studie is een belangrijke tijd in je leven en het is zonde om maar niet optimaal gebruik van te maken. Tijdens je studententijd heb je alle mogelijkheden om jezelf te ontplooien en nieuwe dignen te leren, en het zou toch belachelijk zijn om jezelf daarin te korten om een paar honder euro.. Waarom zou je jezelf limiteren tot een beetje eten en geen uitgaansleven? Ga dan gewoon en paar jaar bijlenen en leef er lekker op los. Naderhand kun je dan in alle rust terugbetalen en dan heb je wél een mooie studententijd gehad. En ik bedoel niet alleen dat je gewoon lekker uit moet gaan enzo, er zijn ook genoeg dingen te ontdekken bij bijvoorbeeld een studentenvereniging. Je kan in een commissie of zelfs het dagelijks bestuur. Dat zijn zeer zeker waardevolle toevoegingen aan je CV (ervaring met managen, organiseren, financiën, etc..)
Als je er een beetje tijd en meoite insteekt kun je een hoop leren en doen (commissies, besturen, verenigingen, buitenschoolse activiteiten, lezingen, etc), kun je connecties leggen (werkervaring, stages, internationale contacten via stage/uitwisseling/andere contacten).

Waarom zou je dan niet een jaartje of 3, 4 gaan bijlenen? je kan zó véél leren en doen, jezelf zo ver ontwikkelen.

rekensommetje: 4 jaar maximaal lang bijlenen = (4 * 12 maanden) * 500 lenen = 24000 euro schuld. Klopt niet helemaal, want een schooljaar is geen 12 maanden, maargoed. Als afgestudeerde HBO-er verdien je zo'n 2k per maand, dus laten we er even van uit gaan dat je zo 1500euro netto overhoud. Ervanuitgaande dan je niet meteen een huis gaat kopen ga je dus huren dus reken zo'n 400 euro per maand huur (voor een huisje, das wel redelijk plausibel), 200euro huishoudgeld (ietsje ruimer dan in je studententijd), een gemiddeld gezin is zo'n 200 per jaar aan gas/water/licht kwijt, dus zeg dat je als alleenstaande de helft kwijt bent. deel dat door 12, en tel er nog wat bij op voor de telefoon, internet en andere kleine troep dan kom je op zo'n 100 à 150 euro de maand. Zeg even dat je naast je vaste uitgaven zo'n 200 euro per maand uitgeeft aan uitgaan en overige meuk dan kom ik op een totaal van 900 aan uitgaven per maand, en houd je dus 700 per maand over. Zeg even dat je niks spaart en zoveel mogelijk aflost, dan kun je dus 12x700=8400euro per jaar aflossen. Deel je studieschuld daardoor en je bent binnen 3 jaar van je schuld af (2,85jaar)
En dat is héél grof geschat natuurlijk, maar al los je een paar honder per maand minder af dan ben je er nog binnen een paar jaar vanaf. (600p/m: 3,33jr, 500p/m: 4jaar) dus als je het een beetje goed doet na je studie (startsalaris meer dan 1500 per maand) en je leeft lekker zuinig (boven de 600per maand aflossen) dan ben je er hoe dan ook vrij snel weer vanaf.
En tegenover een paar jaar aflossen staat dan een leuke studententijd waarin je jezelf hebt kunnen ontplooien, veel hebt kunnen leren, en een indrukwekkende CV&Portfolio kunnen opbouwen.
Niet zo'n moeilijk sommetje, toch?

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:27

Wokschotel

Op 6 wielen

Xyzar_ schreef op maandag 29 oktober 2007 @ 15:37:
rekensommetje: 4 jaar maximaal lang bijlenen = (4 * 12 maanden) * 500 lenen = 24000 euro schuld. Klopt niet helemaal, want een schooljaar is geen 12 maanden, maargoed. Als afgestudeerde HBO-er verdien je zo'n 2k per maand, dus laten we er even van uit gaan dat je zo 1500euro netto overhoud. Ervanuitgaande dan je niet meteen een huis gaat kopen ga je dus huren dus reken zo'n 400 euro per maand huur (voor een huisje, das wel redelijk plausibel), 200euro huishoudgeld (ietsje ruimer dan in je studententijd), een gemiddeld gezin is zo'n 200 per jaar aan gas/water/licht kwijt, dus zeg dat je als alleenstaande de helft kwijt bent. deel dat door 12, en tel er nog wat bij op voor de telefoon, internet en andere kleine troep dan kom je op zo'n 100 à 150 euro de maand. Zeg even dat je naast je vaste uitgaven zo'n 200 euro per maand uitgeeft aan uitgaan en overige meuk dan kom ik op een totaal van 900 aan uitgaven per maand, en houd je dus 700 per maand over. Zeg even dat je niks spaart en zoveel mogelijk aflost, dan kun je dus 12x700=8400euro per jaar aflossen. Deel je studieschuld daardoor en je bent binnen 3 jaar van je schuld af (2,85jaar)
En dat is héél grof geschat natuurlijk, maar al los je een paar honder per maand minder af dan ben je er nog binnen een paar jaar vanaf. (600p/m: 3,33jr, 500p/m: 4jaar) dus als je het een beetje goed doet na je studie (startsalaris meer dan 1500 per maand) en je leeft lekker zuinig (boven de 600per maand aflossen) dan ben je er hoe dan ook vrij snel weer vanaf.
En tegenover een paar jaar aflossen staat dan een leuke studententijd waarin je jezelf hebt kunnen ontplooien, veel hebt kunnen leren, en een indrukwekkende CV&Portfolio kunnen opbouwen.
Niet zo'n moeilijk sommetje, toch?
Je kan gewoon beter die schuld in 15 jaar aflossen dan 3 jaar lang op een houtje bijten. Als je 1500 euro netto verdient ga je absoluut geen 700 euro overhouden :D En 200 per JAAR voor GWL: ik weet niet waar jij woont, maar zelfs in m'n eentje kwam ik niet onder de 60 euro in de maand. En nu als 'gezin' zit ik niet onder de 150 euro per maand....

Sowieso is 24k schuld bizar veel (IMHO), maargoed.

De islam kan uw vrijheid schaden

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
typfoutje, ik bedoelde 2000 per jaar. (ongeveer 160 per maand, wat dus wel aardig klopt met jouw 150)
En das ook maar iets wat ik even heb gegoogled, de werkelijkheid kan vet hard afwijken natuurlijk

"dat is héél grof geschat natuurlijk" ;)

Nee, goed, je gaat neit 4, 5 jaar lang je leven in de wacht zeggen en alles aflossen, maar om maar even aan te geven dat je er vrij snel vanaf kan zijn.
En ik gok dat 24k nog wel meevalt, er studeren ook genoeg mensen af met 2, 3 ,4 keer zoveel...
Mensen die mear dan 1x van opleiding switchen (2, 3, 4x.. komt voor), dat niet in hun 1e jaar doen, of mensen die er tussenuitgaan voor vakantie/studentenvereniging/andere reden en daardoor vertraging oplopen. het gebeurt nog al eens dat iemand 6, 7, 8 of meer jaar aan het studeren is. Werk je in die tijd weinig/niet dan loopt het aardig hard op. (aangezien je stufi na 4 of 5 jaar stopt)

:edit: overigens, je lening relaxed in die 15 jaar afbetalen kan niet, want als je eenmaal een fatsoenlijk betaalde baan hebt dan komt de IB-groep uiteindelijk ook wel een keer zeuren dat je eens wat sneller moet gaan aflossen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Xyzar_ op 29-10-2007 16:44 ]

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik ben op het moment ook thuiswonend en betaal ook mijn studie zelf. Wel moet ik toegeven dat ik een stuk meer studiefinanciering krijg dan de meeste studenten, omdat ik nog maar 1 ouder heb. Ik krijg 240 euro studiefinanciering per maand en werk 1 dag in de week voor 160 euro per maand. Verder leen ik ook nog 80 euro bij bij de IB-Groep, omdat ik anders krap zit met uitgaan en kleding (waarom 3 jaar op een houtje bijten als je dit later makkelijk terug kan betalen?).

Dus inkomsten ongeveer: 480
Uitgaven per maand:
Verzekering 112
School 153
Telefoonabbo 10

Dan hou ik 205 euro per maand over voor kleding en uitgaan. Meestal maak ik dit lang niet helemaal op en kan ik wat sparen (zodat ik mijn lening eerder stop kan zetten of voor vakanties).
Pagina: 1