ik heb onlangs een 12 poorts Areca aangeschaft, en aangezien ik van een 8 poorts controller afkom, heb ik dus nog 4 vrije poorten.
dit is wat ik nu heb: (speeds gemeten met hdtune)
3x 36GB raptor, raid0, 300MBps max, 225MBps average, 8.3ms access time
5x 500GB samsung, raid5, 315MBps max, 245MBps average, 30ms access time
wat ik me eigenlijk afvroeg was hoeveel snelheidswinst er nog valt te halen met een 4e raptor.
de opties zijn dus:
4x raptor, 8x 500GB in raid5
3x raptor, 9x 500GB in raid5
aangezien de prijzen van beide soorten schijven nagenoeg gelijk zijn, is dat niet echt een punt van discussie.
ik heb al lopen zoeken in de tweakers benchmarks, maar daar is weinig vergelijkingsmateriaal te vinden tussen 3 en 4 raptors op een areca controller (onboard met areca vergelijken is niet echt realistisch)
wat voor mij belangrijk is: snelle windows (lage accesstimes) en een snelle apps startup.
kan iemand een beetje voorspellen hoe hard mijn raid0 erop vooruitgaat? en of het opweegt tegen 3.5 vs 4 TB.
dit is wat ik nu heb: (speeds gemeten met hdtune)
3x 36GB raptor, raid0, 300MBps max, 225MBps average, 8.3ms access time
5x 500GB samsung, raid5, 315MBps max, 245MBps average, 30ms access time
wat ik me eigenlijk afvroeg was hoeveel snelheidswinst er nog valt te halen met een 4e raptor.
de opties zijn dus:
4x raptor, 8x 500GB in raid5
3x raptor, 9x 500GB in raid5
aangezien de prijzen van beide soorten schijven nagenoeg gelijk zijn, is dat niet echt een punt van discussie.
ik heb al lopen zoeken in de tweakers benchmarks, maar daar is weinig vergelijkingsmateriaal te vinden tussen 3 en 4 raptors op een areca controller (onboard met areca vergelijken is niet echt realistisch)
wat voor mij belangrijk is: snelle windows (lage accesstimes) en een snelle apps startup.
kan iemand een beetje voorspellen hoe hard mijn raid0 erop vooruitgaat? en of het opweegt tegen 3.5 vs 4 TB.