Toon posts:

[Excel] analyseer een tabel met gegevens *

Pagina: 1
Acties:
  • 198 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Even een Excel vraagje. Kom er maar niet uit.
Ik heb verschillende kolommen data.
8 verschillende afdelingen met daarbij functies en leeftijd.

Ik wil een rapport maken met de volgende strekking.
Van afdeling A is de leeftijdsverdeling als volgt en de daarbij behorende functies.

Uiteindelijk moet ik dus kunnen aflezen hoeveel % in afdeling A 35 jaar oud is en welke functies in afdeling A het meeste terugkomen.

Ik ben al bezig geweest met draairapporten, maar dat lukt me alleen per kolom.

Daarnaast wil ik in een kolom een automatische formule invoegen voor het berekenen van een percentage.
De formule wordt voor een veld dit =(F5 * 1)/530. Hoe zorg ik er nu voor dat ik niet handmatig voor velden F6 t/m F45 elke keer die formule moet veranderen.
Kan dit ook automatisch aan het draairapport worden toegevoegd.

Iemand enig idee??

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-03 21:09

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Voor je onderste vraag: Slepen, oftewel cel selecteren, en dan naar beneden trekken. Hopla

Waarom? Omdat het kan!!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08-2025
macrootje opnemen?

Verwijderd

Topicstarter
Lolhozer schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:56:
Voor je onderste vraag: Slepen, oftewel cel selecteren, en dan naar beneden trekken. Hopla
Thanks, dat is in ieder geval gelukt.
Inderdaad plakken speciaal en dan formule selecteren

Verwijderd

Topicstarter
ben echt een Excel-noob, dus explain please

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:55:
Ik wil een rapport maken met de volgende strekking.
Van afdeling A is de leeftijdsverdeling als volgt en de daarbij behorende functies.

Uiteindelijk moet ik dus kunnen aflezen hoeveel % in afdeling A 35 jaar oud is en welke functies in afdeling A het meeste terugkomen.
een als vergelijking en een aantal.x functie lijkt mij voldoende.

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:03:
[...]
een als vergelijking gecombineerd met een aantal.x functie lijkt mij voldoende.
En hoe doe ik dit. Jou oplossing lijkt mij inderdaad voldoende.

• Mar2zz
macro opnemen zit in menu extra geloof ik. start opname macro en ga doen wat je wilt. als je later weer wilt doen dan speel je de macro af en die doet het automatisch voor je.

=als(leeftijdcel=35,1,0) geeft een waarde 1 als waar, 0 als onwaar, die waardes tel je bij elkaar op (=som()en deel je door aantal cellen met leeftijden x100% en klaar is het percentage.

35 kan je ook vervangen door een andere cel die je als input gebruikt, dus als je dan bv in Q1 input doet kan je daar elke leeftijd invullen en de formule wordt dan =als(leeftijdcel=Q1,1,0) dit moet voor elke cel apart

het kan ook voor de hele kolom ineens met =AANTAL.ALS(leeftijdcelA1:leeftijdcelA10;"=35")
was weer eens te laat met deze edit, job was me voor

[ Voor 37% gewijzigd door Mar2zz op 24-10-2007 16:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mar2zz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:07:
macro opnemen zit in menu extra geloof ik. start opname macro en ga doen wat je wilt. als je later weer wilt doen dan speel je de macro af en die doet het automatisch voor je.

=als(leeftijdcel=35,1,0) geeft een waarde 1 als waar, 0 als onwaar, die waardes tel je bij elkaar op (=som()en deel je door aantal cellen met leeftijden x100% en klaar is het percentage.
Dat van die 35 jaar oud was meer een voorbeeld.
Ik wil straks per afdeling kunnen uitlezen wat de leeftijd is binnen de afdeling en wat de functies zijn. Liefst gekoppeld aan elkaar. Dus van afdeling A heeft manager B leeftijd C
Misschien was het enigszins onduidelijk omschreven.

• job

job

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:04:
En hoe doe ik dit. Jou oplossing lijkt mij inderdaad voldoende.
stel in kolom A staat de leeftijd, in B staat de functie.
met de functie: AANTAL.ALS(A1:A20;35) laat Excel zien hoeveel mensen er in het bereik A1 t/m A20 35 zijn.
Nadeel hiervan is wel dat je continu de formule moet aanpassen voor de gewenste zoekopdracht (stel dat je later wil weten hoeveel mensen er 40 jaar oud zijn). Daarom is in dit geval access handiger.

Met de aantal.als kan je ook het aantal afdelingen tellen.
afdeling a: AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling a")
afdeling b: AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling b")
Dan kan je vrij snel zien welke afdeling het grootste is.. wil je echter 1 veld dat meteen aangeeft welke afdeling het grootst is zal je moeten gaan puzzelen met gecombineerde als vergelijkingen ben ik bang :).

edit:
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:11:
Dat van die 35 jaar oud was meer een voorbeeld.
Ik wil straks per afdeling kunnen uitlezen wat de leeftijd is binnen de afdeling en wat de functies zijn. Liefst gekoppeld aan elkaar. Dus van afdeling A heeft manager B leeftijd C
Misschien was het enigszins onduidelijk omschreven.
En kijk daar heb je al waar ik bang voor was.
Typisch een vraag wat je moet oplossen met access en niet met excel.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 24-10-2007 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:12:
[...]

met de functie: AANTAL.ALS(A1:A20;35) laat Excel zien hoeveel mensen er in het bereik A1 t/m A20 35 zijn.
Nadeel hiervan is wel dat je continu de formule moet aanpassen voor de gewenste zoekopdracht (stel dat je later wil weten hoeveel mensen er 40 jaar oud zijn). Daarom is in dit geval access handiger.

Met de aantal.als kan je ook het aantal afdelingen tellen.
afdeling a: AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling a")
afdeling b: AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling b")
Dan kan je vrij snel zien welke afdeling het grootste is.. wil je echter 1 veld dat meteen aangeeft welke afdeling het grootst is zal je moeten gaan puzzelen met gecombineerde als vergelijkingen ben ik bang :).
Thanks, hier kan ik zeker wat mee!!!!

• job

job

Zie nog even m'n edit van m'n vorige post :)

[ Voor 12% gewijzigd door job op 24-10-2007 16:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
job schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:17:
Zie nog even m'n edit van m'n vorige post :)
Had hem net gelezen, maar volgens mij moet dit mogelijk zijn met Excel.
Heb je iets van msn, dan kan ik het misschien wat beter uitleggen.

Desalniettemin bedankt voor de hulp tot zover.

• Mar2zz
Nadeel hiervan is wel dat je continu de formule moet aanpassen voor de gewenste zoekopdracht (stel dat je later wil weten hoeveel mensen er 40 jaar oud zijn). Daarom is in dit geval access handiger
Hier kan je voor 35 ook bijvoorbeeld Q1 als cel invullen en die Q1 als inputveld gebruiken. uitkomst is dan het aantal waarden dat overeenkomt met het getal in Q1.

• job

job

Mar2zz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:32:
Hier kan je voor 35 ook bijvoorbeeld Q1 als cel invullen en die Q1 als inputveld gebruiken. uitkomst is dan het aantal waarden dat overeenkomt met het getal in Q1.
Mooi om te horen.
Ik wist het niet zeker, en wilde hem niet blij maken met een dooie mus :)
Dus bedankt voor de bevestiging.

• Mar2zz
wat dacht je van deze:
=ALS(AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling a")>(AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling b")"afdeling a","afdeling b" )
geeft grootste afdeling weer in een cel.

wordt voor 10 afdelingen een lompe vergelijking, maar daar weet ik niet zo snel een snellere manier voor eigenlijk, maar die is er vast...)

=MAX(V1:v10) als je alle afdelinggroottes naar v1 t/m v10 berekent

zit op mijn werk.. (geen msn dus)

[ Voor 45% gewijzigd door Mar2zz op 24-10-2007 16:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mar2zz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:38:
wat dacht je van deze:
=ALS(AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling a")>(AANTAL.ALS(B1:B20;"afdeling b")"afdeling a","afdeling b" )
geeft grootste afdeling weer in een cel.
Kan iemand mij toevoegen. tomkoerts@hotmail.com.
Dan leg ik het iets makkelijker uit, ik zoek namelijk een manier om te rapporteren en niet direct met formules te werken. Of zeg ik nu iets heel stoms.

• Mar2zz
je moet toch eerst resultaten invoeren voordat je kan rapporteren? en om die resultaten overzichtelijk te krijgen kan je excel gebruiken om bv berekeningen automatisch te doen. tenminste dat is waar iedereen excel voor gebruikt...

op werkblad 1 gooi je alle formules, dan gebruik je werkblad 2 als resultaatoutput, eventueel met mooie taartgrafiekjes over de resultaten en je hebt een prachtige reportage op het 2e werkblad. digibete leidinggevenden smullen van kleurtjes en cijfertjes.

[ Voor 36% gewijzigd door Mar2zz op 24-10-2007 16:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mar2zz schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 16:52:
je moet toch eerst resultaten invoeren voordat je kan rapporteren? en om die resultaten overzichtelijk te krijgen kan je excel gebruiken om bv berekeningen automatisch te doen. tenminste dat is waar iedereen excel voor gebruikt...
Het gaat nu even niet om berekeningen, maar om absolute aantallen.

Heb ff een screenshot toegevoegd wat ik bedoel.
Afbeeldingslocatie: http://img.photobucket.com/albums/v369/Tommie85/test.jpg

Dit voorbeeld is maar een klein aantal. Voor de echte berekening bestaat 1 afdeling uit 75 personen.
Wat wil weten straks is hoeveel mensen van afdeling verkoop een onbepaald contract hebben en hoeveel voltijd/deeltijd werken.
En dit in een grafiek/rapport. Als ik bijvoorbeeld de alleen verhouding deeltijd/voltijd wil weten per afdeling dan kan ik dit eenvoudig in een grafiek zetten, maar het lukt me niet om ook daarin bepaalde/onbepaalde tijd daarin te betrekken.
als het kan ook nog een verdeling van bijvoorbeeld: hoeveel mensen met een onbepaald contract werken voltijd.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2007 17:05 ]

• job

job

En dan gaan we weer richting de access oplossing :P
Serieus als je access erbij pakt en op internet een access stap voor stap cursus erbij googled dan ben je vanavond voor het slapen gaan klaar.

Om dit met excel te gaan oplossen is een pokkewerk.
Als je je zelf de basis van access hebt aangeleerd dan ben je echt na 5 minuten klaar en heb je je gewenste rapport.

[ Voor 52% gewijzigd door job op 24-10-2007 17:13 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Kan iemand mij toevoegen. ##@hotmail.com
GoT is geen contactadvertentiesite maar een discussieforum ;) Dan kunnen anderen noch meedenken noch meeleren.
Doe dus gewoon even beter je best om het uit te leggen als de tips hier, in combinatie met dan natuurlijk de F1-uitleg bij alle termen die je tegenkomt in dit topic en bij voorbeelden onder F1, niet voldoen. Het lijkt me hoe dan ook verstandig om gewoon even een overzicht (voorbeeld) te geven van wat er precies aan rijen en kolommen is.

Hmm, ik ben traag :P

Je voorbeeld maakt nu duidelijk dat het een "simpel" geval is van aantal.als. Als je dat ingewikkeld vind kan je een paar hulpkolommen maken met wat ALS functies; als B# = onbepaald en C# = voltijd dan 0, anders 1. Het kan veel eleganter en minder foutgevoelig door functies als aantal.als, maar da's lastiger. Of inderdaad een pakket nemen dat hier beter voor gemaakt is, zoals Access. Maar met Excel en de al gegeven functies moet je er prima uitkomen. Betekent echter wel inlezen in wat die functies doen en niet doen.

Ik pas trouwens de topictitel even aan. 'Excel vraag' zegt zo weinig ;)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1