AMD X2 4800+ Koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kuhr89
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:23
Beste tweakers,

Probleem:

Ik heb sinds kort (gister) een 4800+ gekocht voor mijn socket 939.
Nou heb ik ook een Zalman 7700. alleen als ik kijk naar mijn temperaturen in Everest en bij Speedfan. Zie ik dat mijn temperatuur van CPU1 hoger is dan die van CPU2

CPU1 :36C
CPU2: 19C

Overall = 26 graden.

Ik vind dit een beetje raar.

Ik heb hier een handleiding over hoe ik de cooler vast moest zetten:

http://www.zalman.co.kr/p...r/7000_A8VDeluxe_eng.html

Systeem:

AMD X2 4800+
Asus A8v-deluxe
1.5Gb dual channel ddr333
ATi X1950Pro @ 650/1600
Soundblaster Live 24bit.

Alvast bedankt.

| PS5 PSN: Hitting-Apex89

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt overduidelijk een meetfout, de temp van de cores kan misschien wel iets verschillen, maar het verschil is wel vrij groot bij jou.
Weet je zeker dat de temps beide van de cpus zijn? En niet dat 1 je systemtemp is en de andere de cputemp? Wat zegt je bios, die zou ik meer vertrouwen dan Everest of speedfan, gezien die er nog wel eens naast kunnen zitten.

• Kuhr89
Ik zal even een screenshot nemen van Everest.

Afbeeldingslocatie: http://img149.imageshack.us/img149/5351/cpuaq1.th.jpg

Ik heb net nog even in de bios gekeken, daar geeft hij niet Per core aan, maar gewoon CPU temp. En die was op dat moment 35C

[ Voor 84% gewijzigd door Kuhr89 op 24-10-2007 13:20 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

Kuhr89 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:08:
Ik zal even een screenshot nemen van Everest.

[afbeelding]

Ik heb net nog even in de bios gekeken, daar geeft hij niet Per core aan, maar gewoon CPU temp. En die was op dat moment 35C
die temps zijn inderdaad frisjes... ik dacht dat nieuwe C2D's voornamelijk tempsensor probleempjes hadden, maar als hij het in de bios ook al zo koud aangeeft...

edit: bios lijkt wel redelijk normaal...

ik zou me er iig niet al te veel zorgen over maken. Wat je zou kunnen doen, als je tijd hebt teminste, is de processorkoeler er af halen en kijken of beide vlak zijn. Dan schoonmaken, en verse pasta er op RIJSTKORREL!! :), dichtschroeven en je zou nergens last van moeten hebben. Je kunt je cpu temps altijd in de gaten houden met de reeelere waarden.

-_-

• Kuhr89
Nouja, Ik heb gister na lang k*tten die cooler erop gekregen:D want het was iets lastiger dan ik had verwacht, omdat je het anders moet doen, maar goed. Coolpasta was maar een rijstkorrel, dat weet ik zeker, en hij zit er vlak op, ook dat weet ik zeker. Ik kijk gewoon naar de CPU temp van Core 1, die is hoger dus daar ga ik gewoon vanuit. maar 35graden is volgens mij gewoon normaal. Mijn 3200+ met Stock cooler was ook zoiets :)

Ik heb met Speedfan de RPM lager gezet, want hij draaide standaard 100% en dat maakte nog redelijk geluid.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kuhr89 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:44:
Ik heb met Speedfan de RPM lager gezet, want hij draaide standaard 100% en dat maakte nog redelijk geluid.
Heb je cool 'n quiet niet geinstalleerd/aanstaan in de bios dan?

Verder weet ik niet of de X2 uberhaupt per core de temp aan kan geven, dus grote kans dat je in de bios daarom maar 1 temp ziet.

Verwijderd

Ik denk dat het handiger is wanneer er iets over everest oid in de faq geplaatst wordt mbt temperaturen.

De enige beste methode is of via de heatsink aan te voelen, of aangezien je een redelijk nieuwe CPU hebt, via Coretemp

Mijn moederbord geeft zelf ook 25 graden aan terwijl er toch een lekkere warme lucht uit de kast komt, dus is het gewoon de fout aan de sensor op het moederbord of uitleesprogramma.

• Kuhr89
Nee ik heb geen Cool 'n quiet geinstalleerd, Ik heb via Speedfan gewoon de RPM wat lager gezet, hij draaide eerst op 1800rpm en nu lekker stil op 1100rpm:)
Core temp geeft dezelfde temps aan als Everest en Speedfan. Nou heb ik net met mijn hand gevoeld aan het koper van de cooler, en beetje daaronderin, en daar voeld ie heeel cool aan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kuhr89 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:53:
Nee ik heb geen Cool 'n quiet geinstalleerd, Ik heb via Speedfan gewoon de RPM wat lager gezet, hij draaide eerst op 1800rpm en nu lekker stil op 1100rpm:)
Core temp geeft dezelfde temps aan als Everest en Speedfan. Nou heb ik net met mijn hand gevoeld aan het koper van de cooler, en beetje daaronderin, en daar voeld ie heeel cool aan.
Waarom geen cool 'n quiet? Dat werkt namelijk heel goed, de cpu koeler van mijn cpu draait meestal maar heel rustig, tenzij ik heel lang zit te gamen, of het erg warm is. En nou heb ik niet bepaald een kast die koel blijft.

• brute51
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-08-2025
35 graden kan goed kloppen en is heel normaal. Mijn S939 X2 4400+ doet tussen de 28 en 40 graden. Ik heb trouwens ook maar 1 CPU temperatuur waarde. Ik denk dat het programma waarmee je 2 waardes ziet niet klopt.

Cool 'n quiet is idd zeker wel een aanrader. Het biedt meer en betere voordelen boven het handmatig aanpassen van de toeren van de koeler. CnQ verlaagd niet direct de toeren van de koeler op je processor. De proc wordt gewoon omlaag geklokt (naar 1 ghz) en er wordt een lagere spanning over de proc gezet (<1 volt). Dat scheelt behoorlijk in de temperatuur, levensduur en in het verbruik. Omdat je proc koeler blijft zorgt het moederboord ervoor dat de koeler minder snel gaat draaien of helemaal uit gaat. Zo werkt het in ieder geval bij mij.

Ik heb echt een hele goeie PC.

• Kuhr89
Okeej, want toen ik het op mijn 3200+ deed, Zette hij hem ook op 1ghz, maar bleef de koeler gewoon op 3000rpm draaien. Stock cooler van 3200+

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kuhr89 schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 15:34:
Okeej, want toen ik het op mijn 3200+ deed, Zette hij hem ook op 1ghz, maar bleef de koeler gewoon op 3000rpm draaien. Stock cooler van 3200+
Ik weet zo niet hoe je het bij dat Asus bordje kan instellen, bij mijn Gigabyte bordje kan ik aangeven hoe hard ik de cpu fan wil hebben bij welke temperaturen. Dat kan ik op dezelfde plek aangeven als waar CnQ aan te zetten is als ik me niet vergis (heb die bak zo niet bij de hand, dus kan het helaas niet checken).

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Waarschijnlijk heb je verschillende meetprogs aan.

Ik heb een screen voor je van mijn X2 44000 S939 in Everest.
Afbeeldingslocatie: http://i21.tinypic.com/2lxup9d.jpg

• Paprika
  • Laatst online: 19:12
probeer anders dit programma eens: http://www.vipeax.info/cb.zip heeft het altijd goed gedaan voor mij. (Mobility -> P-States)

• Kuhr89
Ik heb de Everest Ultimate edition, alleen het is een trail, dus ik kan niet alles aflezen.

Mijn chassis outtake draait op 2000rpm. 80mm. alleen zit niet aan mobo, haalde het stekkertje niet :P

Ik heb nu alleen Everest aan:
En hij geeft dit aan
(terwijl installeren van Juiced2 demo )

Moederbord: 28C
CPU 36C
Cpu#1 39C
Cpu#2 27C
GPU (trial)
GPU omgeving 34C
GPU VRM 43C
maxtor Trial
Maxtor Trial

CPU cooler 1241 RPM

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
12 graden verschil tussen beide core's. Misschien is die ene core bezig met een opdracht?

Verwijderd

Dazsur schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:12:
12 graden verschil tussen beide core's. Misschien is die ene core bezig met een opdracht?
Idd, daar dacht ik ook aan. Want hier zit er ook aan verschil tussen (Conroe E6850)
Pagina: 1