onderdruk vs overdruk?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.522 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 10:39
Wat is beter om in je kast te creeen,
een onderdruk of een overdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekum
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Hoeveel Bar verschil dacht je te creeren dan?
Denk dat het weinig uitmaakt, maar bij een hogere druk zitten er meer luchtdeeltjes per volume waar de warmte aan afgegeven kan worden.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2020
Mmm...Ik heb hier nu ongeveer 447 cfm aan airflow on mijn kast (da's ongeveer 275 liter lucht per seconde). 131.5 boven mijn proc (slot a) en 131.5 boven mijn pci en voodoo5 5500. totaal "slechts" 130cfm uit.
Ik heb trouwens 54 cfm op mijn Alpha zitten dus die telt niet mee. Momenteel heb ik een overdruk van 263-130=133 cfm. Ik ben nog aan het experimenteren ermee maar volgens mij is de hete lucht eruit blazen en dat deze zich buiten de kast met de koude lucht mengt beter dan zuigen en de koude lucht laten mengen met de hete IN de kast. (mede met eventuele condensvorming met extreme temp verschillen).
Ik houdt het nu dus even op overdruk volgens mij is het gewoon beter de hete lucht buiten de kast te stuwen met een overdosis koude lucht en dan af te laten afkoelen buiten de kast dan andersom (onderdruk)

mmph... wat ik dus bij mijzelf heb is een overdruk, koude lucht mengt zich in de kast met de hete. En volgens mij spoort mijn berichtje ook niet helemaal. Trouwens met een overdruk heb je meer koude lucht in de kast zodat er meer lucht is om de hitte aan kwijt te raken Laat maar zitten :? , ik hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekum
  • Laatst online: 01-12-2022

koekum

Case....., net als m'n broer!

Er gaat natuurlijk per seconde evenveel lucht uit als in je kast.
Een eventuele over-/onderdruk zal dus maar erg gering zijn.
De kant die minder capaciteit heeft wordt gewoon harder rondgeduwd door de andere fans.

Een cliche is ooit origineel begonnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharky
  • Laatst online: 13-06 12:30

Sharky

Skamn Dippy!

275 liter per seconde? kweenie hoor, das wel erg veel he??

en condesnvorming met luchtkoeling? dacht het niet!!

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
sharky: 2x 131.5 120mm, 2x 40 80mm, 1 keer 50 80mm, 2x 27 60mm maakt samen: 447 cfm (130+263+54) 447/27=..../60 is 0.275 kuub per seconde is 275 liter per seconde.

(ik ga er dan van uit dat mijn voeding 50cfm is dat weet ik nl. niet. als die ook 40 is dan scheelt dat ongeveer 6 liter/seconde d8 ik dus een totaal van 275-6 is 269 l/s)
nou jah blaah, zo had ik het berekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJayV
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op maandag 12 februari 2001 20:59 schreef Dr.Q het volgende:
sharky: 2x 131.5 120mm, 2x 40 80mm, 1 keer 50 80mm, 2x 27 60mm maakt samen: 447 cfm (130+263+54) 447/27=..../60 is 0.275 kuub per seconde is 275 liter per seconde.

nou jah, zo had ik het berekend.
je hebt natuurlijk wel wat weerstand he ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
Ja dat is zo maar qua intake is dit ongeveer de total liters/seconde. Maakt ook niet uit, het wordt een beetje off-topic volgens mij. desalniettemin (i love that word) is het nog steeds interessant.

(edit: even een puntje erbij gepropt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermeS
  • Laatst online: 12-06 10:39
ik begrijp wel dat het niet mogelijk is om een echte onderdruk of overdruk in je kast tekrijgen (tenzijn je je kast hellemaal aftaped, en met compressors gaat werken,

ik bedoelde meer, van meer lucht erin dan eruit . wat is beter?

denk dat q gelijk heeft, aangezien de lucht die erin zit warmer is dan buitendekast, is het hanadiger om koude lucht aantevoeren? ,.

maar vind het nog steeds een beetje vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20093

als er 200+ liter lucht/sec in de kast komt is dat wel vet maar niet meer erg effectief. de effectiviteit is een parabool. dus je schiet er eigenlijk niks mee op maar het maakt wel een takken herrie |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20780

Whahahahahaha, geweldig verhaal dr.Q !!
Dit is humor, mooi verhaal. (En dit is nou eens niet cinisch bedoeld!) Ik heb eens ergens op het forum gelezen dat onderdruk beter is. Bij overdruk worden de moleculen dichter op elkaar gepakt en dat zou de temp. verhogen, zoiets was het. Zit hier nou geen natuurkunde student op het forum die dat eens goed uit kan leggen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13308

:) Ik probeer het wat redenatie voor het uitgangs punt betreft simpel te houden.
(Ik ben ook eigenlijk heel simpel, daarom speel ik ook basgitaar en niet sologitaar..)

Het doel is niet zozeer om lucht de kast in te duwen, maar om de warmte af te voeren. Dat doe je dus door een fan naar buiten te laten blazen. Dat kun je dan weer onderdruk noemen maar dat is m.i. wat verwarrend.

Als je een adequate afzuiging van de warme lucht hebt, kun je de luchtstroom snelheid wat verhogen door ook een intake fan te plaatsen.

(Waar je dus over praat is "flow" om het maar weer modisch in Engelse termen te doen..)

Als je echter de ingaande fan te hard laat blazen, zal de luchtstroom in de kast gaan uitwaaieren, en de flow wordt verstoord.

Dat verschijnsel noem je dan overdruk, en werkt de koeling tegen omdat de turbulentie in de kast de luchtweerstand verhoogt.

Wat wel kan helpen is midden in de kast te experimneteren met een 'hulp' fan die zorgt dat de flow ook delen bereikt die minder in de flow zitten, of om de flow meer naar de CPU (tenslotte het heetste deel van de computer) te richten.

(Hah. de uitgangs redenatie simpel houden, dat lukt nog wel. Maar het verhaal simpel houden umhh.. :P )

(edit: Engels, Engelse/verstrooid,verstoord..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15305

Het maakt weinig uit, maar als het kan, neem dan overdruk. Dat betekent minder stof in je PC (door de kiertjes dan).

Is ook wel cool als uit alle spleten lucht komt (klinkt kewl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
oke dan even concreet. Ik ben weer even aan het denken geslagen. Als je zorgt dat de in- even veel is als de uit-flow dan krijg je een redelijke luchtstroom van in naar uit.
Als je dus bijvoorbeeld een kleine "overdruk" hebt van ongeveer 40cfm dan maakt dat in de grotere kasten niet zo gek veel uit denk, hoewel je dan wel meer langzaam bewegende (koude) lucht molekulen hebt per oppervlakte die dus de hitte kunnen absorberen (sneller laten bewegen) en dan als hete lucht afgevoerd kunnen worden.
Vuistregel voor lucht is: Hete lucht stijgt.
Als je goede koeling wilt hebben dan moet je naast een behoorlijke flow ook de "uitlaat" ergens boven de hittebronnen plaatsen zodat de hete lucht er daar uit kan (en dus niet weer naar beneden gezogen moet worden omdat daar een outlet-fan zou zit bijvoorbeeld).

Samengevat (dit wordt weer een heel verhaal namelijk). Zorg dat de in- en uit- flow nagenoeg gelijk zijn (marges van 40cfm kunnen volgens mij nog wel) zodat je een goeie trek krijgt door de kast en zodat er sneller koude lucht aangevoerd en hete lucht afgevoerd wordt. Ik ben nog aan het experimenteren hiero maar ik heb mijn oog laten vallen op een schoorsteen idee (grote outlet boven in de kast voor de hete lucht) maar dat een andere keer maar weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
zuchtels... meer molekulen op elkaar zorgt voor een stijging van de hitte. Dit geldt pas echt bij de hogere drukken (lees: perslucht, als je een perslucht fles vult wordt deze ook gloeiend heet zodat je je poten brand!).
Dus een kleine overdruk kan geen kwaad. En dan nog zoals ik zostraks al vertelde: iets meer druk binnen dan buiten zorgt voor meer luchtmolekulen binnen de kast waaran de hitte aan af gegeven kan worden (sja Havo5 he? dat gaat niet zo diep maar ik doe een poging). Die overdruk merk je volgens mij echt niet als je (zoals ik al zei) een grote kast hebt. (dat is bij kleine overdrukken dan he). Bla ik klets weer veel te veel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 29-05 16:40
is de kast volledig geisoleerd????

hoe kan je dan onderdruk krijgen???
lukt je nevernooit niet!!!
je kan nooit meten dat het er is!

er zijn in de kst allerlei kieren waar delucht door gaat als er ergens ander een tekort is.

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-05 16:37
Zoals al gezegd is zal er in je kast geen over- of onderdruk ontstaan omdat er altijd lucht uit je kast kan ontsnappen. Die berekening met die fans is daarom loos, omdat niet alle lucht naar buiten wordt bewogen door de fans, maar ook voor een groot deel door een zeer minieme overdruk (of onderdruk als je het andere principe gebruikt). Trouwens CFM is natuurlijk Cubic Feet per Minute, wat niet gelijk is aan een kubieke meter, maar een stuk minder. Ik geloof zo'n 7^2(=49) keer minder. 10 liter per minuut is dus een betere schatting van de flow (250 is ook wel ERG veel, daarvoor moet je met meer dan wat 60 mm fans aankomen).

Maar het principe van koelen met lucht berust op straling en convectie (stroming)voornamelijk, en is afhankelijke van het temperatuursverschil tussen koeler en omgeving. Het belangrijkste is dus het verzorgen van een goede airflow over je proc heen, en dan het liefst van onder naar boven door je kast (Het opstijgen van de warme lucht helpt dan immers mee op de warmte af te voeren). In principe maakt het dus niet uit of je nu meer inblaast of meer er uitzuigt met je fans. Het enige dat misschien een verschil uit zou kunnen maken is dat bij het inblazen van lucht, de lucht al wat opgewarmd wordt door de fans (die worden immers ook warm door wrijving), maar dit verschil zal miniem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Toch blijf ik er aan geloven, dat als de ingaande fan te hard blaast ( beduidend harder dan de uitgaande fan ), de luchtstroom in de kast gaat wervelen, en de 'flow' wordt tegengewerkt inplaats van verhoogd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20007

Op maandag 12 februari 2001 20:24 schreef Dr.Q het volgende:
Mmm...Ik heb hier nu ongeveer 447 cfm aan airflow on mijn kast (da's ongeveer 275 liter lucht per seconde). Momenteel heb ik een overdruk van 263-130=133 cfm.
Ow ja? Heb jij jek kast waterdicht gemaakt dan? Volgens mij is jou kast zo lek als een zeef. Aan alle kanten zitten (standaard) een hoop gaten gleuven tussen je zijkanten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
kijk:
2x 120mm met elk 131.5 cfm
3x 80mm met elk 40 cfm
2x 60mm met elk 27 cfm

maakt samen een boel cfm's
ja, ik weet dat dat cubic feet/minute is en nee, mijn bereking klopt naar mijn idee want:
1`voet is 33,3333 centimeter, 1 meter is 100,0000 cm. in 1 meter passen dus 3 voeten.
3 in de lengte, 3 in de diepte en 3 in de hoogte aan voeten en je hebt een kuub (in meter). 3x3x3 is 27. totale cfm's :27 en je hebt kuub per minuut. delen door 60 en je hebt kuub per seconde. 0,270 kuub is 270 liter want 1 kuub is 1000 liter (d8 ik....).
ik zeg ook niet dat ik dat aan netto-flow heb, ik zei dat ik dat aan totale luchtVERPLAATSING heb. en niet in of out flow. het is trouwens de theoretische want ik heb uiteraard ook weerstand.

(als je blaast bollen je wangen toch ook? en er komt wel lucht tussen je lippen door! dus overdruk in je mond, ik bedoel dus dat die paar gaten en spleten, spelonken,grotten of wat dan ook in je kast vaak niet genoeg zijn om het verschil tussen in en uit af te voeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13435

Uh zorg gewoon dat er niet meer in komt dan dat eruit kan. :)

woehhhahahaha..
LOL alchemy

zou dat ook de reden zijn dat de Hema geen draaideuren meer heeft ????

Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//tongue.gif

Anoniem: 13435

Denket wel :)

Anoniem: 3672

Op maandag 12 februari 2001 20:16 schreef koekum het volgende:
Hoeveel Bar verschil dacht je te creeren dan?
Denk dat het weinig uitmaakt, maar bij een hogere druk zitten er meer luchtdeeltjes per volume waar de warmte aan afgegeven kan worden.
Kwam effies niet meer bij... Denk niet dat je in bar(en) verschil moet gaan denken:)

• delyver
Op woensdag 14 februari 2001 19:39 schreef Dr.Q het volgende:
kijk:
2x 120mm met elk 131.5 cfm
3x 80mm met elk 40 cfm
2x 60mm met elk 27 cfm

maakt samen een boel cfm's
ja, ik weet dat dat cubic feet/minute is en nee, mijn bereking klopt naar mijn idee want:
1`voet is 33,3333 centimeter, 1 meter is 100,0000 cm. in 1 meter passen dus 3 voeten.
3 in de lengte, 3 in de diepte en 3 in de hoogte aan voeten en je hebt een kuub (in meter). 3x3x3 is 27. totale cfm's :27 en je hebt kuub per minuut. delen door 60 en je hebt kuub per seconde. 0,270 kuub is 270 liter want 1 kuub is 1000 liter (d8 ik....).
ik zeg ook niet dat ik dat aan netto-flow heb, ik zei dat ik dat aan totale luchtVERPLAATSING heb. en niet in of out flow. het is trouwens de theoretische want ik heb uiteraard ook weerstand.

(als je blaast bollen je wangen toch ook? en er komt wel lucht tussen je lippen door! dus overdruk in je mond, ik bedoel dus dat die paar gaten en spleten, spelonken,grotten of wat dan ook in je kast vaak niet genoeg zijn om het verschil tussen in en uit af te voeren)
Wat is dit een onzin zeg. Tussen je lippen zit zon kleine opening die kan je geeneens zien. Ik kan verschijdene plekken op je pc aan wijzen waar zo heeeeel wat lucht naar buiten gaat.

je berekent alles in theorie en voor de rest kijk je nergens naar. op een autokilolmeter teller staat ook dat ie 220 kan terwijl dat ie dat nevernooit niet haalt. net zoals met je proc je krijgt je athlon nooooit op 1200 hoor!!!! je berekent er maar wat op los!!!! een berekening zegt echt niet zoveel in dit geval en al helemaal niet in een proc oc situatie. Ohja die cfm's zijn natuurlijk gewoon zonder iets eromheen. je hebt dus altijd veel minder cfm als er staat.

Audi A8 W12 6.0

Anoniem: 18931

Inderdaad, die 120 watt boxen voor 50 piek zijn immers ook niet 120 WATT

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

zover ik weet heerst er in de ruimte (het heelal) de ultieme onderdruk en het is daar heeeeeeeel erg koud ,en daar waait niet eens wind, kun je nagaan.... Ik ga dus voor de onderdruk

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

• scorpionv
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:04

scorpionv

This space for rent

Ik ga voor de overdruk, om de doodsimpele reden dat je bij onderdruk gek wordt van de stof dat door allerlei kleine kiertjes in je kast komt. Voor mijn intake-fans zit een stoffilter, dus dat geeft geen last.

Fun while it lasted: World Community Grid!

Eens per week stofzuigen helpt ook een boel hoor Afbeeldingslocatie: http://www.3fatchicks.com/ubb//rolleyes.gif

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:05
De natuurkundige kant van het verhaal. Onder en overdruk hebben beide hun voor en nadelen:

Overdruk, voordeel: luchtstroom is altijd van hoge naar lage druk (net zoals bij het weer), dus warmte wordt dan theoretisch sneller afgevoerd.

Overdruk, nadelen: overdruk geeft meer wrijving dus hogere temp. Wanneer lucht gecompressed wordt, stijgt de temp. Warme onderdelen (met name CPU, GPU) kunnen moeilijker hun warmte afgeven, want zie voordeel.

Onderdruk, voordelen: zie nadelen van overdruk.

Onderdruk, nadelen: zie voordelen van overdruk.

Alle effecten zijn bijna te verwaarlozen, pas wanneer je over enkele barren verschil en kast die verders hermetich is afgesloten gaat praten kun je pas echt aan modellen gaan rekenen.

Advies wat echt werkt: uitproberen! Maak een test opstelling, zorg voor ongeveer constante omgevingstemperatuur (in de kruipruimte bijvoorbeeld :) ) en ga dan 1 uurtje je systeem flink op zijn donder geven met een of ander burn-in programma en schrijf de resultaten op. Je kunt testen met onder en over druk, of met blazen en zuigen van verschillende fans.

btw dit heb ik mijn kast zitten, kun je best wel wat drukverschillen mee creeren:
1x120mm (125cfm,15V,blazend) bovenin (bovenkant)
1x120mm (125cfm,15V,zuigend) onderin (bodem)
5x120mm (80cfm,12V,zuigend) zijkant-links
1x120mm (80cfm,12V,blazend) zijkant-rechts
2x120mm (80cfm,12V,zuigend) voorkant
2x80mm (40cfm,12V,blazend) achterzijde
2x80mm (40cfm,12V,blazend) voeding (achterop en onder bij cpu)
1x80mm (40cfm,12V,blazend) 2e voeding
2x50mm(nb,12V,zuigend) cpu
1x40mm (nb,5V,zuigend) gpu

Totaal 17 fans : ±1100 cfm

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Badger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 17:33
Crisis daar heb je wel een extra 300 Watt voeding voor nodig voor al die fannetjes.
Heb je oordopjes in als je naast je PC zit? Dit lijkt me nml best een pokkeherrie te geven.

Maar om op het topic terug te komen.
Als het al mogelijk is om een onder of over te druk te veroorzaken in je kast zou ik voor een onderdruk gaan. Hierdoor zal de lucht sneller langs je systeem stromen waardoor de hitte sneller wordt afgegeven. (soort van Windchill-factor).
Dit kan je bereiken met een paar sterke 120mm fans boven in je kast. Voorwaarde is wel dat je kast maar 1 intake kent (hoeft geeneens met fan!) die onderin zit. Dus je zal je kast moeten isoleren.

Maar waarom niet een sterke intake onderin ipv boven in?
Er zijn hier een aantal redenen voor:
-Al je kaarten blokkeren de luchtstroom waardoor je alleen maar turbelentie krijgt en de lucht wordt tegengehouden en dus een plaatselijke overdruk creeert. En alles stroomt van hoog naar laag dus je warmte blijft daar hangen.
Als je gaat zuigen gaat de lucht de weg van de minste weerstand en kan je zelfs plaatselijk een onderdruk creeren en dus lucht gaat aanzuigen maw je creert de eerder genoemde luchtstroom
-Als je van onderaf gaat blazen blijft boven op je kaarten de stof liggen(id van cleanroom) Ga je van bovenaf zuigen dan krijg je een stofzuiger effect enigzins en zal er minder stof blijven liggen.
-En als ik me goed kan herinneren neemt bij de stoffen in schone lucht de entropie (chaos) toe. Er zullen dus meer molekulen tegen elkaar botsen en als ik met niet vergis neemt daar door de entalpie toe (hoe hoger hoe warmer toch?) waardoor er weer minder warmte van de te koele onderdelen kan worden opgenomen.

In this I rest my case... (for a while)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Eloquently said, Sir Floppy :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

Ik heb het als volgt gedaan.

Ik heb een big tower en die is in het midden bijna dicht door de voeding., Dus eigenlijk zijn het twee kleinen kastjes, met een klein verbindings stuk.

In beide delen heb ik een 12cm 220volt intake fan onder in het deel. Die blaast een flinke hoeveelheid koudere lucht de kast in.
Boven achter in zitten in bijde delen een opening van mnder als 12 cm waardoor de lucht er uit kan.

Mijn voeding heb ik zo aangepast dat de opening van de voorkant naar de onderkant is verplaatst dus de warme lucht van de cpu wordt, met behlp van de lucht stroom, ook door mijn voeding naar buiten geblazen.

poging tot verduidelijking

-> |__ ___| _| ->
| ^^ | ->
| |
| |
-> | |
|__________|

AAAHHHH!!! de spaties verdwijnen |:(

Behalve de fan in de voeding heb ik geen outtake fan. Maar doordat de 12cm intakes zoveel kracht hebben wordt de lucht zo hard uit mijn kast geblazen dat je het er zeker 2m er achter nog voelt.

En mischien treed er dan wel meer turbelentie op maar daardoor komt er ook meer lucht tegen alle kaarten en heatsinks in de pc aan dus koelt het beter.

Maar ik ben er niet eens zo zeker van of er heel veel turbelentie optreed. Maar dat zou je kunnen testen met een rook machine en een plastic zijkant 8-)

En als je lucht door je kast forseerd dan maakt het bijna niet meer uit of het nu omhoog of naar benenden moet want er komt zoveel lucht door dat de lucht wel naar benden wordt gedwongen. Maar het is mooi mee genomen als je het wel zo opsteld.

Nu heb ik wel weer genoeg geblaat, oh ja temp in kast is gelijk aan kamer temp dus dat koelt wel ok lijkt me ;)

= TheGrimReaper op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
oke oke

je zal wel wat onderdruk/bovendruk krijgen maar dat ik zó klein dat het gewoon te verwaarlozen is. ik vind dit echt onzin. en dat je dat vergelijkt met ballon vind ik helemaal grappig. een ballon loopt leeg omdat er een verschil van druk is. inprincipe lul je je zelf dus gewoon vast. een ballon loopt dus leeg omdat je een druk verschil is. waarom loopt ie leeg? je hebt een druk verschil!!!!!!!! same to your pc, je pc is niet dicht genoeg, je heb wel voor 5cm2 aan gaten in je pc.

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
Op donderdag 15 februari 2001 17:44 schreef Ledo het volgende:
Inderdaad, die 120 watt boxen voor 50 piek zijn immers ook niet 120 WATT
helemaal mee eens

als je naar de winkel gaat en je vraagt om standaard 120 watt boxen dan krijg je van die fuck boxen waar geen geluid uit komt

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGrimReaper
  • Niet online

TheGrimReaper

zeg maar gewoon Tom :)

Op vrijdag 16 februari 2001 15:38 schreef delyver het volgende:
oke oke

je zal wel wat onderdruk/bovendruk krijgen maar dat ik zó klein dat het gewoon te verwaarlozen is. ik vind dit echt onzin. en dat je dat vergelijkt met ballon vind ik helemaal grappig. een ballon loopt leeg omdat er een verschil van druk is. inprincipe lul je je zelf dus gewoon vast. een ballon loopt dus leeg omdat je een druk verschil is. waarom loopt ie leeg? je hebt een druk verschil!!!!!!!! same to your pc, je pc is niet dicht genoeg, je heb wel voor 5cm2 aan gaten in je pc.
De vraag zou ook moeten zijn

Wat is beter alleen/voornamelijk intake of outtake fans.

= TheGrimReaper op tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
outtake is dus veel beter want je moet de warmte eruit halen, logisch ook al 1233 keer gezegt in de topic

ik reageerde ook op dr.q vandaar

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19017

het enige wat ik jullie kan vertellen is dat je met overdruk VEEL stof in je diskette-drive / cdrom-drive en alle andere zooi..

en dat je "ongeveer" even veel warme lucht naar buiten gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
  • Laatst online: 11-03 15:25
Op dinsdag 13 februari 2001 15:31 schreef Dr.Q het volgende:
zuchtels... meer molekulen op elkaar zorgt voor een stijging van de hitte. Dit geldt pas echt bij de hogere drukken (lees: perslucht, als je een perslucht fles vult wordt deze ook gloeiend heet zodat je je poten brand!).
Euh als je een perslucht fles vult ontstaat er warmte door de wrijving van de moleculen met (bijv.) het ventiel van de fles.

Dat heeft dus niet zozeer te maken met de verhoogde druk maar meer met de wrijvingswarmte.

Frostie

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Frostie, het is waar. Samenpersen van lucht levert naast samengeperste lucht (duh) ook warmte op.

Thuisexperiment: Laag je fietsband leeglopen, en pomp hem dan weer op met de fietspomp. Moet je na afloop eens voelen aan de onderkant van de pomp.....

En dan kan je zeggen, dat komt door de wrijving van de zuiger met de pomp, maar dan zou hij aan de bovenkant ook warm moeten zijn.

Was trouwens ook een natuurkundige wet voor, iets over P*V*deltaT = constant oid.

Correct me if I am wrong. Was al een tijdje geleden (9 jaar of zo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
Op vrijdag 16 februari 2001 17:55 schreef Herman het volgende:

Thuisexperiment: Laat je fietsband leeglopen, en pomp hem dan weer op met de fietspomp. Moet je na afloop eens voelen aan de onderkant van de pomp.....
p*V = n*R*T is de formule die je zoekt (geldt alleen in het ideale geval maar dat is hier nog wel goed genoeg :>)

Dat klopt ja maar volgens jouw redenatie zo mijn fietsband ook flink warm moeten worden. Aangezien daar de druk hoger is maar dat valt vies tegen.

De warmte die onstaat aan de onderkant is inderdaad het gevolg van het samenpersen van de lucht en niet de zuigerwrijvingswarmte.
Maar volgens mij gaat dat bij het vullen van een fles onder hoge druk niet op.

Frostie

Weaseling out of things is important to learn. It's what separates us from the animals... except the weasel. Homer Simpson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
delyvertje ik probeerde je het gisteren (vrijdag) ook al uit te leggen. Die X cm2 aan gaten in je kast kunnen maar een bepaalde cfm doorlaten. Nu, beste delyver, als de intake groter is dan de gaten in je kast af kunnen voeren dan heb je een overdruk. Snappevous?

Trouwens, volgens mij moeten wij gewoon een keer een "Consumentenbond-style-vergelijkend-onderzoek" plegen. Dat schept vast een hoop duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
Frostie: over dat duikflessen vullen.
Die krengen worden wel degelijk warm.
Ik was in Frankrijk een keer wezen duiken.
Stonden die strokbroodfans daar een paar duikflessen te vullen. Ik in gesprek geraakt en leun tegen zo'n fles aan. Tsjj... autsj heet!. Uit eigen ervaring. Ik heb ook een keer zo iets gezien op zo'n Jacque Cousteau video. Waren ze die flessen aan het vullen en moesten die constant gekoeld worden met water. Vandaar dat ik dat (helemaal aan het begin van deze topic) als voorbeeld postte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
ik ben nog steeds niet overtuigd

een de druk bij een duikersfles is heeeeeeeeeeeeeel veel bar daarom heet het ook perslucht duhhh

je kan wel een druk creeren maar dat is zo klein dat je het niet merkt.
een flinke airco verplaatst 1000 liter per minuut zo kan je ietsjes druk maken

maar hoe wil je met van die minifans in f*cking's naam merkbaar druk creeeren????

ohja noem mij geen delyvertje

heb je je spul nou al???????

weet je zeker dat je alls wel besteld hebt?? >:)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
ohja vergeten

warmte in een fietspomp onstaat door veel lucht door een klein stukkie te duwen. als je dus een ventiel van een veierkante meter had heb je dus geen warmte

dus is dat een onzinnege vergelijking. immers de intake is veeeel groter.

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
Op zaterdag 17 februari 2001 11:38 schreef Dr.Q het volgende:
delyvertje ik probeerde je het gisteren (vrijdag) ook al uit te leggen. Die X cm2 aan gaten in je kast kunnen maar een bepaalde cfm doorlaten. Nu, beste delyver, als de intake groter is dan de gaten in je kast af kunnen voeren dan heb je een overdruk. Snappevous?

Trouwens, volgens mij moeten wij gewoon een keer een "Consumentenbond-style-vergelijkend-onderzoek" plegen. Dat schept vast een hoop duidelijkheid.
je kast is zo lek als een zeef man!! snap dat nou!!!!!!

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
delyver, ik heb het met die duikflessen idd over erg hoge druk. En ik sprak in het algemeen en theoretisch over die x cm2 aan spleten een kast en niet in mijn kast o.i.d.

maar goed ik heb mijn shit nog niet, zal wel bij de douane liggen ofzow, zijn vast illegale fans ;). Straks worden ze nog teruggestuurd >:) !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03 12:22
Volgensmij is het zo dat als je overdruk creërd dat je dan beter af bent, want kijk maar eens naar het extreme geval van zuurstof-cylinders. Als de zuurstof uit een zuurstof-cylinder komt is het enorm koud, als je iets in de luchtstroom houd, bevriest het zelfs. Maar inderdaad, als de uitlaat te klein is, ceër je weer warmte door wrijving tussen moleculen onderling.

Dus als ik het goed heb kun je het beste gewoon geen drukverschil hebben in je kast, door de aan en afvoer van lucht evengroot te houden.

Greetz Dennis

Bestuh!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
Op zaterdag 17 februari 2001 15:00 schreef MadCue het volgende:
Volgensmij is het zo dat als je overdruk creërd dat je dan beter af bent, want kijk maar eens naar het extreme geval van zuurstof-cylinders. Als de zuurstof uit een zuurstof-cylinder komt is het enorm koud, als je iets in de luchtstroom houd, bevriest het zelfs. Maar inderdaad, als de uitlaat te klein is, ceër je weer warmte door wrijving tussen moleculen onderling.

Dus als ik het goed heb kun je het beste gewoon geen drukverschil hebben in je kast, door de aan en afvoer van lucht evengroot te houden.

Greetz Dennis
heee iemand heeft het door :)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
Op zaterdag 17 februari 2001 13:09 schreef Dr.Q het volgende:
delyver, ik heb het met die duikflessen idd over erg hoge druk. En ik sprak in het algemeen en theoretisch over die x cm2 aan spleten een kast en niet in mijn kast o.i.d.

maar goed ik heb mijn shit nog niet, zal wel bij de douane liggen ofzow, zijn vast illegale fans ;). Straks worden ze nog teruggestuurd >:) !!
hehe volgens mij begin je het zelf ook te begrijpen! :)

misschien krijg je er wel een zakkie cocaine bij ofzo >:) of denken ze dat in dat artic silver wat verdachts zit :)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
kijk dat voorbeeld van die bevriezende dingen in de luchtstroom van een leeglopende persluchtfles, die luchtstroom is zo snel dat ie sowieiso al wreed koelt en de lucht in de fles is onder hoge druk, (lees:vloeibaar) als iets verdampt van vloeibaar naar gas dan neemt de temp. af (gebeurd hier dus ook)
de lucht wordt dan nog verder gekoeld.
Kijk maar eens naar die wrattenspray dingen.
ook verdampend gas, wordt -heleboel graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
das wel waar maar we dwalen af geloof ik :)

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
Op zaterdag 17 februari 2001 15:00 schreef MadCue het volgende:
Volgensmij is het zo dat als je overdruk creërd dat je dan beter af bent, want kijk maar eens naar het extreme geval van zuurstof-cylinders. Als de zuurstof uit een zuurstof-cylinder komt is het enorm koud, als je iets in de luchtstroom houd, bevriest het zelfs.
Ik ruik een broodje aap.

Dat effect wat je hier beschrijft heet het Joule-Thompson effect en heeft te maken met de expansie die het gas ondergaat. Hier is warmte voor nodig en die wordt onttrokken aan de omgeving (poederblusser bevriest het uiteinde ook van als je hem gebruikt).

Maar inderdaad als jij je de druk in je kast op 40 bar weet te brengen en een ventiel als uitlaat gebruikt dan moet je dit kunnen nabootsen. Alleen wordt dan alleen het ventiel koud en zal een klein deel van je kast om het ventiel heen bevriezen. De temperatuur in je kast zal hier niet of nauwelijks door beinvloed worden!

Frostie

--edit--

Ik zie nu het verhaal van Dr Q. en daar geldt dus echt hetzelfde voor. En als iets van vloeibaar->gas gaat, blijft ,als het een zuivere stof is , de temp gelijk! (bij een niet zuivere stof krijg je een iets oplopende temperatuur maar zeker geen dalende. Dit kan natuurlijk ook niet als bij verdampen de temp. zou dalen zou het meteen weer condenseren oftewel je hebt dan een stof die niet kan koken). Alle warmte die je dan toevoegd is dan nodig voor de verdampingswarmte.

P.S. Ik probeer niet de betweter uit te hangen maar hier kwamen we wat erg rare dingen voorbij en het studentje in mij kon dat niet langer aanzien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
Op zaterdag 17 februari 2001 11:43 schreef Dr.Q het volgende:
Frostie: over dat duikflessen vullen.
Die krengen worden wel degelijk warm.
Dat klopt zoals ik al eerder aangaf ontstaat er warmte door de wrijving met het ventiel (en volgens mij ook nog een deel door de compressie).

Dit zou dan eigenlijk alleen invloed moeten hebben op het gebied rondom het ventiel maar aangezien de duikflessen van metaal zijn (geleiding) zal de warmte zich verspreiden.

Daardoor zijn die flessen dus altijd zo k*theet :>

Frostie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
Ermm... heer student. Hoe verklaar jij dan wratten spray? of vloeibare stikstof dat verdampt? Als iets verdampt op een oppervlak ontrekt dat toch hitte? Bij sportblessures wordt ook wel eens spray gebruikt. Ook verdampend gas dat de kreupele zone afkoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostie
Op vrijdag 23 februari 2001 20:08 schreef Dr.Q het volgende:
Hoe verklaar jij dan wratten spray? of vloeibare stikstof dat verdampt? Als iets verdampt op een oppervlak ontrekt dat toch hitte?
Dat klopt en die warmte wordt gebruikt voor het verdampen van het gas. Het leek me dat jij bedoelde dat het gas afkoelde als het verdampte :)

Frostie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr.Q
sorry frostie, communicatie probje.
was ook wel onduidelijk eigenlijk.

anywayz, tweak on!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31760

Hitte door wrijving van een ventiel... Okee hoe verklaar je dan dat:

a) duikerlucht eerst wordt opgeward voor inademing
b) een spuitbus koud wordt na lang spuiten?

Precies het process werkt te kanten op:
hoge druk opbouwen is temperatuur opbouwen. Temperatuur wordt bepaald door het aantal moleculen dat op elkaar botst (in hoge druk dus zeer veel), uiteraard zullen de moleculen trager gaan bewegen na verloop van tijd en het geheel wordt dus weer kamer temperatuur (wat dus betekend in dit geval erg weinig bewegende moleculen).
Als je nu de druk weglaat lopen, daalt de temperatuur...

En dus geen wrijving van een veniel dat je spuitbus koud maakt ook geen verdamping want (een spuitbus lucht heeft dat ook) en verdamping gebeurt pas BUITEN de bus!

Maar ik wil eigenlijk alleen weten overdruk of onderdruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaag
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-12-2018
om onderwerp te sluiten, in alle thermodynamica boeken zal je vinden dat wanneer je iets wilt koelen, je de warme lucht moet afvoeren. dus niet suf koude lucht erbij blazen, want die word dan automatisch aangezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delyver
waarom haal je nou dit topic omhoog een start je er zelf ook een??

Audi A8 W12 6.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickysaint
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-03 19:42
Om een ideale flow te bereiken moet je er voor zorgen dat volume in is volume uit!
Dus geen onder of over druk!

every man is wise, until he speaks

Pagina: 1