[DHCP] IP-adres verkrijgen duurt lang

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 12:31
Hier heb ik al lange tijd last van, maar heb het telkens aan de kant gelegd. We zitten hier met de werkstations verbonden aan 2 Dell PowerConnect switchen die op hun beurt weer verbonden zijn met de DHCP/DNS/AD/Exchange-bak. Het verkrijgen van een IP-adres op de werkstations duurt erg lang, zo'n 35 seconden. Dat is overal gelijk.

Ik heb op de server al gekeken wat er aan problemen oid zijn. Die zijn niet aanwezig, ook niet in het DHCP-log. Hij geeft gewoon aan dat de adressen geleased zijn en verder geen foutmeldingen, maar 35 seconden wachten op een IP-adres is toch vrij lang?

Als ik thuis zit heb ik er namelijk helemaal geen last van (laptop)...

Ook hier al even gezocht naar dergelijke topics, maar kon eigenlijk niets vinden...

Alle (relevante) netwerkonderdelen in dezelfde range, t.w. 192.168.0.1-254

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

het zou kunnen dat het een tijdje duurt voordat die poorten op die switch verkeer gaan doorsturen. Een beetje switch kijkt namelijk eerst of hij geen spanningtree BPDU binnenkrijgt als de poort opkomt om te voorkomen dat je een loop gaan maken in je netwerk.
Je kan op cisco switches in ieder geval zeggen dat hij onmiddelijk moet gaan forwarden op het moment dat de link opkomt. Op cisco heet dit portfast dell heeft dit ook vast.

huis tuin en keuken switches doen het vaak meteen omdat die al die functionaliteit niet ondersteunen.

http://systems.cs.colorad...0CLI/spanning.htm#1013521

tada

[ Voor 26% gewijzigd door TrailBlazer op 25-10-2007 19:11 ]

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Yup, dacht ik ook meteen, spanning tree meuk uitzetten op de switch ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

SKiLLa schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:11:
Yup, dacht ik ook meteen, spanning tree meuk uitzetten op de switch ...
nee geen spanning tree uitzetten natuurlijk. Lekker je netwerk onderuit trekken omdat een of andere manager met een hobby bop switch aan het klussen gaat. BPDU guard en portfast are the way to go

[ Voor 4% gewijzigd door TrailBlazer op 25-10-2007 19:13 ]

• theXE
Mmm... Dat moet ik even gaan uitzoeken dan. Kom er via de web-interface niet in. Standaard wachtwoord en login werken niet...
Dan maar met een RS232 kabeltje aan de gang en booten. Maar dat kan nu natuurlijk ff niet...

Thanks voor de info. Vind het wel vreemd dat onze G5's er geen last van 'lijken' te hebben...

• theXE
[...]

nee geen spanning tree uitzetten natuurlijk. Lekker je netwerk onderuit trekken omdat een of andere manager met een hobby bop switch aan het klussen gaat. BPDU guard en portfast are the way to go
Dat gebeurt hier niet hoor. De enige die zich met het netwerk bezighoudt is moi... ;-)
Pagina: 1