Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[JAVA] Service monitoren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een service geschreven in Java. Deze draait op een Linux server. Nu zoek ik echter een manier om deze service te monitoren. Moet ik hiervoor een extra Java applicatie ontwikkelen die output van deze service kan lezen, of kan dit gewoon via de service die ik al heb ontwikkeld.
Ik heb gezocht op internet, maar kan nergens iets zinnigs vinden hierover, of hoe je dit zou moeten ontwikkelen.

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:26

TeeDee

CQB 241

Definieer monitoren?
- Wil je kijken of er een exceptie 'ergens' optreedt?
- Wil je kijken of de service nog up-and-running is?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
TeeDee schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:40:
Definieer monitoren?
- Wil je kijken of er een exceptie 'ergens' optreedt?
- Wil je kijken of de service nog up-and-running is?
Ik wil inderdaad kunnen zien of de service nog draait en wat hij op dat moment aan het doen is. Het zou ook handig zijn als het mogelijk was om bijvoorbeeld een commando te sturen dat de service vervolgens uitvoert.

• Niemand_Anders
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-07-2024

Niemand_Anders

Dat was ik niet..

Wat versta je onder monitoren? Alleen of de applicatie nog draait (1), uitlezen van error logging (2), het uitlezen van performance counters (3)?

1. Een service doet iets. Misschien kun je gewoon de service op socket niveau benaderen?
2. Defineer in je java service een error socket (tcp/ip) en telnet vervolgens naar die socket
3. Kijk eens naar snmp mogelijkheden

If it isn't broken, fix it until it is..

• jAnO!
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-01 13:12

jAnO!

lalalavanillevla

Kijk ook eens even naar JMX wellicht icm Spring kan je erg leuke dingen mee doen op gebied van monitoring.

http://www.springframework.org/docs/reference/jmx.html

When some people work at a place for ten years they get ten years of experience, other people work at a place for ten years and get one year of experience ten times.

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:43:
[...]

Ik wil inderdaad kunnen zien of de service nog draait en wat hij op dat moment aan het doen is. Het zou ook handig zijn als het mogelijk was om bijvoorbeeld een commando te sturen dat de service vervolgens uitvoert.
Ongeacht wat voor service het is kun je heel makkelijk een "Alive" functie in je service bouwen die je vanaf je monitoring applicatie uitleest.
Als de errorloggin van de service altijd op 1 plek uitkomt kun je de monitoring applicatie dat bestand (oid) in de gaten laten houden (pollen) en kijken of daar iets in verschijnt.
Performance counters ligt er helemaal aan hoe je die implementeert maar het uitlezen ervan moet niet zo'n probleem zijn.

Hoe je de monitoring applicatie inricht hangt van een aantal dingen af maar wat zeker is is dat je een timertje moet maken wat elke x tijd de bovengenoemde dingen gaat doen.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Pagina: 1