[Nikon D50]: Spiegel stopt halfweg

Pagina: 1
Acties:
  • 896 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Arrigi
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 27-12 19:39
M'n D50 gedraagt zich wat vreemd de laatste dagen. Om de zoveel foto's (random aantal, soms om de foto, soms pas na 30) blijft de spiegel halverwege hangen. De sluiter doet het goed (zover ik weet en zie), maar de spiegel hangt half omhooggetrokken 'vast'. Op die momenten geeft het topLCD de melding 'Err'.
Zo blijft hij hangen tot ik even later (niet direct, werkt niet) weer de sluiterknop indruk. Dan klapt de spiegel terug naar normale positie. Soms is er een foto gemaakt, soms niet.

Tenzij iemand hier dus zeker kan zeggen dat dit ook een sluitergerelateerd probleem is, kan ik dat al uitsluiten..
Op het internet heb ik al forumposts gevonden van mensen met hetzelfde probleem. Er wordt regelmatig verwezen naar de mirror-lockup functie die bij mij uitstaat (gaat automatisch weer uit als hij 1x is gebruikt).
Zijn er tweakers bekend met dit fenomeen, en kennen ze de oplossing? Of wordt dit een retourtje Nikon?

PS: Het lijkt me dat het frequenter voorkomt als er een flitser opzit, of de camera vertical of horizontaal gekanteld is. Kan ik me echter ook inbeelden :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:07
Halverwegen blijven hangen van een spiegel is nooit goed. Een retourtje nikon dus.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

Jep, terug naar de winkel/reparatie-toko... Sorry voor je dude!

Bericht hierboven

• Arrigi
Enig idee van kosten & hoelang het ding dan weg is?

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Kosten? Neem aan dat dit 'n garantie-kwestie is!

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Garantie.. ja leuk.. maar dat wil niet altijd zeggen dat het zonder kosten is ..zowiezo ben je verzendkosten kwijt.

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 03-12 11:08

Floor-is

5.2

In principe moet je hem terug naar de winkel kunnen brengen, waar het verder kosteloos voor je wordt afgehandeld. Hoe lang je hem kwijt bent is wel een ander verhaal, dat hangt een beetje af van waar hij gerepareerd zal worden. (INCA/ROFA/Ander) Dat kan tussen de 2 en 5 weken duren zegmaar.

Als het om dit soort dingen gaat ben ik onwijs gelukkig dat ik een afspraak bij ETB(ass) kan maken, hoewel hun reparatiedienst me nu wel 2x in de steek heeft gelaten. Je kunt gewoon een afspraak maken en wachten tot je camera klaar is. (En je krijg koffie, kunt internetten etc.)

Bericht hierboven

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
van die paar euro verzendkosten zou ik niet wakker liggen. en wanneer je je camera naar je dealer brengt, is het waarschijnlijk voor niets...

• Arrigi
lateef schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:09:
van die paar euro verzendkosten zou ik niet wakker liggen. en wanneer je je camera naar je dealer brengt, is het waarschijnlijk voor niets...
Yup.. Zie wel net dat de cam op 21/10/2006 gekocht is.. 1 jaar garantie toch? :X

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:07
camera = consumenten electronica dus 2 jaar garantie.

(zo ging het ook bij m'n KM 5D 15 maanden naar aankoop)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Verwijderd

Afgezien van de garantieperiode is er ook nog zoiets als aannemelijke levensduur (er is vast een betere term voor). Een camera die slechts 5000 foto's heeft genomen hoort niet kapot te gaan, ook al is deze 2,5 jaar oud en dus officieel buiten de garantie. Ik weet niet hoeveel foto's je al hebt genomen? Als je binnen een jaar 50.000 foto's hebt genomen kan ik me ook weer voorstellen dat je ruim over de levensduur heen bent, ook al zit je nog binnen de garantie. In dat moet je wellicht wel een nieuwe sluiter betalen.

Zelf heb ik het in ieder geval niet meegemaakt met m'n D50.

• Arrigi
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:30:
Afgezien van de garantieperiode is er ook nog zoiets als aannemelijke levensduur (er is vast een betere term voor). Een camera die slechts 5000 foto's heeft genomen hoort niet kapot te gaan, ook al is deze 2,5 jaar oud en dus officieel buiten de garantie. Ik weet niet hoeveel foto's je al hebt genomen? Als je binnen een jaar 50.000 foto's hebt genomen kan ik me ook weer voorstellen dat je ruim over de levensduur heen bent, ook al zit je nog binnen de garantie. In dat moet je wellicht wel een nieuwe sluiter betalen.

Zelf heb ik het in ieder geval niet meegemaakt met m'n D50.
~43000
De sluiter lijkt me trouwens nog te werken hoor.. De spiegel niet ;)
Anyway, gaat morgen naar konijn... Als ik er aan denk zal ik na afloop nog wat posten in het servicecenter topic :)

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:52
Hmmm, dat zuigt idd fors gast. Ik heb het met mijn D50 één keer gehad - of iets wat er op leek - maar dat moest ik wel even heel anders oplossen. Maar AFAIK is dit gewoon garantie. Een sluiter die overlijdt, á la, dat kan gebeuren met een dSLR en zeker een instapmodel als de D50. Maar een spiegel moet het voor zover ik weet gewoon een leven lang vol houden.

Edit: wat ik had was trouwens niet precies hetzelfde. Ik was shots aan het maken met mijn Tokina 12-24/4 toen mijn spiegel met een geluid bleef hangen alsof mijn complete spiegelhuis vol zat met zand. Display uit, zoeker uit (dwz, geen focuspunt geselecteerd, maar wel helder, dus niet alsof de batt. eruit lag), topLCD uit, en nergens meer op reageren. Uit-aan hielp niet. Toen accu eruit, gelijk er weer in, ook niet, en uiteindelijk na accu er ong. een minuut eruit en er daarna weer in, ging de spiegel met hetzelfde gare geluid weer terug. Daarna nooit meer probs gehad :P

[ Voor 44% gewijzigd door Henk op 24-10-2007 20:07 ]

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Arrigi schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:49:
M'n D50 gedraagt zich wat vreemd de laatste dagen. Om de zoveel foto's (random aantal, soms om de foto, soms pas na 30) blijft de spiegel halverwege hangen. De sluiter doet het goed (zover ik weet en zie), maar de spiegel hangt half omhooggetrokken 'vast'. Op die momenten geeft het topLCD de melding 'Err'.
Zo blijft hij hangen tot ik even later (niet direct, werkt niet) weer de sluiterknop indruk. Dan klapt de spiegel terug naar normale positie. Soms is er een foto gemaakt, soms niet.

Tenzij iemand hier dus zeker kan zeggen dat dit ook een sluitergerelateerd probleem is, kan ik dat al uitsluiten..
Op het internet heb ik al forumposts gevonden van mensen met hetzelfde probleem. Er wordt regelmatig verwezen naar de mirror-lockup functie die bij mij uitstaat (gaat automatisch weer uit als hij 1x is gebruikt).
Zijn er tweakers bekend met dit fenomeen, en kennen ze de oplossing? Of wordt dit een retourtje Nikon?

PS: Het lijkt me dat het frequenter voorkomt als er een flitser opzit, of de camera vertical of horizontaal gekanteld is. Kan ik me echter ook inbeelden :)
Ik heb het regelmatig gehad, ik kan je helaas geen advies hierover geven want heb zelf ook nooit ontdekt waardoor het kwam. Terugsturen en laten repareren (schijnt onder garantie te vallen) is de enige oplossing denk ik. Toendertijd dacht ik dat het kwam door een klap die mijn D50 gehad had maar die kans lijkt me klein.

Wat ik wel kan zeggen is dat het eerder (of misschien is het zelfs de oorzaak) gebeurt als je accu's (bijna) op zijn. Zelf heb ik het een stuk of 10x meegemaakt en heb besloten om het voor lief te nemen , heb het nu al enkele duizenden foto's geen last meer van gehad.

• Arrigi
Josh schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:02:
[...]

Ik heb het regelmatig gehad, ik kan je helaas geen advies hierover geven want heb zelf ook nooit ontdekt waardoor het kwam. Terugsturen en laten repareren (schijnt onder garantie te vallen) is de enige oplossing denk ik. Toendertijd dacht ik dat het kwam door een klap die mijn D50 gehad had maar die kans lijkt me klein.

Wat ik wel kan zeggen is dat het eerder (of misschien is het zelfs de oorzaak) gebeurt als je accu's (bijna) op zijn. Zelf heb ik het een stuk of 10x meegemaakt en heb besloten om het voor lief te nemen , heb het nu al enkele duizenden foto's geen last meer van gehad.
Accu's waren net geladen.. Heb er honderden foto's mee gemaakt om te kijken of het overging. Ook gewoon gefotografeerd waarbij het probleem zich ook voordeed. Net ook met een andere (ook volledig opgeladen) accu (van Nikon, moest het uitmaken) geprobeerd.. Symptonen bleven.. Gereset, mirror lockup opzettelijk aangezet en weer uit.. Ik geloof niet meer dat het uit zichzelf overgaat.

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Even ter ondersteuning wat foto's

Hieronder zie je de spiegel halverwege. Het vreemde spiegeltje wat je hierachter ziet zitten is een onderdeel van het spiegelmechanisme (geen idee wat de functie is)
Afbeeldingslocatie: http://www.gsjosh.nl/temp/IMG_0388.jpg

En de errormessage
Afbeeldingslocatie: http://www.gsjosh.nl/temp/IMG_0391.jpg

Bij mij is het sporadisch, ik heb ongeveer 23.000 sluiterbewegingen erop zitten en het is me een stuk of 10 keer gebeurt. Maar als het vaak bij je gebeurt zou ik hem gewoon even terugbrengen. Bij mij is het 't niet waard om hem 4 weken kwijt te zijn.

[ Voor 20% gewijzigd door Josh op 24-10-2007 20:20 ]

• lateef
Henk schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 19:40:
Maar een spiegel moet het voor zover ik weet gewoon een leven lang vol houden.
waarom moet dat? een spiegel is net zo goed een mechanisch onderdeel en onderhevig aan slijtage.

• Henk
lateef schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:28:
[...]
waarom moet dat? een spiegel is net zo goed een mechanisch onderdeel en onderhevig aan slijtage.
Zet nu je letterlijke pet eens af en lees het zinnetje nog een keer, en bedenk je dan de gebruikelijke spiegelslijtage t.o.v. de gebruikelijke sluiterslijtage.

Als je het dan nog niet snapt...

• lateef
Henk schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:29:
Als je het dan nog niet snapt...
ook als je met 'leven' 'sluiterleven' bedoelt, heb ik nog steeds die vraag. het spiegelmechanisme is net zo goed een zwakke schakel in het geheel, waarom moet die het een 'leven' lang volhouden?

en als ik nu nog niet snap, wat dan...!?

• Henk
lateef schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:44:
[...]
ook als je met 'leven' 'sluiterleven' bedoelt, heb ik nog steeds die vraag. het spiegelmechanisme is net zo goed een zwakke schakel in het geheel, waarom moet die het een 'leven' lang volhouden?
Omdat een sluiter het gewoon veel minder lang volhoudt dan een spiegelmechanisme. Normaal gesproken dan ;)
en als ik nu nog niet snap, wat dan...!?
Ik geef de hoop op >:) ;)

• Arrigi
Josh schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:19:
Even ter ondersteuning wat foto's

Hieronder zie je de spiegel halverwege. Het vreemde spiegeltje wat je hierachter ziet zitten is een onderdeel van het spiegelmechanisme (geen idee wat de functie is)
[afbeelding]

En de errormessage
[afbeelding]

Bij mij is het sporadisch, ik heb ongeveer 23.000 sluiterbewegingen erop zitten en het is me een stuk of 10 keer gebeurt. Maar als het vaak bij je gebeurt zou ik hem gewoon even terugbrengen. Bij mij is het 't niet waard om hem 4 weken kwijt te zijn.
Yup, precies wat ik ook voorheb! Dat kleine spiegeltjes is voor de AF, als ik me niet vergis.. Sensors zitten onderaan in het spiegelhuis, en worden door door dat spiegeltje belicht.
Ik zit bijna aan het dubbele van jouw aantal, en nee.. Zoals hij het nu doet is het echt niet werkbaar.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Arrigi schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:56:
[...]

Yup, precies wat ik ook voorheb! Dat kleine spiegeltjes is voor de AF, als ik me niet vergis.. Sensors zitten onderaan in het spiegelhuis, en worden door door dat spiegeltje belicht.
Ik zit bijna aan het dubbele van jouw aantal, en nee.. Zoals hij het nu doet is het echt niet werkbaar.
Je vergist je niet :) Is helemaal correct. Als spiegel helemaal omhoog zit kun je de af-sensors ook zien zitten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• lateef
Henk schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 20:49:
Omdat een sluiter het gewoon veel minder lang volhoudt dan een spiegelmechanisme. Normaal gesproken dan ;)
maar is dat zo? vroeger was dat namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend dat dat het geval is en hoorde ik veel vaker problemen met het spiegelmechanisme dan met het sluitermechanisme.

• Arrigi
Is binnengedaan. Valt binnen de garantie (van inderdaad 2 jaar) en kost niets!
Allen bedankt voor het advies :)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43
Ehm, Henk, kleine correctie, een spiegel gaat wel kapot. Hangende spiegels gebeuren wel vaker, doordat er veertjes in 't klapsysteem zitten die lam kunnen worden. Dat is dus wel degelijk relevant.. Lateef heeft ook hier, helaas voor jou, gelijk ;) :P

|>

• Henk
Simon schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:31:
Ehm, Henk, kleine correctie, een spiegel gaat wel kapot. Hangende spiegels gebeuren wel vaker, doordat er veertjes in 't klapsysteem zitten die lam kunnen worden. Dat is dus wel degelijk relevant.. Lateef heeft ook hier, helaas voor jou, gelijk ;) :P
Kunnen en horen zijn twee dingen, en dat is waar mij het om gaat. Een spiegel die overlijdt na nog geen 50k is gewoon niet normaal.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
lateef schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 21:09:
[...]
maar is dat zo? vroeger was dat namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend dat dat het geval is en hoorde ik veel vaker problemen met het spiegelmechanisme dan met het sluitermechanisme.
Tja vroeger, toen ze nog met film werkten. Schoot je dan ook 1200 rolletjes vol in een jaar?

• seninha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12 20:56

seninha

god's right foot

Ik heb met mn D70 ook dit probleem gehad. Sluiter is toen vervangen voor €256 (geen garantie bij Inca omdat camera uit het buiteland komt }:| )

Ik had tot dan 9000 fotos geschoten :/

iRacing Profile Flickr

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

seninha schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:36:
Ik heb met mn D70 ook dit probleem gehad. Sluiter is toen vervangen voor €256 (geen garantie bij Inca omdat camera uit het buiteland komt }:| )

Ik had tot dan 9000 fotos geschoten :/
Maar hier is het sluitermechanisme niet defect :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-12 18:44
Ik heb hetzelfde ook gehad. Foto maken, spiegel klapte niet terug, ik in paniek, paar keer uit en aan, en hij deed het weer. Tot nu toe 1 keer gehad.
Als hij het vaker gaat doen, dan weet ik niet of ik hem wel laat maken. Hij is in Febr 2 jaar oud, en ik zou dan toch eerder gaan upgraden dan nog geld in deze D50 steken...

Op de fiets vervuil je niets!

• Arrigi
QuestionMarc schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 22:13:
Ik heb hetzelfde ook gehad. Foto maken, spiegel klapte niet terug, ik in paniek, paar keer uit en aan, en hij deed het weer. Tot nu toe 1 keer gehad.
Als hij het vaker gaat doen, dan weet ik niet of ik hem wel laat maken. Hij is in Febr 2 jaar oud, en ik zou dan toch eerder gaan upgraden dan nog geld in deze D50 steken...
Nou.. Dan zou ik het net wel doen. Als het nog binnen de garantie valt betaal je niets, erna waarschijnlijk wel! :)

• Henk
Arrigi schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 22:23:
[...]

Nou.. Dan zou ik het net wel doen. Als het nog binnen de garantie valt betaal je niets, erna waarschijnlijk wel! :)
Zoals ik het begrijp heeft belgië de europese richtlijnen anders op een andere manier gevolgd dan Nederland. De Europese richtlijn zegt heel simpel:"electronisch apparaat? dan dus 2 jaar garantie.". Dat is in Belgie kennelijk letterlijk overgenomen, maar in NL heeft men er van gemaakt: "1 jaar garantie en dáárná wat logischerwijs van het apparaat verwacht mag worden". En juist dat laatste brengt gezeik. Want wát mag er van een apparaat verwacht worden?

• Arrigi
Okay. D50 terug!

Gerepareerd bij 'Procirep Belux' te Brussel blijkbaar.
Spiegel doet het weer, sluiter zou ook vervangen zijn volgens het papier dat erbij zit, andere kleine dingen zoals het rubber dat loskomt zijn opgelost.

Kosten? Niets! :D Garantie dus.

* Arrigi happy :)

• Henk
Arrigi schreef op woensdag 21 november 2007 @ 16:46:
Okay. D50 terug!

Gerepareerd bij 'Procirep Belux' te Brussel blijkbaar.
Spiegel doet het weer, sluiter zou ook vervangen zijn volgens het papier dat erbij zit, andere kleine dingen zoals het rubber dat loskomt zijn opgelost.

Kosten? Niets! :D Garantie dus.

* Arrigi happy :)
Kjoet :) congrats.

Heb je iig weer een cam met een wat fatsoenlijke sensor, alleen nu ist weer wennen aan de handling ;)

• Arrigi
Henk schreef op woensdag 21 november 2007 @ 16:52:
[...]

Kjoet :) congrats.

Heb je iig weer een cam met een wat fatsoenlijke sensor, alleen nu ist weer wennen aan de handling ;)
Thx.

Yep.. WB aanpassen kan weer >ISO 800. Handling lukt snel weer wel :)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12 11:12
Nou netjes, als je sluiter inderdaad vervangen is kan die cam wel weer even mee.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Arrigi schreef op woensdag 21 november 2007 @ 16:46:
offtopic:
Waar je normaalgesproken je duim hebt?

• Arrigi
J0YR1D3R schreef op donderdag 22 november 2007 @ 13:05:
[...]

offtopic:
Waar je normaalgesproken je duim hebt?
Yep. Bekend probleem bij Nikon ;). Ook iets dat ik had aangegeven bij de verzending.

• rjvisje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 24-12 13:03
Henk schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 17:35:
[...]

Kunnen en horen zijn twee dingen, en dat is waar mij het om gaat. Een spiegel die overlijdt na nog geen 50k is gewoon niet normaal.
geld die 50k voor de D50?, aangezien ik verschillende waardes op verschillende pagina's tegen kom.
Als dat zo is hoef ik me gelukkig nog even niet druk te maken, met 20k à 25k foto's per jaar

• Grubeater
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:39

Grubeater

Gëxcommuniseerde Aap.

Arrigi schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:45:
[...]

Yep. Bekend probleem bij Nikon ;). Ook iets dat ik had aangegeven bij de verzending.
Mijn KonicaMinolta Dynax 7D heeft ook al tijden geen thumbpad meer, en dat is geen uitzondering. Goede lijm is kennelijk moeilijk te vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Grubeater op 23-11-2007 00:56 ]

Honda Transalp XL600V | BMW R1200RT-P | Mijn fotomeuk |

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Arrigi schreef op donderdag 22 november 2007 @ 15:45:
[...]

Ok, thnx :) Heb namelijk hetzelfde. Viel me laatst op, hij is nu ruim een jaar oud en zit op 16k foto's. Maar eens kijken wat ik eraan kan doen..

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

rjvisje schreef op donderdag 22 november 2007 @ 22:47:
[...]

geld die 50k voor de D50?, aangezien ik verschillende waardes op verschillende pagina's tegen kom.
Als dat zo is hoef ik me gelukkig nog even niet druk te maken, met 20k à 25k foto's per jaar
50k sluiterbewegingen ja :)
sluiterbeweging != spiegelbeweging :)

Maar het is een richtlijn, geen harde garantie. Zo is er een D2h geweest die er pas na 600.000 sluiterbewegingen mee op hield. Maar voor hetzelfde geld stopt hij er met 100.000 mee :)
Hoewel de pro bodies vaak wel een sluiter hebben die lang meegaan (D3 heeft specced sluiter van 300.000)

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-12 11:12
Ik zit nu op 12500 ongeveer. Als de mijne serieuze problemen geeft is dat wel een mooi excuus om een D80 ofzo te gaan halen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• ThunderNet
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Wijnands schreef op vrijdag 23 november 2007 @ 09:47:
Ik zit nu op 12500 ongeveer. Als de mijne serieuze problemen geeft is dat wel een mooi excuus om een D80 ofzo te gaan halen.
Ik denk dat dat dus nog wel poosje kan gaan duren voordat je op dat aantal zit :)

D70s heb ik na 14.000 sluiterbewegingen verkocht
met D200 zit ik inmiddels al op 17.000

Pagina: 1