win2k VPN server: packet loss door rras service

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb al tijden een win2k server draaien die als VPN server dient.
Deze week heb ik het ip subnet van onze vestiging moeten veranderen, op verzoek van it afdeling nieuwe eigenaar.

Het volgende is het geval:
server heeft 2 nic's, 1 lan en 1 internet. Beide een vast adres gegeven. Gateway alleen op de internet nic opgegeven. Persistent routes gemaakt voor wan naar overige vestigingen. Alles werkt zonder route and remote access service geconfigureerd te hebben. Pingen naar internet adressen en naar lokale adressen werkt.

Echter zodra ik rras configureer als VPN server, dan kan ik:
- geen internet adressen pingen: not reachable
- opeens veel timeouts op interne netwerk en naarmate tijd vordert steeds meer.

Deconfigureer ik de rras service weer, dan werken beide netwerken weer.

Ik kan helaas een soortgelijk probleem niet vinden op het internet, dus hopelijk heeft hier iemand een idee?

Ik ben al 1,5 dag bezig om dit op te lossen, denk er nu aan om de server (die gelukkig verder geen andere taak heeft) opnieuw te installeren.

• arnob
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
RIP of dergelijke aangezet op de nieuwe verbinding? Kijk in ieder geval eens naar de routing table met en zonder de connectie open.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

RRAS heeft wat moeite om de route(s) op te pikken die je met ROUTE ADD hebt toegevoegd.
In de MMC van RRAS kun je ook (persistent) routes opvoeren; dat heeft de voorkeur boven het route add command.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Quantor
  • Niet online
rectificatie: dat er niets op het internet verbinding gepinged kan worden, dat klopt natuurlijk ivm de filters die standaard worden aangemaakt. De vpn client van een XP laptop maakt wel contact met de VPN server, maar omdat de AD server niet kan worden bereikt, wordt de client niet geauthenticeerd. Gisteren had ik collega's die een VPN verbinding hadden, ook te zien op de server als clients, maar niet te pingen.

Brahiewahiewa: heb net al die route toegevoegd in de rras mmc maar dat lijkt niet veel te verbeteren.

Edit:

Ik vermoed dat het met dit te maken heeft, You cannot connect to a Windows 2000-based virtual private network (VPN) server if one or more of the network routers do not support packet fragmentation Hoe kan ik die hotfix krijgen zonder een support call met Microsoft te maken?

[ Voor 14% gewijzigd door Quantor op 25-10-2007 16:55 ]

• BFS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-03 14:56

BFS

Rude awakening

Je kan ze gewoon bellen hoor, de locatie van de hotfix mailen ze je. Daar hoef je geen (betaald) support call voor aan te laten maken.

[ Voor 0% gewijzigd door BFS op 25-10-2007 21:01 . Reden: nav wilhelmstroker's post ]

When did I realize I was God? Well, I was praying and suddenly I realized that I was talking to myself

Verwijderd

Er wordt wel een support call aangemaakt als je belt, maar daar betaal je niet voor. Je kan ook gewoon via internet de fix aanvragen tegenwoordig:
https://support.microsoft...scid=sw;en;1410&WS=hotfix

• Quantor
  • Niet online
Bedankt, heb via email de hotfix aangevraagd. Heb ook gelijk aan m'n collega's van het hoofdkantoor gevraagd om bij degene die onze nieuwe router heeft geconfigureerd (dat is weer iemand van het bedrijf van de nieuwe eigenaar) na te vragen of het niet accepteren van fragmented packets inderdaad de oorzaak kan zijn. Echt kl*te dat ik niet meer zelf zeggenschap heb over m'n routers, tijd om een andere werkgever te zoeken.

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13

Asteroid9

General Failure

Ach, aparte afdelingen en verantwoordelijkheden heb je in alle grotere bedrijven.
Lijkt me ook niks mis mee, beetje spreiding van verantwoordelijkheden, zolang de andere afdeling zijn werk maar fatsoenlijk doet.

Als je per se alle touwtjes zelf in handen wil houden ben je al snel gebonden om voor altijd bij kleine MKB bedrijfjes te blijven, maar het is jouw keuze... ;)

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:40
Asteroid9 schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 10:20:
Als je per se alle touwtjes zelf in handen wil houden ben je al snel gebonden om voor altijd bij kleine MKB bedrijfjes te blijven, maar het is jouw keuze... ;)
Tsja, wat is klein... paar honderd man personeel heb je het al snel nog steeds zelf in handen hoor. Wij in ieder geval zowel op mijn oude werk als nu bij mijn nieuwe.

No production networks were harmed during this posting

• Asteroid9
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:13

Asteroid9

General Failure

paella schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 11:17:
[...]

Tsja, wat is klein... paar honderd man personeel heb je het al snel nog steeds zelf in handen hoor. Wij in ieder geval zowel op mijn oude werk als nu bij mijn nieuwe.
Dat is nog steeds relatief klein, maar het beleid verschilt nogal per bedrijf.
Ik heb hier met ca. 1000 man ook ongelimiteerde toegang, maar daarbij heb ik zelf de toegang voor enkele andere beheerders van een aantal buitenkantoren wel behoorlijk gelimiteerd.

Over het algemeen is het ook niet handig als er te veel mensen toegang tot een systeem hebben, dat werkt alleen maar fouten in de hand.
Als dat al een reden is om te gaan solliciteren maak je het jezelf knap moeilijk...

- = Simpele oplossingen zijn vaak vermomd als schier onoplosbare problemen.... = -

• Quantor
  • Niet online
Hotfix heeft jammer genoeg niet geholpen. Probleem ligt volgens mij aan de nieuwe cisco routers ( of misschien zelfs aan de switches config). Als ik de server aan een losse switch hang, dan heb ik geen problemen met packet loss.

Betreft m'n werk, ik heb veel minder dan 100 man, totaal zo'n 40 incl. andere vestigingen die ik ook ondersteunde. Maar bijna alles is me afgenomen, AS400 is al een tijdje weg en nu is er zelfs sprake dat ze de lokale file en emailservers willen centraliseren in de UK. Eigenlijk had ik al een tijd geleden weg moeten gaan. Mooie is nog dat de mensen in UK die vroeger het voor het zeggen hadden, nu zelf ook weinig meer in te brengen hebben. En ook leuk is dat ik net pas heb begrepen dat de IT afdeling van het nieuwe moederbedrijf slechts bestaat uit 2 man (waarvan 1 op vakantie). De totale IT van "mijn" bedrijf bestond uit minstens 10 man over heel europa, daarvan zijn er al een stuk of 4 weg.

• Quantor
  • Niet online
Nadat ik heb gedreigd (in hoeverre dat indruk maakte weet ik niet) om de nieuwe switches door de oude te vervangen, is er gelijk een engelsman op mijn probleem gezet. Die kreeg het voor elkaar door een paar (voor mij onbekende) netwerksettings te veranderen om de server stabiel te krijgen, totdat iemand met vpn verbindt, dan klapt het interne netwerk in elkaar. Toen gooide hij het op hardware failure (tuurlijk die server draait pas 2 jaar zonder een probleem totdat jullie het netwerk veranderen).

Heb nu een Watchguard Firebox, nog een overblijfsel van een ander project, geinstalleerd en daarmee de MUVPN client geprobeerd en dat lijkt te lukken, zelfs met de standaard netwerk settings zoals ook de windows vpn server was geinstalleerd. Aangezien we waarschijnlijk in korte termijn naar een Citrix omgeving gaan, laat ik dit maar hangen en ga snel verder met m'n zelfstudie.
Pagina: 1