Toslink s/pdif icm digitale decoder

Pagina: 1
Acties:
  • 1.883 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb sinds kort een Humax digitale decoder en daar zit een optische uitgang op.
Nou wilde ik die gaan gebruiken om via mijn receiver digitaal geluid over te brengen.

Nou zie ik door de kabels het bos niet meer. Toslink, s/pdif: dat is toch hetzelfde niet?
Wanneer ik kijk naar een kabeltje van één meter dan zie ik prijzen tussen de 5,00 euro en 80,00 euro.

Ik heb eigenlijk een kabel nodig van 7 a 8 meter.
Kabels van +/- 8 meter zie ik dan alleen maar weer voor prijzen van rond de 20 euro.

Waar zitten die prijsverschillen in? En is het dan nog nuttig om zo een kabel te gebruiken voor de lengte die ik zoek?

En als het nog nut heeft, hoe herken ik dan kwaliteit als ik er niet vanuit moet gaan dat duurder ook beter is?

Verwijderd

S/pdif is de naam van de digitale interface. Dit kan op 2 manier verbonden worden: elektrisch (coax) of optisch (dmv een zgn Toslink kabel).
Bij een optische kabel is er niet zoiets als ruis, dus in principe voldoet elke toslink kabel die lang genoeg is :)

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dus die kabels van bijvoorbeeld Monster van +/- 80 euro is eigenlijk weggegooid geld ? Ik kan dus met een gerust hart een goedkope kabel van 8 meter kopen?

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-02 20:53
Ja, omdat het digitaal is merk je geen verschil.

• Vassie18
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-12-2025
De prijs zit meer in de kwaliteit van de kabel. De ene is wat dikker als de ander en zal dus minder snel breken. Dit soort kabels kan je ook niet even simpel een hoekje om buigen omdat er licht door de kabels gestuurd word.

Verder maakt het eigenlijk niet uit hoe duur die is. Ik heb zelf via ebay kabeltje van 2,- liggen maar die zijn maar 0,5meter lang. verschil hoor je niet.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

zoals eerder gezegd maakt de prijs zo goed als niets uit, alleen in kwaliteit, heb zelf een kabel van 10m liggen, gekocht voor een paar euro bij www.kabelsenco.nl

Verwijderd

even voor de duidelijkheid van de TS (en ook een beetje voor mijn duidelijkheid), geldt het verhaal van kabelkwaliteit zowel voor TOSLINK als Coaxiaal, of moet je bij Coaxiaal wel een duudere kabel kopen?

greetz

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:31
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:42:
even voor de duidelijkheid van de TS (en ook een beetje voor mijn duidelijkheid), geldt het verhaal van kabelkwaliteit zowel voor TOSLINK als Coaxiaal, of moet je bij Coaxiaal wel een duudere kabel kopen?

greetz
Toslink maakt niet veel uit. Coax zou wel kunnen.

Als je aardig afstandje moet overbruggen zou ik bij coax wel iets duurder nemen (qua afscherming en qua geleiding) maar als het goed is hoor je er geen verschil tussen.

goedkoop:
je kan ook gewoon een stuk coax pakken en daar een paar pluggen op solderen, werkt ook prima.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
stimpyrulez schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:50:
[...]
................

goedkoop:
je kan ook gewoon een stuk coax pakken en daar een paar pluggen op solderen, werkt ook prima.
Wel 75ohms coax nemen (coax kabel komt in vele verschillende smaken)
Pagina: 1