Samenstellen nieuwe computer

Pagina: 1
Acties:
  • 36 views sinds 30-01-2008

• filipy23
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 25-01 13:57
Hoi,

Ik was van plan om een nieuwe computer te kopen, ik ben er alleen nog niet helemaal uit wat ik wil. Graag hoor ik hier wat feedback. Ik wil er graag wat spelletjes op kunnen spelen. Meestal koop ik redelijk midrange systemen die een maximaal prijsprestatieverhouding hebben.

De computer die ik nu heb is het volgende (4 jaar oud systeem)
AMD 2200+
Asus A7 nogwat mobo (onboard LAN en onboard sound)
HD 80 GB en HD 200 GB
512 MB Ram
GeForce Ti 4200-S
Kast

Deze computer voldoet niet meer, want:
1. Er zijn een aantal spellen die ik niet kan spelen omdat ik enkel PixelShader 1.1 heb.
2. De spellen die ik wel doe draaien niet al te best (C&C3, COH: OF, KOTOR2)
3. Ik heb een hele lijst met spellen die het uberhaupt niet doen, maar die ik graag op mijn nieuwe systeem zou willen spelen: Supreme Commander, BioShock, John Who's stranglehold, Crysis, Assassins Creed, World in Conflict, Hellgate: london, Call of Duty 4, MOHAA: Airborne, Neverwinter Nights 2, Starcraft 2, etc. etc. Voornamelijk shooters en strategies en de occasional RPG.

Het is de bedoeling dat het nieuwe systeem deze spellen zonder al te veel moeite trekt en toch een jaar of 4 meegaat (dat is, hij moet over drie of 4 jaar de spellen nog wel op 1024x768 met alles op low moeten trekken).

Ik had het volgende in gedachten: (ow, ik koop mijn systeem eigenlijk altijd bij informatique. Ik vind het een prima winkel en heb goede ervaringen ermee.)

Processor: AMD 64 X2 4800+ 2.5 GHZ (65W): 97 Euro
Moederbord: Asus M2V (64 euro) of Asus M2N (66 euro) of Asus M2R-32MVP (93 Euro)
Geheugen: Kingston PC 5300 DChannel 2 x 1 GB (55 Euro)
Grafische Kaart: Asus EN8600 GT Silent 256 MB (117 euro) of GT Silent 512 MB (145 Euro) of GTS Silent 512 MB (178 Euro)
HD: SATAII Samsumg Spinpoint 500 GB (99 Euro)
Kast: AOpen QF50D MidiTower ATX2, 350Watt (50 euro)

Vragen:
1. Processor: Zoals altijd zit ik weer te twijfelen over Intel en AMD. Ik maak uit de Bestbuy guide op dat de prestaties van de processors redelijk hetzelfde zijn. Hoe zit dit voor games? Ben ik beter af met een pentium dual core?
1a. Koeler: Ik heb met mijn laatste twee computers altijd ruzie gehad met mijn boxed cooler. Deze maken altijd errug veel herrie. Ben ik veel beter af met een losse?
2. Het is al weer een tijdje geleden dat ik de laatste computer heb gebouwd en ik vroeg wat ik me deze dagen zowel nodig heb. Minstens 1 PCI-E 16x slot natuurlijk, maar voor de rest zijn oude PCI sloten nog wel handig? Ow, en i S-AtA 3 Gb/s slots dat is toch SATA-II? Ik zie dat de M2N in zijn omschrijving dat heeft staan terwijl de (volgens mij) oudere M2V explicit SATAI/II genoemd heeft.
2b. Heeft er iemand verder ervaringen met de onboard geluid van de betreffende Mobo's? Over mijn huidige Broadcom 4410 ben ik zeer tevreden (lees: als het redelijk klinkt ben ik al tevreden - heb niet al te beste oren).
3. Geheugen: Ik zie dat er ook PC6200 geheugen is, wat 50% duurder is. De bestbuy guide suggereert dat ik voldoende heb aan PC5300. Ook als ik overweeg twee Dchannel setjes koop?
4. Vraag 1 bij grafische kaart is: volgens mij zijn die 8600 kaarten al een tijdje in de running? Kan ik niet beter even wachten tot er een neiuwe range midrange kaarten word gelanceerd? Of laat dat nog eventjes op zich wachten?
4c. Doe ik er goed aan om voor 256 of 512 te gaan? En gaat die S in GTS mij veel extra's opleveren?
5. geen vragen.
6. Ik had een tijd terug wat AOpen QF kasten gekocht (voor mijn pa, voor mijn broer), maar eigenlijk wil ik dat mijn kast de volgende twee dingen doet: 1. Energiezuinig omgaan. 2. Stil zijn. Wat dit betreft weet ik niet of ik de juiste kast heb. Tweakers bestbuy kopen steevast Antec's omdat die stil zijn en 80Plus gecertificeerd zijn. Is dit aan te raden? En zo ja: welk model moet ik overwegen?

Heel erg hartelijk bedankt voor de adviezen alvast,

Groet,

Filipy23

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-01 12:47
1. Pentium Dual Core? Indien je Pentium D bedoelt ben je niet beter af, wil je voor prestaties gaan dan neem je een Core 2 Duo, welke momenteel het snelst zijn.
1a. Dat ligt aan je eisen en aan wat je veel herrie vind, als je de extra tientjes kan missen zal het geen slechte investering zijn denk ik.
2. ja, ja..
2b. Onboard is altijd wel redelijk, zeker als je een degelijk merk koopt..
3. Tenzij je gaat overclocken heb je aan PC5300 genoeg, ik snap niet waarom dat laatste iets zou veranderen?
4. Ja, dat zal even duren, deze zijn nog niet zo lang geleden uit.. Als je overigens Crysis etc. op high wilt spelen zou je beter kunnen kiezen voor een 8800gts..
4c (?). Die S gaat je wel extra opleveren, het geheugen ligt voornamelijk aan je resolutie en de mate van filtering die je wilt gebruiken..
5. wtf?
6. Vast wel.. Welk model?? Ga eens zoeken..

En deze topics mogen niet, hij zal snel verwijdert worden gezien je het zelf uit kan zoeken zolang je je maar een beetje verdiept.. Waarom ik dit heb getypt is me ook nog een wonder..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Crysis en een paar andere spellen kan je vergeten op een 8600GT. Die kaart mag dan wel DX10 ready zijn maar is voor een hoop DX9 spellen nog te sloom. DX10 spellen kan je al helemaal er niet mee gaan draaien. Wil je wel die spellen spelen zal je toch echt minimaal voor een 8800GTS moeten gaan, die is helaas wel een stuk duurder maar die ga je echt nodig hebben.

Ook er 3 tot 4 jaar mee vooruit kunnen gaat niet werken aangezien ie voor een hoop huidige games al niet eens echt voldoet op hoge settings.

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 24-10-2007 21:00 ]

• filipy23
BHStar schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:55:
1. Pentium Dual Core? Indien je Pentium D bedoelt ben je niet beter af, wil je voor prestaties gaan dan neem je een Core 2 Duo, welke momenteel het snelst zijn.
1a. Dat ligt aan je eisen en aan wat je veel herrie vind, als je de extra tientjes kan missen zal het geen slechte investering zijn denk ik.
2. ja, ja..
2b. Onboard is altijd wel redelijk, zeker als je een degelijk merk koopt..
3. Tenzij je gaat overclocken heb je aan PC5300 genoeg, ik snap niet waarom dat laatste iets zou veranderen?
4. Ja, dat zal even duren, deze zijn nog niet zo lang geleden uit.. Als je overigens Crysis etc. op high wilt spelen zou je beter kunnen kiezen voor een 8800gts..
4c (?). Die S gaat je wel extra opleveren, het geheugen ligt voornamelijk aan je resolutie en de mate van filtering die je wilt gebruiken..
5. wtf?
6. Vast wel.. Welk model?? Ga eens zoeken..

En deze topics mogen niet, hij zal snel verwijdert worden gezien je het zelf uit kan zoeken zolang je je maar een beetje verdiept.. Waarom ik dit heb getypt is me ook nog een wonder..
Hey bedankt voor het antwoorden. Jammer dat het niet meer mag. Ik zal voor elk onderdeeltje wel in het betreffende topic gaan zitten speuren en desnoods 6 aparte topics ervoor openen.... *zucht*

• filipy23
PilatuS schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:58:
Crysis en een paar andere spellen kan je vergeten op een 8600GT. Die kaart mag dan wel DX10 ready zijn maar is voor een hoop DX9 spellen nog te sloom. DX10 spellen kan je al helemaal er niet mee gaan draaien. Wil je wel die spellen spelen zal je toch echt minimaal voor een 8800GTS moeten gaan, die is helaas wel een stuk duurder maar die ga je echt nodig hebben.

Ook er 3 tot 4 jaar mee vooruit kunnen gaat niet werken aangezien ie voor een hoop huidige games al niet eens echt voldoet op hoge settings.
Wellicht verschilt mijn definitie van er vooruit mee kunnen iets met die van jou. Ik bedoel, met mijn huidige Geforce 4200 kan ik ook gewoon nog company of heroes opossing fronts spelen met 1 to 3 AIs ongeveer 15-20 frames per seconde (1024x768, alles op low).

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Dit is inderdaad in strijd met het CSL Beleid en daar derhalve op slot :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.