Toon posts:

Schok problemen games/windows

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit is mijn eerste post hier op GoT en hoop van harte dat jullie mij verder kunnen helpen!

Het probleem zoals in de titel al vermeld is schokkend beeld. Er zijn echter omstandigheden waarin dit optreden.Het is de PC van mijn zusje die Guild Wars speelt en na zo'n 10 minuten Guild Wars spelen gaat het schokken (voorheen nooit zo!). Als je afsluit en bijvoorbeeld gaat surfen merk je dat hij nog steeds schokt. Dit merk je aan flash animaties maar ook aan de mouse cursor van windows! Uiteraard voorheen ook niet het geval.

De specificaties van het systeem;
CPU; AMD X-2 4200+
videokaart; X1600XT videokaart, MSI silentpipe
Moederbord; AsRock AM2XLI-eSATA2
Voeding; Coolermaster realpower 380 watt
2x 1GB OCZ 800MHz platinum Rev 2
1x 160GB Seagate baracuda SATA
1x 40GB PATA
1x DVD-ROM
1x CR-RW

Wat ik zover heb geprobeerd om het probleem te identificeren;
- Gestript systeem met; 1 HD, 0 optische drives, 1 latje geheugen. Zelfde probleem.
- Herinstallatie van windows, verschillende videokaart drivers van ATi (7.8 t/m 7.10)
- Vervangen van het geheugen door mijn werkende Crucial Ballistix
- Vervangen monitor uit wanhoop
- Getest met ATiTool voor zo'n 6 uur geen errors
- Getest met HDTune geen errors
- Getest met Orthos. Aangezet s'nachts s'ochtends was explorer gecrasht en was orthos weg, enige mogelijkheid harde reset. Niet gezien dus of Orthos wat aangaf, ga vanavond het nog is proberen, het zou kunnen dat windows (ondertusse al wéér een nieuwe install verder) op dat moment beetje brak was door al het gekloot.
- Gezocht op google, hardware versnelling gecontroleerd (staat voluit), refresh rate 60Hz
- Temperaturen van alle componenten zijn naar behoren. Videokaart wordt idle 40 graden stressed max 60. CPU idled op 30.
- Dual core optimizer verwijderd, cool 'n quiet uit.

De voeding is wat aan de krappe kant. Het systeem heeft hier echter al wel zo'n 2 weken uitstekend mee gedraait. Ik heb hier mijn x1950Pro liggen die ik even als vervanging kan testen, maar heb geen idee of dat mogelijk is met deze voeding. Ik ben bang dat ik iets sloop aan of videokaart of voeding, of is dat ongegronde zorg?

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Het probleem lijkt mij in de videokaart te zitten. Je kan deze even vervangen voor de X1950PRO, jouw voeindg moet dit wel kunnen trekken. Eventueel kun je wel de dvd's en één HD loskoppelen als je de X1950 plaatst om wat speling te geven op de 12 volt lijn (de videokaart, cpu, hd en dvd's werken op deze 12 volt lijn)

Jouw voeindg is trouwens niet aan de krappe kant, jouw systeem zal met de X1950 maar 230 watt nodig hebben (vanuitgaand dat jouw cpu 65 watt nodig heeft en gen 90)

Mocht het beeld nog steeds schokken met de X1950 (wat mij niet waarschijnlijk lijkt) dan kun je proberen een RMA aan te vragen voor het moederbord, want dat is dan echt het enige wat overblijft.

Ik mag aannemen dat je alle drivers correct heb geïnstalleerd, hierin kan het probleem dan ook niet zitten.

Hoelang heb je trouwens het probleem al?

offtopic:
Welkom trouwens op GoT :w

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
@theodouma;

Harstikke bedankt voor je reactie, Ik wou even zekerheid hebben dat ik niet iets ga mollen als ik mijn x1950Pro erin steek (veel verstand van PC's nul komma nul van elektrotechniek :))

De CPU in kwestie is trouwens de 85 (of 90 zoiets iig) versie.

Alle drivers zijn altijd correct geïnstalleerd, en heb verschillende drivers geprobeerd (video) of juist verwijderd (denk aan dual core optimizer, C&Q). Daarnaast gister ook nog de zgn. "sata 2 drivers" geïnstalleerd van de AsRock site, maar dit bleek een RAID manager te zijn, schoot ik dus weinig mee op. De drivers voor SATA heb ik geslipstreamed staan in windows, en ik heb ook al een normale windows install gedaan met hetzelfde probleem.

Ik ga nu mijn videokaart erin hangen en laat het horen als dat het probleem verhelpt!

P.s.

Het probleem is sinds zondag ontstaan daarvoor heeft hij 2 weken werkend gedraaid zonder dergelijke problemen

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 11:00 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Naast je videokaart vervangen zou ik ook proberen 1 core van je cpu uit te schakelen en kijken of het dan wel lekker werkt (dit kun je doen door in de devicemanager de ACPI multiprocessor te vervangen door de ACPI uniprocessor). Het probleem lijkt namelijk redelijk veel op wat ik had met mijn X2 3800+, die ook ging haperen, met 1 core had ik dat probleem niet.

En natuurlijk welkom op GoT (en fijn te weten dat er ook mensen zijn die in hun eerste post WEL weten hoe ze een deugdelijke topicstart moeten maken)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Mocht je de beschikking hebben over een goede multimeter dan kan het ook geen kwaad om deze even aan de 12 volt aan te sluiten (via een molex). het kan namelijk ook zijn dat jouw voeding niet meer is wat hij geweest is en een te lagen spanning op de 12 volt zet (= lager dan 11.400 volt)

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb mijn x1950Pro erin gehangen maar het verhielp het probleem dus niet. Ik kwam er net ook pas achter dat hij na intensief gebruik van de CPU het ook gaat doen (had ff orthos aanstaan voor half uurtje), dus videokaart kan ook worden uitgesloten.

@Terw_dan;
Ik heb je tip opgevolgd met een hoop gedonder daarna in Windows. Ik had de ACPI multiprocessor omgezet naar standaard processor aangezien de ACPI Uniprocessor er niet tussen stond. Dit had als gevolg dat windows voor volgens mij elk apparaat zijn drivers opnieuw ging installeren.
Overigens toen ik hem op "standaard processor" had staan schokte hij vanaf het begin al, en ging het allemaal een stuk trager. Dit vind ik opzich wel logisch. Dat schokken nu al vanaf het begin is iets minder logisch, ik moet er wel bij opmerken dat toen ik dit deed er in 1 keer 2 standaard processors stonden. Hier heb ik er 1 van verwijderd en geherstart, maar het schokken bleef (mss net de verkeerde core driver zeg maar verwijderd?)

@Theodouma;
Mijn pa is wat handiger met dit soort dingen en ik heb hem gewezen op dit topic, dus hij kan dit proberen want hij heeft zeker een multimeter ergens liggen.
De voeding is spik splinternieuw (weekje of 3 ondertussen) en zou dus eigenlijk niet de oorzaak mogen zijn, maar beter om het uit te sluiten uiteraard ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2007 16:14 ]

Pagina: 1