Internal Temp 105 graden Part 2 p5n32-SLI users plz read

Pagina: 1
Acties:

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 18:12
Hoi

De laatste keer dat ik hier poste,werd ik uitgelachen om mijn 105 graden reading van speedfan.
Het heeft dus geresulteerd in het doorbranden van mijn moederbord,nou doorbranden is een groot woord,maar de hele kamer stonk naar verbrand plastic.
Bizarre was me pc draaide nog gewoon,heb hem uit elkaar gedraaid om te zoeken naar de stank plaats :).
Was snel gevonden,de bovenste passieve koeler(waar transistors onder zitten) bleek de boosdoener.
Goed alles leuk en wel,bord terug gebracht naar de winkel,en een nieuwe gekregen,zij hadden hier ook nog nooit van gehoord.

Wat schets mijn verbazing,bij het uitpakken van het nieuwe bord ruik ik aan de plek waar mijn oude bord stonk,en presto die stonk net zo.

Ik alles overgezet en terug in me case gedraaid,hopla opstarten die boel,speedfan launchen en WOOOOOOT weer 105 graden zomg.
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/img26/1193334769-860.jpg

Nu vraag ik mij dus af wat kan ik doen om deze temp naar normale waarden te brengen

Het model moederbord is de asus p5n32-SLI plus

Spec van mijn pc is

Quad cpu met zallman koeler
4x1gig pc6400 kingston
1x 120g hd
1x 160g hd
1x 7600 GT passive gpu
550 Watt antec psu

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:40
105 graden is kennelijk normaal voor dat bordje. Anders doe je er maar een fannetje bovenop.

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-05 20:24
Ik vind het sowieso wel maf, want bij temp3 staat een temp van -55 graden... Lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk. Denk dat het gewoon foute uitlezing is. Probeer anders voorzichtig de koeler van de chip aan te raken. Is ie echt heel heet, dan kan 105 graden kloppen, is ie lauwwarm dan is het bijna zeker een foute uitlezing.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:52

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Laat de pc even draaien en voel dan voorzichtig aan dat onderdeel of het daadwerkelijk echt zo heet is. Speedfan geeft vaak verkeerde waarden, zo heb je zelf ook een -55 staan. Als hij echt heet is dan kan je er een fan opzetten..

Edit: net iets te laat :P maar de gedachte is hetzelfde ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Mr_gadget op 25-10-2007 20:53 ]

• BakkerBolletje
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 18:12
JA maar let wel op,heb al 1 bord doorgebrand he.

Ik ben erg benieuwd of iemand die het zelfde bord gebruikt ook eens speedfan wil laten draaien,en de resultaten te delen

Canon 450D + 18-55mm IS Kitlens || Slingshot 100

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Is het normaal dat de smbus van Nforce2 word gebruikt? :P

Edit/

Volgens mijn moet dat een ICH9 Family SMBus Controller zijn voor dit bordje, lijkt wel of speedfan alles door elkaar heeft gegooid.

Mijn fout zat na P5K te zoeken, maar je hebt een P5N32

Edit/2

Een p5n32 heeft een MCP55 SMBus dan klopt die Nforce2 wel. :)

[ Voor 81% gewijzigd door mad_max234 op 25-10-2007 22:40 ]

• Swinnio
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 16:41
Hier een vergelijkbaar probleem: nieuwe P5N32-E SLI.
Zowel BIOS als het bijgeleverde Asus PC Probe beweren dat het mobo 127 graden is. Lijkt me sterk voor een passief gekoeld bord. De heatsink is wel warm maar je brandt er je vingers niet aan. Toch is de PC al een paar keer spontaan uitgevallen....

If the world wouldn't suck, we'd all fall off

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:45

Koppensneller

winterrrrrr

Als de heatsink niet zo warm wordt, kan dat er op duiden dat hij niet goed contact maakt met de warmtebron.

• albatross
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 29-12-2025
Swinnio schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:29:
Hier een vergelijkbaar probleem: nieuwe P5N32-E SLI.
Zowel BIOS als het bijgeleverde Asus PC Probe beweren dat het mobo 127 graden is. Lijkt me sterk voor een passief gekoeld bord. De heatsink is wel warm maar je brandt er je vingers niet aan. Toch is de PC al een paar keer spontaan uitgevallen....
Hierover wordt redelijk vaak gepost. Ik betwijfel ook of de TS echt "uitgelachen" is, maar ik ondersteun wel zelf van harte de gedachte dat je dat soort temps niet serieus moeten nemen. Die 127C van jouw, om maar een voorbeeld te noemen, is namelijk precies de max signed waarde van een byte (van -127 tot +127 dus). M.a.w., zo'n waarde moet gewoon negeren.

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Swinnio
KoppenSneller schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:32:
Als de heatsink niet zo warm wordt, kan dat er op duiden dat hij niet goed contact maakt met de warmtebron.
Kan die dan bij het installeren van de rest los zijn gekomen? Dacht dat die standaard behoorlijk vast zaten....

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Swinnio schreef op woensdag 19 december 2007 @ 09:36:
[...]

Kan die dan bij het installeren van de rest los zijn gekomen? Dacht dat die standaard behoorlijk vast zaten....
Als je een beetje normaal je spullen over in frot kan zoiets niet gebeuren nee. Fabrieksfoutjes o.i.d. zijn natuurlijk nooit uit te sluiten.

• albatross
RoyPieters schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:58:
JA maar let wel op,heb al 1 bord doorgebrand he.
Ja, maar let wel op, je zei namelijk:

"Wat schets mijn verbazing,bij het uitpakken van het nieuwe bord ruik ik aan de plek waar mijn oude bord stonk,en presto die stonk net zo."

Plus,

"Bizarre was me pc draaide nog gewoon,"

Dus, lijkt me dan dat ie niet echt doorgefikt was, maar dat je dat alleen maar dacht vanwege de geur.

EDIT: Overigens hoef je "plz read" niet in de titel te zetten; we begrijpen heus wel dat je wilt dat je topic gelezen wordt. Iedereen wil namelijk dat zijn topic gelezen wordt. :)

[ Voor 15% gewijzigd door albatross op 19-12-2007 09:52 ]

i9 12900K | MSI Meg CoreLiquid S360 | ASUS ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 | G.Skill Trident Z Royal Elite 2x32GB 4266Mhz Gold | AORUS RTX 4090 MASTER | Dark Power 13 1300W | Samsung 980/860/970/990 Pro | Logitech Z-906 | Phanteks Evolv X | Dell AW3821DW

• Swinnio
Ok, stel dat die 127 graden niet klopt en dat het uitvallen met iets anders te maken heeft.... Zou dat een reden het bord terug te sturen? Heb het gisteren gekocht en eerlijk gezegd vertrouw ik het niet zo...

En voor de goede orde: ik ben niet TS maar omdat het topic mijn probleem beschrijft wilde ik niet nog een topic ervoor openen.

[ Voor 23% gewijzigd door Swinnio op 19-12-2007 10:06 ]

• albatross
Swinnio schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:05:
Ok, stel dat die 127 graden niet klopt en dat het uitvallen met iets anders te maken heeft.... Zou dat een reden het bord terug te sturen? Heb het gisteren gekocht en eerlijk gezegd vertrouw ik het niet zo...
Als je het gisteren pas gekocht heb, zou ik eerst eens wat regulier troubleshoot stappen ondernemen. Ik denk dat ook de winkel wel van je zal verwachten dat je eerst even zelf wat gaat testen en proberen. Anders blijven ze aan het RMA-en, natuurlijk.

Kijk, je mobo temp, daarmee wordt, ruwweg gezegd, je mosfets bedoeld (vaak wordt er gemeten in het gebiedje rondom je CPU). Ja, die kunnen erg warm worden. Maar doorgaans alleen als je vcore drastisch verhoogd. Dan zouden ze ongekoeld wel eens tegen de 100C kunnen gaan. Maar 127? Voor normaal gebruik? Lijkt me erg stug. Volgens mij zitten er ook passieve heatsinkjes op, toch?

Je mobo temp sensor zou natuurlijk gal kunnen zijn, zodat bv. C.O.P achtige mechanismen je computer onterecht uitzetten. Maar bij mijn weten werken dat soort dingen voor de CPU temps, en niet voor je mobo temps.

Maar goed, zet je kast eens open. Is er verschil in temps? Gaat die 127 ook achteruit? En wat is je CPU temp? Zou natuurlijk ook gewoon kunnen dat je CPU koeler er niet helemaal jovel opzit.

• Swinnio
CPU is een keurige 29 graden (Core2Duo met Scythe Mugen koeler). Die gaat over de 30 onder load. De 127 graden van het mobo heb ik nog niet zien veranderen. Dus of ie nu probleemloos werkt of zojuist uit is gevallen: altijd 127 graden.
Het bord heb ik er net weer even uitgehaald: er zitten drie passieve heatsinks op die niet warm zijn en voor zover ik kan zien ook niet loszitten (zitten van die drukveertjes naast maar zit geen speling op).

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 12:55
Ga er maar rustig vanuit dat dit gewoon incorrecte waarden zijn dan.

• albatross
Swinnio schreef op woensdag 19 december 2007 @ 10:28:
Dus of ie nu probleemloos werkt of zojuist uit is gevallen: altijd 127 graden.
En door dit process of elimination heb je dus zo goed als uitgesloten dat die 127C echt is. :P

Je computer hoort natuurlijk niet spontaan uit te vallen. Maar ik denk dat er nog wel een hoop te testen valt voordat ie RMA gaat.

• Swinnio
albatross schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:19:
[...]
Je computer hoort natuurlijk niet spontaan uit te vallen. Maar ik denk dat er nog wel een hoop te testen valt voordat ie RMA gaat.
Daar heb je op zich gelijk in, maar het is lastig testen als je geen extra PCI-Express videokaart, DDR2-geheugen of 500 Watt voeding hebt liggen om te testen. En aangezien al die componenten ook nieuw zijn, zit er niet heel veel anders op vrees ik.

• udybees
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 25-10-2025
ff gekeken, heb hier namelijk ook een p5n32 sli premium, geeft ook internal van 105c draait hier al tijden zonder problemen en een ei bakken op mijn mamaplank lukt ook niet. Ik denk dat je er dus met een gerust hard vanuit kan gaan dat die temp niet klopt. Ik heb op het zelfde mobo exact de zelfde temp. denk dat de betreffende sensor op alle borden de zelfde waarde geeft, zijn vanuit de fabreik gewoon in de war. niets aan doen en niet aan storen

• LiquidT_NL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-05-2021
Swinnio schreef op woensdag 19 december 2007 @ 12:31:
[...]

Daar heb je op zich gelijk in, maar het is lastig testen als je geen extra PCI-Express videokaart, DDR2-geheugen of 500 Watt voeding hebt liggen om te testen. En aangezien al die componenten ook nieuw zijn, zit er niet heel veel anders op vrees ik.
offtopic:
voeding en videokaart is altijd wat pittiger, maar even memtest draaien kan je geheugen iig uitsluiten.

Speedfan leest heel veel temps úit, die lang niet allemaal kloppen. Je moet je daarom ook niet teveel druk maken over temps als deze. Het enige wat je wel kan testen is van een koude start (dus PC een nachtje uitzetten) met ventilator erop kijken of je, meteen als je in windows komt, wel acceptabele temps hebt, en of deze opklimmen. Als dit niet zo is, kan je 100% zeker zijn dat die uitlezing niet klopt.

Geeft het BIOS ook iets van die waardes? Of geeft het BIOS alleen andere waardes?

Overigens, mijn PC heeft ook een schroeigeur (heeele lichte) uitgestoten de eerste paar dagen/week. Dit is volgens mij redelijk normaal dat het wat vreemd kan ruiken (heb het tot nu toe altijd al gehad bij een nieuw systeem).

Explorers in the further regions of experience...demons to some, angels to others.

• Swinnio
Die 127 graden werden ook in de BIOS aangegeven. Ben er altijd vanuit gegaan dat die toch wel klopten.
Heb alles nog eens nagelopen en opnieuw in elkaar gezet en nu leest ie opeens nog maar 25 graden uit! CPU is nog maar 16 graden, haast verdacht weinig.

offtopic:
Begin meer aan VGA-kaart te denken (nieuwe 8800 GTS). PC boot namelijk wel met een goedkoop pci-express kaartje (dat weliswaar geen eigen voeding nodig heeft). Vreemde is wel dat met die kaart ik niks van een POST of startup-opties te zien krijg.

Pagina: 1