Toon posts:

[xs4all] Opbouw nieuwe config.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat de firewall & DHCP server ineens kuren begon te geven (spontane reboots, oudere celeron bak die al langer dan een jaar pruttelt) lijkt het me gezien de conditie van die machine om tijdelijk even te vervangen met een simpele router de oplossing.

Het eerste probleem waar ik al tegenaanloop is dat ik geen configuratie-papier liggen heb, wel gebruikersnaam & wachtwoord, en een handjevol modem settings waar ik weinig aan heb. De router is een conceptronics 4x100mbit & 1x wan, met een simpele interface. Ik heb deze thuis ook draaien, en gezien de 4pc's lijkt het me een prima oplossing. De firewall functie is overigens ook uit den tijd, immers als je achter een router zit zonder bepaalde poorten te forwarden dan kom je ervanaf buiten ook niet in.

Het betreft een Speedtouch 510 modem, met een ADSL lijntje over ISDN, een basic routertje en 4 pc's.

Waar het mij het meeste omgaat (en die config kan ik niet checken, immers gaat het om een oude 486 met DIMM en dergelijk :X ) is dat ik de bestaande config (of gewoon nieuw aanmaak) op de nieuwe router en vervolgens zo overzet als nieuw concept.

Is er iemand die me een beetje opweg kan helpen ? Aangezien DHCP vanaf het modem naar de router niet werkt, en PPPoE instellen ook niet lukt, wat is dan het beste om te doen?

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-12 15:17

lier

MikroTik nerd

Op de site van XS4ALL kan je alles vinden over het configureren van routers. Lees je daar in ieder geval een beetje in en kom dan terug met concrete vragen.

Ook kan je direct contact opnemen met de helpdesk, over het algemeen krijg je wel iemand met kennis aan de lijn die je er zo doorheen praat.

Als voorbeeld configuratie hier de opstelling van een 510 icm een Vigor 2200E.

[ Voor 22% gewijzigd door lier op 24-10-2007 15:36 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de webserver van de firewall gevonden. Die config komt zo'n beetje niet overheen met die al draait. Het beste lijkt me dan om buiten werktijd om de modem opnieuw in te stellen, en vervolgens de router erbij te pakken. Dit is 10x niets, en de bestaande config overnemen en overzetten in de router werkt natuurlijk weer niet.

• lier

lier

MikroTik nerd

Begrijp eerlijk gezegd erg weinig van je reactie, maar dat zal vast goed komen.

Zorg dat je alle gegevens (inclusief instellingen) bij de hand hebt, voordat je begint.

Verwijderd

Topicstarter
Gedaan, en het lukt nu ook. Ik heb een switch achter het modem gezet > Clients erop met een statisch IP adress, gateway naar het modem en de DNS instellingen natuurlijk.

Ik heb nu wel een ander probleem :X Ik heb schijnbaar bij het veranderen van de computernaam (die stond in een niet bestaande domein , al maanden zo) de gebruiker zelf buitengesloten ... Kan er nog wel in met Admin maar kan iemand mij uitleggen hoe ik dit weer herstel ? :X iig moet de gebruiker weer terug op zijn account kunnen....

• lier

lier

MikroTik nerd

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:00:
Gedaan, en het lukt nu ook. Ik heb een switch achter het modem gezet > Clients erop met een statisch IP adress, gateway naar het modem en de DNS instellingen natuurlijk.

Ik heb nu wel een ander probleem :X Ik heb schijnbaar bij het veranderen van de computernaam (die stond in een niet bestaande domein , al maanden zo) de gebruiker zelf buitengesloten ... Kan er nog wel in met Admin maar kan iemand mij uitleggen hoe ik dit weer herstel ? :X iig moet de gebruiker weer terug op zijn account kunnen....
Je hebt dus de (Conceptronics) router niet ingezet ?

Waarom heb je de computernaam veranderd ?
Waarom praat je over een domein ?

Oplossing, gebruiker opnieuw aanmaken en handmatig alle gegevens over zetten. Kijk maar eens in de C:\Documents and Settings folder.

Een heel ander advies: probeer je eerst in te lezen voordat je wijzigingen maakt. Hierin kan Google je erg goed helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar ben ik gisteren al achtergekomen. Mijn plan om de firewall, die er een lange tijd tussenstond eruit te halen ging niet zo makkelijk. De server die er ooit gestaan heeft, is niet meer, en zodra je maar 1 pc van het domein afmeld dan bestaat het profiel niet meer > niet meer kunnen inloggen. Het grootste probleem was nog de exchange-bestanden zien te redden, en op beide pc's weer mail te kunnen laten tonen. Gelukkig had ik wat hulp van een collega, anders had het er heel slecht voor me uitgezien :'(

Met het modem is opgelost, die loopt naar een switch en deelt weer netjes IP adressen uit.
Pagina: 1