A8N-SLI software raid0 schijven orphaned

Pagina: 1
Acties:

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-02 16:48
hi

Ik heb twee schijven als raid 0 die nog steeds zo herkend worden bij het opstarten. Windows XP is geinstalleerd op de C partitie van die schijven en ik kan zelfs opstarten, maar de windows installatie knalde gisteren dus ik kom in een opstart loop terecht met een BSOD (ik dacht unmountable_boot_volume). In een poging dat te repareren heb ik denk ik de schijven ge-"orphaned". Ik heb een derde IDE schijf waar ik nu xp opgezet heb om te kijken of ik er zo bij kan, ik denk dat de inhoud nog steeds leesbaar is omdat ie nog steeds wel opstart (alleen in een loop terecht komt). De recovery console ziet de chijven niet dus zo kan ik er niet meer bij.
In de bios (mobo ASUS A8N-SLI premium) heb ik gecontrolleerd of RAID aanstaat en dat is zo, maar de schijven worden daar niet automatisch gevonden. De NVRAID software na het opstarten met de nieuwe XP installatie op de 3e schijf geeft aan dat er twee orphans zijn en ik zie ook twee drives in explorer (de twee partities vande RAID opstelling) maar deze zijn "not accesible".
De hardware lijst geeft geen problemen bij de SCSI raid controllers, maar disk-management ziet alleen maar de ene IDE schijf.

iemand een goede suggestie? Ik heb de raid-faq gelezen maar vind daar geen oplossing (maar dat kan aan mij liggen)

Verwijderd

Je hebt twee opties:

- RAID array opnieuw definen in RAID BIOS (potentieel gevaarlijk als je niet de juiste settings gebruikt
- met een FreeSBIE Livecd (FreeBSD) met software RAID de stripe herkennen en ntfs mounten, en dan via Samba (windows filesharing) de gegevens eraf trekken. Als je SSH toegang kunt regelen kan ik het eerste gedeelte wel voor je doen, dus dat je bij je eigen gegevens kan om te kopieren.

Nadeel van de laatste optie is dat je extra schijfruimte nodig hebt (zo groot als de gegevens op de RAID0 volume), het voordeel is dat deze optie geen gevaar vormt voor je data (er wordt geen enkele byte geschreven naar de fysieke schijven). nVidia zal dat wel doen dus dat blijft een beetje een gok. Het is maar hoe belangrijk je gegevens zijn.

• tw_gotcha
bedankt voor je genereuze aanbod! Heb gisteren verder gezocht en in eerste instantie iets stoms gedaan. In de repair console heb ik chkdsk gebruikt maar toen waren de schijven al orphaned. Blijkbaar kan dit de file table goed verkloten, klopt dat?

Ik heb gisteren de array op nieuw ingesteld met dezelfde instellingen en met file scavenger geprobeerd files te vinden. Hij vindt er een hoop maar ze zijn bijna allemaal beschadigd. File scavenger kan geloof ik niet goed vinden wat de bootsector is. Ik heb dus een flinke lading kunnen retoren maar veel ervan is kapot. Ben nog flnk aan het puzzelen

Ik heb net twee schijven erbij besteld voor een raid 10 of 01 opstelling, ik heb mijn lesje weer geleerd!

Verwijderd

Dat was misschien idd niet zo handig, als chkdsk gaat schrijven naar je disk om "fouten te herstellen" maar het werkt maar op 1 van de 2 disks dan is de schijf niet meer chronologisch en staat alles op een andere plaats. Als chkdsk denkt dat dat fout is en het probeert te herstellen, verniel je dus je intacte data.

Je zegt dat je de array opnieuw hebt ingesteld, cruciaal daarbij zijn de volgorde van de schijven (disk0 en dan disk1, niet disk1 en dan disk0 - kun je vaak niet instellen in de BIOS setup trouwens) en de stripesize. Als hij dat goed heeft gedaan dan komt de schade idd door chkdsk. Heeft hij dat niet goed gedaan dan klopt je striping niet meer en kun je niks intact recoveren wat groter is dan de stripesize.

Ik denk dat je beter op mijn aanbod had kunnen ingaan. ;)

Anyway, RAID10 / 0+1 is een goed alternatief. Weet wel dat een backup meer waarde heeft. Eventueel kun je dus 2 RAID0 arrays maken waarbij je om de week ze synchroniseert ofzo. Dat zou veiliger zijn dan één RAID10 array. Nadeel is dat je bij een dode schijf altijd wel wát dataverlies hebt (aantal dagen gaan verloren dan, sinds dat je laatst gesynct hebt). Voordeel is dat als je 1e array problemen heeft op wat voor manier dit je 2e array niet raakt. Beter nog is om software RAID te gebruiken voor je "backup array", zodat je 2 verschillende RAID implementaties gebruikt. Windows XP/Vista software RAID is prima geschikt.

• tw_gotcha
hi, bedankt voor je tips, ik was al doorgegaan (met die chkdsk) voordat ik je eerste antwoord las.
Ik heb inmiddels vier schijven en ben wat aan het experimenteren, twee 0 arrays en zelf een backup maken is natuurlijk ook een goede optie, heb je alles meer in de hand. Heb nog een en ander op een oude ide, mijn laatste goede backup en op mijn laptop gevonden dus de schade viel alles mee, alleen maar wat games en ander onbelangrijk spul.
Inmiddels heb ik dus een raid10 configuratie gemaakt en xp geinstalleerd en ben ik alles aan het herstellen, maar vanochtend viel de boel weer uit, dit maal met een BSOD bad_system_config_error. Ik hem mijn ram gecontroleerd (schijnt bij deze bsod vaak de oorzaak te zijn) maar daar ligt het niet aan. Ik boot nu op van een 5e ide schijf die een soort reserve is voor dit soort gevallen.
het zit weer niet mee vandaag ;)