Toon posts:

Migratie 2000 naar 2003

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Ik moet gaan assisteren in een migratie van Windows 2000 naar Windows 2003. Het wordt een compleet nieuwe server maar de domein- en servernaam moeten wel hetzelfde blijven. Het gaat maar om een stuk of 50 gebruikers dus dit is een goed leermoment voor mij. Ik ben van plan om het volgende te gaan doen:

* De nieuwe server met 2003 een tijdelijke naam geven en in het domein hangen;
* Laten repliceren zodat dns up-to-date is;
* Bestanden overzetten met xcopy;
* Rollen overzetten naar de nieuwe server;
* Oude server demoten;
* Naam wijzigen nieuwe server m.b.v. netdom naar de oorspronkelijke naam.

Ik heb alleen nog een vraagje over het migreren van de user accounts en groepen. Dit kan m.b.v. ADMT maar ik heb gelezen dat deze tool NIET werkt binnen hetzelfde domein. Het kan met b.v. LDIFDE en CSVDE maar dan kan ik de passwords niet migreren en ik gebruik liever de ADMT. . Wat is de beste manier om dit op te lossen?

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-02 15:49

mutsje

Certified Prutser

Je domainname en servername blijven hetzelfde dus heb je helemaal geen tool nodig om user en group accounts te migreren.

Stap 1 > ADPREP /forestprep (om je AD Schema voor te bereiden op win2k3)
Stap 2 > ADPREP /Domainprep (idem dito)
Stap 3 > Hang de windows 2003 server in het domain maak deze lid van het 2000 domain en doe dcpromo :) nu heb je 2 domain controllers. Nu kun je alle FSMO roles overzetten op je nieuwe domain controller en de rest.
stap 4 > opnieuw installeren oude domain controller met zelfde naam als die eerst had.
......

Verwijderd

Topicstarter
mutsje schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 11:49:
Je domainname en servername blijven hetzelfde dus heb je helemaal geen tool nodig om user en group accounts te migreren.

Stap 1 > ADPREP /forestprep (om je AD Schema voor te bereiden op win2k3)
Stap 2 > ADPREP /Domainprep (idem dito)
Die was ik idd vergeten ;-)

Maar alles users, computer en groups worden dus automatisch gerepliceerd naar de nieuwe domeincontroller zodra deze in het domein is gehangen?

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:11
* Bestanden overzetten met xcopy;
Gebruik robocopy. Deze neemt de rechten mee.
* Naam wijzigen nieuwe server m.b.v. netdom naar de oorspronkelijke naam.
Een domain controller kan je niet even van naam wijzigen.

Offtopic: heb je nog niets van Exchange draaien??

Verwijderd

Topicstarter
Rolfie schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:02:
[...]
Gebruik robocopy. Deze neemt de rechten mee.

[...]
Een domain controller kan je niet even van naam wijzigen.

Offtopic: heb je nog niets van Exchange draaien??
Nee ze hebben momenteel nog geen exchange draaien. Dit wordt later geimplementeerd. Maar de nieuwe server moet straks dezelfde naam krijgen als de oude server. Als ik nu windows 2003 installeer op mijn nieuwe server met dezelfde naam kan ik hem toch niet in het domein hangen omdat ik dan 2 servers heb met dezelfde naam? Ik kan hier namelijk ook niks over vinden hoe ik dit dan aan zou moeten pakken. Daarom dacht ik dit met netdom op te lossen maar dit blijkt dus niet de juiste methode te zijn :(

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Waarom MOET de nieuwe server dezelfde naam krijgen als de server nu heeft ?
Je kunt hem ook een andere naam geven, en als je de orginele server uitzet een Alias record maken in DNS voor de oude server, zodat hij toch met de 'oude' naam te benaderen is.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan ja maar ik dacht dat er voor dit soort migraties ook wel andere oplossingen waren want het lijkt mij dat het overzichtelijker is om gewoon de oude naam van de server te houden.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:49
je hebt 1 server, dus waarom geef je die server niet een nieuwe naam :?
Het lijkt jou makkelijk, maar in de praktijk is het bijna succes voor een chaos.

Wil jij een makkelijke naam, maak dan een a-host / c-name record aan in de DNS, dan ben je van al het "gezeur" af ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 12:19:
Dat kan ja maar ik dacht dat er voor dit soort migraties ook wel andere oplossingen waren want het lijkt mij dat het overzichtelijker is om gewoon de oude naam van de server te houden.
Als de enige reden 'overzichtelijker' is, dan gewoon lekker een andere naam kiezen en niet te moeilijk doen.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Grolsch schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 13:29:
je hebt 1 server, dus waarom geef je die server niet een nieuwe naam :?
Het lijkt jou makkelijk, maar in de praktijk is het bijna succes voor een chaos.

Wil jij een makkelijke naam, maak dan een a-host / c-name record aan in de DNS, dan ben je van al het "gezeur" af ;)
Nah er zijn nog wel wat dingen die dan niet werken, zoals fileshares soms bijvoorbeeld:
Connecting to SMB share on a Windows 2000-based computer or a Windows Server 2003-based computer may not work with an alias name

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Ok dan zal ik wel een andere naam gebruiken. Maar mijn vraag is dan alleen nog hoe ik alles kan exporteren naar de nieuwe server. Ik kan het met LDIFDE en CSVDE doen en dat werkt ook wel maar is er geen betere/snellere manier om dit te doen? Met ADMT kan je namelijk alleen gebruikers naar een ander domein migreren en niet binnen hetzelfde domein. Voor de rest kan ik geen tool vinden om dit te doen.

• Grolsch
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 13:51:
Ok dan zal ik wel een andere naam gebruiken. Maar mijn vraag is dan alleen nog hoe ik alles kan exporteren naar de nieuwe server. Ik kan het met LDIFDE en CSVDE doen en dat werkt ook wel maar is er geen betere/snellere manier om dit te doen? Met ADMT kan je namelijk alleen gebruikers naar een ander domein migreren en niet binnen hetzelfde domein. Voor de rest kan ik geen tool vinden om dit te doen.
waarom wil je dat migreren :? Dat hoeft namelijk niet als je dezelfde domeinnaam wilt behouden !

Gewoon DCPROMO op de nieuwe server, FSMO roles overhevelen, oude server demoten, nieuwe server in native 2003 zetten.

Natuurlijk komen er een aantal technische zaken bijkijken, maar ik mag verwachten van een ICT welke verantwoordelijk wordt gemaakt van de uitvoering van migratie van 50 users, dat dit geen vrachtwagenchauffeur is, en dus enigzins kennis inhuis heeft aangaande AD / DNS etc. etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 25-10-2007 14:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Uiteraard daarom assisteer ik ook hierin en heb ook pas mijn MSCA gehaad. Ik heb alleen nog geen ervaring met migraties. Daarom begin ik ook klein (ongeveer 50 gebruikers) en hoop hiermee wat ervaring op te doen ;)

Dus als alle rollen worden overgezet dan wordt de hele inhoud (users, computers, printers, enz.) ook meegenomen naar de nieuwe server? Het lijkt me dat het dan om de schema master gaat omdat deze alle objecten bijhoud en uitbreid (als exchange wordt geinstalleerd). In ieder geval bedankt voor alle reacties!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Users en computers wel.
Maar als je even goed terugdenkt naar je MCSA boekjes dan stond daar ook in dat Printers apart overgezet moeten worden.

Hier is onder andere een Print Migration toolkit voor te vinden bij Microsoft zelf.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 16:07:
Users en computers wel.
Maar als je even goed terugdenkt naar je MCSA boekjes dan stond daar ook in dat Printers apart overgezet moeten worden.

Hier is onder andere een Print Migration toolkit voor te vinden bij Microsoft zelf.
Helaas staat er niet in mijn MCSA boekjes hoe ik een migratie moet uitvoeren. Er staat ook niks in over FSMO rollen overbrengen naar een andere server. Ik denk dat dit verder aan bod komt als ik verder ga met MSCE ;)

Bedankt in ieder geval voor alle reacties!

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Mag toch hopen van wel ja, je fsmo rollen worden bij een graceful demote automatisch getransfereerd. De honderden hits die google geeft om deze zelf mee te moven kan je zelf ook wel vinden lijkt me. GoT is geen helpdesk :)

Mijn spoorwegfotografie

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:42:
Mag toch hopen van wel ja, je fsmo rollen worden bij een graceful demote automatisch getransfereerd. De honderden hits die google geeft om deze zelf mee te moven kan je zelf ook wel vinden lijkt me. GoT is geen helpdesk :)
Ik heb ook echt wel gezocht (ben de hele dag bezig geweest met dingen uitzoeken) maar ik heb nog nergens wat kunnen vinden waar letterlijk staat dat users en computers ook meegaan als de FSMO rollen worden overgezet. Verkeerd gezocht misschien en als ik een paar testservers met vmware erop dan had ik het ook kunnen testen maar deze heb ik helaas niet tot de beschikking :(

• sanfranjake
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:45:
[...]

Ik heb ook echt wel gezocht (ben de hele dag bezig geweest met dingen uitzoeken) maar ik heb nog nergens wat kunnen vinden waar letterlijk staat dat users en computers ook meegaan als de FSMO rollen worden overgezet. Verkeerd gezocht misschien en als ik een paar testservers met vmware erop dan had ik het ook kunnen testen maar deze heb ik helaas niet tot de beschikking :(
Komt op mij meer over als dat je je zal moeten verdiepen in de basis van Active Directory. Want users en computers die afhankelijk zijn van fsmo rollen (zoals jij dat nu stelt) is een fabeltje.

Mijn spoorwegfotografie

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 20:45:
Ik heb ook echt wel gezocht (ben de hele dag bezig geweest met dingen uitzoeken) maar ik heb nog nergens wat kunnen vinden waar letterlijk staat dat users en computers ook meegaan als de FSMO rollen worden overgezet.
Eh?
Replicatie is zo'n beetje basiskennis als je met AD en meerdere DC's werkt.
Misschien toch even naast de standaard boekjes een beetje meer research doen over de werking van AD?
Waar een FSMO staat heeft niks te maken met het repliceren van de AD inhoud zelf.
Verkeerd gezocht misschien en als ik een paar testservers met vmware erop dan had ik het ook kunnen testen maar deze heb ik helaas niet tot de beschikking :(
Er is meer dan alleen VMware hoor.

Maar wat sfj al zegt: het komt nu een beetje over alsof je hier letterlijk een handleiding komt "vragen" terwijl je nu genoeg tips en hints hebt gekregen waar je op zoek naar kan gaan.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Grolsch
en je kunt zowel van Microsoft als van VMware gratis het virtualisatie pakket pakket server, en virtual pc downloaden om te testen.

Verwijderd

Topicstarter
De reden dat ik niet kan testen is omdat ik over een lange tijd niet over mijn computer kan beschikken omdat die kapot is. Maar goed zal me nog wel ff goed gaan verdiepen in Active Directory. Bedankt voor alle tips in ieder geval!

• Grolsch
Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:06:
De reden dat ik niet kan testen is omdat ik over een lange tijd niet over mijn computer kan beschikken omdat die kapot is. Maar goed zal me nog wel ff goed gaan verdiepen in Active Directory. Bedankt voor alle tips in ieder geval!
als ik dit hoor moet ik een beetje :'( :'( :'(

Een migratie van 50 users, en de "admin" heeft geen pc tot zijn beschikking :'(

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-02 21:20

_Arthur

blub

Grolsch schreef op vrijdag 26 oktober 2007 @ 09:31:
als ik dit hoor moet ik een beetje :'( :'( :'(

Een migratie van 50 users, en de "admin" heeft geen pc tot zijn beschikking :'(
En een admin die een dergelijke migratie nog nooit heeft gedaan, niet eens in een test omgeving.

Echt, ga eerst eens aan de slag in een testomgeving. Doe de migratie in een dergelijke omgeving een keer of 3 op verschillende manieren en ga dan pas aan de slag in het echie.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben netwerkbeheerder en zit constant bij klanten met een laptop waar ik geen vmware op kan draaien. Ik ben dus GEEN systeembeheerder. Ik assisteer alleen hierin en wil voor mezelf alles op papier zetten zodat ik het wat beter begrijp. Later zal ik mij eigen bij de systeembeheerder gaan voegen en wil dan wel weten waarover hij praat.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2007 09:57 ]

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Investeer in jezelf:
Koop 2 oude PC's en ga gewoon testen. Installeer op de ene 2000 met een domein en ga je migratie "naspelen". Al doende leer men.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:53

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Leesvoer: Common Mistakes When Upgrading a Windows 2000 Domain To a Windows 2003 Domain

Says it all :) Een compleet overzicht met verwijzingen naar alle relevante KB-artikelen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1