Toon posts:

Beeld bouwt op tijdens Win XP gebruik

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje met mijn PC.

Ik heb een:
moederbord: MSI PM8M-V
processor: Intel Pentium 4 3,06 GHz met HT
videokaart: Asus N6600GT, 256 MB / Nvidia chipset
geheugen: Kingston DDR3200 / 512MB / 400 MHz - 2 stuks
harde schijf: WD 160 GB / 8 MB / 7200 rpm / SATA in RAID 0 formatie

met Windows XP Professional Service Pack 2 Engels.

Nu is het probleem dat elke keer wanneer ik Windows laad, bij het Welkoms scherm het beeld zie opbouwen, snel van boven naar beneden. In lagen zeg maar.

Dit gebeurd ook tijdens het gebruik van Internet Explorer. Ik kan dit vooral zien wanneer de informatie bar tevoorschijn komt.. Hij bouwt hem dan heel langzaam op.

Ik heb gedaan (software):
- Zowel nieuwe als oude Nvidia drivers geïnstalleerd
- Zowel nieuwe als oude VIA chipset drivers geïnstalleerd
- Zowel Windows XP als Windows Vista Business geïnstalleerd
- Zowel nieuwe als oude Nvidia drivers geïnstalleerd
- Bios instellingen verandert (update was er niet, zat al de meest recente in)

Ik heb gedaan (hardware):
- Zowel nieuwe als oude moederbord met dezelfde specs als de MSI PM8M-V geprobeerd
- Zowel nieuwe als 2 oude videokaart geprobeerd
- Andere processor geprobeerd (Intel Celeron 2,26 GHz)
- Ander geheugen geprobeerd, 1 geheugenbank ook geprobeerd, met beide doet hij hetzelfde
- Andere voeding geprobeerd (Aopen 400 Watt)
- Andere harde schijf gebruikt: WD 80 GB / 8mb / 7200 rpm / IDE

Niets hielp! Alleen 1 ding hielp.... en dat was de onboard videokaart gebruiken. Deze lade alles vloeiend! Ik wil er spelletjes mee spelen, en dat loopt niet lekker met de onboard vga, vandaar dat ik perse de videokaart erin wil laten zitten.

WIE oh WIE kan mij helpen? Ik denk persoonlijk dat het toch een driver kwestie is van VIA. Dat de AGP slot niet goed aangestuurd word.

Ik hoor het wel, help me alsjeblieft.. heb er 4 volle avonden aan gespendeerd.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:47

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Kun je in het BIOS de on-board VGA uitschakelen, of vast op AGP zetten?

Het is duidelijk dat het een videokaart-probleem betreft, of de aansturing daarvan.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Verwijderd

Topicstarter
Prutz0r schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 23:13:
Kun je in het BIOS de on-board VGA uitschakelen, of vast op AGP zetten?

Het is duidelijk dat het een videokaart-probleem betreft, of de aansturing daarvan.
Ik denk de aansturing. Want heb 2 - 3 verschillende videokaarten gebruikt.

In de bios heb ik meerdere opties gewijzigt. Onboard uit gezet, geheugen minder groot gezet, AGP Ageture (ofzo) minder groot, groter gezet... niks helpt in de bios. Volgens MSI zit de laatste bios versie erin.

• PieterPan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-03 14:05
Probeer eens de cmos te clearen, misschien staat er een instelling scheef, of is ie niet gecleared na een bios upgrade? Klinkt verder als een lastig geval

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:49
Grappig..
Ik had hier juist precies hetzelfde probleem met een oud ABIT-LX6 board en diverse AGP kaartjes.
Beeldopbouw bleef inderdaad traag (zgn. laagjes), hardware overzicht gaf ook aan dat er een probleem was met de kaart.

Oplossing in mijn geval was de bios instelling "Assign IRQ For VGA" op Auto/On zetten, deze stond namelijk uit!

Verwijderd

Topicstarter
PieterPan schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:02:
Probeer eens de cmos te clearen, misschien staat er een instelling scheef, of is ie niet gecleared na een bios upgrade? Klinkt verder als een lastig geval
Ja dat is het zeker! Lastig geval, begrijp er niks van.. Heb dit geprobeerd, veranderde niks helaas. En update was volgens MSI live update niet beschikbaar. Meest recente zit erin.

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 12:06
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 02:43:
[...]
Ja dat is het zeker! Lastig geval, begrijp er niks van.. Heb dit geprobeerd, veranderde niks helaas. En update was volgens MSI live update niet beschikbaar. Meest recente zit erin.
Ik heb ook wel eens gelazer gehad met VIA, iets wat je kan proberen (bij mij werkte het uiteindelijk):

In XP, onder Apparaatbeheer => Systeemapparaten => VIA CPU to AGP controller, kies bijwerken, zelf kiezen => zelf bepalen => kies dan de gewone PCI-to-PCI-bridge. Opstarten en proberen, misschien moet je dan de nieuwste Nvidia-drivers nog effe installeren.

succes

specs

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Het lijkt volgens mij inderdaad een video kaart probleem..

move: PMG -> V&B

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Heb je de oude drivers voor je kaart en moederbord goed verwijderd voordat je een nieuwe versie installeerde? :)

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-03 11:27
nvm

[ Voor 93% gewijzigd door LittleKiller op 28-10-2007 09:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pollewob schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 04:50:
Heb je de oude drivers voor je kaart en moederbord goed verwijderd voordat je een nieuwe versie installeerde? :)
Voordat ik dit allemaal probeerde, begon ik steeds met een schone installatie van Windows. Dacht misschien zit het in de volgorde of iets.. maar nee, niks hielp helaas. Zowel de nieuwe ... als de oude..

Verwijderd

Topicstarter
tiepeks schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 02:52:
[...]

Ik heb ook wel eens gelazer gehad met VIA, iets wat je kan proberen (bij mij werkte het uiteindelijk):

In XP, onder Apparaatbeheer => Systeemapparaten => VIA CPU to AGP controller, kies bijwerken, zelf kiezen => zelf bepalen => kies dan de gewone PCI-to-PCI-bridge. Opstarten en proberen, misschien moet je dan de nieuwste Nvidia-drivers nog effe installeren.

succes
Geprobeerd ... en dit hielp niet. Maar ben verder gaan kijken om verschillende apparaten te kiezen, beter gezegd, drivers onder die catogrie.. Keuzes die ik had:

- PCI standard PCI-to-PCI bridge
- VIA CPU to AGP (Microsoft)
- VIA CPU to AGP (Via Tech.)
- VIA CPU to AGP 2.0/AGP 3.0 controller

Elke keer na keuze, voor de zekerheid Nvidia nieuwste driver geïnstalleerd.

Geen van alle deden het beter helaas. Was wel weer de moeite waard om te proberen :-)

Ik ga binnenkort even een nieuwe videokaart kopen van MSI. De MSI NX7600GT-TD512Z.

Verder nog suggesties?

Verwijderd

Topicstarter
The_Doman schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 13:19:
Grappig..
Ik had hier juist precies hetzelfde probleem met een oud ABIT-LX6 board en diverse AGP kaartjes.
Beeldopbouw bleef inderdaad traag (zgn. laagjes), hardware overzicht gaf ook aan dat er een probleem was met de kaart.

Oplossing in mijn geval was de bios instelling "Assign IRQ For VGA" op Auto/On zetten, deze stond namelijk uit!
Deze optie heb ik niet gevonden in mijn Bios. Wel iets geprobeerd met IRQ... maar niks speficiek met AGP of VGA erin :-(

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:06:
[...]

Geprobeerd ... en dit hielp niet. Maar ben verder gaan kijken om verschillende apparaten te kiezen, beter gezegd, drivers onder die catogrie.. Keuzes die ik had:

- PCI standard PCI-to-PCI bridge
- VIA CPU to AGP (Microsoft)
- VIA CPU to AGP (Via Tech.)

Elke keer na keuze, voor de zekerheid Nvidia nieuwste driver geïnstalleerd.

Geen van alle deden het beter helaas. Was wel weer de moeite waard om te proberen :-)

Ik ga binnenkort even een nieuwe videokaart kopen van MSI. De MSI NX7600GT-TD512Z.

Verder nog suggesties?
Ook een nieuwe nieuwe nieuwe videokaart met bijhorende drivers hielp niet. Denk toch dat het een chipset probleem is.. AGP aanstuuring.. Misschien dat de chipset niet lekker functioneerd ermee....

• tiepeks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-01 12:06
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 16:06:
[...]

Verder nog suggesties?
Ik vertelde dat ik ook problemen had, alleen met een X1950pro (agp) met VIA. Die problemen ontstonden eigenlijk op snelheid 8x.
Ik heb een (oude) VIA agp driver gedownload en mjin AGP snelheid gezet op 4x.
Problemen zijn nu verholpen.

misschien werkt 't?

specs

Pagina: 1