Nieuwe PC loopt vast (tijdens Setup / Memtest)

Pagina: 1
Acties:

• Rebunted
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Ik bouw voor mijn broer een nieuwe PC met de volgende onderdelen:
  • AMD CPU Athlon 64 X2 4200+ 89 Watt 2.20 GHz, 1000 MHz, 2x 512kB , Boxed
  • Club3D VGA GeForce 7200GS 128 MB, PCI-e 16x
  • Seagate Barracuda 7200.10 250 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
  • NEC DVD-RW AD-7173 IDE, Bulk, Zwart
  • NEC 3,5 Inch Diskette Station Zwart
  • Cooler Master Extreme Power 430 Watt ActivePFC, Zwart, Geen, 24-pins
  • Asus Moederbord M2N
  • Corsair TWIN2X2048-6400 2048 MB, PC6400, 800 MHz, 5, Non-ECC, Kit Of 2
  • 3R Systems Behuizing R202 Zwart, Geen Voeding, 1 X 80mm
  • Windows XP, Home, NL
Nadat ik alles in elkaar had gezet ging ik de pc opstarten.
Windows XP setup, formatteren harde schijf (volledige formatteren). Dit slaagde.
Dan gaat setup bestanden kopiëren naar de harde schijf. Daar loopt de pc steeds vast (soms op 7%, soms op 11% bij driver.cab).

Nu heb ik gezocht op GoT en kwam dit probleem wel vaker tegen, vaak was dan de CD/DVD-rom drive kapot of werkte het met een andere CD. Ik heb dus geprobeerd:
  • Andere Windows XP Home CD, zelfs met een XP Pro kopie, geen resultaat.
  • Andere DVD-rom drive (2 stuks), geen resultaat.
Even later kreeg ik in de setup de melding dat hij mijn harde schijf ineens niet kon vinden / deze vol fouten zat.

Mooi probleem gevonden dacht ik. Maar..... ik dacht laat ik ook nog eens Memtest 86+ draaien. Maar ook hier liep hij vast (na 10 seconden al), hij gaf geen foutmelding, hij zat gewoon vast.

Dus ik twijfel nu of het de HDD wel is. Wat kan dit nog meer zijn? (voordat ik iets retour ga zenden)

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:09
zit imo eerder in je geheugenmodules :s

you had me at EHLO

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Probeer eens beide reepjes geheugen apart te testen.

• Rebunted
  • Niet online
TheNymf schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 18:12:
zit imo eerder in je geheugenmodules :s
Dan moet memtest toch fouten weergeven en niet blijven hangen?

Ga nu elk van de geheugenreepjes los testen, ik laat hier weten wat er uit komt.

[ Voor 16% gewijzigd door Rebunted op 25-10-2007 19:13 ]

Verwijderd

Ik weet niet of dit er maar ook wat mee te maken heeft, maar heb ook wel is een dergelijke vastloper gehad in memtest. Bij mij was het een Pentium 3 waarbij de koeler niet goed contact maakte met de heatsink (slot1, kliksysteem zat los).
Misschien dus ook de moeite waard om je processor koeler even te controleren of hij juist bevestigd is, mss ff BIOS checken voor de temperaturen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 20:02 ]

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-02 14:53
Tegenwoordig slaan de PC's gewoon uit als deze te heet worden dus dat lijkt me ook zeer sterk.

Verwijderd

Ik heb exact hetzelfde probleem met een nieuwe pc. Maar dan met een Asus M2A.

Het begon met een vastloper, waarna Windows XP niet meer bootte. HDD laten vervangen. Alleen vervolgens kom ik niet meer door de Windows XP install heen. Op een willekeurig percentage / bestand blijft de installatie haken bij het kopiëren van bestanden.

Het ligt bij mij ook niet aan de CD-ROM speler, de ATA kabel naar de CD-ROM speler, de SATA-kabel, en ook de HDD is dus net vervangen. Ook de geheugenreepjes heb ik los getest.

Ook chkdsk /r en SeaTools voor de Maxtor HDD blijven op willekeurige percentages gewoonweg hangen. De pc loopt niet echt vast, maar gaat gewoon niet verder.

Heeft iemand nog suggesties?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Is er ook gechecked of het geheugen compatible is met die Asus borden (vraag is voor zowel syrq als J-Media). Asus borden zijn de meest kieskeurige plankjes die ik ken als het aankomt op geheugen, zo erg dat ze dus gewoon niet werken of compleet vasthangen als ze niet met een dimmetje overweg kunnen. Daarom is het aan te raden als je Asus borden wilt gebruiken, zeer specifiek de juiste dimm uit te zoeken.
Ze hebben over het algemeen wel een duidelijke QVL waarin staat wat getest is en wat werkt, dus raadpleeg die sowieso eens.

Verwijderd

Het gekke is dat ik het systeem zonder problemen twee week heb kunnen gebruiken.

Pas na een vastloper, en de daarop volgende harde reset, begonnen de problemen.

Ik heb overigens 2x Crusial 1GB DDR2 800Mhz reepjes. Ook met 1 reepjes treedt het probleem op. In de QVL staat drie keer Crusial; "Heat-Sink Package", bij de twee van 1GB staat er achter Double-Sided.

• Rebunted
  • Niet online
Bij mij was het toch echt de harde schijf, ik heb de harde schijf vervangen en hij deed het perfect.

Ook komt hij nu door memtest en dergelijke heen.

[ Voor 21% gewijzigd door Rebunted op 28-10-2007 16:51 ]

Pagina: 1