Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[SS2005] Probleem ivm updaten cube in IS

Pagina: 1
Acties:

• StijnH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 11:58
Hallo,

vandaag op een probleem gestoten tijdens het updaten van een cube.
Gisteren verliep alles vlotjes, echter vandaag niet, er kwam een error over een of ander veld (edit: afbeelding, het veld is dat met de 93069 waarde). Na wat te hebben rondgezocht bleek dat dit kwam door de 'datum' dimensie. Deze table krijgt een nieuwe datum toegevoegd als er iemand een 'taak' toevoegd op die dag. Om zeker te zijn nog eens nagebootst. Een taak toegevoegd voor morgen en de error kwam op de proppen.

De oplossing (?) is reeds gevonden. De cube kreeg een ProcessData. Gisteren ergens gelezen dat wanneer je de cube update, automatisch eerst de dimensies worden geupdatet. Kan het artikel nu even niet meer terugvinden.
Met een ProcessData zou er normaal gezien geem probleem mogen zijn, aangezien de bijgevoegde 'datum' gewoon nieuwe data is.
Ik kon het oplossen door vóór de cube de dimensies te steken en deze een ProcessUpdate te geven.
ProcessUpdate applies only to dimensions. It is the equivalent of incremental dimension processing in Analysis Services 2000. It sends SQL queries to read the entire dimension table and applies the changes—member updates, additions, deletions.

Since ProcessUpdate reads the entire dimension table, it begs the question, "How is it different from ProcessFull?" The difference is that ProcessUpdate does not discard the dimension storage contents. It applies the changes in a "smart" manner that preserves the fact data in dependent partitions. ProcessFull, on the other hand, does an implicit ProcessClear on all dependent partitions. ProcessUpdate is inherently slower than ProcessFull since it is doing additional work to apply the changes.

Depending on the nature of the changes in the dimension table, ProcessUpdate can affect dependent partitions. If only new members were added, then the partitions are not affected. But if members were deleted or if member relationships changed (e.g., a Customer moved from Redmond to Seattle), then some of the aggregation data and bitmap indexes on the partitions are dropped. The cube is still available for queries, albeit with lower performance.
Als ik de tekst goed begrijp, doet een ProcessFull ook wat een ProcessUpdate doet op een dimensie.
Echter, zelfs met ProcessFull blijft de fout bestaan. De ProcessFull wordt uitgevoerd op de cube.

Ik vermoed dat mijn fout zit in het gedeelte hierboven. Dit zou verklaren waarom een ProcessData niet voldoende is.
Kan iemand dit bevestigen?

Ik zat inderdaad fout ivm ProcessUpdate.
Nu gevonden dat ProcessDefault (enkel ingesteld op de Cube, en geen instellingen bij de dimensies) het uitstekend doet. Alleen snap ik het verschil niet tussen die en ProcessFull :/

Dank bij voorbaat,
Stijn

[ Voor 7% gewijzigd door StijnH op 24-10-2007 13:44 . Reden: Nieuwe info ]

• StijnH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 11:58
Bump :)

Ik zou graag nog het weten waarom 'ProcessFull' het niet doet, en 'ProcessDefault' wel

Dank bij voorbaat,
Stijn