Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Relais schakeling on air lamp mengpaneel.

Pagina: 1
Acties:
  • 2.314 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 12:51
Hi all,

Even een vraagje in de groep gooien ;)

Wij hebben.... 1 professioneel broadcast mengpaneel de Dateq BSC 50 (http://www.dateq.nl/DATEQ/Pages/NL/products_bcs50.php )

Als een microfoon schuif opengaat wordt een on-air lamp geactiveerd zodat mensen in de studio weten dat er gesproken wordt en stil moeten zijn.

Nu wordt zo'n lamp (230V) aangestuurd door gebruik te maken van een solid state relais schakeling. Hiervoor zit achterop het mengpaneel een jack uitgang welke naar een door Dateq geleverd kastje gaat. In dit kastje zit een relais die een stroompje krijgt via de jackplug en het relais wordt opengezet en hiermee wordt de lamp aangestuurd.

Overigens bestaat het aansturingssignaal uit een spanning van 12V met 35mah

Nu zit er in dit kastje niet veel meer dan zover het lijkt een relais met een ledje en wat kleine electronica.

Nu zit er op het telefoongedeelte een soortgelijke uitgang (CTRL) voor de aansturing van een externe bel of lamp. Hier komt alleen 12 volt uit MAAR met 1 watt.

Nu kan ik uiteraard weer zo'n prijzig kastje er tussen zetten van de fabrikant maar dit moet toch ook makkelijk zelf te realiseren zijn lijkt me. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan en kwam deze kit tegen: http://www.vellemanprojects.com/nl/nl/product/view/?id=9069

Maar gaat dit werken?

De echte on air lamp aansturing is 12 volt 35mah....en staat een schuif open en lamp blijft continue aan...continue stroompje..schuif gaat dicht..lamp gaat uit..stroompje weg

De CTRL uitgang voor de telefoon heeft 12 volt 1watt....gaat aan op het moment de telefoon rint..dus onregelmatig en op de maat van de ring.

Vraag 1

Is 1 watt input niet teveel voor het relais en kan hier gewoon 230 uitkomen?

Vraag 2

Omdat hij pulseert in ritme van de telefoon moet het relais aan en uitgaan. Maar gaat dit in de praktijk ook zo of gaat deze blijven hangen bij het eerste pulsje?

De aansturing zal overigens een ontladings knipperlicht zijn van een paar watt.

Uitgebreider dan dit kan ik het niet maken ;)

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Antwoord 1: 1 watt is wat de uitgang maximaal kan leveren, niet wat hij daadwerkelijk naar buiten stuurt.
Antwoord 2: Je relais gaat vrolijk met het ritme van de telefoon, tenzij je frequentie heel hoog is, maar ik neem aan dat ie onder de 10 a 20 hz blijft.
Uit je verhaal begrijp ik dat je wilt dat het knipperlicht aan gaat als je telefoon afgaat en het mengpaneelverhaal is puur ter illustratie, klopt dat?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 15:07
Als het om knipperen gaat, neem je beter de triackaart. Deze bevat solid-state relais en deze gaan quasi onbeperkt mee, een gewoon relais heeft een beperkt aantal omschakelingen (en maakt zo'n hinderlijk kliklawaai).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-11 12:51
@Springuin

Bedankt voor je antwoord. Ja mengpaneel is gedeeltelijk puur ter illustratie. Ik ben uiteraard verplicht mij aan de specs van de uitgang te houden. Nog voor de duidelijkheid:

telefoon kanaal:

CTRL 6.3mm stereo jack Uit Aansluiting voor telefoon-actief en ringer lamp
CTRL Ext. Off-hook en ringer active aansluiting. 12Vdc, 1W max
Hierop kunnen twee lampen of andere indicatoren worden aangesloten.
De ringer uitgangen van meerdere BCS53(T) modules kunnen met elkaar worden
doorverbonden.

Officieele daarvoor bedoelde kanaal:

ON AIR 1 + ON AIR 2 12Vdc, 1kOhm stuurspanning, 6.3mm stereo jack
Op deze uitgangen kan met behulp van een solid-state relais een on-air lamp worden
aangesloten (zoals de DATEQ OA-1). Er staat een 12Vdc spanning tussen de tip en de
shield zodra de uitgang actief wordt. Maximaal kan 12mA stroom worden geleverd.

De lamp welke ik hier op aan wil sluiten is: http://www.werma.com/en/p...php?catID=1045&artID=1182

@naftebakje

Ook bedankt voor je antwoord.
Mooie oplossing alleen zie ik dat de stuurstroom tussen de 10 en 20mah is. 1 watt en niet echt een stuurspanning lijkt me dus teveel.

Hieronder nog even wat foto's van dat "magische" relais kastje die als optie gekocht kan worden en in een kant en klare " adapter" behuizing is gebouwd:

http://home.versatel.nl/xonmultimedia/bla/relais1.jpg
http://home.versatel.nl/xonmultimedia/bla/relais2.jpg
http://home.versatel.nl/xonmultimedia/bla/relais3.jpg

Overigens hebben ze het bij het on air gedeelte over een 1 kOhm stuurspanning nadrukkelijk. Dit wordt in zijn totaal niet genoemd bij de uitgang van de telefoon. Het is ook aannemelijk dat er niet voor niks voor die 1 watt is gekozen en dit eerder bedoeld is om daadwerkelijk een lamp aan te sturen of bel. van max 1 watt...Het is dus de vraag of het relais hier ook mee gaat werken

[ Voor 27% gewijzigd door xon op 24-10-2007 17:51 ]

• Koenzie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-08 02:14

Koenzie

Never leave, just go

Misschien te makkelijk gedacht, maar als je al foto's hebt van de printlayout dan is dat toch heel makkelijk na te maken... ?

Life is like a box of chocolates you never know what ya gonna get

Verwijderd

Een relais zal maar zoveel stroom opnemen als hij verbruikt.
Al kan je uitgang 1000 watt leveren, een ledje met goede voorschakelweerstand zal er prima op werken.

Een (solidstate) relais kan dus ook prima gebruikt worden, eventueel voorzien van een voorschakelweerstand.

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-11 12:30
Zolang het relais de stuurstroom kan verdragen (~2A) dan zou het geen probleem mogen zijn. Als je niet wilt dat het licht meeknippert met de 'ring' dan zet je een condensator in je stuurkring die ervoor zorgt dat het relais aanblijft tussen 2 rings, schema's voor zulke oplossing kun je gemakkelijk vinden (oa. zelfbouw oplossingen voor dove mensen) en exacte grootte van je condensator en weerstand(en) kun je uitrekenen adhv de gebruikte stroom om het relais geactiveerd te laten en de tijd tussen twee tonen.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Pagina: 1