Toon posts:

M2A-VM HDMI probleem met SPDIF

Pagina: 1
Acties:
  • 1.076 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een HTPC met een Asus M2A-VM HDMI moederbord.

Alles aangesloten en geinstalleerd.

In de eerste instantie als ik een film afspeelde, speelde deze veels te snel af, diverse codecpacks geinstalleerd etc. Maar probleem bleef.
Toen maar eens de VGA drivers geupdate en probleem was opgelost

Verder problemen met het geluid gehad, realtek drivers wouden niet installeren diverse drivers gedownload (niet Realtek) en toen werkte het opeens......

HTPC via HDMI cable aangesloten op mijn Samsung 40 inch LE40M87 mooi beeld en geluid, maar wou ook even via SPDIF cable testen voor digitaal geluid.

Deze uit mijn dvd-speler die na mij versterker gaat (wat wel DD en DTS produceerd) getrokken en in de HTPC gedaan, maar kreeg geen geluid.

in media center geluidsinstellingen bekeken en deze bracht mij na een windows geluidsinstelling hier kon ik een optie op SPDIF zetten, maar nog steeds geen geluid ?

Iemand enig idee wat ik moet instellen of veranderen ?

Alvast bedankt,

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
OS? Misschien ook wel handig om te vermelden welke driver je nou hebt draaien?

Ook niet de andere drivers vergeten (chipset etc):
http://support.asus.com/d...nguage=en-us&model=M2A-VM

Verwijderd

Topicstarter
wagenveld schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 09:50:
OS? Misschien ook wel handig om te vermelden welke driver je nou hebt draaien?

Ook niet de andere drivers vergeten (chipset etc):
http://support.asus.com/d...nguage=en-us&model=M2A-VM
Sorry = XP Media Center

allerlei drivers geprobeerd, de asus realtek drivers wouden niet eens installeren, deze gaven een foutmelding, uiteindelijk via realtek site drivers gevonden en geinstalleerd.

Via HDMI wel geluid en beeld, maar via SPDIF dus geen geluid :(

• B0MBACI
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

B0MBACI

Ben© Tweaker

Bios al geupdated?

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14-02 17:31
Verwijderd schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 19:29:
[...]

Sorry = XP Media Center

allerlei drivers geprobeerd, de asus realtek drivers wouden niet eens installeren, deze gaven een foutmelding, uiteindelijk via realtek site drivers gevonden en geinstalleerd.

Via HDMI wel geluid en beeld, maar via SPDIF dus geen geluid :(
SPDIF optisch? of coax? (dus eigenlijk... heb je wel een goede kabel? )

Trouwens via de realtec driver/programma (dus tekentje rechts onder in de taakbalk) kan je volgens mij instellen dat al het geluid via PSDIF moet gaan.

Tevens test het anders met een DVD die wel DTS heeft. En soms ligt het aan de software.
Je kan eens proberen met power DVD, en dan moet je het in power DVD volgens mij ook wel effe instellen

[ Voor 3% gewijzigd door stimpyrulez op 26-10-2007 09:38 ]

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Op deze site hebben ze het over BIOS instellingen:
http://www.xpmediacentre....-asus-m2a-vm-hdmi-mb.html

Wel een situatie omgekeerd dan de jouwe trouwens. Normaal gezien zou de XP driver gewoon moeten werken natuurlijk van de ASUS site, dus daar gaat al iets verkeerd. Zoals gezegd, chipset drivers? Heb je wel de manual gevolgd? Als het niet werkt volgens verwachting, kun je ook altijd contact opnemen met ASUS natuurlijk, daar zijn ze voor.

Verwijderd

Topicstarter
Bios is geupdate, naar 1001.

Kabel is zeker wel een goeie kabel, deze zit namelijk tussen mijn dvd-speler en versterker en werkt uitstekend met DD5.1 en DTS.

Realtek logo is bij mij dus niet aanwezig ??

Verwijderd

Probeer AC3 filter eens te installeren en met de instellingen daarvan kloten!

Werkt bij mij nu als een trein.

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07-2025
Je bios is niet helemaal up to date. ik heb 1404

En bij mij werkt de spdif via de bracket prima (los aangesloten op een moederbord met 2 pinnen helaas nog niet, want ik ik heb mijn add on grafische kaart eraf moeten halen.)

Wel in de Realtek Audio manager set up SPDIF aangeven en zekerheidshalve beginnen met 48Khz

Voor bios zie:

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us

Verwijderd

Topicstarter
marcelhijma schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 12:59:
Je bios is niet helemaal up to date. ik heb 1404

En bij mij werkt de spdif via de bracket prima (los aangesloten op een moederbord met 2 pinnen helaas nog niet, want ik ik heb mijn add on grafische kaart eraf moeten halen.)

Wel in de Realtek Audio manager set up SPDIF aangeven en zekerheidshalve beginnen met 48Khz

Voor bios zie:

http://support.asus.com/d...load.aspx?SLanguage=en-us
Bios geupdate naar 1404, maar er is bij mij nog steeds geen realtek audio manager aanwezig en via AC3 Filter (die al geinstalleerd was) werkt SPDIF ook niet :(

• ASracing
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-02 19:29
Je moet in de bios het geluid via HDMI uitzetten.
Je kan niet tegelijkertijd het geluid via HDMI en spdif laten lopen voor zover ik weet.

Verwijderd

Topicstarter
ASracing schreef op zondag 28 oktober 2007 @ 19:09:
Je moet in de bios het geluid via HDMI uitzetten.
Je kan niet tegelijkertijd het geluid via HDMI en spdif laten lopen voor zover ik weet.
Het geluid gaat toch via de add-on-card , daar zit zowel de HDMI als Spdif op, dus moet die in de bios dan wel uit ?

Verder staat er onder apparaatbeheer ATI HDMI Audio i.p.v. Realtek ?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2007 08:06 . Reden: iets vergeten ]

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-02 14:48
Bij mij werkt het wel overigens.... Alleen heb ik problemen met DTS Streams. Als ik een film heb met een dts track en deze vervolgens afspeel, dan loopt het geluid niet gesyncroniseert.. erg raar. met DD 5.1 gaat het wel gewoon goed.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• marcelhijma
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-07-2025
Ja HDMI zaken heb ik in mijn bios uitgezet. dat zou wel eens van belang kunnen zijn.

Hmm als jij via de Realtek audio manager je spdif hebt geactiveerd kan er weinig mis gaan

Dan moet je het zoeken bij je Receiver ... Las wat dat de een 5 volt wel aan kan en de ander niet ...

Ik heb gewoon een tulp stekkertje aan beide kanten aangesloten (surround receiver in de COAX ingang uiteraard)

Ik speel bijvoorbeeld een DTS dvd af dan schakelt mijn versterker automatisch over op DTS.
Pagina: 1