ESD polsbandje

Pagina: 1
Acties:

• MisterE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik weet dat er veel andere soortgelijke draadjes zijn maar iedereen roept maar wat. Dus graag onderbouwde reacties, en kom niet met reacties dat het overbodig is en dat nog nooit wat kapot is gegaan.

Ik las in wat draadjes dat sommige mensen de stekker erin laten met de schakelaar uit. Nu heb ik net Radio Piet gebeld en die raadt het af om hem aan het net te laten hangen. Volgens hem is het voldoende om je polsband te monteren aan de kast (zonder kabels) omdat je dan toch hetzelfde potientaal hebt.
Nou zat ik net daar wat over na te denken, maar wat gebeurt er nu met spanningen die je opwekt als je werkt eraan. Die kunnen nergens naar afvloeien?

Nou wil ik binnenkort mijn fan van de 7900 vervangen. Kan ik aannemen dat wanneer ik hem eruit haalt dat ie hetzelfde potientaal heeft als de aarde (geaard stopcontact) en is het voldoende dat ik dan het bandje aan de aarde ergens vastmaak als ik aan de kaart aan het knutselen ben?

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Wat ik meestal doe en anderen om mij heen ook, is de pc uitzetten en alle kabels losmaken, en dan zelf even de verwarming of een ander geaard voorwerp beetpakken met beide handen.
De pc zelf op een houten tafel leggen, niet op een kleed of doek vanwege staticiteit.

Dit is goed genoeg en dan hoef je die fancy en lastige polsbandjes zeker niet te gebruiken, ok het staat professioneel, mja, ik vind het onzin. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:41
Het is geen kwestie van spanningen laten afvloeien (spanningen kunnen helemaal niet vloeien, dat kan alleen een stroom), maar het spanningspotentiaal van de kast gelijk maken aan dat van jouw handen. Dat gaat het beste met z'n polsbandje, maar alleen de kast eerst even aan te raken voordat je onderdelen aanraakt kan ook al aardig wat schelen.

• elTigro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-11-2025

elTigro

Es un Gringo!

volgens mij maakt het niet zo uit als er een beetje spanning opstaat (een potentiaal dus).
Als er maar geen verschil in potentiaal is tussen jouw vingers en een fragiel componentje dat je net wil aanraken.
Invisible_man schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:05:... maar alleen de kast eerst even aan te raken voordat je onderdelen aanraakt kan ook al aardig wat schelen.
ja, zo doe ik het altijd.

[ Voor 38% gewijzigd door elTigro op 24-10-2007 15:07 ]

Lazlo's Chinese Relativity Axiom:No matter how great your triumphs or how tragic your defeats --approximately one billion Chinese couldn't care less.

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
Voor zover ik weet werkt het ook heel goed om terwijl je bezig bent gewoon regelmatig je kast even met twee handen beet te pakken. Ik heb ook wel eens het ESD bandje aan de kast en de aarde van een stopcontact gehangen en dan telkens de kast beetpakken voordat je iets doet.