Harde schijf grondig leegmaken; hoe? *

Pagina: 1
Acties:
  • 516 views sinds 30-01-2008

• KS1987
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 30-05-2019

KS1987

no frills

Topicstarter
Ik wil mijn harde schijf volledig wissen, ik heb eerst daarvoor KILLDISK willen proberen. Ik heb de iso gebrand op een cd, ik zie het menu als ik boot van de cd maar ik kan niets selecteren, ik krijg een cijfercombinatie en een foutmelding. Hetzelfde als ik het inschakel op een stick, maar daar zie ik geen menu en al onmiddellijk de foutmelding.

Dan heb ik ook de NUKEBOOTDISK optie van ERASER willen proberen. Dit is te installeren op een USB stick, als ik boot vanaf deze stick dan loopt het gewoon vast en zie ik voor de rest niets. Iemand ervaring met één of beide software of een ander alternatief? Bij voorbaat dank!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-07 23:31

job

Ik heb goede ervaringen met deze: http://dban.sourceforge.net/
Probeer die eens zou ik zeggen :).

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Start de windows setup op en verwijderen vanuit hier de partities. Of is dat niet grondig genoeg?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Wil je de harddisk verkopen en dermate formatteren dat er geen informatie terug te halen is? Of is het gewoon voor jezelf om er iets nieuws op te installeren?

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Verwijderd

Of pak een live-cd van een willekeurige linux-distro en voer
dd if=/dev/urandom of=/dev/hda (of /dev/sda)
uit.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Hmm, partities verwijderen en eventueel een zero fill?

• KS1987

KS1987

no frills

Topicstarter
Darrin's Boot & Nuke is hetzelfde als de NukeBootDisk dat ik gebruikt heb, maar ik zal de cd-rom variant eens gebruiken. Ik wil dat er niets van de oorspronkelijke data kan hersteld worden.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
KS1987 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:47:
Darrin's Boot & Nuke is hetzelfde als de NukeBootDisk dat ik gebruik heb, maar ik zal de cd-rom variant eens gebruiken. Ik wil dat er niets van de oorspronkelijke data kan hersteld worden.
Gewoon een paar keertjes refillen, dan ben je het meest zeker.

Verwijderd

Geef ff wat meer info, welke os etc. je wilt installen.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:53:
Geef ff wat meer info, welke os etc. je wilt installen.
Wat heeft een OS installeren nou weer met formatteren te maken :P

Goedkoop bellen via VoIP

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Met de tool van de leverancier (Ibm/hitatchi/maxtor) een low-level format doen ?

• KS1987

KS1987

no frills

Topicstarter
job schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:38:
Ik heb goede ervaringen met deze: http://dban.sourceforge.net/
Probeer die eens zou ik zeggen :).
Is het normaal dat hij circa 50 -70 uur moet draaien voor een HDD van 100 GB?
Viper® schreef op donderdag 25 oktober 2007 @ 15:14:
Met de tool van de leverancier (Ibm/hitatchi/maxtor) een low-level format doen ?
Welke tool? Bij de lenevo tools zag ik niets dat met formatteren te maken had.

[ Voor 32% gewijzigd door KS1987 op 27-10-2007 15:11 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

KS1987 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:09:
Welke tool? Bij de lenevo tools zag ik niets dat met formatteren te maken had.
Lenovo maakt dan ook geen hdds. Je moet de fabrikant van de HDD hebben, die leveren meestal wel van dit soort tooltjes.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel even aan. Wat is de reden dat gewoon formatteren niet voldoet?
KS1987 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 15:09:
[...]

Is het normaal dat hij circa 50 -70 uur moet draaien voor een HDD van 100 GB?
Dat lijkt me geen abnormale hoeveelheid nee; afhankelijk van de veiligheid die je wilt bereiken uiteraard :)

Format C: > Harde schijf grondig leegmaken; hoe? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• VisionMaster
  • Laatst online: 26-06 21:11

VisionMaster

Security!

Ik gebruik zelf altijd shred vanuit een linux live-cd.

Hier is de standaard beschrijving:
http://linux.die.net/man/1/shred

We weten allemaal wel dat format niets doet voor je. format c: /q maakt er alleen nullen van. Met een goede low-level error correction tool (spinrite doet ook zoiets), dan kan je het weer terug halen wat er stond. Dus de enige oplossing is om random data meerdere malen eroverheen te halen.

Standaards overschrijft shred je disk 25 keer met random data van begin tot eind. Maar dat kan ook minder. Want ik vind zelf een paar iteraties 3x of 5x wel voldoende. :)

[ Voor 17% gewijzigd door VisionMaster op 27-10-2007 18:30 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:34
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 18:41:
Of pak een live-cd van een willekeurige linux-distro en voer
dd if=/dev/urandom of=/dev/hda (of /dev/sda)
uit.
Helemaal mee eens :+

Waarom moet je HDD zo goed gewist worden? Als je hem weg wilt gooien zou ik grote magneet gebruiken of de HDD open schroeven en eens lekker met een boor tolletje op los gaan...

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:59

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

VisionMaster schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 18:28:
Ik gebruik zelf altijd shred vanuit een linux live-cd.

Hier is de standaard beschrijving:
http://linux.die.net/man/1/shred

We weten allemaal wel dat format niets doet voor je. format c: /q maakt er alleen nullen van. Met een goede low-level error correction tool (spinrite doet ook zoiets), dan kan je het weer terug halen wat er stond. Dus de enige oplossing is om random data meerdere malen eroverheen te halen.

Standaards overschrijft shred je disk 25 keer met random data van begin tot eind. Maar dat kan ook minder. Want ik vind zelf een paar iteraties 3x of 5x wel voldoende. :)
Is dat tegenwoordig nog steeds wel zo makkelijk om een disk te recoveren die overschreven is met nullen? Ik heb namelijk anderhalf jaar geleden al tijdens en presentatie van Hofffmann BV, een bedrijfsrecherche bedrijf dat ook veel digitaal forensisch onderzoek doet en dergelijke, gehoord dat met de huidige datadichtheid het residu wat achterblijft veel te klein is om nog waar te nemen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

To_Tall schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:12:
[...]

Helemaal mee eens :+

Waarom moet je HDD zo goed gewist worden? Als je hem weg wilt gooien zou ik grote magneet gebruiken of de HDD open schroeven en eens lekker met een boor tolletje op los gaan...
Orion84 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 19:18:
[...]
Is dat tegenwoordig nog steeds wel zo makkelijk om een disk te recoveren die overschreven is met nullen? Ik heb namelijk anderhalf jaar geleden al tijdens en presentatie van Hofffmann BV, een bedrijfsrecherche bedrijf dat ook veel digitaal forensisch onderzoek doet en dergelijke, gehoord dat met de huidige datadichtheid het residu wat achterblijft veel te klein is om nog waar te nemen.
Met een magneet worden de bitjes 1 kant op gericht, maar er is altijd nog wel een verschilletje tussen een 0 en een 1 te vinden. Je kan er uiteindelijk interfero technieken oploslaten voor dat je aan de CRC achtige technieken begint.
Een gaatje boren in de disk is nogal nutteloos. Als je er lang over na denkt, dan is verbranding van de platters de enige ruwe manier die je 100% garantie op data vernietiging kan geven.

Wat betreft dat bedrijf, tja... ik overschrijf ook niet 25 keer mijn data met random stuff, maar slechts 3 a 5 maal. Dat is al voldoende om hen weinig kans te geven. En niet alleen hen, maar ook overheidsinstanties die je niet alle inzichten wil bieden. De vraag is eigenlijk hoeveel middelen en tijd je over hebt om data te recoveren.

Soms heb je slechts maar 4kb nodig van een hele disk om een private key en actief certificaat te vinden voor vervelend misbruik.

Maar die bedrijven en overheidsinstanties zijn zo erg nog niet. Die geven meestal niet zo veel problemen als ze wat geheims vinden, omdat ze het altijd wel binnenshuis houden. Het probleem is dat slimme tieners, hackers en crackers persoonlijke of vertrouwelijke data kunnen misbruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door VisionMaster op 27-10-2007 20:04 ]

• KS1987

KS1987

no frills

Topicstarter
Van IBM heb ik zelf geen applications, toch niet dat ik opgemerkt heb. Lenevo zorgde voor de software.

Als die tijdspanne normaal is, dan laat hem ik nog even draaien.

Ik wil gewoon dat mijn HDD netjes is, dus dat de rommel wegblijft.

Alvast bedankt voor alle feedback, maar wat te doen na een shredder-programma? Kan ik gewoon een installatie-dvd-rom instoppen van een os? Of kan deze shredder ook een effect gehad hebben op mijn bios en moet ik die ook herstellen?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

KS1987 schreef op zaterdag 27 oktober 2007 @ 20:17:
Daarvoor hoef je absoluut niet heel je HD te overschrijven hoor, dat is onzin. Had je last van een virus o.i.d.?

ARME AOW’er

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:18

Koop een viruscanner en sluit die computer niet aan op internet.

• VisionMaster

VisionMaster

Security!

Van IBM heb ik zelf geen applications, toch niet dat ik opgemerkt heb. Lenevo zorgde voor de software.

Als die tijdspanne normaal is, dan laat hem ik nog even draaien.

Alvast bedankt voor alle feedback, maar wat te doen na een shredder-programma? Kan ik gewoon een installatie-dvd-rom instoppen van een os? Of kan deze shredder ook een effect gehad hebben op mijn bios en moet ik die ook herstellen?
Je zou je natuurlijk even kunnen verdiepen in de materie... |:( door te lezen wat de shred applicatie doet voor je. Of wat die andere oplossingen voor je doen.

Zou je echt denken dat je BIOS wordt aangetast door een operatie op je harddisk? Wat denk je dat die shredder appliaties doen? Het staat hier in deze thread al zo'n 4 a 5 keer volledig uitgelegd wat het doet. Als je ons niet geloofd, kan je altijd nog Google raadplegen :+

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

[...]

Ik stel voor dat de topicstarter zich inderdaad even verdiept in de materie. Je hebt geen shred applicatie nodig om je harde schijf leeg te maken; selecteer bij de installatie van je nieuwe OS gewoon dat deze de harde schijf moet leegmaken

[ Voor 46% gewijzigd door Spider.007 op 28-10-2007 11:12 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.