Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Voeding voor 8x solid state relais

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-11 17:45
Ik 8x de solid state relais gebouwd van circuitsonline:

http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000067.gif

Nu staat er hier een voedinkje bij op basis van een 12v zener.

Nu zou ik deze 8x moeten bouwen, maar die ruimte heb ik helaas niet meer op mijn print.
Op CO werd al gesuggereerd in een oud topic dat dit voedinkje vrij kritisch is en niet zomaar werkt voor 8x een ssr.
Er werd ook vermeld dat je de uitvoering wellicht wat 'zwaarder' kon maken, er stond echter niet bij hoe...

Is het mogelijk om er een 'zwaardere' uitvoering van te maken? Helaas heb ik niet de ruimte op de print voor 8 voedingen.

Ik heb er nu een 12v adapter aanhangen en de triacs werken, maar ik wil van de adapter af vanwege ruimtegebrek. Ook voor een klein 12v trafotje is helaas geen ruimte..

Via google kon ik niet echt iets boeiends vinden, telkens komt eruit dat je 8x de voeding meot bouwen.

[ Voor 4% gewijzigd door LiquidSmoke op 25-10-2007 12:46 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Kan je anders niet gewoon de adapter buiten de behuizing houden en dan gewoon zo'n busstekkertje erin bouwen? Dus zoals veel gedaan wordt bij printers, scanners en meer van dat soort spul.

Anders wordt het toch gewoon met een trafo denk ik. Het voordeel is dat je maar weinig vermogen nodig hebt dus je kan een vrij kleine trafo kiezen.

• LiquidSmoke
Ja oke,

ik heb op google ooit een plaatje gezien van een print trafotje dat op een gaatjes bord maar plm 5-6 gaatjes breed is, dit is precies de ruimte die ik nog heb maar kan hem helaas nergens krijgen...

Vandaar dat ik het met een zener wou doen :)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Die 47k weerstanden wat dikker uitvoeren en een 7812 nemen ipv die 12volt zenerdiode?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Waaorm eigenlijk zo?

Waarom niet in plaats van een optocoupler een optotriac?
Dan heb je de hele 12V niet nodig...

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000132.png
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/132

Edit:
@Springuin: Een 7812 kan dat soort spanningen niet aan...

[ Voor 12% gewijzigd door SA007 op 25-10-2007 14:15 ]

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:10
JER00N schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:51:
Kan je anders niet gewoon de adapter buiten de behuizing houden en dan gewoon zo'n busstekkertje erin bouwen? Dus zoals veel gedaan wordt bij printers, scanners en meer van dat soort spul.
Dat lijkt me zeer onverstandig met het oog op veiligheid: de massa van de voeding hangt direct aan het lichtnet!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Neem gewoon het schema van SA007, veel veiliger, veel netter, eleganter en ongeveer even duur.
Als je trouwens ff de datasheet van de MOC3020 doorneemt, zie je nog een schema dat iets beter is, waarbij een serieschakeling van een weerstand en een condensator parallel op de uitgang staat. Dat noemt met een snubber, zorgt voor minder storing en beter schakelgedrag (vooral als je inductieve belastingen gaat gebruiken is die snubber noodzakelijk).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LiquidSmoke
Hm, de moc30xx serie is inderdaad een goed idee...

Helaas heb ik de print al opgebouwd en zitten alle torren er tussen.

Ik zal ff kijken hoe makkelijk het om solderen is, anders ga ik toch die voeding van CO gebruiken, en maar 8x op een losse print...

Een 7812 via wat weerstanden aan de 220 lijkt me idd geen goed idee.

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-11 13:17
Die voeding vind ik toch maar iets gruwelijks: die verstookt 1W en je kunt er bijna niets van stroom uit trekken...
Wat je zeker al zou moeten doen is de twee weerstanden van 47k vervangen door een condensatortje dat voor 220V geschikt is (en een extra diode voorzien zodat de stroom ook in de andere richting kan stromen)...

Daarna kun je de zener houden als die zwaar genoeg is (uiteindelijk moet er niet zo veel stroom door, iets van een 0.75W voor 8 SSR's) of misschien als je geen zwaar genoege zener hebt (gewoon een gedacht, ik heb't zelf niet uitgeprobeerd of gesimuleerd om te zien of't stabiel zou zijn, dus 't is zonder garantie) een klein NPN transistortje bijzetten: basis-emitter tussen de onderkant van de zener en de grond steken, collector aan de bovenkant van de zener hangen en waarschijnlijk nog een weerstandje tussen basis en emitter...

• LiquidSmoke
hm, ik die voeding van co ff op een breadboard gezet; de uitgangsspanning ligt rond de 15v, uit de triac komt dan 270v?

Ik heb gewoon het schema aangehouden en 100uF/16v voor de elco gepakt...

/edit:

Uit alle stopcontacten in huis komt 270v... ligt dus niet aan de triac, tijd om essent even te bellen, de aardlak is in 3 dagen tijd er 4x uitgevlogen...

[ Voor 29% gewijzigd door LiquidSmoke op 26-10-2007 13:20 ]

Pagina: 1