Waterchiller: geschikt voor 24/7 gebruik?

Pagina: 1
Acties:

• Jut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-03-2022
Ik loop al een tijdje rond met ideen om een waterchiller te bouwen om zo het water van mijn wc setup richting de 0 graden (of eronder) te brengen om zo de cpu zeer koel te krijgen.

Nu heb ik al wat rondgekeken en wil dan voor een klein bedrag een koelkast/vrieskast/vrieskist aanschaffen en die ombouwen.

Is zo'n waterchiller geschikt voor 24/7 gebruik?

Hoe lang duurt het bij een goede waterchiller voordat het water op de juiste temperatuur is?
(als het een kwartier duurt is het al minder interessant omdat ik niet eerst de waterchiller aan wil zetten en dan wachten totdat het water koel genoeg is)

Als ik dit weet kan ik mijn plannen wat verder uitwerken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik zou ook kijken naar het stroomgebruik. Ik weet niet hoeveel een koelkast gemiddeld verbruikt, maar ik denk wel dat dit prijzig word, aangezien een koelkast maar 1x in de zoveel tijd aanslaat, en ik denk dat het voor jou de bedoeling is om de pomp o.i.d constant te laten draaien.

• Jut
Ik denk niet dat een pomp constant zal draaien om het water tegen de 0 graden aan te houden en zal verwacht ik om het zo koel te houden iets vaker als normaal in een koelkast aanslaan aangezien er steeds enigzins opgewarmd water in het reservoir komt maar het voordeel is dat hij bijna nooit geopend word. (een koelkast word wel meerdere keren per dag geopend waardoor de koude lucht uit de koelkast valt) Als ik gebruik maak van een zware compressor van een grote vrieskist zal hij verwacht ik niet vaker aanslaan als dat hij de vrieskist moet koelen.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Jut schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:46:
Ik denk niet dat een pomp constant zal draaien om het water tegen de 0 graden aan te houden en zal verwacht ik om het zo koel te houden iets vaker als normaal in een koelkast aanslaan aangezien er steeds enigzins opgewarmd water in het reservoir komt maar het voordeel is dat hij bijna nooit geopend word. (een koelkast word wel meerdere keren per dag geopend waardoor de koude lucht uit de koelkast valt) Als ik gebruik maak van een zware compressor van een grote vrieskist zal hij verwacht ik niet vaker aanslaan als dat hij de vrieskist moet koelen.
Maar lucht heeft het "voordeel" dat het maar weinig warmte bevat, dus de opwarming daarvan stelt niet veel voor voor een koelkast

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11-2025
Jut schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:46:
Nou dan zal je nog lelijk opkijken. Koelkasten, en zeker een diepvries, zijn zéér goed geïsoleerd.
Sterker nog; een kleine koelkast heeft in de meeste gevallen niet eens genoeg vermogen om een moderne processor te koelen!
Ga eerst eens wat meer lezen over phasechange en waterkoeling zou ik zeggen.

[ Voor 52% gewijzigd door j-a-s-p-e-r op 25-10-2007 20:52 ]

• Jut
Hmm het is me ondertussen al duidelijk geworden dat een zo'n waterchiller teveel stroom opneemt om dat ding 24/7 te laten draaien. (mijn vader zal er denk ik dan niet blij mee zijn)

Ik ga wat meer info opdoen en ga zo'n ding mss wel bouwen maar dan om de cpu zo hoog mogelijk te krijgen & super-pi te draaien. Denk dat dat wat verstandiger is....

Deze mag wat mij betreft wel op slot...

[ Voor 79% gewijzigd door Jut op 25-10-2007 21:04 ]

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
Of je vraag unknown_road of hij een mooi chillertje kan bouwen. Eentje zoals deze. Misschien dat hij kan vertellen wat het gemiddelde gebruik per uur is.

Verwijderd

Uhuum, even je link controleren kan ook geen kwaad ;)

\[phase-change] waterchiller TCA stijl

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 22:33 ]

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Zoals het uit die link komt, verbruikt die toch niet zo heel veel stroomt 75/100 watt.
Zelfde als je ongv. 24inch TFT scherm dag en nacht laat aan staan.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Maar als je nagaat dat je op 100watt zit.. wat dus betekend 1kw per 10uur oftewel 12cent per 10uur

Weet niet zeker of 12cent de actuele prijs op dit moment is

mjah 24uur per dag x 7dagen in de week = 168 x 52 weken in het jaar = 8736 uur : 10uur per kw = 837,6 x 12cent = 104,83euro in het jaar dat z'n vader duurder uit is als ik me eigen niet verekend heb dan he

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ja hobby's kosten geld O-)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Dat is idd zo :P
Maar ondanks dat, njah mij maakt het niet uit. ik zou het wel doen daar niet van :9~
Maar ik denk dat het dan beter is voor hem om dan waterkoeling te nemen voor 24/7 of anders een phase-change gewoon om te benche en niet voor 24/7
Pagina: 1