Meerder subdomains op 1 public ip over een firewall

Pagina: 1
Acties:

• DarkSand
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-08-2025
Hallo,

Dat ik dit hier in het non windows gedeelte vraag is dat ik mijn subdomains op apache virtual webservers heb geplaatst onder Ubuntu 7.04 server.

Mijn virtual webservers hebben intern de range 192.168.2.100 tot 192.168.2.106 deze werken prima als ik portforwarding gebruik op mijn firewall naar de diverse sites, echter nu mijn domainname is over gezet naar mijn public IP wil ik graag gebruik maken van subdomains dus:

sub0.MyDom.nl >> 192.168.2.100
sub1.MyDom.nl >> 192.168.2.101
sub2.MyDom.nl >> 192.168.2.102 Etc.

ik heb dus echter maar 1 public IP aan een firewall, ik heb alle subdomains in het domain administration tooltje van mij Registrar reeds geforward naar mijn public ip, en dacht dit dan met BIND DNS op te lossen, echter is de DNS cursus te lang geleden voor mij en krijg ik nu het gevoel dat ik dom bezig ben, en dit nooit zomaar gaat werken.

Kan iemand mij eens wat hints en tips geven, of liever nog de oplossing :P

Ik hoorde hier thuis ook al iemand iets roepen over url switching en host headers spul, jullie raden het al, niets dan vraagtekens.

Het vervelende vooral is dat ik het niet kan formuleren in google, en ik van alles kan vinden, waarbij ik het gevoel heb dat ze hele andere situaties bedoelen.

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Waarom gebruik je aparte hosts en geen vhosts? Daarmee los je je gehele probleem in 3 tellen op.

zie mijn eigen website als voorbeeld

iRacing Profiel

• DarkSand
MrBarBarian schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:26:
Waarom gebruik je aparte hosts en geen vhosts? Daarmee los je je gehele probleem in 3 tellen op.

zie mijn eigen website als voorbeeld
Hoe bedoel je precies? Ik moet toegeven dat mijn configuratie iets specifiek is, maar dat i omdat ik zoveel mogelijk wil leren van Linux, dus virtual IP, virtual webservice per Ip etc, er zullen vast meerdere configuraties bestaan, licht eens toe wat je precies bedoelt, misschien ook heel interessant :P bedankt voor de snell reply :)

• MrBarBarian
ggogle naar apache en vhost, dan krijg je meer dan voldoende info.. Have fun!

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik ben hier niet super in thuis, zeker niet onder linux, maar ik heb hier meerdere domeinen draaien onder verschillende virtuele windows vm's. Wellicht enigszins vergelijkbaar.

Bij mijn hoster heb ik opgegeven dat de domeinen steeds moeten linken naar mijn public ip met steeds een andere poort.
Ik maak daarbij dus gebruik van verschillende poorten die in mijn router worden geforward naar het gewenste interne IP adres:

Domein1 >> mijn.public.ip.adres:86 (dus poort 86) >> 192.168.2.101
Domein2 >> mijn.public.ip.adres:87 >> 192.168.2.102
Domein3 >> mijn.public.ip.adres:88 >> 192.168.2.103
enz. enz.

Zoals gezegd, ik ben hier niet super in thuis, maar wellicht draagt het iets bij aan de oplossing ;)

• DJSmiley
  • Laatst online: 30-01 13:37
MrBarBarian schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:31:
Da's dus vhosts op 1 of meerdere WAN ip's.

TS wil eigenlijk host-based portforwarden. Helaas gaat dat niet, aangezien forwards op poort gebaseerd zijn. Die optie van Q-t hierboven kan, maar dan heeft TS niet alles op poort 80.

Optie: via apache proxy-en. (1 'proxy'-apache, vhosts aanmaken en met mod_proxy doorsluizen naar <internIP>

Uiteraard kun je ook gewoon rechtstreeks vhosts doen als je geen meerdere afzonderlijke apache sessies draait.

[ Voor 16% gewijzigd door DJSmiley op 24-10-2007 19:35 ]

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
Met Apache kan je door simpelweg in een bestandje een domein linken naar een map, dus heb je geen virtual pc's nodig.

Voorbeeldje:
in het vhost.conf bestand staat dat domein sub78.domein.nl naar /www/sub78/ moet linken. Dan geef je op wat de index file moet zijn en voila, een subdomein.

Homey — Critics are those without skills to create.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
Aangezien je toch virtueel draait... maak een extra VM en probeer deze how-to eens.
Zo draai ik mijn site's, en dat gaat perfect!

http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• DarkSand
MrBarBarian schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:31:
Ik heb even gekeken, en eigenlijk heb ik het zo, denk niet dat dit "zomaar" door een firewall wordt doorgelaten.
k ben hier niet super in thuis, zeker niet onder linux, maar ik heb hier meerdere domeinen draaien onder verschillende virtuele windows vm's. Wellicht enigszins vergelijkbaar.

Bij mijn hoster heb ik opgegeven dat de domeinen steeds moeten linken naar mijn public ip met steeds een andere poort.
Ik maak daarbij dus gebruik van verschillende poorten die in mijn router worden geforward naar het gewenste interne IP adres:

Domein1 >> mijn.public.ip.adres:86 (dus poort 86) >> 192.168.2.101
Domein2 >> mijn.public.ip.adres:87 >> 192.168.2.102
Domein3 >> mijn.public.ip.adres:88 >> 192.168.2.103
enz. enz.

Zoals gezegd, ik ben hier niet super in thuis, maar wellicht draagt het iets bij aan de oplossing
Mijn idee, echter kan ik de poort niet opgeven :)

ps, wow wat een replies :) tnx

• MrBarBarian
Vhosts gaan juist wel door een firewall, aangezien alles over port 80 gaat (itt tot de andere mogelijkheden). Mod_proxy kan idd ook, maar wat is de meerwaarde van meerdere machines met apache als 1 het ook kan/?

iRacing Profiel

• DarkSand
Extera schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:36:
Aangezien je toch virtueel draait... maak een extra VM en probeer deze how-to eens.
Zo draai ik mijn site's, en dat gaat perfect!

http://www.howtoforge.com/perfect_setup_debian_etch
Sorry ik bedoelde vhosts :)

• DarkSand
MrBarBarian schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:45:
Vhosts gaan juist wel door een firewall, aangezien alles over port 80 gaat (itt tot de andere mogelijkheden). Mod_proxy kan idd ook, maar wat is de meerwaarde van meerdere machines met apache als 1 het ook kan/?
IP-based virtual hosts use the IP address of the connection to determine the correct virtual host to serve. Therefore you need to have a separate IP address for each host. With name-based virtual hosting, the server relies on the client to report the hostname as part of the HTTP headers. Using this technique, many different hosts can share the same IP address.
Het lijkt er inderdaad op dat je gelijk hebt, echter gaat dit dan werken als ik enkel port 80 forward naar mijn hoofd intern IP? en dan alle sites daar op laten luisteren.

• MrBarBarian
Tuurlijk heb ik gelijk..

Resumeren dus maar:
Een server waar apache op draait. Je router/firewall config je zo dat port 80 naar deze server geforward is. Vervolgens maak je op die server meerdere vhosts, die allen een eigen subdomein hebben. aan de hand van de headers van de client kan apache bedenken welke site er gevraagd wordt (staat in je eigen quote)...

Praktijk voorbeeld; ik heb 1 webserver met 3 domeinen; gallery, wiki en www. Alle 3 de sites zijn compleet onafhankelijk van elkaar.

iRacing Profiel

• DarkSand
MrBarBarian schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:59:
Tuurlijk heb ik gelijk..

Resumeren dus maar:
Een server waar apache op draait. Je router/firewall config je zo dat port 80 naar deze server geforward is. Vervolgens maak je op die server meerdere vhosts, die allen een eigen subdomein hebben. aan de hand van de headers van de client kan apache bedenken welke site er gevraagd wordt (staat in je eigen quote)...

Praktijk voorbeeld; ik heb 1 webserver met 3 domeinen; gallery, wiki en www. Alle 3 de sites zijn compleet onafhankelijk van elkaar.
Mensen, en met name MrBarBarian, spul draait :) geweldig bedankt.

Kreeg die troep niet aan de praat omdat IE gewoon roet in het eten gooide |:( , echter na een slime firefox test was ik blij verrast, daarna IE Cache geleegd, en ook die werkt :)

Oplossing is dus inderdaad name based host allen op hetzelde IP laten luisteren, uiteraard de naam wel voluit als het subdomain naam configureren zoals ie ook staat ingesteld bij je registrar DNS.

Nogmaals allen, Bedankt _/-\o_
Pagina: 1