Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Studiekeuze : Opleiding kiezen

Pagina: 1
Acties:
  • 330 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben op dit moment 16 jaar oud en zit in mijn examenjaar havo met het profiel Natuur/Techniek , hierna wil ik een hbo opleiding gaan doen. Uiteindelijk wil ik graag een baan als netwerkbeheerder of iets in die richting. Welke opleiding zou hier het geschikst voor zijn ? Ik zat te denken aan technische informatica in Rijswijk. Maar mischien weet iemand een geschiktere opleiding voor die richting uit eigen ervaring?

Alvast bedankt ;) ,

Burner64

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Bedankt voor de reactie. Ik zal die opleiding is goed bekijken.

Zit je zelf ook op die school? Is het een goede school?

Verwijderd

Heb je niet zo'n leuke poster of iets dergelijks gekregen met alle HBO opleidingen erop? Kies er tien uit en surf naar de bijbehorende websites van een hogeschool die je leuk lijkt zou ik zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 16:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 16:53:
Heb je niet zo'n leuke poster of iets dergelijks gekregen met alle HBO opleidingen erop? Kies er tien uit en surf naar de bijbehorende websites van een hogeschool die je leuk lijkt zou ik zeggen.
Poster?
Nee die heb ik niet gehad. Bij mij op school doen ze niet echt aan voorlichting over hbo opleidingen.
Zou je een paar van die site's kunnen geven?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:22:
www.google.nl ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
Ik zal je gelijk uit je droom helpen, de site met NID (Hogeschool Zuyd) is de enige die dit aanbied.
Over het algemeen zit je vast aan de volgende "stromingen".
- BI (bedrijfs informatica)
- I (informatica)
- TI (technische informatica)

Dan heb je nog wel wat kleinere opleidingen die gerelateerd zijn aan ICT, maar aan netwerken is alleen de NID opleiding echt. Ik baal hier ook van, ik wil graag iets met netwerken doen en moet ook me HBO opleiding kiezen. Feit is alleen dat deze opleidingen er nauwelijks/niet zijn. Ik ga nu uiteindelijk BI doen, niet omdat ik het leuk vindt maar omdat mijn sterke punten daar ook goed in uit komen.

Toch blijf ik het jammer vinden, dat er maar 1 school is die zich in dit segment bevindt.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Verwijderd

Topicstarter
Haha :p

Gegoogled heb ik al zat.
Ging me eigenlijk meer om ervaringen van mensen die een opleiding hebben gedaan en daarna netwerkbeheerder of iets in die richting geworden zijn. Welke opleiding ze gedaan hebbben en dergelijke

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:22:
www.studiekeuze123.nl :Y)

Maar ik denk dat je even een paar open dagen af wilt lopen. En je wilt bedenken wat je nu precies leuk lijkt. Wat houdt netwerkbeheer op HBO-niveau volgens jou in?

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Dat zal best, maar dat blijkt nergens uit ;)
Noem wat opleidingen die je aantrekken en wat volgens jou de voor- / nadelen zijn.
Zoek dan in je kennis-kring mensen die deze opleidingen hebben gedaan of vraag 't op GoT!
Kijk in welke plaatsen deze opleidingen te vinden zijn, hoelang de reistijd is enzovoorts enzovoorts.

Toon dus even wat meer inzet ;)

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:21
Ga nou geen informatica doen, ik hoor van iedereen dat dat echt de meest saaie opleiding is en je geen hol uitvoert. Zoek iets uitdagends.

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal inderdaad eens naar een paar open dagen gaan.
SCIxX schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:37:
Ga nou geen informatica doen, ik hoor van iedereen dat dat echt de meest saaie opleiding is en je geen hol uitvoert. Zoek iets uitdagends.
Wat bedoel je met uitdagends?
Geef eens een voorbeeld?

• SCIxX
Dat is natuurlijk moeilijk voor mij of voor jou te kiezen. Ik doel alleen op het feit dat veel jongeren denken van; "Ik vind computers wel leuk, laat ik maar informatica doen". Echter blijkt dit vaak tegen te vallen.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06 15:11
SCIxX schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:37:
gelukkig spreek je uit ervaring, en is heel je reactie goed onderbouwd. Anders was het bijna een onzinnige post geweest waar je geen waarde aan kan hechten. ;)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• SCIxX
battler schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 18:32:
[...]

gelukkig spreek je uit ervaring, en is heel je reactie goed onderbouwd. Anders was het bijna een onzinnige post geweest waar je geen waarde aan kan hechten. ;)
Nee aan deze reactie hebben we wat.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:02
Heb zelf vroeger Bedrijfskundige Informatica gedaan op de Hogeschool Utrecht maar dat is 3 jaar geleden en dat viel mij zo verschrikkelijk tegen. Ze hadden beter de opleiding Bedrijfseconomie met een vleugje ICT kunnen noemen. Ik had toen in mijn propedeuse jaar bijna exact dezelfde vakken als van de opleiding Bedrijfseconomie. Ze hadden me toen destijds een opleiding beloofd met 50 procent economie en 50 procent ict maar dat was gewoon hard gelogen (had dat jaar daarvoor Bedrijfseconomie gedaan en was daar mee gestopt, en vervolgens krijg je bijna exact hetzelfde jaar nog een keer).

Was laatst op de studiebeurs en daar wisten een paar leerlingen wel te vertellen dat ze ondertussen de opleiding hadden aangepast want ze zijn er (na 3 jaar) eindelijk achter gekomen dat er teveel economie in zat. Maar goed, ik ga daar nu niet nog een keer me handen aan branden.

Zelf was ik ook opzoek naar een andere opleiding op HBO niveau. Heb nu MBO ICT Beheer niveau 4 bijna afgerond en wil eigenlijk nu ook doorstromen naar het HBO (nogmaals, had namelijk HAVO als vooropleiding maar ben toen teruggegaan naar MBO). Zelf ben ik twee opleidingen tegen gekomen die wel interessant zijn. De HU biedt tegenwoordig Informatica aan met twee deelrichtingen: E-commerce en Systeembeheer. Het houdt in dat je eerst een gezamelijke propedeusejaar krijgt (samen met de Technische Informatica opleiding dacht ik) en dan vanaf jaar 2 ga je verder met Systeembeheer. Site van de HU is alleen wat onduidelijk. Op de ene pagina geven ze aan dat systeembeheer een minor is, op de andere pagina geven ze het weer aan als een hoofdstudie/deelstudie van informatica.

Saxxion biedt geloof ik ook een systeembeheeropleiding aan. Daar noemen ze het ICT Beheer (deelstudie van Technische Informatica, maar vanaf volgend schooljaar ook deelstudie van Bedrijfskundige Informatica). Ben daar zelf niet zo in geïnteresseerd omdat het een voltijdstudie is.

• Azer
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik heb vorig schooljaar mijn ICT Beheerder niveau 4 diploma gehaald en ben nu begonnen aan de opleiding Informatica. Ik heb het enorm naar mijn zin, de meeste lessen zijn van hoge kwaliteit en ik ben tevreden over het hoge leertempo (Let op: ik doe de opleiding versneld in 3 jaar ivm MBO diploma). Tot nu toe heb ik geen les gekregen over netwerken of systeembeheer, maar is de opleiding meer gericht op programmeren.

4 vrienden van me zijn overigens Bedrijfskundige Informatica gaan doen en 3 daarvan zijn na een maand gestopt met de opleiding. Ze vonden het allemaal saai, omdat er veel te veel op het bedrijfskundige gedeelte werd gefocussed.

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10:02
Azer schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:42:
Ik heb vorig schooljaar mijn ICT Beheerder niveau 4 diploma gehaald en ben nu begonnen aan de opleiding Informatica. Ik heb het enorm naar mijn zin, de meeste lessen zijn van hoge kwaliteit en ik ben tevreden over het hoge leertempo (Let op: ik doe de opleiding versneld in 3 jaar ivm MBO diploma). Tot nu toe heb ik geen les gekregen over netwerken of systeembeheer, maar is de opleiding meer gericht op programmeren.

4 vrienden van me zijn overigens Bedrijfskundige Informatica gaan doen en 3 daarvan zijn na een maand gestopt met de opleiding. Ze vonden het allemaal saai, omdat er veel te veel op het bedrijfskundige gedeelte werd gefocussed.
Welke school/scholen waren dat. Ben ik wel nieuwsgierig naar.

• Matango
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-05-2023
Ik heb vier jaar geleden de opleiding informatica aan de Haagse Hogeschool (gefuseerd met TH Rijswijk) afgerond. Mijn eerste motivatie was inderdaad 'ik vindt computers leuk, laat ik informatica gaan doen' en voor mij bleek het wel een goede keuze te zijn. Het onderwijs wat er werd geboden was goed en met een HAVO diploma zou je de opleiding wel aan moeten kunnen. Na deze opleiding heb ik gekozen om bedrijfskunde te studeren als 'extraatje' en daar ben ik nu ook klaar mee. Dankzij deze studies ben ik erg populair bij werkgevers en kan ik nog steeds alle kanten op ;)

Specifiek voor jouw situatie vindt ik het opvallend dat je al een redelijk goed idee hebt van wat je wil worden. Ongeacht andermans meningen over wel/niet HBO of informatica studeren lijkt het een goed idee om inderdaad informatica of technische informatica te studeren en daar te bepalen wat je binnen het vakgebied leuk vindt. Bedrijfskundige informatica zou ik niet doen, omdat je dan te weinig leert van zowel de technische als de bedrijfskunde kant, zeg maar je weet van alles niets. Het is beter een duidelijke keuze te maken voor de techniek.

Tot slot kun je nooit van te voren weten wat je precies wilt, zeker op jonge leeftijd. Begin gewoon aan een studie, als het niet bevalt kom je daar gauw genoeg achter.

• Amdk6II
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-11 17:27
Een tip, als het niet bevalt stop dan in het eerste jaar voor februari.. dat zal je een boel geld schelen. :)

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
Ik doe nu Technische Informatica, en wel bij Avans in 's-Hertogenbosch.

Je geeft aan iets met systeem-, of netwerkbeheer te willen doen. Daar zijn voor zover ik weet geen HBO opleidingen voor (ICT-beheer is vaak MBO), met uitzondering van netwerk infrastructuur design.
Ga in ieder geval niet zomaar informatica doen omdat je niks beters weet of computers leuk vind, want dan valt het vies tegen.
Ik zou je aanraden om een wat testjes te doen, open dagen te bezoeken, te gaan proef-studeren en zoveel mogelijk informatie in te winnen. Als informatica je echt ligt dan is het een enorm leuke studie met veel mogelijkheden. Mocht je voor informatica willen gaan dan kan ik je de opleiding in 's-Hertogenbosch (http://www.avans.nl) aanbevelen. De 3 stromingen (informatica, technische informatica, bedrijfskundige informatica) zijn hier onderbebracht in 1 brede bachelor opleiding met verschillende majors. Het 1e jaar is breed opgezet als introductiejaar waarin je van alle smaken wat meekrijgt en geleidelijk aan een keuze moet maken en dis is een heel mooi systeem waardoor je goed kan bepalen welke smaak informatcia de juiste is voor jou.

Als je een HBOer bent raad ik je aan om HBO te gaan doen, want het bied écht heel veel.

:edit: en zoals hierboven al is genoemd, je kan altijd nog van studie switchen. Je loopt hooguit een jaartje studievertraging op en het kost je wellicht een jaar stufi, maar dat is nooit echt een punt. (sowieso, als je eenmaal afgestudeerd bent betaal je dat zo terug)

ow, en nog even wat inhoudelijke zaken te noemen die je krijgt bij technische informatica: (althans, bij Avans)
-programmeren, uiteraard (met en zonder objecten)
-ontwerpen (OO-ontwerpen, niet zo heel belangrijk bij technische informatica)
-netwerken
-computerarchitectuur
-operating systems (hoe ze werken, hoe ze interfacen met verschillende andere zaken)
-programmeerbare hardware
-microcontrollers (en I/O met externe hardware)
-algoritmiek
-signaalbewerking
-Java, C, C++, ASM

das zo even uit m'n hoofd, bijna allemaal 1e en 2ejaars vakken.

[ Voor 24% gewijzigd door Xyzar_ op 29-10-2007 14:41 ]

Pagina: 1