2 adsl verbindingen, 1 NAS, help!

Pagina: 1
Acties:

• stefanverstege
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09-2023
Hooi,

Ik zit met een probleem (tenminste, een luxe probleem).

Ik heb 2 ADSL verbindingen bij 2 verschillende partijen en 1 NAS.
Deze laatste (of wellicht in de toekomst meerdere devices) zou ik graag bereikbaar willen hebben voor beide interne netwerken (de 192.168.x. reeksen). Wellicht zelfs in de toekomst sommige van deze devices via 1 ADSL verbinding ook naar buiten.

Wie weet hoe ik dit op moet lossen ? Wat heb ik nodig ?

Thx,
==
Stefan

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Dan kom je met een naar probleem te zitten, wat is de route naar buiten. Multiple gateways is niet eenvoudig in te stellen, ik denk dat je een router met multiple WAN aansluiting hiervoor kan gebruiken. Misschien kan je daar eens naar zoeken ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• KernelPanic
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:59
VPN verbinding tussen de 2 locaties inrichten?

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 13:57
d.m.v. een loadbalancer die 2 ADSL verbindingen bundelen tot één en hierachter je netwerk inrichten.

Verwijderd

Je kunt hiervoor de Draytek 2910gebruiken. Deze heeft Dual WAN en ondersteunt VPN zoals jij dat wilt.

Wij hebben dat voor een klant ook opgeleverd: deze heeft een ADSL en een SDSL verbinding. ADSL is vooral snel met download maar ligt er vaak uit, SDSL is langzamer maar bere stabiel. Deze twee worden gecombineerd. Via het menu LAN to LAN in de Draytek kan je dan vervolgens een VPN opzetten tussen jou en die locatie.

• stefanverstege
Is het niet mogelijk ze via een switch ofzo aan elkaar te hangen. De clients die ook in het netwerk hangen mogen best via hun 'eigen' ADSL verbinding naar buiten. En kunnen de IP gegevens dus best hard geset worden (dus ook de gateway).

Als beide netwerken in het 192.168.x domein zitten is het niet mogelijk dan gewoon de NAS daar ook in te hangen ?

• lier

lier

MikroTik nerd

stefanverstege schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 15:32:
Als beide netwerken in het 192.168.x domein zitten is het niet mogelijk dan gewoon de NAS daar ook in te hangen ?
Probleem is dat je in de NAS maar 1 gateway kan gebruiken. Ik kan me voorstellen dat je dan maar via één (publiek) IP adres bereikbaar bent.

• stefanverstege
das opzich voor mij geen probleem. hij hoeft niet via beide externe IP adressen bereikbaar te zijn. 1 is goed. De bereikbaarheid intern is het allerbelangrijkste !

[ Voor 19% gewijzigd door stefanverstege op 25-10-2007 16:58 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

stefanverstege schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 16:54:
das opzich voor mij geen probleem. hij hoeft niet via beide externe IP adressen bereikbaar te zijn. 1 is goed. De bereikbaarheid intern is het allerbelangrijkste !
Dan ben je klaar door je LAN kant van beide modems in hetzelfde segment te plaatsen en de gateway over de verschillende clients verdelen.

Verwijderd

Ik snap dan even niet waarom je dual wan wilt?

• stefanverstege
das een toevalligheid dat ik dat zo heb.. kadootje.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 15:13
Volgens mij moet je je NAS 2 ip adressen geven en je ADSL verbindingen in 2 subnetten. Dus 1 ADSL heeft 192.168.1.x en het andere subnet is 192.168.2.x, NAS heeft een adres in beide subnetten.

Wil je dat de NAS via 2 ADSl verbindingen beschikbaar is moet je deze 2 x publiseren (per ADSL verbdingin 1 keer)

je kunt via je default GW aangeven via welke ADSL verbinding je als gebruiker naar buiten wilt etc.

• Dothan
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-12-2021
Ik heb dezelfde situatie, ik wil zorgen dat mijn nas via alle pc's bereikbaar is intern. Via internet hoeft het niet. Ik hoef geen dual WAN router. Ik heb dan 2 aparte routers.
Zoals Matthijs Hoekstra hier aangeeft kan niet, want een NAS heeft maar 1 netwerkaansluiting, dus je kan geen 2 ipadressen opgeven. Kan ik ervoor zorgen dat allebei de routers hetzelfde subnet hebben, en dan vaste ipadressen gebruiken omdat je geen 2 DHCP servers in 1 netwerk kan hebben? Of moet ik echt 2 netwerkkaarten instellen?

┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓┏━━┓

Pagina: 1