Wij hebben sinds kort een AVAYA VOIP oplossing gekregen. Nu zijn er diverse kleine problemen die nog spelen omtrend de qualiteit van de gesprekken intern en extern. De telecom geeft aan eerst QoS in het netwerk in te regelen voor VOIP. En het VOIP verkeer voorang tegenover overig verkeer te geven. Ik heb mij zwaar verdiept in het gehele QoS verhaal maar zit nog met wat vragen.
Eerst even de situatie:
- Core switch, HP 5412ZL met 192* 10/100/1000 POE poorten. 4 GBIC met LX naar 4 HP2650 PWR's.
- AVAYA IP 500 met VOIP (ingeprikt op de core switch HP 5412ZL)
- 75 Softphone's op Windows XP SP2
- 15 Hardphone's
- 75% van alle workstations en hardphone's bevinden zich op de HP 5412ZL, 25% op de HP2650 PWR's
Wat is er geconfigureerd:
- Op de switch is diffservices (DCSP) geactiveerd. Dit omdat de Softphone's DiffServ waarde 46 meeverstuurd op layer 3.
- Op de switch is de interface waar de IP OFFICE op zit op 802.1p prio 7 gezet.
Er is geen VLAN geconfigureerd voor de Hardphone's. Dus 802.1p op VLAN is (nog) niet geconfigureerd.
Mijn vragen:
- Heeft het uberhaubt zin om QoS in te stellen omdat 75% van alle VOIP hosts op de Coreswitch zelf zitten?
- Heeft het zin een tagged VLAN te maken voor 15 hardphone's, en daar 802.1p prio 7 aan te hangen?
- Er zit een Broadcom NIC in de PC's waar de Softphone op draait. Op die NIC zit een optie voor 802.1p support. Moet dit aan? Heeft dit zin als de PC in de default untagged VLAN 1 zit? Er wordt tenslotte al op DSCP niveau tag 46 meegegeven.
- Heeft het zin/nut om 802.1p IP based prio's op de core switch in te stellen voor de IP OFFICE 500?
- Zijn er nog meer aanbevelingen die ik kan doorvoeren?
Eerst even de situatie:
- Core switch, HP 5412ZL met 192* 10/100/1000 POE poorten. 4 GBIC met LX naar 4 HP2650 PWR's.
- AVAYA IP 500 met VOIP (ingeprikt op de core switch HP 5412ZL)
- 75 Softphone's op Windows XP SP2
- 15 Hardphone's
- 75% van alle workstations en hardphone's bevinden zich op de HP 5412ZL, 25% op de HP2650 PWR's
Wat is er geconfigureerd:
- Op de switch is diffservices (DCSP) geactiveerd. Dit omdat de Softphone's DiffServ waarde 46 meeverstuurd op layer 3.
- Op de switch is de interface waar de IP OFFICE op zit op 802.1p prio 7 gezet.
Er is geen VLAN geconfigureerd voor de Hardphone's. Dus 802.1p op VLAN is (nog) niet geconfigureerd.
Mijn vragen:
- Heeft het uberhaubt zin om QoS in te stellen omdat 75% van alle VOIP hosts op de Coreswitch zelf zitten?
- Heeft het zin een tagged VLAN te maken voor 15 hardphone's, en daar 802.1p prio 7 aan te hangen?
- Er zit een Broadcom NIC in de PC's waar de Softphone op draait. Op die NIC zit een optie voor 802.1p support. Moet dit aan? Heeft dit zin als de PC in de default untagged VLAN 1 zit? Er wordt tenslotte al op DSCP niveau tag 46 meegegeven.
- Heeft het zin/nut om 802.1p IP based prio's op de core switch in te stellen voor de IP OFFICE 500?
- Zijn er nog meer aanbevelingen die ik kan doorvoeren?