Toon posts:

probleem prullenmand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Na een complete herinstallatie van OSX heb ik een probleempje met mn prullenmand.

Als ik iets verwijder door Appeltje Backspace te gebruiken of door het naar de prullenmand te slepen komt er een popup of ik het echt wil verwijderen. Ik klik dus op JA. Het vreemde is dat het nu niet in mn prullenmand terecht komt maar meteen ge-delete wordt. Ik kan het niet in mijn prullenmand terugvinden, die is namelijk leeg. Mijn prullenmand wordt als het ware niet gebruikt maar alles wordt meteen verwijdert.

Iemand enig iedee hoe dit kan of hoe ik het moet repareren?

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:56
Hmm...dat is juist iets wat ik aan wil hebben, dat hij meteen gedelete wordt ipv in de Trash Can rond te zwerven...

Verwijderd

Klik eens rechts op de prullenbak en dan eigenschappen en kijk eens naar de instellingen.
Daar kun je aan of uitvinken hoe deze geleegd moet worden.

Groeten Lucia

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 12:22:
Klik eens rechts op de prullenbak en dan eigenschappen en kijk eens naar de instellingen.
Daar kun je aan of uitvinken hoe deze geleegd moet worden.

Groeten Lucia
we zitten hier in t apple gedeelte van t forum :) die prullenmand werkt wat anders dan de prullenbak van windows :+

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Open Terminal 'ns en tik in
ls -la | grep .Trash
en post de resultaten hier. De .Trash is nl. de verborgen folder in je thuismap waar al bestanden naar toe worden verplaatst als je ze in de prullenmand gooit.

Mocht deze map er niet zijn, dan kun je deze via de Terminal als volgt herstellen:
cd ~
mkdir .Trash
chmod 700 .Trash
killall Finder
killall Dock

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• SugoiX
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-01 16:31
Apple toets ingehouden en dan op het prullenmand met linke muisknop drukken. Probeer daarna maar eens om een bestand te verwijderen.

Voor Dr. Pro. is het visa versa.

Correct me if I'm wrong.

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 17:47:
Open Terminal 'ns en tik in
ls -la | grep .Trash
en post de resultaten hier. De .Trash is nl. de verborgen folder in je thuismap waar al bestanden naar toe worden verplaatst als je ze in de prullenmand gooit.

Mocht deze map er niet zijn, dan kun je deze via de Terminal als volgt herstellen:
cd ~
mkdir .Trash
chmod 700 .Trash
killall Finder
killall Dock
Goed.
Na het bovenste ingetoetst te hebben kreeg ik deze uitkomst:

computer-van-johannes-versloot:~ johannesversloot$ ls -la | grep .Trash
-rw------- 1 johannes admin 2566 Oct 14 20:24 .Trash

Dit lijkt mij niet goed maar ik wacht je reactie nog even af.

PS ik heb dus met Appeltje linkermuisknop mn prullenmand leeg kunnen maken. +/- 20.000 files gedelete. Dit is waarschijnlijk allemaal spul van voor de herinstallatie?

• JottemJ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-02 06:53
Het lijkt mij niet juist, ik krijg -rwx
Je mist de execute permissies

Volgens mij kan je gewoon de stappen van Daedalus volgen, minus de taak mkdir

[ Voor 65% gewijzigd door JottemJ op 26-10-2007 18:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg nu ook -rwx maar het probleem is nog niet opgelost. Ook niet na de aanwijzingen van Deadalus. Tenzij ik iets over het hoofd heb gezien..

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Alleen de
chmod 700 .Trash
is dan nodig :) Misschien dat het met Repair Permissions in Disk Utility ook gebeurd, maar dat weet ik niet zeker.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Topicstarter
Daedalus schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:10:
Alleen de
chmod 700 .Trash
is dan nodig :) Misschien dat het met Repair Permissions in Disk Utility ook gebeurd, maar dat weet ik niet zeker.
edit: na het bovenstaande ingevord te hebben gebeurd er nog niks. Na herstart osx ook niet.

Waar vind ik dat? Waar ik Repair Permissions kan uitvoeren? Ik heb het wel eens gezien maar kan t niet meer vinden..

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 19:15 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 19:13:
[...]
Waar vind ik dat? Waar ik Repair Permissions kan uitvoeren? Ik heb het wel eens gezien maar kan t niet meer vinden..
Zoals ik al zei: in Disk Utility. Wat wel opvallend is, is dat bij jou de groep "admin" is, terwijl bij dat "johannes" is (bij wijze van spreken). Wat je nog kunt proberen is
chown johannes:johannes .Trash
in de Terminal in te voeren. Anders kun je die .Trash verwijderen met
rm -Rf .Trash
en dan de stappen die ik hier eerder had beschreven uitvoeren.

Verwijderd

Topicstarter
Topic mag van mijn part op slot, ik heb osX opnieuw geinstalleerd (boel liep al traag) en dus is het prullenmand probleem ook meteen verholpen...

thnx voor de antwoorden!
Pagina: 1