[AntecP180] Voeding koelen

Pagina: 1
Acties:

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik heb een Antec P180 (1,5 jaar oud, dus zal wel eerste model zijn) waarbij ik in het onderste compartiment alleen de voeding heb zitten. Bovenin zitten dus de harddisks etc, waarbij airflow wordt gecreeerd door 2x120mm fans.

Onderin heb ik géén 120mm fan zitten, enkel de Tagan 480 watt voeding, die overigens 2x80mm fans in zich heeft. Nou heb ik het vermoeden dat 1 van die 80mm fans aanloopt en dus zijn einde aan het bereiken is. Nu zijn er allerlei opties waarvan de meest voor de hand liggende natuurlijk is om die fan in de voeding te vervangen. De airflow in het onderste compatiment is overigens prima, het stoffilter trekt genoeg lucht aan.

Maar nu dacht ik, ik ga de 120mm fan onderin plaatsen en haal gewoon 1x80mm uit de voeding :) Hierdoor minder lawaai en mogelijk dat die ene 80mm fan nog wel langzamer gaat draaien ook door de hoeveelheid lucht die de 120mm fan erdoorheen perst.

Maar ja, temps van voeding zijn niet uit te lezen dus is moeilijk in te schatten en je hele waardevolle systeempje hangt er wel aan.

Ik denk overigens niet dat mijn Voeding verder overdreven zwaar belast wordt. (Opteron @1,4 volt, 2x1024mb ram, 2x Harddisk, 1x CD, USB reader, 7900GS en thats it.)

Dus, denken jullie dat het veilig is om hiermee te experimenteren of is het echt not-done

Verwijderd

Ooit gedacht om mss dat 80mm fannetje schoon te maken?

• Okasha
  • Niet online
Kan kan, maar dat heb ik nog vrij recent gedaan. En 1x 120mm maakt minder lawaai dacht ik :)

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
zet er gewoon een nieuwe in
zo goed als elke voeding ventilator heeft geen aarde , de normale fans wel dus moet je het gele draadje van de casefan niet gebruiken

dan kun je elke casefan erin drukken

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12-01 15:39
Heb zelf nooit mijn Tagan480 opengeschroefd maar met Zalman en Shuttle kon ik makkelijk de oude fan vervangen. Hoe ga je die 120mm dan installeren ten opzichte van je PSU, erin past niet dus je verliest al aardig wat direct koelvermogen. Is het overigens de input of output fan die problemen geeft?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
geitema schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 22:01:
zet er gewoon een nieuwe in
zo goed als elke voeding ventilator heeft geen aarde , de normale fans wel dus moet je het gele draadje van de casefan niet gebruiken

dan kun je elke casefan erin drukken
dat zogenaamde gele draadje is geen aarde, maar een monitor kabeltje van de fanspeed;)

Interpolis, glashelder!

• Okasha
  • Niet online
Het voordeel van de antec180 is natuurlijk dat de onderkant volledig gescheiden is van de bovenkant. Ik ging er in mijn post (misschien onterecht) vanuit dat mensen beetje bekend met de indeling zijn.

Hier heb je aardig plaatje

http://www.chip.ro/pictur...5ec330c9820656f64c6ed.jpg

Ik heb dus rechts geen harddisks, dat is helemaal leeg. Het hele onderdeel is helemaal afgeloten van het bovendeel. Ik vraag mij dus af of je met 1x 120mm fan niet gewoon 'bijna' de complete Tagan voeding kunt coolen, omdat er dan toch aardig wat lucht verplaatst erlangs? De Tagan is sowieso temp gestuurt, dus lagere temps zullen resulteren in lagere fanspeed, en minder lawaai.
Pagina: 1