Toon posts:

5.1. set of 2.1. set voor films en mp3 afspelen

Pagina: 1
Acties:
  • 272 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Enige maanden geleden heb ik naar aanleiding van o.a. jullie commentaar een flatscreen tv gekocht. (De Sony KDL-32S3020 geloof ik. Waarschijnlijk een ouder model maar deze lijkt erop)
Inmiddels ben ik toe aan een home cinema set om wat beter geluid te kunnen produceren. Nu ben ik een aantal winkels langsgegaan en ben door meerdere mensen geadviseerd. Alleen ik ben (nog) niet op zoek naar het beste van het beste dus zoek ik naar een setje van rond de €300,-. (boxen + versterker) Op consumentenbond.nl staan twee goed beoordeelde setjes, namelijk:

- De Philips HTS3357/12
- De Sony DAV-DZ230

Nu heb ik hier totaal geen verstand van en weet ik niet of ik zoveel boxjes wel handig vind. Immers, smaken verschillen qua geluid. Misschien kunnen jullie mij helpen. Mijn voorkeur of behoeftes zijn:

- Setje rond de €300,-
- Liefst 2.1 set (puur op gebruiksgemak gebaseerd)
- Voornamelijk voor films (heel soms muziek)
- Ik heb een kamer van ongeveer 25 vierkante meter dus niet zo groot.
- Kleur maakt mij niet zoveel uit
- Een lekker basgeluid zou prettig zijn maar het hoeft niet zo hardcore.

Conclusie: moet ik voor een 5.1 set of 2.1 set gaan? Maakt het zoveel uit? En is het handig om de Sony aan te schaffen omdat ik al een Sony tv heb?
Alvast bedankt,
MM013

P.S. het kan zijn dat ik een topic die hier al reeds over bestaat niet gezien heb, indien dit zo is: sorry :)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:13

GaMeOvEr

Is een hork.

Als je het voor voornamelijk films gebruikt, zou ik zeker voor een 5.1 set gaan, dan heb je echt de beste beleving. Er zijn sets die suggereren dat ze echt 5.1 surround geluid kunnen doen middels 2.1 speakers, echter klinkt dit in de praktijk nergens naar, in ieder geval geen concurrentie voor een echte 5.1 set. Dan heb je gewoon de beste plaatsing van het geluid, komen de voor/achter effecten echt tot hun recht. (bijvoorbeeld overvliegende helikopters, kogelinslagen achter je, etc. )

Verwacht overigens niet al teveel muzikale kwaliteiten van zo'n goedkope 5.1 set op muziekgebied. Voor films is het meestal wel te doen. Muziek vind ik (persoonlijk dus) meestal niet om aan te horen, maar dat kan ook het referentiekader van mij zijn. ;)

Aannames zijn fataal.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Dit kan niemand voor je bepalen. Geluid is altijd een heel persoonlijke ervaring. Zelf zou ik nooit voor simpele 5.1 setjes gaan. Liever heel goed 2.0 dan half 5.1 denk ik dan maar. Alleen jouw beleving kan totaal anders zijn. Het beste is om even te gaan luisteren naar verschillende audiosets.

Let dan vooral op muziek. Films gaat meestal wel.. Klassieke muziek is altijd een goede muziekstijl om geluidsinstallaties te testen vanwege de grote variatie in toonhoogtes. Totaal niet mijn smaak, maar je hoort wel de kwaliteitsverschillen.

• klaasjanb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-05-2021
Let dan vooral op muziek. Films gaat meestal wel.. Klassieke muziek is altijd een goede muziekstijl om geluidsinstallaties te testen vanwege de grote variatie in toonhoogtes. Totaal niet mijn smaak, maar je hoort wel de kwaliteitsverschillen.
Wat maakt het kwaliteitsverschil je nou uit als je nooit naar de muziek luistert waarin het opvalt? ;)

Verwijderd

Voor muziek vind ik, 2.0 nog altijd het mooiste. Muziek uit 5.1 klinkt nergens naar imho maar dat is geheel persoonlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat ik het setje meer zal gebruiken voor films. Maar kun je dan zeggen dat je voor films aan een 2.0 setje voldoende hebt? Die dingen zijn tegenwoordig schaars heb ik het idee. En thuis hebben we ook al zo'n Bose 5.1 set maar de bas komt dus puur uit de center speaker. Dat is echt geen porum op het moment dat de hoge tonen van een trein rechts vandaan komen en de bas uit de center. Is dat nu nog steeds bij 5.1 setjes of is dit inmiddels verbeterd? Dat Bose setje is al enige jaren oud namelijk.

Als jullie zeggen dat 5.1 een must is tegenwoordig dan wil ik dat risico wel nemen. En uiteraard verwacht ik geen wonderen voor €300,-. Maar het geluid moet wel acceptabel zijn. Liever 2 boxen maar als 5.x inmiddels is verbeterd zal ik daarvoor gaan. Heeft iemand ervaring met de bovenstaande twee setjes?

Hier is een link naar beide producten. (Op kieskeurig.nl staan ze overigens ook)
Philips: http://www.consumer.phili...heatre-systeem+HTS3357-12
Sony:
http://www.sony.nl/view/S...rround+Kit+%26+DVD+Player

Bedankt voor jullie reacties.

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

klaasjanb schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 12:32:
[...]

Wat maakt het kwaliteitsverschil je nou uit als je nooit naar de muziek luistert waarin het opvalt? ;)
Ten eerste: je hebt de eerste 2 zinnen van mn reply niet gelezen denk ik :)
Ten tweede: Om het verschil duidelijker te maken is het wel handig :) Het valt bij andere muziek ook op.
Ik kan je vertellen dan na het overgaan van een redelijk 5.1 setje naar een 4.0 set met 2 nogal uit de kluiten gewassen zuilen, ik toch ineens ruis hoorde in muziek wat ik eerst niet hoorde. Een klein nadeel eigenlijk :)

2.0 voldoet prima, het is dus maar wat jij wilt. Ik vind die kleine prutboxjes eigenlijk nooit goed. Tuurlijk verbetert het, maar het heeft simpelweg ook niet de klankmogelijkheden van een knappe 3-weg box. Of het voor jou voldoet is dus, zoals al gezegd, een zaak die je zelf uit moet maken. Oftewel, naar de winkel en luister :)

@zogenaamd slimme klaasjanb:
Jij ook niet, want ik zoek geen nieuwe surround set (ben al ruim voorzien ;)).
Heb ik daar dan 1 woord over gerept? Nee, het gaat om wat de TS zoekt hier. Dus is er geen reden om aan te nemen dat ik je reply niet goed heb gelezen.

[ Voor 32% gewijzigd door Hann1BaL op 24-10-2007 23:41 ]

• klaasjanb
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 12:37:
Voor muziek vind ik, 2.0 nog altijd het mooiste. Muziek uit 5.1 klinkt nergens naar imho maar dat is geheel persoonlijk.
Ik geef je voor 90% gelijk: de meeste 5.1 muziek mixen zijn waardeloos (aan studio CD's worden wat "gimmicks" toegevoegd waardoor je af en toe je surround hoort, live CD's hoor je vaak alleen publiek gillen door je surrounds), maar ik heb wel goed opgenomen mixen gehoord die optimaal gebruik maken van bas en back channels. In ieder geval loont het zeker niet om voor muziek een 5.1 set te kopen...

• klaasjanb
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 13:19:
Ik denk dat ik het setje meer zal gebruiken voor films. Maar kun je dan zeggen dat je voor films aan een 2.0 setje voldoende hebt? Die dingen zijn tegenwoordig schaars heb ik het idee. En thuis hebben we ook al zo'n Bose 5.1 set maar de bas komt dus puur uit de center speaker. Dat is echt geen porum op het moment dat de hoge tonen van een trein rechts vandaan komen en de bas uit de center. Is dat nu nog steeds bij 5.1 setjes of is dit inmiddels verbeterd? Dat Bose setje is al enige jaren oud namelijk.
Als je met miniscule speakertjes bezig gaat moet de sub behoorlijk snel bijspringen en heb je ongetwijfeld geluid wat meer uit die richting komt. Dat ligt gewoon aan de omvang van de speakers en is niet iets wat na een aantal jaar vanzelf over gaat.
Als jullie zeggen dat 5.1 een must is tegenwoordig dan wil ik dat risico wel nemen. En uiteraard verwacht ik geen wonderen voor €300,-. Maar het geluid moet wel acceptabel zijn. Liever 2 boxen maar als 5.x inmiddels is verbeterd zal ik daarvoor gaan.
Volgens mij kan je voor 300 euro beter een redelijke stereo kopen dan een beroerde surround, maar als je het geluid van zo'n surround setje goed vindt houd ik je niet tegen.

• klaasjanb
Hann1BaL schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 14:27:
[...]
Ten eerste: je hebt de eerste 2 zinnen van mn reply niet gelezen denk ik :)

2.0 voldoet prima, het is dus maar wat jij wilt. Ik vind die kleine prutboxjes eigenlijk nooit goed. Tuurlijk verbetert het, maar het heeft simpelweg ook niet de klankmogelijkheden van een knappe 3-weg box. Of het voor jou voldoet is dus, zoals al gezegd, een zaak die je zelf uit moet maken. Oftewel, naar de winkel en luister :)
Jij ook niet, want ik zoek geen nieuwe surround set (ben al ruim voorzien ;)).

• Kul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-12-2025

Kul

klaasjanb schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:40:Volgens mij kan je voor 300 euro beter een redelijke stereo kopen dan een beroerde surround, maar als je het geluid van zo'n surround setje goed vindt houd ik je niet tegen.
Daar wil ik me helemaal bij aansluiten. Bij mijn ouders staat zon 200e 5.1 setje, maar ik vind mijn eigen 2.0 vele malen beter (die subwoofer staat excessief hard, en is niet onafhankelijk te regelen :()
Maar als je je niet stoort aan de kwaliteit van een dergelijk setje, en wel graag surround wilt moet je daar gewoon voor gaan.

Verwijderd

Topicstarter
klaasjanb schreef op woensdag 24 oktober 2007 @ 17:40:
[...]

Als je met miniscule speakertjes bezig gaat moet de sub behoorlijk snel bijspringen en heb je ongetwijfeld geluid wat meer uit die richting komt. Dat ligt gewoon aan de omvang van de speakers en is niet iets wat na een aantal jaar vanzelf over gaat.

Volgens mij kan je voor 300 euro beter een redelijke stereo kopen dan een beroerde surround, maar als je het geluid van zo'n surround setje goed vindt houd ik je niet tegen.
Omschrijf dan eens wat jij bedoelt met "redelijke stereo". mij is altijd verteld dat stereo'sper definitie niet direct geschikt zijn voor aansluiting op een TV. Dat surround verhaal vind ik niet zo belangrijk. Goed geluid is wat ik zoek. Bij dat Bose setje zette ik heel vaak de achterste speakertjes uit en de voorste 3 met subwoofer aan. Dat klonk beter. Kan je mij een voorbeeld geven van een goed setje? En is er momenteel een merk dat er uitschiet qua kwaliteit/prijs verhouding?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2007 19:08 ]

Pagina: 1