Wat is beter om in je kast te creeen,
een onderdruk of een overdruk?
een onderdruk of een overdruk?
Een cliche is ooit origineel begonnen
Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)
Een cliche is ooit origineel begonnen
This too shall pass
je hebt natuurlijk wel wat weerstand heOp maandag 12 februari 2001 20:59 schreef Dr.Q het volgende:
sharky: 2x 131.5 120mm, 2x 40 80mm, 1 keer 50 80mm, 2x 27 60mm maakt samen: 447 cfm (130+263+54) 447/27=..../60 is 0.275 kuub per seconde is 275 liter per seconde.
nou jah, zo had ik het berekend.
Anoniem: 20093
Anoniem: 20780
Anoniem: 13308
Anoniem: 15305
Audi A8 W12 6.0
Anoniem: 20007
Ow ja? Heb jij jek kast waterdicht gemaakt dan? Volgens mij is jou kast zo lek als een zeef. Aan alle kanten zitten (standaard) een hoop gaten gleuven tussen je zijkanten etc.Op maandag 12 februari 2001 20:24 schreef Dr.Q het volgende:
Mmm...Ik heb hier nu ongeveer 447 cfm aan airflow on mijn kast (da's ongeveer 275 liter lucht per seconde). Momenteel heb ik een overdruk van 263-130=133 cfm.
Anoniem: 3672
Kwam effies niet meer bij... Denk niet dat je in bar(en) verschil moet gaan denken:)Op maandag 12 februari 2001 20:16 schreef koekum het volgende:
Hoeveel Bar verschil dacht je te creeren dan?
Denk dat het weinig uitmaakt, maar bij een hogere druk zitten er meer luchtdeeltjes per volume waar de warmte aan afgegeven kan worden.
Wat is dit een onzin zeg. Tussen je lippen zit zon kleine opening die kan je geeneens zien. Ik kan verschijdene plekken op je pc aan wijzen waar zo heeeeel wat lucht naar buiten gaat.Op woensdag 14 februari 2001 19:39 schreef Dr.Q het volgende:
kijk:
2x 120mm met elk 131.5 cfm
3x 80mm met elk 40 cfm
2x 60mm met elk 27 cfm
maakt samen een boel cfm's
ja, ik weet dat dat cubic feet/minute is en nee, mijn bereking klopt naar mijn idee want:
1`voet is 33,3333 centimeter, 1 meter is 100,0000 cm. in 1 meter passen dus 3 voeten.
3 in de lengte, 3 in de diepte en 3 in de hoogte aan voeten en je hebt een kuub (in meter). 3x3x3 is 27. totale cfm's :27 en je hebt kuub per minuut. delen door 60 en je hebt kuub per seconde. 0,270 kuub is 270 liter want 1 kuub is 1000 liter (d8 ik....).
ik zeg ook niet dat ik dat aan netto-flow heb, ik zei dat ik dat aan totale luchtVERPLAATSING heb. en niet in of out flow. het is trouwens de theoretische want ik heb uiteraard ook weerstand.
(als je blaast bollen je wangen toch ook? en er komt wel lucht tussen je lippen door! dus overdruk in je mond, ik bedoel dus dat die paar gaten en spleten, spelonken,grotten of wat dan ook in je kast vaak niet genoeg zijn om het verschil tussen in en uit af te voeren)
Audi A8 W12 6.0
G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2
Fun while it lasted: World Community Grid!
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
= TheGrimReaper op tweakers
Audi A8 W12 6.0
helemaal mee eensOp donderdag 15 februari 2001 17:44 schreef Ledo het volgende:
Inderdaad, die 120 watt boxen voor 50 piek zijn immers ook niet 120 WATT
Audi A8 W12 6.0
De vraag zou ook moeten zijnOp vrijdag 16 februari 2001 15:38 schreef delyver het volgende:
oke oke
je zal wel wat onderdruk/bovendruk krijgen maar dat ik zó klein dat het gewoon te verwaarlozen is. ik vind dit echt onzin. en dat je dat vergelijkt met ballon vind ik helemaal grappig. een ballon loopt leeg omdat er een verschil van druk is. inprincipe lul je je zelf dus gewoon vast. een ballon loopt dus leeg omdat je een druk verschil is. waarom loopt ie leeg? je hebt een druk verschil!!!!!!!! same to your pc, je pc is niet dicht genoeg, je heb wel voor 5cm2 aan gaten in je pc.
= TheGrimReaper op tweakers
Audi A8 W12 6.0
Anoniem: 19017
Euh als je een perslucht fles vult ontstaat er warmte door de wrijving van de moleculen met (bijv.) het ventiel van de fles.Op dinsdag 13 februari 2001 15:31 schreef Dr.Q het volgende:
zuchtels... meer molekulen op elkaar zorgt voor een stijging van de hitte. Dit geldt pas echt bij de hogere drukken (lees: perslucht, als je een perslucht fles vult wordt deze ook gloeiend heet zodat je je poten brand!).
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson
p*V = n*R*T is de formule die je zoekt (geldt alleen in het ideale geval maar dat is hier nog wel goed genoegOp vrijdag 16 februari 2001 17:55 schreef Herman het volgende:
Thuisexperiment: Laat je fietsband leeglopen, en pomp hem dan weer op met de fietspomp. Moet je na afloop eens voelen aan de onderkant van de pomp.....
Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson
Audi A8 W12 6.0
Audi A8 W12 6.0
je kast is zo lek als een zeef man!! snap dat nou!!!!!!Op zaterdag 17 februari 2001 11:38 schreef Dr.Q het volgende:
delyvertje ik probeerde je het gisteren (vrijdag) ook al uit te leggen. Die X cm2 aan gaten in je kast kunnen maar een bepaalde cfm doorlaten. Nu, beste delyver, als de intake groter is dan de gaten in je kast af kunnen voeren dan heb je een overdruk. Snappevous?
Trouwens, volgens mij moeten wij gewoon een keer een "Consumentenbond-style-vergelijkend-onderzoek" plegen. Dat schept vast een hoop duidelijkheid.
Audi A8 W12 6.0
Bestuh!!
heee iemand heeft het doorOp zaterdag 17 februari 2001 15:00 schreef MadCue het volgende:
Volgensmij is het zo dat als je overdruk creërd dat je dan beter af bent, want kijk maar eens naar het extreme geval van zuurstof-cylinders. Als de zuurstof uit een zuurstof-cylinder komt is het enorm koud, als je iets in de luchtstroom houd, bevriest het zelfs. Maar inderdaad, als de uitlaat te klein is, ceër je weer warmte door wrijving tussen moleculen onderling.
Dus als ik het goed heb kun je het beste gewoon geen drukverschil hebben in je kast, door de aan en afvoer van lucht evengroot te houden.
Greetz Dennis
Audi A8 W12 6.0
hehe volgens mij begin je het zelf ook te begrijpen!Op zaterdag 17 februari 2001 13:09 schreef Dr.Q het volgende:
delyver, ik heb het met die duikflessen idd over erg hoge druk. En ik sprak in het algemeen en theoretisch over die x cm2 aan spleten een kast en niet in mijn kast o.i.d.
maar goed ik heb mijn shit nog niet, zal wel bij de douane liggen ofzow, zijn vast illegale fans. Straks worden ze nog teruggestuurd
!!
Audi A8 W12 6.0
Audi A8 W12 6.0
Ik ruik een broodje aap.Op zaterdag 17 februari 2001 15:00 schreef MadCue het volgende:
Volgensmij is het zo dat als je overdruk creërd dat je dan beter af bent, want kijk maar eens naar het extreme geval van zuurstof-cylinders. Als de zuurstof uit een zuurstof-cylinder komt is het enorm koud, als je iets in de luchtstroom houd, bevriest het zelfs.
Dat klopt zoals ik al eerder aangaf ontstaat er warmte door de wrijving met het ventiel (en volgens mij ook nog een deel door de compressie).Op zaterdag 17 februari 2001 11:43 schreef Dr.Q het volgende:
Frostie: over dat duikflessen vullen.
Die krengen worden wel degelijk warm.
Dat klopt en die warmte wordt gebruikt voor het verdampen van het gas. Het leek me dat jij bedoelde dat het gas afkoelde als het verdampteOp vrijdag 23 februari 2001 20:08 schreef Dr.Q het volgende:
Hoe verklaar jij dan wratten spray? of vloeibare stikstof dat verdampt? Als iets verdampt op een oppervlak ontrekt dat toch hitte?
Anoniem: 31760
Audi A8 W12 6.0
every man is wise, until he speaks
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq